K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-06-2008, 16:18   #1
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
"Feriepenge", hvordan som flexjobber ?

Jeg er for nyligt (26/5-08) startet i et flexjob, men firmaet holder ferielukket i uge 29 og 30. Før flexjobbet gik jeg sygemeldt i en del år, så jeg har ingen feriepenge at gøre godt med. Er der ikke noget med, at man kan få en slags feriepenge (a'la ledighedsydelse) fra kommunen ? I så fald, hvordan gøres dette, skal man bare ringe til dem, eller .... ?
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2008, 18:19   #2
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Hvis du før fleksjobbet var på ledighedsydelse, har du ret til 5 ugers ferie, med denne ydelse Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2008, 19:50   #3
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
perbeer du skal have fat i kommunen, de må have et skema, som du skal udfylde, sådan at når du holder ferie, så får du ledighedsydelse udbetalt.
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2008, 19:54   #4
Sanneh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2008
Lokation: Næstved
Indlæg: 20
Styrke: 17
Sanneh er ny på vejen
Står selv i det samme. Der hvor jeg er ansat er der også 3 ugers tvungen ferie. Min leder har skrevet en bekræftigelse på, at der er lukket. Den har jeg afleveret i den afd i kommunen der admimistrere ledighedsydelse. Dette var i samråd med de personer der deltog i møde ang ansættelse ved flex
Sanneh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2008, 06:55   #5
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
OK tak for svar alle sammen, jeg må kontakte kommunen i morgen.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2008, 14:04   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej PerBeer det er ikke 5 uger man har ret til vil jeg lige oplyse dig om, der er forskellige antal dage man har ret til med ledighedsydelse alt efter hvor længe man har været ansat ...



Citat:
Ret til ledighedsydelse under ferie

Personer, der er ansat i fleksjob, har ret til ledighedsydelse under ferie. Personer, der modtager ledighedsydelse, har ret til at få udbetalt ledighedsydelse under ferie.

Retten til ledighedsydelse under ferie gælder for følgende dage og perioder:

1. Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. maj til og med 31. juli i et ferieår, har pågældende ret til 15 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.

2. Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. august til og med 31. december i et ferieår, har pågældende ret til 10 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.
3. Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. januar til og med 30. april i et ferieår, har pågældende ret til 5 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.
Efter det og den tid du har været ansat så burde det være 15 dage du kan få ledighedsydelse til ...

mange kommuner prøver at komme ud af den ved at sige at man ikke kan få ledighedsydelse og henviser til at man skal søge kontanthjælp (som så afslåes fordi man burde have lagt til side til ferien ud af lønnen ) hvis din kommune er en af dem så henvis dem til følgende lovgivning http://www.fleksjob2.dk/lovgivning/a....htm#516_13418
  Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 12:58   #7
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Nyt fleksjob og ferie

Jeg er også for den 15.05-08 tildelt fleksjob og er startet i et flexjob, men firmaet holder ikke ferielukket. Inden flexjobbet fik jeg kontanthjælp og har deltaget i aktivering over 12 måneder på kontanthjælp, der giver ret til 4 ugers aktiveringsfri.

Retten til ledighedsydelse er derfor ikke opnået, men ansættelsen er jo sket i perioden 1. maj til og med 31. juli i samme ferieår.

Jeg holder ferie i kun en uge, som skulle være dækket af de nævnte 15 feriedage med ledighedsydelse.

Ledighedsydelsesafdelingen har netop i dag, henvist til min gamle sagsbehandler på kommunekontoret for kontanthjælp.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 13:14   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kimse jeg er lige på vej ud af døren, men der er noget her på siden om det emne for jeg kom også fra kontanthjælp da jeg blev fleksvisiteret ,og min kommune og LAFS hævde at jeg så skulle have kontanthjælp, det fandt jeg så ud af ikke passede..

men kan ikke lige huske det hele ,,

Men prøver at kigge gamle mail igennem når jeg kommer hjem og trådene her er der også noget i (hvis du kan finde det ) men det korte af det lange er at du SKAL have ledighedsydelse men kommunerne ved det åbenbart ikke ..

vender tilbage senere
  Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 12:25   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kimse så er jeg tilbage kunne ikke lige finde tråden (gør jeg senere) men jeg sætter mail korespodancen mellem mig og LAFS ind her , de står også hvor jeg har fundet reglerne henne og hvordan jeg tolker dem .....

Håber du kan bruge det hvis du skulle løbe ind i problemer (det er jo ikke sikkeret at du gør det )


Citat:
Hej Merete.

I december spurgte jeg dig til råds ang ledighedsydelse under ferie når man kom fra kontanthjælp og endnu ikke havde været ansat i 9 mdr.

Du svarede mig på det tidspunkt at det kunne man desværre ikke, i mellemtiden har jeg undersøgt sagen og spurgt mig rundt omkring hvorvidt man kan få Ledighedsydelse i den situation,
og det har jeg så fundet ud af og fået bekræftet at det kan man godt da loven er formuleret Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket
og i mit tilfælde er ansættelsen jo sket ..

Så derfor er jeg berettiget til Ledighedsydelse ved afholdelse af ferie, lige pt har jeg lige holdt to ferie dage i forbindelse med vinterferie og har i den periode fået Ledighedsydelse.


jeg ved godt at du svarede efter bedste overbevisning og der er ingen hard feeling der, men jeg syntes jeg ville give dig de korrekte informationer i tilfælde af at i skulle løbe ind i det samme spørgsmål fra andre kontanthjælpsmodtagere der er så heldige at være kommet ud i fleksjob .

MVH
Heidi
Også svaret fra Merete (LAFS)
Citat:
Hej Heidi

Tak for din mail - jeg har undersøgt det igen, og fået 2 forskellige svar - fra 2 forskellige jurister - den ene giver dig ret og det andet siger at man skal optjene retten til ledighedsydelse først, så jeg er ikke blevet klogere på det, jeg kan godt se det du henviser til giver dig ret, men når man læser om betingelserne for at modtage ledighedsydelse, skal beskæftigelseskravet være opfyldt??????

Jeg vender lige tilbage når jeg har fået det clearet af med de 2 jurister, som åbenbart er uenige.

mvh
Merete
Hun vendte aldrig tilbage og jeg endte med at melde mig ud af LAFS så jeg har desværre aldrig hørt hvilke af hendes jurister de mente havde ret, men jeg sætter lige det jeg fandt og som jeg mener giver os ret til ledighedsydelse ind her ....

Citat:
Ret til ledighedsydelse under ferie


Ret til ledighedsydelse under ferie

Personer, der er ansat i fleksjob, har ret til ledighedsydelse under ferie. Personer, der modtager ledighedsydelse, har ret til at få udbetalt ledighedsydelse under ferie.

Retten til ledighedsydelse under ferie gælder for følgende dage og perioder:

1. Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. maj til og med 31. juli i et ferieår, har pågældende ret til 15 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.


2. Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. august til og med 31. december i et ferieår, har pågældende ret til 10 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.


3. Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. januar til og med 30. april i et ferieår, har pågældende ret til 5 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.

Ferie med ledighedsydelse skal afholdes i ferieåret, der går fra 1. maj til 30. april. Ferie med ledighedsydelse, der ikke er afholdt inden ferieårets udløb, bortfalder.

Der sker fradrag i antallet af feriedage med ledighedsydelse i et ferieår i det omfang den pågældende til brug for samme ferieår har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn og den optjente ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn sammenlagt med retten til feriedage med ledighedsydelse overstiger 25 feriedage.

En person, der ønsker at holde ferie med ledighedsydelse, skal før feriens afholdelse give kommunen besked herom. En person, der er ledig og modtager ledighedsydelse, skal senest dagen før feriens begyndelse give kommunen besked om ferien for at kunne få udbetalt ledighedsydelse under ferie. Der kan dog udbetales ledighedsydelse under ferie fra og med den dag, hvor kommunen har fået besked om ferien.

http://www.fleksjob2.dk/lovgivning/a...edsydelser.htm
Det jeg mener er det magiske ord er ordlyden Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. maj til og med 31. juli i et ferieår

Det at der står eller er ansættelsen sket i perioden, det må klart betyde at hvis man kommer fra kontanthjælp så vil man også være berettiget til ledighedsydelse ...

Jeg ved ikke hvorfor LAFS ikke mener at folk der kommer fra kontanthjælp til fleksjob ikke er så vigtige som folk der kommer fra ledighedsydelse , min personlige opfattelse er i hvert fald at det med dem forholder sig sådan..

Derfor meldte jeg mig ind og gik med i lokalbestyrelsen og derfor meldte jeg mig også ud igen

Det firma jeg arbejde i havde ferie lukket mellem jul og nytår og i den periode fik jeg ingen løn, kontanthjælp, eller ledighedsydelse...

efter at have fundet det her frem og forklaret det for kommunen fik jeg næste gang jeg havde et par ferie dage ledighedsydelse ...
  Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 13:02   #10
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Email total forbudt:-)


24.06 2008

Hej Xxxx
(sagsbehandler i kommunen)

Det går fint med fleksjobbet, men ledighedsydelseafdelingen har i dag henvist mig tilbage til dig.

Det omhandler, at jeg skal holde ferie i uge 30 og derfor har søgt fri fra arbejde.

Jeg har fået fri i uge 30 ( 7dage ), og da min ansættelse konkret er sket i perioden mellem 1. maj og 31. juli, har jeg ret til 15 feriedage med ledighedsydelse i pågældende ferieår.

Inden flexjobbet fik jeg jo kontanthjælp og har deltaget i aktivering over samlagt 12 måneder på kontanthjælp, der giver ret til 4 ugers aktiveringsfri.

Hvordan løser vi dette bedst, når ledighedsydelseafdelingen henviser til dig.

Kimse



Svaret 25.06 2008 ----------------------------

Godt jobbet går godt.

MEN - nu stopper du med at ringe til andre end mig. Indtil du får andet at vide, er jeg den eneste sagsbehandler i Århus kommune du må og skal kontakte.

Du forstyrrer folk der intet ved om din situation og gør dig selv forvirret.

Jeg har sendt en ansøgningsskema til tid dig. Det udfylder du og returnerer sammen med en lønseddel hvor det fremgår at du er trukket i løn grundet ferie.

Venlig hilsen Xxxx


Yderlig et svar kom i dag. ------------------------------------------------


Vedr varighed af ferie.

Til orientering:

Da du nu er fleksjobber, har du ret til ferie med ledighedsydelse i 3 uger. Du har som alle ansatte ret til 5 ugers ferie, men de sidste 2 uger er desværre uden nogen form forsørgelse.

Det at du har været aktiveret ændrer ikke ved dette.

Grunden til at du ikke kan få kontanthjælp under de sidste 2 ugers ferie, er at ferie ikke er en social begivenhed.

Du ville stå i samme situation hvis du havde fået ordinært arbejde.

Hvis du ønsker en afgørelse vedr. dette , skal du sende et brev.

Og som tidligere nævnt, skal jeg oplyse dig om, at du ikke må bruge min mail adr. mere.

Venlig hilsen Xxxx
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Feriepenge fra "tidligere normalt job"? Mille33 Spørgsmål ang fleksjob 6 08-06-2012 11:59
"Feriepenge" spørgsmål perbeer Spørgsmål ang fleksjob 7 27-01-2011 14:40
Bliver ledige flexjobber også "jagtet" develler Spørgsmål ang fleksjob 22 26-11-2010 09:33
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension