K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-12-2011, 18:21   #1
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
"Tilbageholde" indstilling.... (brøk)

Jeg beklager at jeg starter en ny tråd og jeg beklager endnu mere, at det jeg kommer til at spørge om, højst sandsynligt kan opfattes som ekstremt utaknemmeligt, forkælet, barnligt og en masse andet negativt. Når jeg alligevel tillader mig det, er det fordi at når man har det som værst, er man kun (ofte) sig selv nærmest - og det er DÉR jeg er lige nu! Så bær over med mig....

Må jeg også lige påpege at jeg ikke anser dette som et oplæg til politisk debat - det ER simpelthen mine tanker om ftp... Der dog er ramt af politiske handlinger.... Først er der lige et link til min oprindelige tråd.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=18150

I forbindelse med min sag, er der sket det, at der éentydigt indstilles til ftp efter §18. Det er jo skønt. Jeg har kæmpet 3½ år her i Danmark på en afgørelse.

Jeg modtog igår ressourceprofil sammen med indstilling - samt alt det nyeste fra arbejdsprøvningen på reva, nye læge status, ny udtalelse fra sociallæge osv. Alt peger i den rigtige retning. Jeg skal bare gennemlæse, kommentere/godkende og så bør det være en form sag. (Vi ved jo godt det ikke altid er en formsag - men lad os nu sige at det passer denne gang). Jeg har til fredag i næste uge.

Sammen med stakken af papirer kommer chokket så! Jeg vil kun overgå til brøkpension, hvis indstillingen godkendes. Og DER gik det galt inde i mit hoved.

Jeg er SÅ dum, at jeg har benyttet mig af ligestilling og fri bevægelighed i EU - ja endda i Norden. Jeg har nemlig boet i Malmö i 4 år og 9 måneder! Jeg flyttede fra Århus dertil pga min x-mand og et nyt job. Jobbet var i Danmark og da manden var svensk, valgte vi skønne Malmö til vores nye hjemsted. Det skulle jeg aldrig have gjort. Eller nærmere.... Jeg skulle aldrig være blevet syg (dumme dumme mig - ironi forekommer)... Fordi så er der altså andre regler der gælder for ens fremtid.

Javist, jeg har da læst lidt i diverse debatter om brøk pension og underskrevet diverse indsamlinger. MEN (og jeg beklager min udtalelse - den er ikke ment så hårdt, som den måske blir skrevet).... Jeg havde altid troet at brøk pension var for at holde en vis folkegruppe ude af landet - eller i hvert fald minimere at folk flyttede hertil fordi det ville være let at få ftp i Danmark. Men nej - den gælder også danske statsborgere, der har været skattepligtige i Danmark og har benyttet sig af denne "fine" ret "at bryde grænser".

Ifølge EU-konventionen og ifølge Nordisk samarbejdsaftale BURDE vi sidestilles med herboende danske statsborgere - men fx den nordiske samarbjedsaftale gælder kun i det tilfælde den danske stat VÆLGER det. Og dvs vælger de det ikke - er de ikke bundet af noget som helst.

Nå, men jeg er 35 år g skal resten af livet være brøk pensionist OG folkepensionist (for brøken følger én til man dør) uden mulighed for at optjene år (opgradere). Heller ikke selv om jeg på et tidspunkt vil kunne varetage et fleksjob. For når jeg så kommer tilbage på ftp eller folkepension, kigges der på den oprindelige indstilling, hvilket vil sige brøk...

Det GROTESKE er, at HVIS min indstilling godkendes med en anvisningsdato der hedder 1. april 2012, så blir jeg ALMINDELIG ftp'er... Men før og efter rammer jeg ikke de rigtige tal for en FULD pension.

Så nu sidder jeg her og har 2 muligheder! Jeg kan indsende min sag og lade det gå som det går. Hvilket højst sandsynligt blir en hurtig sagsbehandling (ifølge min sagsbehandler) og dermed blir en tilkendelse af brøk pension.

Eller jeg kan satse og prøve at standse/udsætte en afgørelse til slut februar, så den kommer op i marts - og så med en tilkendelse af alm ftp pr 1 april.

Min doktormand er ikke i tvivl om hvad han mener der skal ske og gøres (men han er jo også fra Norge, så han om nogen forstår)... Jeg er skuffet! Det drejer sig om ikke engang 5 måneder der "mangler" omregnet til brøker, før jeg får fuld ftp.

Når de beregner disse brøker, runder de NEDAD. Så istedet for at give mig de sidste 0,3 brøkdele jeg mangler (eller hvad det nu er) - så trækker de 0,7 brøkdele. Man kan heller ikke få ujævne brøker, så runder de nedad igen... Det er kun lige brøker der gælder...

Jeg ved ikke hvorfor jeg skriver dette - jeg trænger til at få luft. Det sidste døgn har været ÉN stor omgang overarbejde for mig. Jeg har læst og læst, regnet, fået hjælp, undersøgt og ringet og ringet rundt til alle indstanser...

Min eneste tanke lige nu, er at hvis de laver en langsom sagsbehandling i pensionsteamet, så overgår jeg til almindelig ftp 1 april (3 måneder) og hvis de ikke gør, så overgår jeg til brøk....

__________________
Kæmper på som en i h...... - selv de biiiitte små skridt er et skridt nærmere afklaring...

K10 - tak for hjælpen og støtten
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2011, 18:45   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Frk. Norden,

Godt du er obs på det og lad være med at bebrejde dig selv, det holder jo ingen steder.

Hvorfor er det lige nøjagtig 1 april der er "skæringsdatoen" og hverken før eller EFTER ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2011, 18:56   #3
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Frk. Norden!

Til lykke med ressourceprofil, der anbefaler ftp. Så vil pensionsnævn også anbefale ftp.

Som din læge anbefaler, vil jeg også anbefale at tale med sagsbehandler, som har forberedt din sag, om det er muligt at vente med at sende din sag videre til pensionsnævn til 1. april 2012, så du undgår at skulle rammes af regel om brøkpension.

Det vil hun gerne hjælpe med - om muligt - tænker jeg!

Held og lykke!
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2011, 18:58   #4
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
EE - Jeg PRØVER ikke at bebrejde mig selv. Men jeg føler mig SÅ utaknemmelig samtidig med jeg føler mig så dum og latterliggjort for at tro på mine rettigheder...

Det underlige er, at da jeg røg på kontanthjælp, kunne jeg i princippet ikke få - netop da jeg ikke havde boet i Danmark 7 ud af de seneste 8 år - men HER trådte den nordiske samarbejdsaftale ind og gjorde at jeg havde samme rettigheder som hvis jeg havde boet i Dk altid...

Det kan godt være jeg kan få engang i 2013. Jeg sidder og laver udregninger nu. Men i hele 2012 er det den eneste gang jeg har "positiv" brøk - som altså så er lig med fuld ftp. Jeg kan ikke rigtig forklare det. Reglerne står på Borger.dk - men jeg ved ikke om jeg må linke til dem.?

Katharina - tusind tak. Jeg BØR jo være stormende lykkelig - I know....

Ang min sb'er... Jeg har bare mødt hende én gang for nogle få uger siden. Jeg blev visiteret til fleks i august og måtte dermed også "opgive" min gode sb'er, da jeg skulle skifte afdeling... Der var IKKE god kemi mellem os og jeg kan ikke forestille mig, hvordan jeg skal tage et så ømtåeligt emne op, med én jeg ikke "kender". Det ville være lettere med den gamle sb'er - vi havde trods alt 1½ års historie... Puuh ha, tænker så det knager
__________________
Kæmper på som en i h...... - selv de biiiitte små skridt er et skridt nærmere afklaring...

K10 - tak for hjælpen og støtten
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2011, 19:01   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkNorden Se meddelelser
Jeg kan ikke rigtig forklare det. Reglerne står på Borger.dk - men jeg ved ikke om jeg må linke til dem.?
Katharina, har lige givet et super råd og mon ikke det kan lade sig gøre ?

Ellers kan jeg ud af ovenstående quote se, at du vidst ikke har været på K10 længe og set links til en hel del. . Så mon ikke www.borger.dk er ok, det tror jeg.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2011, 19:04   #6
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
Haha, jo jeg har været her og læst med - men du ved jeg har været...ehmm....lettere "out of order"...

https://www.borger.dk/Emner/pension-...r-pension.aspx

Her er linket - Web: du må endelig slette, hvis det ikke er ok
__________________
Kæmper på som en i h...... - selv de biiiitte små skridt er et skridt nærmere afklaring...

K10 - tak for hjælpen og støtten
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2011, 19:12   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Web har lang line, det ved jeg af erfaring

Men det der brøk-pension det er da for videre kommende. Håber at du kan for ordnet det sådan at den evt. kan gå 1/4 - 2012.

Nu da jeg skriver herom, så kommer jeg i tanke om at da jeg i sept. talte med min nyeste sagsbehandler omkring mig og min sag, der sagde hun på et tidspunkt; "jeg går lige op og taler med pensionsnævnet, for det syntes jeg vi skal have vendt". Det var omkring midlertidig pension. Hun gjorde det nok aldrig og det er så også skrin lagt indtil videre, men det viser jo at pensionsnævnet jo ikke er de der "høje herre" vi tror sidder i en eller anden loge og tager stilling til vores sager når de bliver "indkaldt" hertil.

Derfor syntes jeg sagtens at du kan tale med din sagsbehandler om problemet og den mulige løsnings model, så hun kan se hvad der er af muligheder i forhold til indstilling ved pensionsnævnet.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2011, 19:20   #8
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
Du/I har nok ret! Jeg skal nok prøve at snakke med hende. Åhhh - jeg FRYGTER det bare sådan...

Nu virker du jo også til at have fået én af de bedre sb'ere af slagsen. Men måske skal jeg TURDE være lidt fræk....?!! Det er jeg bare ikke vant til så det føles ikke som "mig" at gøre sådan noget..

(links'ene i politik kender jeg til forresten - syntes bare sjældent jeg ser dem i de "almindelig" tråde)
__________________
Kæmper på som en i h...... - selv de biiiitte små skridt er et skridt nærmere afklaring...

K10 - tak for hjælpen og støtten
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2011, 19:20   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Under alle omstændigheder, så kan du bede om, at der ikke træffes afgørelse i sagen før du har udtalt dig til sagen [1] (fx skriftlig).

Men om du kan have held med dig i at trække afgørelsessagen ud i 5 måneder, det er måske mere tvivlsomt ...


Jeg skal ikke kloge i brøkpensioner og deres baggrund, men det man jo logisk bør kunne forvente, det var, at der kun burde kunne beregnes brøkpension, dersom den manglende brøkandel anerkendes og betales af det tidligere opholdsland (i dit tilfælde: Sverige).

Dvs. det tidligere opholdsland anerkender at skulle betale pension til dig efter de betingelser, der måtte gælde for borgere i det pgl. land.

Det giver i og for sig logisk mening - men sådan forholder det sig vel ikke ?


Note:
------
Det fremgår af Forvaltningslovens § 21:
Citat:
§ 21. Den, der er part i en sag, kan på ethvert tidspunkt af sagens behandling forlange, at sagens afgørelse udsættes, indtil parten har afgivet en udtalelse til sagen. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelsen af den nævnte udtalelse.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis
1) udsættelse vil medføre overskridelse af en lovbestemt frist for sagens afgørelse,
2) partens interesse i, at sagens afgørelse udsættes, findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en sådan udsættelse, eller
3) der ved lov er fastsat særlige bestemmelser, der sikrer parten adgang til at afgive en udtalelse til sagen, inden afgørelsen træffes.
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=105127
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU

Sidst redigeret af TimeGuest; 16-12-2011 kl. 19:26. Årsag: Tilføjet note ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2011, 19:26   #10
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkNorden Se meddelelser

Katharina - tusind tak. Jeg BØR jo være stormende lykkelig - I know....


Ang min sb'er... Jeg har bare mødt hende én gang for nogle få uger siden. Jeg blev visiteret til fleks i august og måtte dermed også "opgive" min gode sb'er, da jeg skulle skifte afdeling......Det ville være lettere med den gamle sb'er - vi havde trods alt 1½ års historie... Puuh ha, tænker så det knager
Ja - til lykke!

M.h.t. råd omkring at undgå brøkregel - er jeg sikker på - din gode gamle SB fra fleksjobsag - godt vil råde - også nu - om dine muligheder for at undgå brøkregel.

Held og lykke med råd i proces af gammel sagsbehandler - på vej mod ftp - uden brøkregel!
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension