K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-06-2012, 15:12   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Miste retten til ledighedsydelse

Har før haft en tråd om dette, men er nødt til at spørge igen.

Først lige en opridsning af, hvad det drejer sig om:
Jeg har haft fleksjob siden 08 og arbejdet 10 ugentlige timer. I december 2011 blev jeg deltidssygemeldt og arbejdede da 6 timer. Også dette var alt for meget og jeg blev derfor fuldtidssygemeldt pr. 1/2. Kort efter modtog jeg en opsigelse, der træder i kraft pr 1/10.
Jeg skulle egentlig have været startet i en arb.prøvn. med henblik på opstart af fp-ansøgning, men da jeg samtidig afventer et behandlingsforløb i smertecentret, der først starter i december i år, fik jeg med en del tovtrækkeri medhold i, at en arb.prøvn nu ville være spildt (lægekons. har nemlig vurderet at min behandlingsmuligheder ikke er udtømte førend forløbet på s.c. er afsluttet).
Så langt så godt.
Jeg har i dag talt i telefon med den sb, jeg får pr 1/10, når jeg så er ledig. Han siger, at medmindre jeg raskmelder mig til den tid, så er jeg IKKE berettiget til ledighedsydelse.
Jeg sagde, at som jeg læser loven, så er man da som ledig og syg fleksjobber berettiget til ledighedsydelse. Han forklarede at såfremt jeg fortsat er sygemeldt, så vil han være nødt til at starte en rådighedsundersøgelse (som ikke er det samme som en revurding) og der ville man gå tilbage og se på mit sygefravær og udfra det med næsten 100 procent sikkerhed konkludere, at jeg ikke står til rådighed.
Han sagde også, at det ikke nytter noget, at jeg raskmelder mig for så kort tid efter at sygemelde mig, for så ville han igen være nødt til at foretage omtalte undersøgelse.

Det er lige præcis det her, jeg hele tiden har frygtet. I min gamle tråd, var holdningen, at jeg ikke kunne miste retten til ledighedsydelse (altså sålænge jeg gør alt det, jeg bliver bedt om selvfølgelig), men udfra det jeg fik at vide i dag, lyder det altså som om man godt kan.
Jeg sagde at jeg jo ikke kunne blive vurderet for syg til fleksjob men for rask til pension, hvortil han svarede, at jeg jo heller ikke ville miste min fleksjobbevilling, blot retten til ledighedsydelse.

Øv, hvor er jeg bare slået ud lige nu.
Er der nogle gode råd???

Jeg har bedt ham om at sende mig den paragraf han vil vurdere mig på såfremt jeg ikke raskmelder mig.
Nogen der kender den paragraf? Synes jo jeg har læst loven igennem flere gange uden at kunne finde noget.

Kan slet ikke overskue noget lige nu det er jo ikke for sjovt, at jeg har måtte sygemelde mig - endda fra et job, som jeg hele tiden har været så glad for

Hilsen en nedtrykt frup
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2012, 15:19   #2
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
frup

stakkels dig..jeg er ingen paragrafrytter...men vil bare gi dig et

jeg troede bare det var sådan,at man fik ret til ledighedsydelse efter 9 mdr arbejde,hvis man ikke havde ret til det da man blev visiteret til fleksjob..men jeg ved det ikke,da jeg ikke er inde i det
jeg ved bare at tror man en ting og fygter noget..så fylder det endnu mere...
håber du får en masse gode svar.ville bare give dig et kram

striibe
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2012, 15:25   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Lyder mærkeligt, Jeg har været sygemeldt i 3 år, de to sidste på ledighedsydelse.

Jeg har ventet ca. 1 år på at komme til smerteklinik - i den periode har jeg intet hørt fra kommunen - jeg har sendt mail, når der var noget nyt (ændring i medicin)

Jer er nu færdig på smerteklinik og min sag skal forbi lægekonsulenten d. 26.

Med mindre der bliver foreslået pension vil jeg stadig være berettiget til ledighedsydelse
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2012, 15:54   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Lyder mærkeligt, Jeg har været sygemeldt i 3 år, de to sidste på ledighedsydelse.

Jeg har ventet ca. 1 år på at komme til smerteklinik - i den periode har jeg intet hørt fra kommunen - jeg har sendt mail, når der var noget nyt (ændring i medicin)

Jer er nu færdig på smerteklinik og min sag skal forbi lægekonsulenten d. 26.

Med mindre der bliver foreslået pension vil jeg stadig være berettiget til ledighedsydelse
@tummus: vil det sige at du havde et fleksjob, blev syg, mistede jobbet og så fortsatte med at være syg?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2012, 16:03   #5
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Ja det gjorde jeg, jeg nåede at være ansat i flexjob et par måneder da jeg kom ud for en arbejdsulykke. Jeg gik direlte fra løn til ledighedsydelse og der forbliver jeg indtil jeg er afklaret (forhåbentlig i starten af juni)

Jeg undrede mig dengang over at jeg ikke skulle have sygedagpenge under sygdom, som man får i et almindeligt job.

Fik beskeden at sygedagpenge ikke er en varig ydelse, derfor kom jeg på ledighedsydelse.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2012, 16:12   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Frup, det er en lidt anden vinkling, MEN Jasch smed på et tidspunkt et godt link herinde - jeg har desværre fortsat ikke genlært at linke, så almindelig opskrift kommer her:

Søg på Jash på K10's Forside, klik på indlæg, klik på søg, rul ned til 9/5-2012, hvor et indlæg hedder "Paragraf om ledighedsydelse (sendt af Curls).

Der er gode links til både Principafgørelse og en tråd om emnet.


Selv har jeg lidt en historie som Tumnus:
Flexbebilliget i 2004, sygemeldt, søgt FP i 2005 (afslag i 2010), fortsat sygemeldt i 2012.
I hele perioden er der udbetalt ledighedsydelse, flexbevilling senest revurderet i 2012.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2012, 17:29   #7
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak for jeres svar.

@Carmen: er det det her link du mener http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ipafg%F8relser

Hvis ja, så er det jo en principafg. om hvorvidt man kan få ledighedsydelse hvis man har ansøgt og fået afslag på pension.
Det er jo ikke helt det mit handler om. Mit handler om hvorvidt jeg kan gå direkte fra sygedagpenge til ledighedsydelse og stadig være sygemeldt.
Jeg er ikke helt sikker på om du var i fleksjob, da du blev sygemeldt, men det var tumnus i hvert fald. Forskellen er bare at jeg er på sygedagpenge og derfra vil på ledighedsydelse.

Ved ikke om jeg kunne have gjort noget anderledes. Jeg er jo først reelt ledig pr 1/10 så har vel næppe haft muligheden for at gå på ledighedsydelse fremfor sygedagpenge?

Jeg føler mig så dårligt behandlet af kommunen lige nu. Føler jeg næsten bliver straffet for i det mindste at have forsøgt. Jeg har haft fleksjob i lidt mere end 4 år. De sidste 2 år har i den grad været en kamp, fordi min ryg bare er blevet værre og værre. Alligevel har jeg kæmpet for at fastholde mit job, men nu hvor jeg har kastet håndklædet i ringen, så får jeg at vide, at det jeg hele tiden troede var min ret, nemlig ledighedsydelse ved ledighed og/eller sygdom, så bare ikke lige gælder for mig

Jeg kan ikke overskue, hvad jeg skal gøre. Sb sagde at jeg så kunne søge om kontanthjælp, men det er der absolut ingen mulighed for at jeg kan få.
Jeg er gift og har 3 børn. Min mand tjener en ganske almindelig løn - absolut ikke noget vi bare kan leve af alle sammen.
Selvom det ikke er min skyld, får jeg dårlig samvittighed over at være årsagen til at min familie sættes i denne situation.

Det vil være guld hver, hvis nogen sidder inde med en viden om, at kommunen ikke bare sådan kan fratage mig led.yd. Så alle input er velkomne
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2012, 17:46   #8
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg blev ved med at være på sdp fra ulykke til ftp..har aldrig været på ledighedsydelse...ka ikke forstå nogen syge kommer det og andre ikke -og nogen lander på kontanthjælp...

ikke for at TAGE DIN TRÅD......
SYNES BARE DET ER FORVIRRENDE

STRIBE FØRHEN FLEKSJOBBER NU FTP
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2012, 21:29   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Frup, korrekt at principafgørelsen handler om FP og ledighedsydelse, men den viser, hvor vanskeligt det er at fratage borgere ledighedsydelse, da det er en varig ydelse på linje med FP.

Og når man søger FP, er det jo fordi, man mener, "løbet ER kørt"!

Jeg håber, at Webmaster eller andre paragrafkyndige kommer forbi din tråd, for jeg mener helt bestemt, at have læst andre principafgørelser, hvor kommuner ikke fik medhold i at fratage ledighedsydelse.

Med andre ord jeg tror, at din SB er på afveje.

Men tro kommer vi ikke langt med, viden er bedre - derfor ønsket om, at andre mere sagkyndige bidrager.

Det var alt lige nu, men du er i mine tanker/underbevisthed :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2012, 22:50   #10
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
sygedagpengeloven:

Kapitel 10
§ 23. Udbetalingen af dagpenge ophører efter udløbet af en kalendermåned, når der er udbetalt dagpenge eller løn under sygdom for mere end 13 uger i de 12 forudgående kalendermåneder til personer, der:

1) modtager social pension bortset fra invaliditetsydelse,

2) opfylder de helbredsmæssige betingelser for at kunne få social pension bortset fra invaliditetsydelse eller

3) er fyldt 65 år, for personer, der den 1. juli 1999 er fyldt 60 år, dog 67 år.

Stk. 2. Ved beregningen af dagpengeperioder efter stk. 1 medregnes ikke de dage, for hvilke der er udbetalt dagpenge eller løn

1) fra arbejdsgiveren eller kommunen i de første 2 uger af fraværsperioden ved sygdom eller

2) i anledning af graviditet, barsel eller adoption efter kapitel 7.

Stk. 3. Hvis dagpengeretten er opbrugt under en sammenhængende sygeperiode på mere end 13 uger, er det en betingelse for fornyet udbetaling, at den sikrede godtgør arbejdsdygtighed i mindst 13 uger efter dagpengerettens ophør.

Stk. 4. Kommunen kan rejse sag om, hvorvidt den sikrede skal overgå til at modtage social pension på grund af svigtende helbred.

Stk. 5. Kommunen kan forlænge dagpengeperioden for de personer, der er nævnt i stk. 1. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler herom.

§ 24. Kommunen skal med henblik på at bevare den sikredes tilknytning til arbejdsmarkedet senest efter 8 uger og derefter mindst hver 8. uge tage dennes forhold op til vurdering med henblik på, om der er behov for behandling, optræning, revalidering eller andre former for bistand til den pågældende eller dennes familie. Dette skal ske i samarbejde med dagpengemodtageren, læger, hospitals- og revalideringsinstitutioner, virksomheder og de faglige organisationer samt arbejdsformidlingen.

Stk. 2. Kommunen skal før den første kontakt til den sikrede tage stilling til, om karakteren af den sikredes sygdom eller den sikredes sygdomsfrekvens kræver, at den sikrede indkaldes til en personlig samtale. Samtidig skal der tages stilling til, i hvilket omfang der skal ske inddragelse af læger, hospitals- og revalideringsinstitutioner, virksomheder og de faglige organisationer samt arbejdsformidlingen.

Stk. 3. Kommunen skal ved den første opfølgning tage stilling til udarbejdelsen af en opfølgningsplan. Planen skal i alle tilfælde senest udarbejdes, når dagpengemodtageren har været sygemeldt i 6 måneder inden for de sidste 12 måneder. Har kommunen forlænget dagpengeperioden efter § 22, stk. 1, nr. 1, skal nødvendige afklarende aktiviteter forud for revalideringen være iværksat senest 6 måneder efter forlængelsen.

Stk. 4. Kan den sikrede ikke blive erhvervsaktiv igen, skal kommunen, når betingelserne herfor er opfyldt, rejse sag om en social pension.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om opfølgningen af langvarige dagpengetilfælde.

som jeg læser sygedagpengeloven, står der intet sted at man mister ledighedsydelse ved langvarig sydom-

derimod står der klokke klart, at kommunen skal se hvad der kan bringe dig tilbage og/eller om der skal startes en pensionssag.
se her
http://www.clh.dk/notat/fleksjob/doc10.html

http://www.gladsaxe.dk/Default.aspx?ID=12237

Sidst redigeret af østerbro; 21-06-2012 kl. 22:55. Årsag: link
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Miste retten til ledighedsydelse hvis afslag på førtidspension? Stuen At søge førtidspension 3 19-05-2013 11:37
kan jeg miste ledighedsydelse kisser72 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 94 12-01-2012 15:00
miste ledighedsydelse Hamselv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 07-07-2010 11:23
bevarer jeg retten til ledighedsydelse? palette Spørgsmål ang fleksjob 6 15-01-2010 10:31
Ej miste ledighedsydelse ved flytning zuza Nyt om loven 0 20-08-2008 22:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension