K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2020, 19:48   #161
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Øverste myndighed, vælgerne om private KL......

Nanna Rybak

Jeg har nu lyttet med stor interesse til radio4, hvor Monica Lylloff på blændende saglig vis argumenterede for, hvorfor handicapområdet skal væk fra kommunerne!

Interessant fandt jeg KL`s (Laila Kildesgaard) svar - som også kan høres i samme radioprogram:

1. KL`s hovedargument for at handicapområdet ikke skal væk fra kommunerne er, at den samlede indsats med samarbejde med fx skole, sundhedsvæsenet mv kan forringes ved en mere central visitation.

Til det kan jeg kun sige: Det nuværende samarbejde er godt nok svært at få øje på! Kommunen lytter IKKE til lægefaglige anbefalinger i forhold til den videre behandling i kommunalt regi. Kommunen mener tilsyneladende, at de ved bedre end speciallæger. Jeg kender desværre ikke en konkret statistik på hvor ofte kommunerne ikke lytter til lægefaglige vurderinger? Men det kunne være overordentligt interessant at finde ud af!

I forhold til skoler, er det bestemt heller ikke mit indtryk, at den holistiske tilgang virker. Kommunen modarbejder at finde det mest egnede skoletilbud, det samme gælder også støtte i både skoletiden og i fritiden. Dette er min oplevelse, både i egen familie og de sager jeg har hørt om via min funktion som bestyrelsesmedlem i Autismeforeningen kreds Bornholm.

2. At KL kalder statistikken over fejl i sagsbehandlingen for talgymnastik, mener jeg er direkte disrespekt! Derudover en total manglende forståelse for hvilken kæmpe negativ påvirkning kommunernes fejlbehandling har i familierne. Egentligt et meget godt billede af, hvor lidt viden kommunerne har om at leve i en familie med handicap, når man bare forsøger at negligere det vanvittige høje tal i antallet af fejl i sagsbehandlingen på handicapområdet (næsten 50% i klagesagerne, og mellem 25-50% i
resten af sagerne).

Handicapområdet væk fra kommunerne NU!


Ira Lily

Jeg syntes det er rystende hvor meget systemet bare lukker øjnene for virkeligheden. I min sag hvor Ankestyrelsen giver mig ret i alle fejlene (læs: lovbrud) i min sagsbehandling og bare nægter at forholde sig til både det og de faglige vurderinger og giver kommunen medhold. Det er rablende vanvittigt at os med psykiske lidelser ikke har nogen sikkerhed.


Monica Lylloff

I går morges havde Radio 4 valgt at sætte fokus på vores borgerforslag om flytning af handicapområdet 💪💪💪
Emil Falster, jeg selv og KL blev interviewet. Nedenunder er der links til alle tre interviews.
Jeg er nødt til at sige, at KL befinder sig på en helt anden planet. KL forsøger at tegne et forvrænget billede, at mennesker med handicap eller svære livsvilkår i øvrigt bare kræver ind. Det kan KL simpelthen ikke være bekendt. Det er nedladende.


Peter Hansen

Hvordan råder de ansatte i den private forening Kommunernes Landsforening kommunerne, hvis de bliver stævnet ved domstolende for groft svigt af børn, der nu som voksne stævner kommunerne?

"KL’s juridiske kontorchef understreger i en mailkorrespondence, at det er vigtigt, at ingen fra kommunen i pressen anerkender, at kommunen har fejlet. For som han skriver :

»NB - vi skal også huske, at vi har en retssag, som vi skal vinde. Vi skal på ingen måde formulere en accept af, at der er sket et svigt.....( ) ... en accept af præmissen ’svigt’ vil blive afspillet under retssagen og forkorte modpartens procedure væsentligt
«.

Slagelse kommune, medlem af KL tabte senere sagen med erstatning til de 4 nu unge kvinder, der i den grad med svigtet og udsat for ulovligheder, som man ikke troede muligt i en retsstat.


https://politiken.dk/indland/art5615...erstatningssag

Mon KL er begyndt at blive bekymret for deres eksistens? Næppe, men.....

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-10-2020, 09:54   #162
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære KL Kommunerne skal overholde lovgivningen!

Monica Lylloff

http://monicalylloff.dk/?p=898&fbcli...55FMSUTxiO6j_A

Der er ikke nogen undskyldning for at bryde reglerne. Hverken svære regler eller manglende penge. Det gælder borgerne, og det gælder myndighederne. Jeg kan som borger ikke opføre mig , som jeg vil i trafikken, fordi jeg synes færdselsreglerne er komplicerede. Jeg kan heller ikke begynde at stjæle, fordi jeg mangler penge på kontoen.
Der er bare den markante forskel, at jeg som borger vil blive straffet for det, mens kommunerne lige nu slipper afsted med det uden konsekvenser.


phhmw

Den lille politiske ledelse af KL privat forening, ud af 400 ansatte, har et forklaringsproblem.

Mon de bliver påvirket af borgernes debat?

Næppe,.......... men Frk. Nemesis afventer sin tid.


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 05-10-2020 kl. 09:59.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-10-2020, 16:18   #163
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kontingent og regnskab for KL

https://www.kl.dk/om-kl/praesentatio...t-og-regnskab/

Kontingent og regnskab

Her kan du læse mere om, hvordan KL's udgifter og indtægter fordeler sig og om kontingent til KL.

Kontingent

I henhold til KL’s vedtægter fastsættes kontingentet af delegeretmødet. Kontingentet er gældende, indtil det ændres på et senere delegeretmøde.

Kontingentet i 2021 er uændret i forhold til 2020-niveauet, idet det dog pris- og lønfremskrives med i alt 1,9 pct. 2021-kontingentet som besluttet på delegeretmødet 2020 udgøre 3.865,73 kr. pr. 100 indbyggere (indbyggertal pr. 1. januar 2014 og befolkningsfordeling pr. 1. januar 2021).

Kontingentfremskrivningen baseres på den forventede kommunale pris- og lønudvikling, således at afvigelser mellem forventet og faktisk omkostningsudvikling reguleres i det efterfølgende års kontingent. Pris- og lønudviklingen i kommunerne fra 2020 til 2021 forventes at udgøre 2,5 pct.

Ved fastsættelsen af kontingentsatsen for 2021 har det vist sig, at de anvendte pris- og lønskøn for årene 2018-2020 samlet set har været 0,6 pct. for høje i forhold til de aktuelle satser og de nye skøn for perioden. Afvigelsen er indregnet som en regulering af den foreslåede kontingentsats for 2021.

KL's regnskab 2019

Årets resultat viser et overskud på 448.601 kr. Den samlede finansiering i KL for 2019 udgjorde 456,0 mio. kr., mens de samlede omkostninger udgjorde 455,5 mio. kr. Fordelingen af finansieringen og omkostningerne fremgår nedenfor:

KL's egenkapital er ved årets udgang opgjort til 783,5 mio. kr. I forhold til primo året svarer dette til, at egenkapitalen er reguleret med årets overskud og med en positiv forskydning i kapitalandelen i Kommunernes Revision (13,4 mio. kr.) svarende til årets resultat herfor samt med årets aktuarmæssige regulering af pensionsforpligtelsen overfor tidligere KL-ansatte tjenestemænd (22,5 mio. kr.). Samlet set er KL’s egenkapital dermed øget med 36,3 mio. kr. i 2019 i forhold til 2018.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-10-2020, 12:42   #164
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommunernes Landsforening`s råd til kommunerne

Forliget i Rebild-sagen blev holdt hemmeligt for KL
Jeg har ikke adgang til jp.dk, men kan læse de skriver:

Kommunernes Forening, KL, blev holdt helt uden for den spektakulære aftale, som kommunaldirektør Jes Lunde og repræsentanter for de 10 misbrugte børn i Rebild-sagen præsenterede torsdag.

Hidtil har KL ellers spillet en aktiv rolle i lignende sager og direkte frarådet kommuner at udbetale erstatninger med henvisning til, at der ikke er »hjemmel« til det.


https://jyllands-posten.dk/indland/E...meligt-for-kl/

KL mener altså der ikke er hjemmel til det eller sagt med andre ord, det er imod loven.

Og jeg som troede det var folketinget der fremlægger og vedtager landets love.

Du som borger og kontingent indbetaler til den private konsulent og interesseforening KL Kommunernes Landsforening, skal være bevidst om, hvilke interesser denne private forening varetager.

Her en anden kommune, som har udvist stærkt svigt af børn og som nu bliver rådet af Kommunernes Landsforenings ANSATTE:

Råd til en stævnet kommune fra en ANSAT KL-kontorchef:


"KL’s juridiske kontorchef understreger i en mailkorrespondence, at det er vigtigt, at ingen fra kommunen i pressen anerkender, at kommunen har fejlet. For som han skriver :

»NB - vi skal også huske, at vi har en retssag, som vi skal vinde. Vi skal på ingen måde formulere en accept af, at der er sket et svigt.....( ) ... en accept af præmissen ’svigt’ vil blive afspillet under retssagen og forkorte modpartens procedure væsentlig
t«.

http://politiken.dk/indland/art56159...erstatningssag

https://www.k10.dk/showpost.php?p=359075&postcount=113

Køge Byråd skal stille krav om en redegørelse for de afsløringer i Kommunernes Landsforening (KL), der er kommet frem om dyre middage, rejser, Mont Blanc-kuglepenge og om bistand til Carl Holsts private sag efter afsløringer om uregelmæssigheder i Region Syddanmark.

Det mener SF-byrådsmedlem i Køge, Torben Haack. Ellers skal Køge melde sig ud af KL, skriver DAGBLADET Køge.

- Vi er nødt til at meddele KL, at hvis ikke vi får en bekræftelse på, at de får ryddet op, synes jeg ikke, at vi skal være i KL. Jeg kan ikke se, hvad vi skal bruge dem til. Hvis vi skal have befolkningen med os, er vi nødt til at reagere på det her. Så må man finde en anden måde at arbejde på, hvis ikke de kan styre det der, siger Torben Haack, der vil tage det op i Køge Byråd.


https://sn.dk/Koege/KL-fraas-SF-true...artikel/702035

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-10-2020, 14:10   #165
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kun een har kunne gå på vandet.........

https://www.nb-okonomi.dk/2020/10/23...l-sommerhuset/

En tidligere kontorchef i KL for jura og EU er anklaget for mandatsvig. KL betalte bl.a. for færgeture til Sverige og konens taxature til lufthavnen

En nu tidligere kontorchef i Kommunernes Landsforening nægter i byretten mandatsvig for knap 15.000 kroner.


https://www.kommunefokus.dk/article/...il_sommerhuset

En kontorchef i Kommunernes Landsforening (KL) fik KL til at betale for færgeture, når han skulle arbejde hjemmefra i sit svenske sommerhus.

Og når konen skulle besøge ham på udlandsrejser, lod han hende flere gange bruge KL's taxakort til lufthavnen.

Den nu tidligere kontorchef i Jura og EU i Kommunernes Landsforening mener selv, at det var rimeligt.

Men både KL og anklagemyndigheden er uenige, og han er tiltalt for mandatsvig for knap 15.000 kroner fra 2014 til 2016. Torsdag nægter den 62-årige mand sig dog skyldig i Københavns Byret.

Størstedelen af beløbet - 9161,75 kroner - drejer sig om brug af et Brobizz-kort, som langt de fleste gange er brugt til færgeruten Helsingør-Helsingborg.

- Mønsteret i det er, at jeg har et sommerhus i Sverige. KL har betalt min internetopkobling deroppe. Jeg havde det som hjemmearbejdsplads, siger den tidligere kontorchef.

Han mener dog ikke, at det var rimeligt også at få penge for selve kørslen. Men færgeturen skulle KL betale, mener han.

- Det mente jeg, var rimeligt, siger den tidligere chef.

Han anklages også for misbrug af KL's taxakort for 5749 kroner.

Her dækker det især over ture fra hjemmet til lufthavnen, men det var ikke KL-chefen selv, der tog turene, da han aldrig flyver på grund af flyskræk.

- Alle de her ture til lufthavnen er udtryk for, at jeg har fået min kone ned i forbindelse med et Bruxelles-arrangement. Jeg var typisk dernede i halvanden uge, siger han.

Konen brugte kun taxakortet, hvis det var for at tage ting med, som han havde glemt, forklarer han. En mappe eksempelvis.

- Hvis der var noget relevant, der manglede, synes jeg, at det var rimeligt, at hun kunne tage en taxa, siger eks-chefen.

KL har ikke betalt for konens flyture.

Tidligere har der været flere andre anklager mod kontorchefen i medierne.

Metroexpress beskrev i efteråret 2016, hvordan KL-chefens kontor i forbindelse med Folkemødet på Bornholm havde bestilt tre sekspersoners sommerhuse til tre medarbejdere til 30.564 kroner.

Efterfølgende sagde kontorchefen sin stilling op. En måned senere betalte han, da KL krævede 60.000 kroner tilbage.

Med opsigelsen fik han en resultatløn med sig på 60.000 kroner, som efter skat gjorde, at han skyldte KL cirka 20.000 kroner, hvilket han betalte.

Sagen sluttede dog ikke her. Året efter sendte TV2 en dokumentar om overforbrug i KL, og det kom frem, at der eksempelvis blev købt Mont Blanc-kuglepenne for 90.000 kroner.

I september 2017 blev den tidligere chef meldt til politiet, og på mandag ventes en dom.

Foruden mandatsvig har han erkendt et tilfælde af bedrageri, da han fik kørselsgodtgørelse på 829,70 kroner for en køretur, som han allerede havde fået refunderet.

Der har tidligere været et navneforbud i sagen, men det blev ophævet torsdag.

phhmw

Vi må afvente dommen.

Hilsen Peter

ps Husk, at borgerne er tvunget til at betale livslang kontingent til denne private konsulent - og interesseforening.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-10-2020, 20:29   #166
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Forhenværende kontorchef i KL dømt for svindel

https://www.kommunefokus.dk/article/...campaign=daily

En tidligere kontorchef i Kommunernes Landsforening er idømt 14 dages betinget fængsel for bedrageri og mandatsvig. Det har Københavns Byret afsagt dom om.

Den tidligere kontorchef overvejer nu, om han vil anke dommen til Østre Landsret.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-11-2020, 20:01   #167
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Monica Lylloff: Har KL taget magten fra politikerne?

Monica Lylloff (f. 1978) er anklager hos Rigsadvokaten, forfatter til bogen SEJE MOR og medstifter af #enmillionstemmer https://www.facebook.com/hashtag/enmillionstemmer

Monica Lylloff: Handicapområdet er en skandale i det danske velfærdssamfund.

Har KL taget magten fra politikerne?


https://www.raeson.dk/2020/monica-ly...FwS3tmxiGsc8D8

Problemerne er ikke noget nyt for landets politikere i kommunerne og Folketinget. Det store spørgsmål er så, hvorfor ingen har gjort noget ved det. Hvorfor er der en stiltiende accept af, at det er i orden at lave så mange fejl, og fratage eller nægte mennesker den hjælp, de ifølge loven har ret til, uden et fagligt grundlag?

Kommentar af Monica Lylloff

INDEN JEG BLEV mor til børn med handicap, levede jeg i den naive forestilling, at jeg bidrog til vedligeholdelsen af et kæmpe sikkerhedsnet, der griber og hjælper mennesker, der har brug for hjælp, når jeg afleverede halvdelen af min løn til SKAT. Jeg var overbevist om, at vores velfærdssamfund var skudsikkert.

Det gælder desværre ikke handicapområdet, som i årtier har været præget af vilkårlighed, manglende retssikkerhed, manglende finansiering, diskrimination og til tider nærmest diktatoriske tilstande.

Det er kommunerne, der træffer afgørelser på socialområdet, herunder om hvilken hjælp mennesker med handicap og deres pårørende kan få. Desværre er der skræmmende mange fejl i disse afgørelser. I 2019 omgjorde Ankestyrelsen 51 pct. af de påklagede afgørelser på børnehandicapområdet og 46 pct. på voksenhandicapområdet på landsplan

(se: “Danmarkskortet” her).

https://sim.dk/danmarkskort/

DETTE ER IKKE NOGET NYT for landets politikere i kommunerne og Folketinget. Social- og indenrigsministeren udtaler jævnligt, at det ikke må være en kamp at få hjælp, og at de mange fejl i kommunernes afgørelser er bekymrende. Det store spørgsmål er så, hvorfor ingen har gjort noget ved det. Hvorfor er der en stiltiende accept af, at det er i orden at lave så mange fejl, og fratage eller nægte mennesker den hjælp, de ifølge loven har ret til, uden et fagligt grundlag? Hvem styrer egentlig det spil?

Man skulle tro, at det er politikerne, der sætter retningen på socialområdet, men sådan er det desværre ikke.

Der er en anden spiller, der får mere og mere magt: Den private interesse- og medlemsorganisation med navnet Kommunernes Landsforening (KL).

En organisation, hvis rolle skulle være at forhandle kommunernes økonomi, men som nu både har indflydelse på lovgivning og er toneangivende i kommunerne og som står til at få indflydelse på Ankestyrelsens afgørelser.

Den 18. juni 2020 var social- og indenrigsministeren i samråd om en ny paragraf i serviceloven, som skal give kommunerne mulighed for at bevilge overvågning i eget hjem til svært handicappede mennesker, som kan dø uden denne overvågning.

Paragraffen vil kun omfatte unge mellem 18 og 23 år. Unge fra 24 år og op vil derfor være nødt til at flytte på institution.

Under samrådet kom det frem, at grænsen på de 23 år var et resultat af en forhandling med KL, men at grundlaget for denne forhandling ikke var tilgængeligt.

KL var kommet frem til, at det ville blive for dyrt at udvide målgruppen.

I Altinget https://www.altinget.dk/social/artik...apovervaagning kunne man den 25. juni 2020 læse, at KL reelt ikke kendte den eksakte udgift, men havde følgende opfattelse: “at flere personer uundgåeligt vil søge mod ordningen, når det bliver muligt at yde hjælp til overvågning i eget hjem”.

I december blev det kendt for offentligheden, at mange kommuner har haft ansat private konsulenter til at finde besparelser på handicapområdet. Visse af disse konsulenter har været aflønnet ud fra, hvor stor en besparelse de kunne finde, også kaldet “no-cure-no-pay”. En uetisk og usympatisk tilgang til mennesker.

Den 25. juni 2020 kunne man på Social- og Indenrigsministeriets hjemmeside https://sim.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2...tte-mennesker/ læse, at Ankestyrelsen havde udtalt, at betalingsmodellen “no-cure-no-pay” er ulovlig, hvis de private konsulenters arbejde for en kommune indebærer vurderinger af konkrete ydelser til borgere.

Samme dag kunne man på KL’s hjemmeside https://www.kl.dk/forsidenyheder/202...ocialomraadet/ læse denne overskrift: “Ankestyrelsen slår fast: Ikke ulovligt at bruge private konsulenter på social-området”.

I økonomiaftalen for 2021 mellem kommunerne og regeringen fremgår det, at KL nu får mulighed for at drøfte rækkevidden af Ankestyrelsens afgørelser.

En Ankestyrelse, der ellers skulle være uafhængig og være mulighed for retssikkerhed på socialområdet.

Den 25. juni 2020 kunne man i Altinget læse følgende overskrift: “KL: Vi er nødt til at drøfte rækkevidden af Ankestyrelsens principmeddelelser”. https://www.altinget.dk/artikel/kl-s...se-og-kommuner

Ifølge Thomas Adelskov, formand for KL’s Socialudvalg og borgmester i Odsherred, er det et problem “når Ankestyrelsen træffer afgørelser, der i deres ordlyd er meget vidtgående i fortolkningen af loven – og yderst vidtgående i forhold til den eksisterende praksis”.

Denne udtalelse er interessant set i lyset af den høje omgørelsesprocent. For hvad mener KL, når de siger, at Ankestyrelsens afgørelser er blevet for vidtgående?

Jeg har en fornemmelse af, at der hentydes til, at det koster kommunerne for mange penge, når Ankestyrelsen giver så mange borgere medhold i deres klager.

Vi har politikere, der med til bordet har inviteret en organisation, som dermed kan have afgørende indflydelse, alt imens borgernes retssikkerhed udvandes – og ligeledes en organisation, der ikke kan stilles til ansvar som en offentlig myndighed vil kunne, da en privat organisation ikke er underlagt de samme regler, som en forvaltningsmyndighed er, men som udstikker retningen ude i kommunerne.

Jeg mangler nogle borgmestre, der vil stå frem og erkende, at måden, handicapområdet forvaltes på, er en skandale.

Borgmestre, der tør stå op imod den manipulation af de kommunalt ansatte, som finder sted, og som ender ud i den forråelse, der efterhånden gennemsyrer forvaltningen.

Når en socialchef i ramme alvor vil legitimere låste døre over for mennesker med handicap eller når socialchefernes formand indikerer, at nogle borgere får for meget hjælp på bekostning af andre: https://www.altinget.dk/artikel/kl-s...se-og-kommuner ”Folketingets politikere må gå ind i dialogen om, at vi ikke kan give alt til alle”. Men der er pinlig tavshed. Selv når det kommer frem, at et udviklingshæmmet barn bliver forbrændt i bad på en institution er der stille (link og link).
https://vafo.dk/artikel/politiet-eft...ekar-på-bosted
&
https://www.bt.dk/samfund/niaarig-ud...ssede-af-hende

Det store spørgsmål er, om vi i Danmark fortsat skal leve i en illusorisk rus over, hvor fantastisk et velfærdssamfund vi har?

Hvor illusionen holdes ved lige af demokratisk valgte borgmestre og folketingspolitikere, der sørger for at være hinandens polstrede puder?

Og hvor en privat interesse- og medlemsorganisation som KL nu har fået politisk magt til at styrke illusionen. ■


phhmw

Kommunernes Landsforening er begyndt at udsende Vejledninger, direkte til de kommunale sagsbehandlere, med slet skjulte forventninger.

https://www.kl.dk/media/16717/kls-ve...SfNMuDf8bTAaqM

CITAT"" Endelig er nogle forældre blevet økonomisk afhængige af at modtage tabt arbejdsfortjeneste til at passe deres handicappede barn hjemme, og de er bekymrede for udsigten til at miste deres forsørgelsesgrundlag og til at skulle tilbage på et arbejdsmarked, som de måske forlod for mange år siden.

Uanset funktionsniveau kan alle unge udvikle sig, erhverve nye kompetencer og interesser, have gavn af at modtage sociale tilbud sammen med andre unge, mv.

I forbindelse med bevilling af hjælpen til de unge er det også vigtigt, at kommunen vurderer, om jobcentret skal inddrages ift. at rådgive forældrene om deres kommende forsørgelsesgrundlag og muligheder for at opnå et andet arbejde, hvis forældrene ikke længere skal passe deres barn hjemme.
CITAT slut

Det er hvad din livslange tvungne kontingent til denne private interesseforening, KL Kommunernes Landsforening er med til at betale.

Derfor er Monica Lylloff`s spørgsmål ganske relevant at stille:

"Har KL taget magten fra politikerne?"


Hilsen Peter

Bilag.

Hvad er en Vejledning?

http://www.k10.dk/showpost.php?p=371705&postcount=156

KL Kommunernes Landsforening er en PRIVAT konsulent og interesseforening:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/fa...er-kl-egentlig

KL Kommunernes Landsforening har også haft stor indflydelse på tonen i debatten.

KL var de første som kalde vores handicappede børn for "GØGEUNG-agtige" en belastning for de kommunal budgetter. Om handicappede børn, som fik bevilget specialundervisning
:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/da...ldes-gøgeunger

""Handicappede vil ikke kaldes "gøgeunger"

DEN FJERDE STATSMAGT? KOMMUNERNES LANDSFORENING I DANSK POLITIK
https://en.unipress.dk/media/14517/8..._statsmagt.pdf

Aarhus Universitetsforlag Langelandsgade   Århus N

Kommunernes Landsforening er en vigtig organisation. Det er vist ikke svært at overbevise nogen iagttager af dansk politik om. Men det er straks sværere at være lidt mere præcis.Alle primærkommunerne er medlemmer af KL, men er de lige tilfredse med KL? Hvordan fungerer samspillet mellem KL og medlemskommunerne? Giver det mening at tale om en fælleskom* munal interesse i politik? Hvor effektiv er KL’s varetagelse af kommunernes interesser? Hvilke strategier ligger til grund for interessevaretagelsen? Det er spørgsmål som disse, bogen søger at besvare.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/fa...r-sig-ud-af-kl

Farum i oprør: Melder sig ud af KL

https://www.berlingske.dk/samfund/ly...er-exit-fra-kl

Lyngby-Taarbæk overvejer exit fra KL

Sidst redigeret af phhmw; 01-11-2020 kl. 20:48.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-11-2020, 20:14   #168
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
FAKTA: Hvad er det der KL egentlig?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fa...er-kl-egentlig

Kommunernes Landsforening - KL - er forening for Danmarks 98 kommuner. Bliv klogere på KL her.

AF JØRN SØRENSEN
4. APR 2013BEMÆRK: ARTIKLEN ER MERE END 30 DAGE GAMMEL

Kommunernes Landsforening, forkortet KL, er en privat interesse- og medlemsorganisation for samtlige 98 kommuner i Danmark.

Formålet med foreningen er at varetage kommunernes fælles interesser. Desuden hjælper KL kommunerne med deres politiske og administrative opgaver.

KL spiller en nøglerolle som kommunernes repræsentant ved de årlige forhandlinger med regeringen om kommunernes økonomiske rammer for det kommende budgetår.

KL fungerer desuden som arbejdsgiverorganisation og forhandlingspart over for de kommunalt ansattes fagforbund - deriblandt Danmarks Lærerforening.

KL består af en politisk ledelse og omkring 400 medarbejdere.

KL's historie

KL er et barn af kommunalreformen i 1970, hvor 1.366 kommuner blev reduceret til kun 275.

På baggrund af reformen besluttede de tre daværende kommunale foreninger at slutte sig sammen i Kommunernes Landsforening.
De tre gamle foreninger var Danske Købstadforening, De Samvirkende Sognerådsforeninger i Danmark og Foreningen af Bymæssige Kommuner.

I september 2001 skiftede foreningen navn til KL.

København og Frederiksberg meldte sig først ind i KL i 2005. Siden da har alle danske kommuner været medlemmer af KL.

1. januar 2007 trådte en ny kommunalreform i kraft, og antallet af kommuner blev reduceret til de nuværende 98.

Den politiske organisation

Der er det seneste kommunalvalg, der bestemmer fordelingen af pladserne i KL's politiske organisation. Valgperioden er på fire år, og den nuværende organisation sidder i perioden 2010-2014.

Organisationen består af en bestyrelse, formandskabet, seks politiske udvalg, repræsentantskabet og fem kommunekontaktråd.

Bestyrelsen

De 17 pladser i KL's bestyrelse er fordelt på baggrund af de samlede stemmetal på partier og lokallister ved kommunevalget i 2009.

Formandskabet

KL's bestyrelse vælger et formandskab, der består af KL's formand, næstformand samt tre bestyrelsesmedlemmer:

Formand: Erik Nielsen (Socialdemokraterne), borgmester i Rødovre Kommune.
Næstformand: Erik Fabrin (Venstre), byrådsmedlem i Rudersdal Kommune.
Bestyrelsesmedlem: Anker Boye (Socialdemokraterne), borgmester i Odense Kommune.
Bestyrelsesmedlem: Lars Krarup (Venstre), borgmester i Herning Kommune.
Bestyrelsesmedlem: Jane Findahl (SF), byrådsmedlem i Fredericia Kommune.
Repræsentantskabet

Der er 164 medlemmer af KL's repræsentantskab.

De 98 borgmestre er fødte medlemmer, og 66 byrådsmedlemmer er valgt repræsentativt i forhold til det seneste kommunalvalg.

Medlemmerne af repræsentantskabet vælges af de politiske partier i forbindelse med "Kommunalpolitisk Topmøde" hvert fjerde år.

De politiske udvalg

KL har seks udvalg. Udvalgene rådgiver bestyrelsen indenfor hver deres område.

De seks udvalg og deres formand er:

Børne- og Kulturudvalget: Formand: Jane Findahl (SF), byrådsmedlem i Fredericia Kommune.
Social- og Sundhedsudvalget: Formand: Anny Winther (Venstre), borgmester i Rebild Kommune.
Teknik- og Miljøudvalget: Formand: Martin Damm (Venstre), borgmester i Kalundborg Kommune.
Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget: Formand: Jacob Bundsgaard (Socialdemokraterne), borgmester i Aarhus Kommune.
Internationalt udvalg: Formand: Søren Pape Poulsen (Det Konservative Folkeparti), borgmester i Viborg Kommune.
Løn- og Personaleudvalget Formand: Michael Ziegler (Det Konservative Folkeparti), borgmester i Høje Taastrup Kommune.

Kilder: kl.dk, wikipedia.org

Anno 2020
https://www.kl.dk/om-kl/

Din kontingent
https://www.kl.dk/om-kl/praesentatio...t-og-regnskab/

Hilsen Peter

77.444

Sidst redigeret af phhmw; 01-11-2020 kl. 20:54.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-11-2020, 16:27   #169
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Formanden for KL vil genoprette retssikkerheden for syge og handicappede

3. november 2020

KL: Sådan vil vi rette op på borgernes retssikkerhed

DEBAT: Alt for mange klagesager bliver omgjort. Derfor skal kommunerne blive bedre til at inddrage borgeren, sagsbehandlerne skal klædes ordentligt på, og reglerne skal forenkles, skriver Ulrik Wilbek
.

phhmw

For syge og handicappede familier syntes dette velkendt, som er hørt før.

Ny vin på gamle flasker, men Ulrik Wilbek Borgmester i Viborg kommunen og formand for den private interesseforening KL`s Socialudvalg skal naturligvis have mulighed for at genoprette retssikkerheden,..... hvis han kan og virkelig mener det. Derfor læs Ulrik Wilbek`s debatindlæg nøje.


https://www.altinget.dk/kommunal/art...GzhFSEW7vvRfFU

""Af Ulrik Wilbek
Formand for KL’s Socialudvalg

Borgere med handicap eller psykiske vanskeligheder skal for enhver pris føle sig trygge i mødet med kommunen, og de skal altid opleve, at kommunen træffer de rigtige afgørelser.

Det er helt afgørende for retssikkerheden.

Men vi har et problem, når Ankestyrelsen i de første kvartaler af 2020 har omgjort 1813 klagesager inden for serviceloven.

Bag hver eneste sag er et menneske eller en familie, der har alvorlige problemer. I alt for mange tilfælde skal de vente længe på at få afklaret, hvilken hjælp, de kan få.

Kommunerne arbejder hele tiden på at blive bedre til at træffe de rigtige afgørelser. Det kræver et kontinuerligt fokus på især tre områder.

KL’s Socialudvalg vil vi derfor sætte retssikkerhed i toppen af vores politiske dagsorden"".


Mit svar og spørgsmål til Ulrik Wilbek Borgmester i Viborg kommune:


Kære Ulrik Wilbek, formand for den private konsulent - og interesseforening KL Kommunernes Landsforening. Borgmester i Viborg kommune

Du har et ønske, gammelkendt for syge og handicappede:

CITAT"Alt for mange klagesager bliver omgjort. Derfor skal kommunerne blive bedre til at inddrage borgeren, sagsbehandlerne skal klædes ordentligt på, og reglerne skal forenkles” CITAT slut

Reglerne skal forenkles.

Jeg har netop anmeldt din Viborg kommune til Ankestyrelsens TILSYN, for ikke at overholde Retssikkerhedslovens § 3 stk.2, som Folketinget vedtog juli 1998 og skærpet adskillige gange efterfølgende.

22 år har denne vigtige § været at efterleve, netop for at give retssikkerhed til de svageste borgere, som er ramt af handicappede børn sygdom og alvorlige diagnoser.

Du har hovedansvaret for, at de nævnte borgere skal kende til sin dato for en kommunal afgørelse, på kommunens hjemmeside, før man afsender en given ansøgning om hjælp.

Inden for alle områder, hvor der falder en kommunal afgørelse.

Folketinget har i 22 år gjort alt, hvad der er muligt for ikke at dine 98 medlemmer, af KL ikke kan misfortolke borgernes retssikkerhed. Se Bilag

Præcis, hvad ved loven har du og resten af kommunalbestyrelsen vanskeligt ved at forstå i Viborg kommune? S.U.

Anmeldelse til TILSYNET vs Viborg kommune:

http://www.k10.dk/showpost.php?p=371869&postcount=760

SVAR fra TILSYNET foreløbigt 8 måneders ventetid

http://www.k10.dk/showpost.php?p=371908&postcount=761

Ulrik Wilbek , borgmester i Viborg kommune.

Hvis du og dine embedsmænd har vanskeligt ved at fortolke Retssikkerhedslovens § 3 stk.2 står jeg til din rådighed

Men læs foreløbigt Ankestyrelsens afgørelse over Kalundborg kommunes ulovligheder, tilfældigvis også en tidligere formand for Kommunernes Landsforening.

https://ast.dk/tilsynet/udtalelser/u...files/1495.pdf

CITAT” En kommune kan derfor ikke stille krav om, at sagen skal være fuldt oplyst, før den udmeldte sagsbehandlingsfrist begynder at løbe.” CITAT slut.

Hvor du som borgmester i Viborg kommune tillader at dine embedsmænd oplyser:

CITAT""Tidsfristerne gælder fra det tidspunkt, hvor al nødvendig dokumentation foreligger. Det gælder de områder, hvor borgere/virksomheder ligger inde med dokumentation og dermed forsinker sagsbehandlingen. Lovgivningsmæssige frister vil være gældende uanset dokumentation. Såfremt kommunen ikke modtager nødvendig dokumentation, kan det være nødvendigt at træffe afgørelse på det foreliggende grundlag.””CITAT slut

Med venlig hilsen

Bilag

16 års kamp for at de 98 kommuner til at overholde retssikkerhedslovens § 3 stk.2

http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664&page=77

Ulrik Wilbek`s debatindlæg

https://www.altinget.dk/kommunal/art...GzhFSEW7vvRfFU


Til følgerne af dette indlæg, forsøg selv at finde Viborg kommunes vedtagne og offentliggjorte sagsbehandlingsfrister.

https://kommune.viborg.dk/Borger

Sidst redigeret af phhmw; 03-11-2020 kl. 16:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-11-2020, 18:25   #170
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommunernes Landsforening er imod......

http://www.k10.dk/showpost.php?p=362319&postcount=636

KL`s Høringssvar til Folketingets love:

KL har afgivet et foreløbigt høringssvar den 18. januar 2018. I det foreløbige høringssvar har KL bl.a. tilkendegivet følgende:

KL er imod, at børne- og socialministeren årligt skal offentliggøre et kommuneopdelt danmarkskort med det forudgående års statistik over omgørelsesprocenten i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter serviceloven

KL mener ikke, at offentliggørelse af danmarkskortet fremmer læring i kommunerne og forbedring af kvaliteten i sagsbehandlingen. Danmarkskortet giver borgerne et misvisende indtryk af, at kommunerne begår mange fejl i sagsbehandlingen. Dette fremmer ikke den gode dialog og samarbejdet mellem borger og kommune

KL anbefaler, at servicelovens regler forenkles, så det bliver tydeligere for borgerne og kommunen, hvordan reglerne skal forstås og kommunens socialfaglige skøn skal udøves. Det vil kunne medvirke til, at færre sager påklages og omgøres

KL anbefaler, at Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed fastholdes, forbedres og udvikles så den i højere grad bidrager til, at kommunerne kan forbedre kvaliteten i sagsbehandlingen på det sociale område og kan drage læring ud af de klagesager, der behandles i Ankestyrelsen

Læserne må så tage stilling til, hvis interesser KL varetager.

Borgerne eller kommunernes budget?

KL`s Høringssvar til Folketingets lovforslag:

https://www.kl.dk/search/?q=høringssvar

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunernes arrogance Webmaster Politik og Samfund 0 14-11-2012 20:16
kommunernes parkering af borgerene østerbro Politik og Samfund 2 14-12-2011 16:09
Klager over kommunernes afgørelser Bella67 Politik og Samfund 3 23-08-2011 13:32
Kommunernes tidsfrist Cdog Politik og Samfund 6 16-04-2009 15:00
Kommunernes administration sejler zuza Dit og Dat 0 15-05-2007 17:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension