K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-01-2014, 02:27   #1
Mottec
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2013
Indlæg: 18
Styrke: 12
Mottec er ny på vejen
Førtidspension

Hej

Jeg er en mand på 31 år, der lider af skizofreni. Derfor havde min psykiater i 2012 indstillet mig til en førtidspension, som blev afvist af kommunen på grund af, at ikke alle muligheder var afprøvet for, at jeg kunne komme tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg valgte desværre ikke at anke sagen.

Der stod ellers i speciallæge erklæringen at det var helt utænkeligt at jeg kunne arbejde, eller for den sags skyld studere. Jeg har siden hen været i 2 månederes praktik for Jobcenteret, som de sagde gik fint.

Nu kan jeg alligevel godt, blandt andet på grund af gæld, bruge de ekstra penge fra en pension, men kan jeg overhovedet gøre noget nu, hvor der er kommet nye regler. Er der nogen mulighed for, at jeg kan springe resourceforløbet over?

Når jeg spørger sådan, er det fordi, at de ikke på jobcenteret vil udelukke en pension, men først efter en arbejdsprøvning, og de gør opmærksom på at det kan tage 5 år jvf. de nye regler.

Jeg tænker bare på, at når nu lægerne skriver, at det er helt urealistisk at jeg skulle komme tilbage i arbejde, om jeg så kunne få en hurtigere?
Mottec er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 10:29   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det handler om din restarbejdsevne, og ikke diagnosen.

Diagnosen bruges kun som begrundelse, for at der er et problem.

Hvor mange timer kan du/hardu arbejdet i praktikken om ugen.-pauser.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 11:50   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Din psykiater kan ikke indstille til pension - det kan kun kommunen. Du har selv mulighed for at søge efter §17 og på det foreliggende grundlag. Der vil så indgå det materiale på din sag, som allerede foreligger.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 12:14   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mottec Se meddelelser
Hej

Jeg er en mand på 31 år, der lider af skizofreni. Derfor havde min psykiater i 2012 indstillet mig til en førtidspension, som blev afvist af kommunen på grund af, at ikke alle muligheder var afprøvet for, at jeg kunne komme tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg valgte desværre ikke at anke sagen.

Der stod ellers i speciallæge erklæringen at det var helt utænkeligt at jeg kunne arbejde, eller for den sags skyld studere. Jeg har siden hen været i 2 månederes praktik for Jobcenteret, som de sagde gik fint.

Nu kan jeg alligevel godt, blandt andet på grund af gæld, bruge de ekstra penge fra en pension, men kan jeg overhovedet gøre noget nu, hvor der er kommet nye regler. Er der nogen mulighed for, at jeg kan springe resourceforløbet over?

Når jeg spørger sådan, er det fordi, at de ikke på jobcenteret vil udelukke en pension, men først efter en arbejdsprøvning, og de gør opmærksom på at det kan tage 5 år jvf. de nye regler.

Jeg tænker bare på, at når nu lægerne skriver, at det er helt urealistisk at jeg skulle komme tilbage i arbejde, om jeg så kunne få en hurtigere?
Det er jo ikke rigtigt noget vi kan svare på her på K10 - det er kun din sagsbehandler der kan svare entydigt på det.

Som udgangspunkt kan man ikke længere få førtidspension hvis man er under 40 år.

Og som udgangspunkt kan man ikke få førtidspension uden et ressourceforløb når man er under 40 år - og jeg har endnu ikke hørt om nogen under 40 år, der har kunne komme uden om et ressourceforløb i forbindelse med en sag om førtidspension.

De nye regler er benhårde og det er kun din sagsbehandler der kan guide dig korrekt, fordi denne kender dine lægepapirer og skal lande en evt førtidspension sammen med rehabiliteringsteamet på baggrund af dine lægepapirer. Så det er hele den flok af mennesker, der skal overbevises om, at den eneste og mest korrekte hylde for dig, er førtidspension. Og at din arbejdsevne NU og for altid, og helt uden tvivl, er 0 indenfor alle erhverv.
Den bliver ikke nem at få igennem når du kun er 31, og slet ikke uden arbejdsprøvning og længerevarende ressourceforløb.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 12:50   #5
Mottec
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2013
Indlæg: 18
Styrke: 12
Mottec er ny på vejen
Det var kun 10 timer om ugen.
Mottec er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 13:23   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
for at få en pension i dag, efter de nye regler
må man stort set ikke have nogen arbejdsevne overhovedet
samt du får ikke en pension fordi du har skizofreni eller fordi du kunne gerne vil have lidt ekstra penige.
din psykiater kan ikke indstille eller på anden måde påvirke om du skal have en pension
men denne kan skrive du har en lav funktionsevne og der ikke er nogen behandlingsmuligheder.
så med 10 timer i en praktik, og hvis du ellers kan klare dig selv i din hverdag
er der langt til en pension og især fordi du er under 40 år og formoder du heller ikke har været i gennem noget ressourceforløb eller godkendt til et af kommunen. Dette kan tage 5 år eller mere, som du har fået oplyst af dit jobcenter

tror ikke du vil have fået noget ud af en anke, hvis kommunen har vurderet der stadig er muligheder tilbage i forhold til arbejdsmarkedet.
også efter de gamle regler

Sidst redigeret af MTVRV1; 04-01-2014 kl. 13:26.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 00:18   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mottec Se meddelelser
Nu kan jeg alligevel godt, blandt andet på grund af gæld, bruge de ekstra penge fra en pension....
Det økonomiske aspekt er på ingen måde en indikation for at få pension... hvis du nævner det for kommunen, går sagen i total baglås.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 01:39   #8
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
vi har tidligere brugt megen tid herinde på at fremhæve ordet 'kontraindiceret'.

Det var det ord din læge skulle have brugt i erklæringen, der kunne have stoppet videre arbejdsprøvninger og opstart af ressourceforløb tilbage i 2012 - meget ærgerligt, at han ikke vidste det.

Hvis der står i en af kommunen udbedt speciallægeerklæring, at det er 'kontraindicerende' at presse dig ud i yderligere testforløb, grundet en skrøbelig psyke, siger han i virkeligheden at du med stor sandsynlighed vil få det endnu værre - og det kunne have/kan bremse tingene.

Det - ordet kontraindiceret - kan stadig bruges, i et forsøg på at bremse fem års hiven dig rundt i manegen på lavindkomst.

tal med din læge, som måske kan lufte den med et par kolleger der har haft held til at hjælpe deres patienter med at stoppe pineriet.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 03:05   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Altid fint at have sin læge med, men vi må ikke glemme at alt nu skal gennem Klinisk funktion, og at det er Klinisk funktion der skal skrive når noget menes at være kontraindiceret. Og de er, så vidt jeg har forstået, ret fedtede med netop ordet kontraindiceret.....

Så det er altså ikke længere kun ens egen læge der skal skrive lægeerklæringerne, klinisk funktion skal også, og det er her kæden hopper af for mange.

Jeg har hørt fra hestes mund, at Klinisk funktion nu gør brug af en såkaldt sundhedskoordinator, som opsøger ens privat praktiserende læge for at lave særlige aftaler (til borgerens/patienten/klientens bedste), som i sin enkelthed går ud på, at denne ikke skal fastholdes i et bestemt sygdomsbillede. Så ens egen læge står nu også til ansvar overfor Klinisk funktion. Smart.

Vil man læse mere om klinisk funktion mm, så læs mere her...

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152538
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 08:33   #10
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Altid fint at have sin læge med, men vi må ikke glemme at alt nu skal gennem Klinisk funktion, og at det er Klinisk funktion der skal skrive når noget menes at være kontraindiceret. Og de er, så vidt jeg har forstået, ret fedtede med netop ordet kontraindiceret.....

Så det er altså ikke længere kun ens egen læge der skal skrive lægeerklæringerne, klinisk funktion skal også, og det er her kæden hopper af for mange.

Jeg har hørt fra hestes mund, at Klinisk funktion nu gør brug af en såkaldt sundhedskoordinator, som opsøger ens privat praktiserende læge for at lave særlige aftaler (til borgerens/patienten/klientens bedste), som i sin enkelthed går ud på, at denne ikke skal fastholdes i et bestemt sygdomsbillede. Så ens egen læge står nu også til ansvar overfor Klinisk funktion. Smart.

Vil man læse mere om klinisk funktion mm, så læs mere her...

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152538
Heldigvis kan klinisk funktion også sætte jobcenteret på plads.

Jeg oplevede selv at jc ville lave min fysiske rygskade om til en ubehandlet psykiatrisk problemstilling og klinisk funktion (team af remutalog, psykolog, socialrådgiver og flere samfundsmediciner), skrev en skrap 7 siders rapport som bla. Indeholdt at jeg ingen behov har for hverken psykolog eller psykiater, at skaden var fuldstændig som alle tidligere lægers erklæringer sagde (hvilket jc forsøgte at tilsidesætte), at der ingen behandlings eller udviklingsmuligheder findes o.s.v.
De beder direkte jc overveje om mine skånebehov reel kan kombineres med arbejdsmarkedet, samt at der skal være tid og overskud til at jeg har kræfter til at bevare mit nuværende funktionsniveau gennem træning/øvelserne fra fys.

Det eneste sted de ønsker lidt ændring, er at de gerne ser at jeg kommer ned i smertestillende medicin, da kroppen fysisk skal kunne holde til det i mange år fremover også selv om det betyder at mit funktionsniveau nedsættes yderligere (ikke noget jc har lyst til at høre)

Det har i den grad indtil videre lukket munden på jc og alle deres konklusioner har sagsbehandleren måtte skrive ind i rehab skeamet.

Jeg var ved klinisk funktion i midtjylland (århus) og de har en politik om at man selv ser deres rapport og kan kommentere den før jobcenteret får den. Det gav både mig og klinisk funktion mulighed for at sikre at der ikke var misforståelser og få formuleret det så meningen fremstod så det ikke kunne misforståes.

Krydser fingere for at også andre oplever en så ophyggelig arbejdsgang ved klinisk funktion
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension