K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-08-2017, 15:34   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommunom, Sundhedskommunom nye titler vi skal kende til

På Facebook møder jeg følgende nye titel:

"Tidligere hjemmehjælper og nu kommunom skal alene afgøre om Vladimira skal have førtidspension"

Vi kender til vores tidslomme og har lov til at være kritisk ved alt nyt vi møder på vores vej.

http://www.cok.dk/kommunomuddannelsen

Kommunomuddannelsen ønsker at hjælpe til at udvikle fagligheden og stoltheden hos administrative medarbejdere landet over, så I kan gå forrest i den fortsatte velfærdsudvikling.

En fuld Kommunomuddannelse består af:

3 obligatoriske moduler
2 -3 valgfrie moduler
1 afgangsprojekt

http://www.cok.dk/adgangskrav

Adgangskrav

Hvem kan deltage?
Kommunomuddannelsen er for alle, der er ansat i kommuner og regioner, kommunale og regionale institutioner, fælleskommunale virksomheder, selvejende institutioner og private firmaer, der samarbejder med kommuner og regioner.

Adgangskrav

For at blive optaget på uddannelsen skal du have bestået en af følgende uddannelser:

en relevant erhvervsuddannelse (fx kontoruddannelse)
en relevant grunduddannelse for voksne (GVU)
en gymnasial uddannelse
en anden relevant uddannelse minimum på niveau med 1-3

Sundhedskommunom

http://www.cok.dk/sundhedskommunom

Uddannelsen er målrettet medarbejdere inden for sundhedsvæsenet.
En fuld Sundhedskommunomuddannelse består af:

3 obligatoriske moduler
2 valgfrie moduler
1 afgangsprojekt
Du kan tage modulerne i den rækkefølge, du har lyst til, dog skal du have bestået både obligatoriske og valgfrie moduler, før du kan gå i gang med afgangsprojektet.



phhmw

Uddannelse af enhver art er altid fremmende, men vores erfaringer er store så vi afventer og ser tiden an. Vi bør være kritiske indtil andet er bevist.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-08-2017, 20:33   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Kommunom er nu ikke så ny endda

Hej Peter

Kommunom blev samlet under COK (Center for Offentlig Kompetenceudvikling) i 2003.

Denne uddannelse giver mulig for at kvalificere sig til socialformidler (dipolmudduddannelse på op til 3 år på deltid) efterflg.

Det interessante i dit indsatte citat fra "Fjæsen" (går pt. ikke selv på pga. virus derfra) er, hvordan en tidl. hjemmehjælper med en udd. som kommunom (dvs. uden at være udd. socialrådgiver, socialformidler el. jurist) kan vurdere en så "tung" sag iflg. Jobcenter Lærkevej.

Det jo bekymrende, hvordan en tidl. hjemmehjælper med en så ringe udd. baggrund skal kunne vurdere en FTP-sag, som man tidl. har hævdet at være yderst vanskelige sag at få afklaret.


Ser man på indholdet af nuværende grundkommunomudd. fra COK, så udgør kun 35 % af udd. egentlig forvaltning i kommuner og regioner (herunder lovkompleks). Derudover er der de valgfrie modul, bl.a. beskæftigelsesområdet - De komplekse sager el. virksomhedsområde (begge hver især svarende til 5 ECTS). Ja, det er ikke en skrivefejl, der står 5. Sagsbehandling (10 ECTS).Og så endelig også et frivilligt modul: Social praksis, som heldigvis igen indeholder noget lovstof med relevans for Jobcentre (10 ECTS). Dog står der at modulet er under revision. http://www.cok.dk/social-praksis

Der er andre frivillige moduler, hvor man alene ud fra titlen ikke kan sige noget om hvor meget lovstof el. modulrelevans omtalte tidl. hjemmehjælper har med i bagagen.

Hvis man er "heldig" kan man altså på baggrund af et samlet 45 ECTS ud af en samlet udd. have reel viden omkr. lovstof indenfor dette område. Ikke meget.

Til sammenligning har socialrådgiverudd. en samlet ECTS på 130, hvoraf 30 er praktik, og 20 bachelorprojekt, og de valgfrie moduler er sat til 30 ETCS hver.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2017, 21:25   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, for informativ fakta...

Kære Gunvor.

Jeg har aldrig mødt ordet før, derfor min opblussen af mistænksomhed.

Jeg er bekendt med, at Jobkonsulenter i dag også kan sagsbehandle, uden for arbejdsmarkedsområdet, helt til førtidspension. Før var dette ikke muligt.

Jobcentre har haft et særdeles dårligt ry iht uddannelsesniveauet. Hvordan det er idag ved jeg ikke men læser på k10 og FB hvordan det går generelt. Og det er ikke noget at skrive hjem om.

https://www.k10.dk/showpost.php?p=356162&postcount=473

Jeg har det fint med uddannelser men grundet vores oplevelser i den sociale verden, er det vigtigt at borgeren, som minimum har kendskab til, hvem man sidder over for.

Hvilken uddannelse de har, på papiret, er jeg personligt ikke interesseret i, hvis bare de har kendskab til lovgivningen. Og har de mennesker ikke den viden fravælger jeg. Nok om, hvad jeg mener, men at jeg ikke har mødt navnet før undre mig såre. Vi tales ved.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-08-2017, 21:41   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Øh hvad er der nu galt med de her uddannelser???

Nu er jeg så selv én af dem, der har fået uddannelsen kommunom, og det er bare det bedste, jeg har fået. Og selvfølgelig lærer de en masse om lovgivninger osv.. Der er en hel del linjer, og det er jo ikke bare kommunen, men også hospitalernes medarbejdere, der får sådan en uddannelse.

Prøv at give mindre kritik og nyd solen lidt mere... Siger det bare, har da selv prøvet at være sur og efter alle og enhver, det bliver man hel dårlig af til sidst... Så nyd solen, når den kommer.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2017, 21:50   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
http://frdb.dk/artikel/134820 august 2017

Oprydning: Socialminister Mai Mercado kalder det "tørresnoren", når hun gerne vil hænge de kommuner, der svigter opgaven, offentligt ud. Og Socialpædagogerne er enige i, at der skal gøres noget ekstraordinært. Vi mener faktisk, at man bør kombinere "tørresnoren" med en grundig udluftning. For noget er helt forkert, når der er så mange fejl i de kommunale afgørelser på socialområdet. I 2016 afgjorde Ankestyrelsen 8140 klagesager på det sociale område.

Hilsen Peter glad, nyder solen og går målrettet efter ulovligheder.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-08-2017, 06:40   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
måske er det beder , folk der har arbejdet, ved tit mere om livet
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2017, 08:32   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Som jeg læser Peters indlæg, står der ingen steder, at der er noget galt med uddannelsen kommunom. Ej heller i mit indlæg!

Problematikken, der bliver rejst, er hvorvidt en enkelt person, som tidl. hjemmehjælper og uddannet kommunom kan og skal bedømme en FPT-sag, som Vladimiras.

Generelt: i betragtning af de mange fejl i sagsbehandlingen i forvaltningerne og den vægt forvaltningerne selv lægger på lovstof, er det bekymrende, hvis ikke personalet i de berørte forvaltninger har uddannelsesbaggrund, som gør at de kan løfte opgaven.

Erhvervserfaring er ikke at foragte, men kan jo ikke stå alene indenfor de fleste fagområder. Og indenfor sagsbehandling i bekskæftigelsessager, hvor lovgivningen er så styrende vel ganske vanskeligt, hvis man går efter mindst muligt fejl. Autodidaktive (selvlærte) mennesker er ikke at foragte, men (måske) kan vi blive enige om, at det ikke hensigtsmæssigt indenfor for faggrupper, som hviler på lovgrundlag og har stor betydning for mennesker liv.

Som tidl. skrevet:

Citat:
Denne uddannelse giver mulig for at kvalificere sig til socialformidler (dipolmudduddannelse på op til 3 år på deltid) efterflg.
Yderligere oplysning:

Citat:
Der er ingen forbindelse mellem ECTS-point og fagligt niveau eller sværhedsgrad.
Citat:
De ECTS-point, en uddannelse omfatter, angiver den tid, du kan forvente at skulle bruge til undervisning, forberedelse, undersøgelser, læsning, øvelser, opgaveskrivning, eksamen og øvrige aktiviteter, som er nødvendige for at gennemføre netop den uddannelse
Citat:
30 ECTS-point svarer til arbejdsbelastningen i et semester, og 60 point svarer til en gennemsnitsstuderendes fuldtidsarbejde i et år. Ifølge Undervisnings- og Videnskabsministerierne svarer 60 ECTS til ca. 1650 arbejdstimer, og 1 ECTS-point svarer til en gennemsnitlig studieindsats på cirka 27-28 timer (1). Der er tale om gennemsnitsberegninger
https://ucc.dk/sites/default/files/ects-folder.pdf

Man kan derpå selv lave regnestykket, hvor stor en del af grundmoudel af kommunomudd. på de 35 % i forvaltning (som ikke kun indeholder lovkompleks). Bemærkes skal, at det jo er et grundmodul for begge uddannelser, også sundhedkommunom, så jo ikke kræver den samme indsigt i lovstof omkr. forvaltning.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 10-08-2017 kl. 08:59. Årsag: ord faldet ud
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2017, 23:19   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Jeg bemærkede ved demonstrationen i mandags på Lærkevej, at Bitten Vivi Hansen under sin tale bemærkede, at den der afgjorde person der skulle behandle
Vladimiras FP-sag nu blev nævnt, som tidl. hjemmehjælper og udd.: SOCIONOM.

Hvilket er en hel anden snak. Socionom var tidl. en udd. på RUC og Ålborg Uni. fra midten af 70'erne til midten af 80'erne.

Det er jo en noget anden snak end den tidl. udmelding fra "Fjæsen."

Hvorvidt B.V.Hansen roder rundt i det og hvad der så er korrekt, er jo svært at sige. Vi må håbe det drejer sig en person med en socionom udd.!
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension