K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-05-2008, 23:34   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Karen Ellemann fuld af løgne eller ?

Jeg hørte her i Onsdags et interview med Karen Ellemann og Thomas Adelskov i deadline kl 17 (se det evt her http://www.dr.dk/DR2/Deadline17/Onsdag.htm scroll ned til hvor der står Karen Ellemann og Thomas Adelskov)

Det var en debat om 300 timers reglen og jeg må indrømme at da jeg hørte hendes udlægning af match grupper var jeg noget måbende, kunne ikke lade være med at tænke på om hun bevidst stod og fortalte usanheder eller om hun bare ikke kender virkeligheden , så jeg satte mig altså ned letter hidsig og syntes at jeg ville fortælle hende hvordan virkligheden så ud.

Samtidig var jeg så irrerteret at jeg også syntes jeg ville fortælle journalisten fra deadline om hvordan virkeligheden så ud, og så ville jeg også lige gøre Thomas Adelskov opmærksom på at jeg gav ham ret i at 300 timers reglen var noget fanden havde skabt (fanden= regering)

Jeg sendte derfor en mail til dem alle tre og jeg har fået et par korte svar fra journalist , og Thomas Adelskov Karen Ellemann er ikke så hurtig på aftrækkeren ....

Men som i også kan læse i mailen så tilbyder jeg hende informationer og det gør jeg sådan set på jeres bekosting så jeg håber at i lige gider være behjælpelige med det ...

Jeg kunne godt tænke mig at alle der har været på kontanthjælp inden de blev visiteret til fleks eller blev sat på pension skrev ned .

1. hvor længe har du været på kontanthjælp
2 hvad fejler du (har du ikke lyst til at skrive det så skriv bare at du har veloplyste sygdomme med lægepapir )
3. i hvilke gruppe er du matchet

Hvis du stadig er på kontanthjælp, så gælder det selvfølgelig også fortæl gerne hvordan du er matchet , er du til det ordinære marked , og hvor længe har du været på kontanthjælp , så samler jeg alle informationerne og sender det til Deadline og til Karen Ellemann

Her er mailen jeg skrev samt svar fra Deadline og Thomas Adelskov



Citat:
att Karen Elleman og Thomas Adelskov.

Jeg har den 14-5-2008 kl 17 set deadline med nogen horrible påstande som jeg meget godt ville stille spørgsmål ind til …

Karen Ellemann du udtaler blandt andet.

Folk i kategori 4 er de mennesker der er arbejdsduelige , der er ikke noget til hindre for at de kan få fodfæste på arbejdsmarkedet ,


jeg kunne så godt lige tænke mig at vide hvordan det kan hænge sammen med at man over for flekser der er ledige men på kontanthjælp ved match begyndelsen kunne matche dem som en 4.

Hvordan kan det hænge sammen med at dem i en match 5 er som du hævder dem der venter på fleks eller førtidspension.

Du udtaler ligeledes at 2 år på kontanthjælp er alt rigeligt da kontanthjælp ikke er en varig forsørgelse, dette kan jeg kun give dig ret i .

Men ikke des mindre er der massevis af eksempler på at folk er matchet 5 i årevis ingen arbejdsevne har tilbage og ikke kan komme videre i systemet.

Folk der er på sygedagpenge og falder for grænsen fordi der ikke kan stilles i udsigt at de kommer tilbage på det ordinære job inden for 52 uger (ny sygedagpenge lov) og som henvises til kontanthjælp.

Og som derefter ofte visiteres til fleks men hvor de bibeholder kontanthjælp indtil de har været i fleksjob i 9 måneder.

Jeg har svært ved at se et sammenhæng, når det kommer til at der skal tages penge fra borgeren er 2 år på kontanthjælp alt rigeligt, men når det kommer til at samme borger prøver at få en afklaring igennem eller mister sygedagpenge eller visiteres til fleksjob på kontanthjælp, så er det ok at det går hen og bliver en mangeårig forsørgelse..

Jeg kan se nogen modstridende oplysninger i dette og jeg må som sådan formode at du enten ikke ved hvordan det er skruet sammen ude i samfundet, eller at du nægter at se sandheden i øjnene..

Jeg vil gerne tilbyde dig at jeg på hjemmesiden www.k10.dk prøver at høre mig for hvor mange mennesker der er

1. på kontanthjælp
2. hvilke diagnoser de har
3. hvor mange år de har været på kontanthjælp
4. hvad de er matchet til


Jeg mener at du burde have syn for sagen og se hvordan det foregår ude i samfundet for jeg mener ikke at det er ok som politikere at stå og hævde de ting som du gør i deadline hvis det ikke er fakta du står med , men derimod gisninger om hvordan det er og dine egne meninger om hvordan det burde være.

Vi er godt nok kun lige ved 1500 bruger men det forandre ikke det aspekt at vi er stærkt repræsenteret af folk med div sygdomme meget veloplyste sygdomme, mange diagnoser og mange lægeerklæringer osv som stadig er på kontanthjælp.

Alene i dag kan man læse en besked fra en bruger der lyder

Lige en opdatering.

Fik revurderingen på pensionssagen den 12.4.08.
Sagen dog først lige send i Nævnet. DVS at kommunen har været næsten 5 mdr. siden afgørelsen om afslag, før sagen kommer videre i systemet.
Kommunen erkender at det er en varig lidelse uden behandlingsmuligheder der kan bedre tilstanden.
De ved dog ikke hvor stor en funktionsnedsættelse jeg realt har?

Får efterfølgende besked på at jeg er indplaceret i kap.2, stk 3. Altså forvendtes det at jeg kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked?
Matchplaceringen er flyttet fra 5 til 4 alene pga afslag på førtidspension?


Der er også mulighed for at læse en som denne der er sendt meget kort fattet til din kollega Karen Jespersen

Kære Karen
Måske burde du snart tage de skyklapper af som du tilsyneladende har på, der er SÅ mange i DK der kæmper en kamp for at få dagligdagen til at hænge sammen, både mht helbredet, økonomien og familielivet, når man så samtidig skal KÆMPE en ulig kamp med systemet så kommer selv den mest sejlivet til kort.

Jeg selv har siden 1998 kæmpet en kamp, jeg er syg, på kontanthjælp, enlig mor og er blevet "glemt" i systemet i flere år, jeg søgte pension forrige år i nov. fik afslag i januar 08, ankede den og har ikke hørt noget til anken siden.... men er stadig på 14. år på kontanthjælp.
Jeg var ved at miste min datter i 2000, søgte om psykologhjælp, UDEN dog at få svar, var ved at miste min voksne søn 5 år efter, søgte igen STADIG uden at få svar med det resultat at jeg røg ned med et brag i 2007, gik alene i næsten 1½ år uden hjælp, blev mere syg og troede jeg skulle dø pga af en lammelse, kom dog rimelig godt igennem VED EGEN hjælp, for vores "velfærdssamfund" hjælper skam ikke de tabte....
Jeg ville være vældig glad for at få af vide HVOR det SÅ FINE velfærdssamfund er henne?? Det fungerer måske for dem som har rigeligt i forvejen, men for os som virkelig sidder og kæmper hver eneste dag, ja da virker det sørme ikke.
Hvis ikke din tid går med at komme i medierne så burde du tage et kig på internetsiden www.k10.dk der vil du se hvor goddt vores "velfærd" virker. Der er SÅ mange skæbner som vores "velfærdssystem" sylter, trækker rundt og nedgør hver eneste dag.


Så er der mig selv, jeg røg for sygedagpenge grænsen uden at kommunen havde afklaret mig, derfor kom jeg på kontanthjælp, ventede der et år mens afklaringen fortsatte og blev så visiteret til fleksjob.

Derfor fortsatte forsørgelse grundlaget med at være kontanthjælp i 4 år indtil jeg ved egen hjælp fik et fleksjob.

I mens jeg var syg mødte jeg en mand der allerede var visiteret til fleksjob, han havde da været på kontanthjælp on and off i 15 år , mange diagnoser og meget veldokumenteret sygdomsbillede , blev efter 15 år visiteret til fleks og var derfor også på kontanthjælp ..

Vi flyttede sammen, men da man fra regeringens side også mener at flekser skal have et økonomisk incitament til at komme på arbejdsmarkedet (med 25 % ledighed blandt flekser er det en kamp hvis man har besværlige skånehensyn) og derfor mistede vi pga kontanthjælpsloftet 2500 kr og da vi var en sammenbragt familie med i alt fire børn ja så valgte vi mad frem for forhold og gik hver til sit (større økonomisk byrde for samfundet) men vi får mad.

Det her er kun tre historier ud af mange, så jeg syntes at du over for brugerne på K10 hvoraf mange af dem hænger på enten ægtefælle forsørgelse eller kontanthjælp på mange gange 10-15 år skulle gøre os den tjeneste og komme at fortælle os at 2 år er alt rigeligt, kan du komme og fortælle os det?

Jeg kan høre at det gør sig godt på skærmen når man står og hævder at det for det meste er indvandre der rammes af de kontanthjælpslove der laves her til lands , men det er en usandhed af rang ..

Mange ganske almindelig mennesker som er så uheldige at blive syge rammes også af div regler , når først man er visiteret til fleks så er det ikke længere sådan at man rammes af 300 timers reglen ej heller åbenbart på match 5.

Men enormt mange syge er altså matchet 4 for at få regerings og kommunes kabale og manipulation til at gå op i en større helhed.

Og hvad ang arbejdsmarkedet hvor der er så meget brug for alle, hvorfor er der så en så stor arbejdsløshed blandt flekser ?

Det passer ikke når regeringen hævder at arbejdsløsheden er så lav, min påstand vil være at alle dygtige bogholdere kan lave en lille arbejdsløshed, det kræver bare at man udelukker en masse grupper, folk i aktivering , folk på kurser, flekser, dem der ikke får kontanthjælp pga 300 timers reglen osv.

Det er fint og godt at regeringen vil opnå resultater men det er foragteligt at man gør det på de absolutte svageste borgeres bekostning, som den siddende regering gør.

Jeg ser frem til at høre fra dig og høre om du vil fastholde at 2 år er alt rigeligt på kontanthjælp, det er vi mange der vil se frem til at kunne fremføre for kommunerne.

Vil du give mig ret i at det du siger, kan forstås således

1. Hvis man IKKE har kunnet få 300 timers arbejde i løbet af 2 år, og HVIS man er for syg, så hører man IKKE til i matchgruppe 4.

2. I matchgruppe 5 venter man på fleksjob eller pension.

3. Kontanthjælp er IKKE en VARIG YDELSE, og DERFOR kan man miste sin kontanthjælp efter 2 ÅR. (300 timers reglen)

Med venlig hilsen
xxxx


Ps derudover kan jeg varmt anbefale at man kigger på denne rapport http://www.brmidtjylland.dk/graphics...04-5%20brm.pdf og herefter kan komme tilbage og sige at dem i match 4 er til det ordinære arbejdsmarekde det giver tydeligt billede af massive problemer med både fysisk som psykisk samt sociale problemer og disse mennesker vil derfor være dem der kan rammes af 300 timers reglen hvis og så frem at de skulle være så uheldige at finde sammen med en anden kontanthjælpsmodtager..
Eller allerede er sammen med en kontanthjælpsmodtager eller for den sags skyld at der indtræffer noget som gør at deres nuværende partner havner på kontanthjælp..
Skrev så til Deadline

Til Anja Bo
Citat:
I forbindelse med interview i deadline den 14-5-08 kom der ganske mange u rigtige oplysninger fra Karen Ellemann, jeg har nu kontaktet Karen Ellemann for at høre ind til nogen af hendes påstande og fremsender hermed mailen som jeg har sendt både til Karen Ellemann og til Thomas Adelskov..

Mailen er sendt til dig og Thomas Adelskov som orientering og Har modtaget svar fra Thomas Adelskov men ikke noget fra Karen Ellemann endnu , men jeg formoder da at hun over for ganske almindelige borger er villig til at komme med kommentar og forklaringer på påstande som kan bevises er u rigtige , at de er u rigtige fremgår tydeligt af både medtaget citater fra bruger på www.k10.dk samt linket der føre til en rapport hvoraf det fremgår at folk i match 4 har massive problemer ...

og på ingen måde kan formodes at ville kunne være tilbage på arbejdsmarkedet inden for 2 år som der gælder inden man rammes af 300 timers reglen .

Hvis Karen Ellemann mod sædvane i venstre skulle beslutte sig for at svare vil jeg fremsende svaret til dig

med venlig hilsen
xxxx
Svaret fra Anja Bo
Citat:
Tak for din kommentar, matchgrp.-vurdering er bestemt noget vi skal være kritiske overfor. Jeg forbereder et indslag om netop matchgrp. 4s muligheder -eller begrænsninger og vil være opmærksom på din henvisning.

Venligst Anja Bo
svaret fra Thomas Adelskov

Citat:
Kære xxxx
Tak for mailen. Jeg behøver vist ikke svare dig nærmere, det må Karen Ellemann selv klare.

Med venlig hilsen

Thomas Adelskov
Også kan vi jo sætte os og vente på at Karen Ellemann klare den, jeg vil da i hvertfald se frem til det, skal hendes påstande holde ja så vil livet da være meget lettere for os ...

Jeg kender til mange her på siden der ville kunne elske at tage et brev fra venstre med op på kommunen og sige halllooo to år og så er der vist fundet ud af noget for mig, for kontanthjælp er ikke en varig ydelse , og mon ikke man også skulle ind og kigge på flekser på kontanthjælp i dag undlader man jo helt at opgøre hvor mange det drejer sig om for det vil man ikke vide ...

Vi har åbenbart en regering der mener at problemerne ikke er der hvis ikke vi snakker om dem ....

Så jeg vil blive meget glad for hvis dem er jer der har været eller er på kontanthjælp lige ville skrive ned kort det ovenfor nævnte ...
  Besvar med citat
Gammel 17-05-2008, 07:26   #2
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Jeg har været på kh i 15 år, de først 6 år i aktivering i kantine, så 6 år hvor de stort set "glemte" mig, de sidste 3 år i kategori 5 og der sker ikke noget som helst... jeg venter og venter
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2008, 09:13   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Skide godt Heidien.

Været 3 år på kontanthjælp. (ialt 5 års sygdom, 2 år på sygedagpenge).
3 diagnoser. Lavtsiddende MB. Scheuermann, diskusprolaps i lænd, Bindevævslidelse i rygrad.
Har stået i match 5, indtil afslag på førtidspension(været indstillet nu 2 gange , begge gange af kommunen selv). Står nu i match 4 pga af afslag, dog uden, at der er peget på hvordan og/eller hvilken job funktion jeg vil kunne bestride. Lovbestemt.

VH popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2008, 09:47   #4
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
10 år på kontanthjælp p.g.a. dårlige hænder/ arme, ryg, lænd, knæ.

Matchgruppe 4, har aldrig været i aktivering, men på afklaringskursus dec. 07 via kommunen, det kursus anbefalede førtidspension, men der er endnu ikke sket noget.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2008, 13:42   #5
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
1. hvor længe har du været på kontanthjælp
Var på kontanthjælp i ialt 6år, efter at det indledende ikke lykkedes at blive indplaceret nogen steder ang arbejde og revalidering fik jeg et brev om at arbejdsmæssigt ville kommunen ikke gøre noget og jeg ikke skulle foretage mig noget, og ville modtage kontanthjælp og ellers ville der ikke ske noget (hørte så ikke fra kommunen i 4 år desangående).

Citat:
2 hvad fejler du (har du ikke lyst til at skrive det så skriv bare at du har veloplyste sygdomme med lægepapir )
Havde gamle lægepapirer i de 6 år, der blev så efter meget pres og kamp fra mig startet en pensionssag og i den forbindelse indhentet nye lægepapirer og fik tilkendt førtidspension på baggrund af dem uden problemer.

Citat:
3. i hvilke gruppe er du matchet
Var under hele kontanthjælpforløbet i matcgruppe 4 indtil jeg fik tilkendt førtidspension.
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2008, 14:53   #6
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Hej Hejdien,

Jeg er 39 år.

1. hvor længe har du været på kontanthjælp

Jeg har været på kontanthjælp siden 1. januar 2002, altså nu 6 år og 5 måneder.

2 hvad fejler du (har du ikke lyst til at skrive det så skriv bare at du har veloplyste sygdomme med lægepapir )

Jeg har været sygemeldt p.gr.a. svær depression siden marts 2005 med efterfølgende diagnose skizotypi. (Også kaldet simpel skizofreni)

3. i hvilke gruppe er du matchet

Aner det ikke. Men det er såvidt jeg kan vurdere nok matchgruppe 5, da jeg stadigvæk får kontanthjælp men ikke er aktiveret. Jeg går i behandling på psykiatrisk daghospital og er igang med at søge førtidspension, da jeg iflg. speciallægeerklæring fra psykiatri læge "har en ubetydelig arbejdsevne" og evt. "arbejdsprøvning kan forværre min sygdom".

Jeg venter svar fra min sagsbehandler på skrift om min ressourceprofil.

Jeg så også debatten i deadline i onsdags og undrede mig også over Karen Ellemanns (KE) udmelding. Især fordi jeg skrev et indlæg på politiken.dk om netop matchgruppe 3 og 4 mandag den 12. maj på adressen:
http://blog.politiken.dk/lederpladse...kommentarliste

Jeg skrev:
Citat:
Flemming Leer Jakobsen, Vejle den 12. Maj kl. 11:12:

Ja,

Denne Fogh regering har med usvigelig præcision indført et nyt magtmiddel rettet imod folk med anden etnitisk baggrund end dansk. Nemlig økonomisk apartheid. Ligesom med en undersøgelse fra november 2007 om starthjælpen, hvor 94% af de ramte af på starthjælp er flygtninge/indvandrere har regeringen fortsat sit togt imod samme etniske gruppe. Denne gang med 300 timers reglen, som også rammer indvandrere med usvigelig sikkerhed og med hård økonomisk konsekvens. Den fratager den ene ægtefælle vedkommendes kontanthjælp.

Ser man på de ramte kan man i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd opgørelse se, at ca. 70 % er i matchgrupperne 3 & 4 uden større tilknytning til arbejdsmarkedet. I matchgruppe 4 “har (vedkommende) så væsentlige begrænsninger i kompetencer og ressourcer, at den ledige ikke umiddelbart vil kunne indgå i jobfunktioner på det ordinære arbejdsmarked.” I matchgruppe 3 “Den ledige har kompetencer og ressourcer, der umiddelbart kun delvis matcher arbejdsmarkedets krav.”

Dette er en vurdering foretaget af vedkommendes sagsbehandler på jobcentret. At sige at vedkommende “bare” kunne finde sig et job som jordbærplukker eller andet arbejde er for letkøbt. Arbejdsgiverne efterspørger og ønsker simpelthen ikke arbejdskraft fra de personer i matchgruppe 3 og 4. Det er altså umuligt for de 686 personer at finde de nødvendige 300 timer og flere vil fremover blive ramt både socialt og økonomisk fremover. Det er skammeligt.

Det kan kun gå for langsomt med at få en ny regering, som har en mere human socialpolitik.

FlemmingLeer
http://denmarkonline.dk
Jeg tror, at KEs melding skal gå i kategorien jeg-bryder-mig-ikke-om-den-lovgivning-men-jeg-er-nu-engang-ordfører-på-området-og-derfor-skal-jeg-støtte-det ting... :/
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2008, 16:12   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der er nu tal på, hvor LIDT staten/kommuner sparer, hvis de hetzer folk med de lave ydelser, fordi "det skal kunne betale sig at arbejde".

Ja, utroligt, at folk her på siden er sygemeldte i ÅREVIS og gokkes i hovedet med, at det skal kunne "betale sig at arbejde", selvom de er blevet syltet i årevis.

Men læs tallene her. HUSK, at de penge, der er tale om, er FØR skat.

Altså hvis der står, at udgiften er 90 millioner, så betaler man jo skat af de penge, så det reelle beløb er cirka halvdelen af de 90 millioner.

Hertil kommer besparelser i enkeltydelser, boligsikring osv. PLUS naturligvis de administrative byrder i kommunerne (de kan spare tid på "akutsager", hvor der skal søges enkeltydelser konstant, findes nye boliger til hjemløse osv.).

Det er jo peanuts, staten sparer, mens folk bliver hjemløse, underernærede osv. pga. den hetz.

Citat:
Spørgsmål nr. 323:

”Ministeren bedes oplyse, hvad udgiften ville være, hvis man afskaffede henholdsvis 1) starthjælp 2) 300-timers regel 3) kontanthjælpsloft og gav de pågældende personer kontanthjælp efter de ”normale” regler? Der ønskes et aktuelt tal og overvejelser af, om disse udgifter vil være stigende, faldende, eller cirka konstante i de kommende år. Det ønskes oplyst, i hvilket omfang merudgiften vil være skattepligtig for modtagerne”.


Endeligt svar:

Det skønnes, at merudgifterne for det offentlige ved en afskaffelse af starthjælp, 300-timers reglen og kontanthjælpsloftet bliver hhv. 180 mio. kr., 90 mio. kr. og 70 mio. kr. jf. tabel 1, hvis ændringerne f.eks. sker med virkning fra 1. januar 2009. Hvis der ikke sker adfærdsmæssige ændringer som følge af stigningen i ydelserne, vil merudgifterne ikke ændre sig væsentligt i de nærmeste år.



Skøn over de direkte økonomiske konsekvenser - mio. kr. 2008 pl.


Årlig merudgift

Mio. kr.

Afskaffelse af starthjælp
180

Afskaffelse af introduktionsydelse på starthjælpsniveau
155

Afskaffelse af loft over kontanthjælp
70

Afskaffelse af 300 timers reglen
90


Kilde: beregninger foretaget af Arbejdsdirektoratet og Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration.



Det må imidlertid forventes, at sådanne ændringer vil medføre negative adfærdsmæssige konsekvenser på arbejdsudbuddet. For mange vil det ikke længere betale sig at tage et arbejde, hvis man er gift og på kontanthjælp. En sådan adfærd ønsker regeringen ikke at fremme ved at forhøje kontanthjælpen. Det skal kunne betale sig at tage et arbejde frem for at gå på passiv forsørgelse.



Både introduktionsydelse, starthjælp, loft over kontanthjælp og 300 timers reglen er indført for at øge kontanthjælpsmodtageres og introduktionsydelsesmodtageres incitament til at tage et arbejde. Blandt især introduktionsydelsesmodtagere er der veldokumenterede adfærdsmæssige virkninger, der viser, at personer på den lave hjælp hurtigere kommer i arbejde end personer på den høje hjælp.



Med hensyn til loft over kontanthjælp har SFI også påvist en lille positiv effekt på arbejdsudbuddet. Det fremgår desuden af rapport om kulegravning af kontanthjælpsområdet fra 2006, at der er påvist en øget sandsynlighed for at kontanthjælpsmodtagerne forlader kontanthjælpssystemet efter af have modtaget hjælp i ca. ½ år. Loft over kontanthjælp træder i kraft efter ½ år på kontanthjælp.



Det skal bemærkes, at i forbindelse med indførelse af 300 timers reglen, blev de økonomiske konsekvenser vurderet til ca. 200 mio. kr., hvilket er noget højere end de 90 mio. kr., som er skønnet her. Dette skyldes, at der fra efteråret 2006 til februar 2008 kan konstateres et stort fald i antallet af ægtepar, der kan blive berørt af 300 timers reglen.



De økonomiske konsekvenser på 90 mio. kr. er beregnet ud fra den aktuelle situation, hvor lovens fulde virkning endnu ikke er slået igennem. Det skyldes, at kommunerne på grund af 300 timers reglen har iværksat foranstaltninger for at opkvalificere kontanthjælpsmodtagere på langvarig kontanthjælp. Det er derfor endnu ikke afklaret, om de mister kontanthjælpen, eller om de ved hjælp af opkvalificering enten kan komme helt fri af kontanthjælpssystemet eller opfylde arbejdskravet, så de undgår at miste kontanthjælpen.



På spørgsmålet om i hvilket omfang merudgiften i tabel 1 vil være skattepligtig for modtagerne, kan jeg oplyse, at - bortset fra merudgiften vedr. loft over kontanthjælp - er merudgiften skattepligtig for modtagerne.



I beregningerne af de økonomiske konsekvenser af afskaffelse af starthjælp og introduktionsydelse samt 300 timers reglen indgår ikke afledte konsekvenser af udgifter til boligstøtte og daginstitutionsbetaling som følge af en forhøjelse af den skattepligtige indtægt.



Venlig hilsen



Claus Hjort Frederiksen

http://www.folketinget.dk/samling/20...508/557981.HTM
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2008, 16:32   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Over 27.000 børn i familier med starthjælp eller kontanthjælp med loft

27.000 børn lever på starthjælp eller kontanthjælp med loft.

Og de børn bliver STRAFFET med fattigdom og hjemløshed, fordi forældre ikke KAN arbejde.

Sikke et velfærdssamfund.

Hvor mange af disse er visiteret til fleksordningen?
Og hvor mange år skal ledige fleksere være på starthjælp, kontanthjælp med loft?



Citat:
Ni ud af ti enlige forsørgere på kontanthjælp er ikke berørt af loftet.
Næ, men dvs. at 10 procent af alle enlige forsørgere er berørt af loftet.

Citat:
Ca. 75 procent af de personer, der var omfattet af loftet i februar 2004 var således ikke berørt af loftet 3 år efter
Næ, men dvs., at 25% har været berørt af loftet i OVER 3 ÅR.!!!!!

Citat:
Spørgsmål nr. 312:

”Ministrene bedes oplyse, hvor mange børn der i dag lever i familier, som modtager starthjælp eller er ramt af kontanthjælpsloftet eller 300 timers-reglen. Hvad vil ministrene gøre for at sikre, at børnenes familier har råd til tre måltider sund mad om dagen, akut lægeordineret medicin, varmt tøj af ordentlig kvalitet og muligheder for billig transport?”





Endeligt svar:

Spørgsmålet er stillet til velfærdsministeren og beskæftigelsesministeren og besvares på begges vegne af beskæftigelsesministeren.



Det kan oplyses, at der primo 2008 er ca. 3.600 børn, som lever i familier, som modtager starthjælp. Der er ligeledes primo 2008 ca. 1.600 børn, som lever i familier, der er berørt af 300 timers reglen. Hvad angår børn, som lever i familier, der er omfattet af loftet over ydelser til kontanthjælpsmodtagere, så er de seneste tal fra februar 2007. Her var tale om ca. 22.000 børn.


At de seneste oplysninger vedrørende kontanthjælpsloftet er fra februar 2007 skyldes, at der har været fejl i KMD’s fremsendte boligdata fra februar 2008. Velfærdsministeriet får én gang årligt og normalt omkring marts måned data vedr. boligstøtte fra KMD. Ifølge Velfærdsministeriet vil der tidligst kunne foreligge nye oplysninger om boligstøtte og berørte af loft over kontanthjælpen medio maj 2008.



Det skal bemærkes, at få personer er omfattet af loftet igennem længere tid. Ca. 75 procent af de personer, der var omfattet af loftet i februar 2004 var således ikke berørt af loftet 3 år efter. Ni ud af ti enlige forsørgere på kontanthjælp er ikke berørt af loftet.


Starthjælpen, kontanthjælpsloftet og 300 timers reglen er indført, for at det bedre skal kunne betale sig at arbejde. Under SR-regeringen skulle den ene ægtefælle i et ægtepar med børn, hvor begge ægtefæller var på kontanthjælp, tjene over 26.000 kr. pr. måned, før familien var bedre økonomisk stillet, end hvis begge fortsat var på kontanthjælp. Det fastholdt familierne på kontanthjælp og følgerne var blandt andet isolation og dårlig integration.



I dag er sådanne familiers situationen langt mere positiv. Hvad angår introduktionsydelsesmodtagerne er det veldokumenteret, at personer på introduktionsydelse på starthjælpsniveau hurtigere kommer i arbejde end personer på introduktionsydelse på kontanthjælpsniveau.



Med hensyn til loft over ydelser til kontanthjælpsmodtagere har SFI påvist en vis positiv effekt imod større selvforsørgelsesgrad. Endelig fremgår det af rapporten om kulegravning af kontanthjælpsområdet fra 2006, at der er øget sandsynlighed for, at en kontanthjælpsmodtager forlader kontanthjælpssystemet efter af have modtaget hjælp i ca. seks måneder. Loft over ydelser til kontanthjælpsmodtagere træder i kraft efter seks måneder på kontanthjælp.



Familier med børn, der modtager kontanthjælp- eller starthjælp, har ligesom andre familier mulighed for at modtage særlige tilskud og ydelser, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.



Det gælder for eksempel børnefamilieydelse og børnetilskud, ligesom boligstøtten som udgangspunkt beregnes efter gunstigere regler for familier med børn.



Herudover er der muligheder for at få hjælp til betaling for børn i dagtilbud. Der kan gives tilskud til forældre, hvor husstandsindkomsten er under 429.200 kr., og er husstandsindkomsten under 138.301 kr., gives der fuld økonomisk friplads, det vil sige, at kommunen betaler den fulde udgift for pladsen. Herudover er der mulighed for at få søskendetilskud. Hvis kommunen vurderer, at barnets ophold i dagtilbud er særlig påkrævet af sociale eller pædagogiske grunde, kan der være mulighed for at få socialpædagogisk fripladstilskud.



Forældrene har også mulighed for at søge kommunen om hjælp i helt særlige tilfælde til blandt andet rimeligt begrundede enkeltudgifter og hjælp til medicin. Der ydes ikke hjælp til løbende forsørgelse.



Hjælpen til rimeligt begrundede enkeltudgifter forudsætter, at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, at ansøgerens egen afholdelse af udgifter i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældende og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden, og hjælpen ydes normalt kun, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog undtagelsesvis efter en konkret vurdering yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen er af helt afgørende betydning for ansøgerens eller familiens livsførelse.



Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling og medicin mv., hvis udgiften ikke dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne, og hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet.



Endelig skal det understreges, at hvis et barn må antages at have behov for særlig støtte, har kommunen pligt til at undersøge barnets forhold, og kommunen har pligt til at iværksætte støtte til de børn og unge, som har behov for det.



Det er regeringens mål, at offentlige ydelser som fx kontanthjælp og starthjælp skal have en størrelse, så de dels udgør et tilstrækkeligt grundlag for forsørgelsen for familier, der midlertidigt ikke kan forsørge sig selv, dels indeholde et incitament til (igen) at blive selvforsørgende. Om begge disse to hensyn bliver varetaget på betryggende vis, vil antagelig altid være genstand for politiske uenighed.


De nævnte ydelser har i dag en størrelse, som et flertal i Folketinget er blevet enige om. Regeringen har ikke planer om ændringer heri.

Venlig hilsen



Claus Hjort Frederiksen
http://www.folketinget.dk/samling/20...508/557978.HTM
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2008, 01:35   #9
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Det er da vist forkert

Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Afskaffelse af loft over kontanthjælp
70
http://www.folketinget.dk/samling/20...508/557981.HTM
Jeg kan ikke forstå, hvis en afskaffelse af loft over kontanthjælpsloftet kun vil betyde en ekstraudgift på 70 mio. kroner per år. For en opgørelse, som DR lavede i 2005 op til Folketingsvalget dengang viste en årlig besparelse på Kr. 750 mio. kroner per år !

http://www.denmarkonline.dk/comment/...delse-fra-2005

Der er et eller andet helt galt med den opgørelse, som beskæftigelsesministeriet er kommet frem til. DR kan ikke tage så meget fejl. De ville i givet fald have skudt over 720 mio. kroner forkert og både Anders Fogh Rasmussen og daværende socialminister Eva Kjer Hansen modsagde ikke det beløb på Kr. 750 mio. i Venstres valgudsendelse i 2005.

Jeg undres meget. Et eller andet er helt galt.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2008, 01:49   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sådan er mange af Venstres regnestykker, ikke?
Som Løkkes regnskab.

Måske de næsten 700 familier under 300-timersreglen tæller meget i budgettet.

Måske har de "overset" ekstra udgifter til boligstøtte, enkeltudgifter mv.

Hertil kommer, at hvis den ene ægtefælle mister kontanthjælp, så får den anden skattefradraget, så besparelsen bliver mindre.

Jeg kan heller ikke gennemskue, hvad der foregår. Jeg prøver bare at "gætte" lidt. Men noget galt er der helt sikkert.

Regeringen har jo KUN fået cirka 30.000 flere væk fra forsørgelse i alle de år, og det har kostet milliarder til jobcentre, jobkonsulenter, arbejdsevnemetoder, lægekonsulenter, speciallægeudtalelser, psykologundersøgelser, en masse stressede socialrådgivere osv.

Det er godt nok en meget høj pris for at hetze 30.000 væk fra forsørgelse, når vi også tænker på, at det reelle tal for antal hjemløse i landet også er meget "mystisk".

Det er ligeledes umuligt at få oplyst nogen steder, hvor mange ledige fleksere der reelt er. Tallene fremgår KUN for dem på ledighedsydelse.

Fleksvisiterede på kontanthjælp, starthjælp mv. kan IKKE findes nogen steder.

Så vi "gætter" på, at det ligger langt over 25.000 ledige fleksvisiterede.

De burde ansætte nogle bedre "regnedrenge", så vi kan få de korrekte tal på mange ting.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
løgne og kovendinger i dansk politik østerbro Politik og Samfund 1 30-11-2011 18:27
Fuld eller delvis førtidspension?? Solsort Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 25-05-2010 09:27
Karen Ellemann phhmw Et godt link! 4 08-07-2009 09:40
Så I Karen Ellemann Maj-Britt Politik og Samfund 14 03-05-2009 15:37
Karen J.ved ikke, om ulighed er godt eller skidt Stella Politik og Samfund 3 24-12-2007 13:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension