K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2013, 17:02   #1
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Under udredning på hospital på sygedagpenge

Kære alle.

Hvem kan hjælpe hermed?

Hvis man p.t. ikke er færdigudredt på hospitalet og modtager sygdagpenge, men står til at forfalde for grænsen om ca. 1 måned, kan man så sættes på kontanthjælp, eller skal man iht. nuværende regler forlænges på sygedagpenge, indtil man er færdigudredt fra lægelig side?
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 17:08   #2
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Hvor sørgeligt det end lyder hedder det som oftest kontanthjælp.

Hvis ikke man kan få en forlængelse af sygedagpengene efter §27, stk. 1-7.

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Dette link fortæller om disse forlængelsesmuligheder.

Marianne
__________________
Er gift med en syg førtidspensionist - og kæmper fortsat med systemet for retfærdighed i hans sag.
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 18:19   #3
flexmania
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 59
Styrke: 12
flexmania er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jasv Se meddelelser
Kære alle.

Hvem kan hjælpe hermed?

Hvis man p.t. ikke er færdigudredt på hospitalet og modtager sygdagpenge, men står til at forfalde for grænsen om ca. 1 måned, kan man så sættes på kontanthjælp, eller skal man iht. nuværende regler forlænges på sygedagpenge, indtil man er færdigudredt fra lægelig side?
Ring til din kommune og spørg hvordan det er præcis for dig.
Når du har deres svar kan du se om det er i overensstemmelse med lovgivningen.
flexmania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 18:43   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.754
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bemærk venligst.....

Kære Jasv

"Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus."

Så hvis du eller din broder har ventet på udredning på et offentligt hospital skal denne tid lægges til og dermed forlænge sygedagpengeperioden.

Men et godt råd, da jeg er i tvivl om dine indlæg drejer sig om din broder eller jer begge to skiftende fra tråd til tråd. Bliv på samme tråd så er det meget lettere at få overblik i din/jeres sag.

Hvor i landet bor i ca?
Her tænker jeg på din broder der fremover sandsynligvis skal indstille sig på livslang efterbehandling grundet sine ryggener især. Hans skulderproblemer er jo også tunge.

Er der sat gang i en erstatningssag?

Læs lidt her til orientering:

Genoptræning
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Klagemuligheder
http://www.k10.dk/showthread.php?t=13712

Ryghistorier:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Øfeldt-metoden:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15141

Abgående din broder vil jeg råde til endnu engang til at overveje om nu et flexjob er sagen med den historik.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 20:31   #5
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Kære Peter.

Mange tak for dine links, herunder til andre ryghistorier, - ikke mindst din egen.

Og tak fordi du har taget dig tid til at læse min brors historie og give en tilbagemelding.
Det er udelukkende min bror, der er kommet til skade. Jeg selv er heldigvis kernesund og i fuld vigør på arbejdsmarkedet. Jeg skriver løbende om min brors sag, da jeg er ked af det på hans vegne, og da vi er tæt knyttet til hinanden.

Min bror, som er 56 år, faldt som tidligere skrevet januar 2011 og fik 2 brud i ryggen. Efterfølgende fik han konstateret osteoporose, ligesom han har svær slidgigt i skuldre og nakke, og er opereret x 2 i højre skulder, - sidste gang foråret 2012 med endnu en pladsskabende operation, hvor man fjernede knapt 1 cm af kravebenet. Den anden har været i aflastende gips. Senere har vi fundet ud af, at han har yderligere et kompressionsbrud højere oppe i rygsøjlen samt modicforandringer. Man fandt en godartet knude på skjoldbruskirtlen, som han fik fjernet operativt, ligesom man fjernede et par af biskjoldbruskkirtlerne, hvis det er de rigtige man har fået fjernet, stopper udviklingen af osteoporosen. Så han er opereret x 3 under sygemeldingen.

Som det også fremgår af tidligere indlæg, har det været et stort ønske for min bror at komme tilbage på arbejdsmarkedet igen i en eller anden form for tilknytning, og han har kæmpet hårdt herfor, da hans arbejdsidentitet har været meget vigtig for ham. Han sendes ud i kommunens letteste arbejdsprøvningsmulighed i efteråret 2012. Det viser sig, at han overhovedet ikke kan klare arbejdsprøvningen, og stedet stiller uopfordret en seng op til ham, som han kan ligge i ved behov. Han afsluttes den 14. december, hvor han samtidig har tid hos kommunens lægekonsulent. Her oplyser min bror, at han ikke længere kan se sig selv komme tilbage på arbejdsmarkedet, og at han mener, at det må være pension. Lægekonsulenten vil gerne have undersøgt, om min bror kan have fået en depression, idet han har haft et særdeles aktivt liv, såvel arbejdsmæssigt som privat op til ulykken. Lægekonsulenten fortæller, at han har talt med kommunens psykiater, der mener, at egen læge skal sætte min bror i behandling for en depressiv tilstand i 2-3 uger for at se, om der er effekt heraf. Vi beder lægekons. kontakte egen læge, som ikke vil sætte min bror i medicinsk behandling for en depression, idet han mener, at min bror blot er naturligt ked af det og ikke deprimeret. Vi indhenter selv en udtalelse fra det plejehjem, hvor han var i arbejdsprøvning – dvs. fra sundhedsfagligt personale. De beskriver min bror som (direkte citat):
” Vi har på afdelingen oplevet xx som en glad, positiv mand, der gerne har været opsøgende og initiativ-tagende på opgaver han mener at kunne magte. xx har gennem hele perioden på xx haft en god og anerkendende kontakt til borgerne – og har haft fin fornemmelse for hvem der havde brug for ekstra opmærksomhed, hvilket borgerne har nydt godt af. Øvrige kollegaer har oplevet xx som en social person, der har haft lyst til daglig ”small-talk” – og selv har opsøgt denne”.
Da dette modsiger en depression, henvises min bror til kommunens psykiater, og vi kommer således lige ind i 2013, hvor min bror ses af kommunens psykiater, som ved mødets start udtaler, at det ville undre ham, hvis han med egen læges og arbejdsprøvningsstedets udtalelser vil finde noget, og han ender også med at afvise dette.
Vi har efterfølgende en samtale med den nye sagsbehandler, hvor vi oplyser, at xx ikke længere ønsker at komme tilbage til arbejdsmarkedet, men ønsker, at der bliver søgt pension. Sagsbehandleren oplyser, at hvor hans sag i 2012 ville have ligget lige til højrebenet til en pension, er der nu kommet nye regler. Hun fortæller, at det formentlig vil blive fleks eller pension, - men det ligger til Rehabiliteringsteamets afgørelse. Hun virker OK. Hun har oplyst, at man ikke kender snitfladen p.t., hvis det bliver fleks, så er løbet ikke kørt på længere sigt. Der skal nok nogle ankesager igennem, hvis teamet går imod pension. For pension kan hans alder tale, har hun fortalt.

Vi bliver ved udfyldelse af forberedelsesskemaet klar over, at min bror også i 2008 har haft et kompressionsbrud + der er fedtaflejninger (modicforandringer) og impressioner højere oppe i ryggen. Vi opdager også, at sygehuset tidligt i nuværende forløb har skrevet, at han skal til scanning, hvis tilstanden ikke bedres, -dette har han aldrig været. Så indenfor lidt over l uge har han fået tid til samtale på sygehuset i dag, hvor han er henvist til MR-scanning, , da hans status er
Kort gangdistance: 2-400 m
Har svært ved at bukke sig og tage strømper og sko på.
Kan ikke sidde ret lang tid ad gangen.
Jeg hjælper ham i dagligdagen med praktiske gøremål. Han skal ikke lave ret meget, før end han bliver bleg og helt gennemblødt af sved.

Vi må også erkende, at vi langt tidligere kunne have været opmærksomme på det tidligere brud og de beskrevne modicforandringer, men fokus har udelukkende været på, hvad han kunne, og at det var ham magtpåliggende at komme tilbage igen til arbejdsmarkedet. Det viste sig desværre ikke muligt. Så nu er vi her.
Sagen skulle have været for Rehabiliteringsnævnet i slutningen af februar.
Hans sygedagpenge har været forlænget, første efter 27.1.3 og dernæst efter 27.1.2. (efter hjælp herinde blev fagforeningen inddraget og sygedagpengene forlænget 36 uger, idet sagen ville kunne afklares indenfor denne periode).
Han blev opsagt fra sin arbejdsplads efter 15 måneders sygemelding, idet arbejdspladsens læge ikke mente, at han ville kunne komme tilbage.
Hans tilstand er fra lægelig side beskrevet som "stationær og uden forbedringspotentiale".
Vurdering efter arbejdsprøvning: 4-5 timer med de letteste arbejdsopgaver. Og der skal være mulighed for at kunne ligge ned (sidstnævnte beskrevet fra såvel lægelig side som fra kommunen) Hvor finder man lige et sådant fleksjob??

Nu tænker jeg, om sagen kan forlænges efter den §, hvor man ved, at det enten bliver fleks eller pension?
, for selv om han har været opereret x 3 under forlængelsen 27.1.2., og denne periode ikke blev forlænget, inden man forlængede med 27.1.3, så kan man vel ikke nu gå tilbage til perioden på 27.1.2. og reagere overfor, at denne periode ikke blev forlænget. Min bror har stort set under hele sygeperioden ventet på behandlinger og operationer og genoptræning. Således var der af infektionshensyn krav om min. 3 eller var det 4 måneders ventetid fra operationen i halsen, indtil den sidste af 2 skulderoperationer måtte foretages.

Tak fordi I læste med – det blev meget langt.

Sidst redigeret af Jasv; 05-02-2013 kl. 21:44.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 08:37   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Kort:

Som du beskriver tingene i sidste post, så er der for mig ingen tvivl. De bør forlønge ham. De kan efter de sidste nye principafgørelser anvende enten § 27 stk. 1 nr. 2 eller mr. 4 i Lov om Sygedagpenge
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 10:03   #7
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Kort:

Som du beskriver tingene i sidste post, så er der for mig ingen tvivl. De bør forlønge ham. De kan efter de sidste nye principafgørelser anvende enten § 27 stk. 1 nr. 2 eller mr. 4 i Lov om Sygedagpenge

Mange tak for dette indspark.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 10:17   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.754
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg er enig med Ricky.....

men, ...........

som du beskriver din broders situation er det største problem, at han ikke vedkender sig fuldt ud, hvor alvorligt han er ramt.

Den smerte og funktionsnedsættelse han har pt findes der ingen garanti for ikke kan blive meget værre. Her skulle I begynde at se mulighederne i en pension og bruge tid på at få det bedre.

Pension er ikke nødvendigvis håbløshed uden kontakt med et lille job henad vejen, med kontakt med andre mennesker.

Men efter min mening drejer det sig om at passe på det han har. Han må nødvendigvis have modtaget andre MR-scanninger tidligere og nu skal der en kontrol scanning til. Lægerne er bekymret.

Grundet de nye regler, som ingen er helt sikker på pt, om flexjob og hans eventuelle økonomi etc bevirker at jeg råder ham til at søge pension hurtigst muligt. Når i kender resultatet af den nært forestående MR-scanning vil jeg råde jer til at tale om pension og derefter stille jer selv spørgsmålet:

Hvad skal der nu ske?

Et er 110 % sikkert at de professionelle mennesker der skal hjælpe din broder med genoptræning skal være særdeles kompetente. Her er 20 minutter på en bænk et par gange om ugen ikke tilstrækkeligt. Ejheller kommunalt holdtræning med en boldt. Han skal passe pas hvad han begiver sig ud i af tilbud.

Jeg udtaler mig med 33 års erfaring med slige sager. Mandage træner jeg sammen med henholdsvis en ung medpatient stivgørende ryg og en ældre 80 årig medpatient med kraftig Osteoporose. Så jeg ved hvor forsigtigt disse patienter skal behandles af særdeles professionelle terapeuter. Pas på hvad i indleder jer på!

Oveni i alt dette formodes det at han også har Modic-forandringer, hvilken type mon? ....... og Osteoporose samt Modic-forandringer, som i enkelte tilfælde kan give store smerter ved genoptræning. Overvej nøje mit råd.

Jeg har kun 2 spørgsmål, hvor bor din broder ca øst vest?
Kan han køre bil og har bil?

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 21:47   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jasv Se meddelelser
Vurdering efter arbejdsprøvning: 4-5 timer med de letteste arbejdsopgaver. Og der skal være mulighed for at kunne ligge ned (sidstnævnte beskrevet fra såvel lægelig side som fra kommunen)
Og hvordan fungerede han hjemme i den periode?

Fungerede han lige så "godt" (derhjemme), som før arb.prøvning?

Mange giver så meget af sig selv i en arb.prøvning, at de når op på et timetal, som slet ikke er realistisk i længden.

til dig og din bror.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 14:56   #10
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
, OK - jeg bliver i samme tråd - og hermed lidt opfølgning

Kort: Status er jo, at vi har været på OUH, og min broder er blevet henvist til MR-scanning. Hans sygedagpenge udløber først i marts måned.

Vi var til samtale med sagsbehandleren i fredags. Vi nåede ikke at få sagt noget om evt. muligheder for forlængelse, inden sagsbehandleren oplyste, at de havde drøftet sagen, og min broder ville blive forlænget efter 27.1.4, idet det enten vil ende med fleksjob eller pension, da de har opgjort hans arbejdsevne fra arbejdsprøvningen til 5 timer med de letteste arbejdsopgaver, som fx. at servere kaffe, snakke med beboerne, lægge lidt linned på plads, og at der ved arbejdsprøvningen 3 timer dagligt var behov for at kunne lægge sig ned, ligesom dette behov steg hen ad vejen.
Der er kun de 2 muligheder, alt andet er ikke realistisk, oplyste sagsbehandleren.

@Vovse. Under arbejdsprøvningen stod jeg for alt det praktiske med rengøring og vask, slåen græs etc., og han endte med at blive socialt isoleret, idet han ikke havde overskud til at se venner.
Han hvilede inden han skulle afsted, for bedre at kunne klare dagen, og han gik hjem for at hvile, og nogle dage fik han ikke lavet aftensmad med mindre, at jeg kiggede forbi.

Kommunen har oplyst, at de ikke betvivler, at det er helt reelt, når han ikke magter mere ligesom de er klar over, at det har været en lang og stor deroute for ham.
Min bror blev ved mødet lidt besnæret af tanken om mulighed for, at de ved det kommende møde og snak med ham i Rehabiliteringsteamet måske vil kunne tilbyde ham et eller andet. Ja, det blev jeg nok også, men som samtalen skred frem, kom jeg til at tænke på, at det faktisk havde været temmelig hårdt for mig både at holde hans hus og have og praktiske gøremål + mit eget hus, have osv. samtidig med, at jeg har fuldtidsarbejde med 4 timers daglig transporttid. Det nåede jeg da lige at nævne. Jeg har spurgt Ricky M. på et tidspunkt, og han fortalte, at kommunen skal indregne lidt rest til fritid og familie!

Jeg kunne se på min brors øjne, at det var hårdt at få at vide, at kommunen mener, han har en restarbejdsevne på 5 timer dagligt med letteste arbejde + behov for hvile, og at det også kan ende med pension.
Et er efter 2 år selv at være ved at indstille sig på realiteterne, noget andet er, når en myndighed sætter ord på det, - det var hårdt at se, også at jeg var nødt til overfor ham og overfor kommunen at måtte tilkendegive, at der er en kant for, hvor meget jeg vil kunne blive ved med at bidrage med i forhold til at klare hans hjem også.

Nå, men jeg skriver, når der er nyt i sagen igen. Scanningen er midt marts.

@Peter. Vi bor på Fyn.

Og efter første gang, hvor I på K10 heldigvis hjalp os med at få fagforeningen ind over et enkelt møde, så sygedagpengene blev forlænget, har vi været heldige med vores efterfølgende behandling af kommunens sagsbehandler, lægekonsulent og kommunens psykiater, som afviste, at psyken skulle have nogen indflydelse på tilstanden - det hører jo retteligt også med til historien.

Tak for jeres bidrag så langt.

Sidst redigeret af Jasv; 16-02-2013 kl. 15:09.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sagsøge hospital/kommune Abraxus Alt det andet 3 27-08-2012 13:37
Glostrup hospital, transporttid? Tutteren Dit og Dat 4 24-11-2011 17:07
Så gav Hvidovre hospital op... Føler mig magtesløs Sandie75 Alt det andet 10 21-03-2010 14:22
Privat hospital rose Dit og Dat 1 28-07-2009 11:08
hospital bruger ulovlig tvang Stella Politik og Samfund 0 25-11-2008 13:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension