K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-03-2009, 12:46   #1
sara
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2007
Indlæg: 64
Styrke: 17
sara er ny på vejen
§100 ?????

Hejsa Alle sammen

Ville lige høre om der er nogle der ved hva det nøjagtig er man kan søge i en §100????

Jeg tænker bla på medicin ( hvormeget) Jeg køber for ca 3500 kr om året, hushjælp, behandling mm

Knuss Sara
sara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2009, 14:15   #2
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Smile

Hej Sara, der er ikke nogen bestemte regler for, hvad det er der kan ansøges om iht § 100. Dog skal det være udgifter, som du har ekstra som følge af din fx. funktionsnedsættelse. Ministeriet har selv nogle forslag her :Hvilke merudgifter får man tilskud til?
Det er ikke muligt at lave en udtømmende liste over, hvilke merudgifter der kan ydes hjælp til efter servicelovens § 100. Der kan ofte være tale om komplicerede situationer, som opstår på grund af den varigt nedsatte funktionsevne. Det er derfor ikke muligt at angive alle de merudgifter, som den pågældende kan komme ud for.

Eksempler på merudgifter, der kan være omfattet:

Medicin – hjælp til den del af egenbetalingen af den tilskudsberettigede medicin, der ikke dækkes efter sygesikringsloven.
Befordring i fritid
Befordring til og fra arbejde
Befordring til og fra uddannelse
Handicaprettede kurser
Beklædning
Daglige og nødvendige håndsrækninger
Indskud i en af kommunen anvist lejebolig og andre udgifter

Alt efter hvad du fejler, vil det være en god ide at google merudgifter samt din evt. diagnose. Der findes sider med mange gode ideer til hvad man kan søge om.

Jeg ved, at flere gigtpatienter fx. får merudgifter pga. de bruger mere varme pga. ders gigt. Der er et eller andet sted, hvor det vist er fastsat til omkring 93,- kr. om måneden i tilskud tror jeg nok. Du kan læse mere omkring reglerne for § 100 på denne side: http://www.social.dk/ministeriets_om...il_voksne.html Her er der så både takster og anden nyttig information omkring § 100 ansøgning.

Jeg er også selv ved at søge om § 100, og det er ikke svært at komme over de min. 6000 i minimumsudgifter om året til fx. transport og medicin m.v. såfremt kommunen godtager ansøgningen. Husk, at der kan søges for faste månedlige udgifter samt til enkelte ting. Dog er et af kriterierne, at disse ting ikke kan dækkes under andre §§, men det må kommunen hjælpe med, når I mødes og gennemgår ansøgningen.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2009, 14:16   #3
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Nå ja, der gives ikke § 100 til behandling, men transporten dertil kan der godt søges om tilskud til, enten i form af kilometerpenge hvis du er i egen bil, eller taxaudgifter, såfremt du ikke er i stand til at bruge offentlig transport.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2009, 18:23   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
udgiften skal nu også overstige 500 kr om måneden.

Men mht meduicin er der også mulighed for kronikertilskud eller engangstilskud (navnet snydder har man en gang fået det gælder det altid) dog gives det kun hvis det medicin man får IKKE i forvejen er tilskuds berettiget (du ved det man helt automatisk får) det er ikke alt medicin der automatisk er det... det kan man søge om at det bliver og det hedder så engangstilskud.

Men prøv at søg på merudgifter eller § 100 her på siden så vil der dukke en hel masse brugbart op.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension