K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-10-2011, 11:49   #1
lung
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
lung er ny på vejen
sygedagpenge og ferie

Jeg ville meget gerne om nogen kunne svare pa dette..

min kone er sygmeldt med darlig ryg siden 1.9.2011 hun har to arbejdspladser med 17 timer pr. uge hver sted, ialt 34 timer uge..
hun er nu begyndt halv tid, altsa pa den ene arbejdsplads men er sygemeldt pa den anden indtil videre..
hun er fra Thailand med dansk statsborgerskab, der er sygdom i familien i Thailand, hun vil gerne besoge familien idet hun har al sin ferie tilgode..
altsa stoppe med sygedagpenge og have feriepenge og rejse..
det er ok i forhold til arbejdsgiver jeg tanker pa kommunen
er det muligt uden problemer ??

(undskyld der mangler bogstaver pa mit tastatur)
lung er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2011, 11:51   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Hvis hun skal holde ferie skal hun raskmeldes på begge arbejdspladser, og aftale med dem at hun holder ferie, fordi man kan/må ikke holde ferie som sygemeldt og da slet ikke rejse ud af landet.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2011, 12:26   #3
PiaTT
Hvor skulle jeg ellers være
 
PiaTTs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Lokation: Vestjylland
Alder: 50
Indlæg: 151
Styrke: 13
PiaTT er ny på vejen
Man kan godt afholde ferie som deltidssygemeldt, hvis man selv har optjent feriepenge. Man bruger selvfølgelig hele ferie dage - ikke halv ferie og rest på sygedagpenge.

Kommunen skal dog give tilladelse, og arbejdsgiver kan selvfølgelig ikke søge refusion for denne periode. Men husk at informere kommunen ellers kan man miste refusion/dagpenge.

Hvis hun er i arbejdsprøve/under afklaring er reglerne anderledes.

Sidst redigeret af PiaTT; 22-10-2011 kl. 00:25. Årsag: tilføjelse
PiaTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2011, 08:09   #4
lung
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
lung er ny på vejen
tak for svar...

nej hun er ikke i arbejdsprovning eller andet hun har varet ansat de to steder de sidste 10 ar og aldrig varet syg ellers...

hun har optjent sine feriepenge pa helt normal vis og vil selvfolgelig ikke ha sygepenge for den tid hun holder sin ferie, men er det op til jobcenteret-komunen ?
lung er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2011, 09:17   #5
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Som tidligere skrevet kan man ikke være sygemeldt og afholde ferie samtidig ifølge reglerne.

Går selv sygemeldt og havde optjent ferie, men det var ikke muligt at afholde ferie da det ville kræve en raskmelding.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2011, 10:53   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Lung

Du skriver:
Citat:
hun er fra Thailand med dansk statsborgerskab, der er sygdom i familien i Thailand
. Når det handler om sygdom hos familie er det jo ikke ferie!

Som tidl. skrevet, hvis din kone vil holde ferie skal man raskmelde sig, så den mulighed duer ikke, da man ikke kan komme tilbage fra ferie og så syge nu er jeg syg igen.

Derimod til jeg henvise til nogle af de sider, hvor evt. løsning på dette problem allerede er beskrevet før. Det ville være rart, at man selv forud forsøger med en sådan søgning inden man igen igen stiller samme sprøgsmål:

Dette er hvad angår udbetaling af pengene:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...e+sygedagpenge

Så er der den problematik omkr. at komme til Thailand, hvor du skal have tilladelse til det af kommune, og ikke pga. ferie, men sygdom i familien, tror kun den går hvis der er svær sygdom og i nærmeste familie, da det ikke er en mulighed der ligger lovgivningsmæssigt, kun indenfor EU og mindre tilknyttede øområder til nogle af disse lande, herunder i hvert fald ikke Thailand.

Så det hele lander på at feriepenge kan du få udbetalt uden modtræk i SDP eft. gældende regler, se link.

Yderligere ang. at komme til Thailand pga. svær sygdom i nærmeste familie lidt sværere, idet det vil blive en vurdering som der ikke er lovhjemmel for. Læs hvor forstående er de!

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2011, 14:56   #7
PiaTT
Hvor skulle jeg ellers være
 
PiaTTs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Lokation: Vestjylland
Alder: 50
Indlæg: 151
Styrke: 13
PiaTT er ny på vejen
Jeg er ikke inde i lovvgivningen, men jeg har været deltidssygemeldt siden juli 2009 (med perioder med fuldtidssygemelding), og har under hele forløbet afholdt ferie når det passede mig og min arbejdsgiver.

Jeg SKAL bare aftale det med min sagsbehandler hver eneste gang, hun giver så ydelseskontoret besked, og min arbejdsgiver kan selvfølgelig ikke søge om refusion under min ferie. Hvis jeg ikke informere kommunen kan jeg miste mine dagpenge rettigheder.

Så det kan altså ikke passe man slet ikke kan afholde ferie som sygemeldt, da jeg har min kommunes accept af dette.

Hvad skulle jeg ellers gøre de perioder min arbejdsplads har tvungen ferie? Der er perioder hvert år hvor medarbejderne er pålagt at afholde ferie.
PiaTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 11:21   #8
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
PiaTT hvad skal du på arbejde efter hvis du er sygemeldt, hvis du læser lovgivningen er det ikke tilladt at holde ferie som sygemeldt, dvs sige enten er man rask og kan holde ferie eller sygemeldt.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 12:51   #9
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
PiaTT hvad skal du på arbejde efter hvis du er sygemeldt, hvis du læser lovgivningen er det ikke tilladt at holde ferie som sygemeldt, dvs sige enten er man rask og kan holde ferie eller sygemeldt.
Hmmm ... da jeg var sygemeldt på sygedagpenge... da tog jeg på ferie... i sygedagpengesprog hedder det bare at tage ophold i et andet eu-land...

Det kræver bare at man lige snakker med ens sagsbehandler om det .. og er man ikke inde i et behandlingsforløb .. aktivering ect.... så får man som regel ja til det..

Både Andersine og jeg har skrevet om det før her på k10..

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 12:55   #10
PiaTT
Hvor skulle jeg ellers være
 
PiaTTs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Lokation: Vestjylland
Alder: 50
Indlæg: 151
Styrke: 13
PiaTT er ny på vejen
Jasch nu kan kan man godt være deltidssygemeldt - hvilket jeg har været, er lige pt fuldtidssygemeldt efter nok en operation, men så snart jeg magter begynder jeg med de få timer jeg magter igen, det er ikke mere end 15 timer ugentligt, men er min måde at fastholde kontakt til arbejdsmarkedet og min arbejdsplads.

Og håber af hele mit hjerte jeg kan få min fleksjob bevilling og derved fortsætte med at arbejde.

Så jeg har altså afholdt ferie MED kommunens accept, som jeg nu har skrevet flere gange.
PiaTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge/Ferie Dalsgaard Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 18-03-2012 23:58
Ferie og overførlseindkomst/sygedagpenge c.l.e.o. Alt det andet 2 14-02-2012 22:12
Ferie på sygedagpenge Marjen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 26-04-2011 16:33
Sygedagpenge/ feriepenge under ferie??? jyden74 Alt det andet 30 24-06-2010 14:16
ferie penge under sygedagpenge.. annette Skal kommuner ikke overholde loven? 10 12-02-2007 12:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension