K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-11-2017, 16:37   #1
iggibuh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
iggibuh er ny på vejen
sygdom forlængelse ang nedsættelses af kontanthjælp iht 225 timers reglen

Hejsa allesammen

har forsøgt at søge omkring dette herinde, men kunne ikke finde noget konkret men beklager på forhånd hvis der allerede findes noget omkring emnet og i må meget gerne linke dertil hvis det findes.

Kort og godt. modtog varslingsbrev om nedsættelse af kontanthjælp pr 1/1-2018 da jeg ikke har optjent 225 timer.

I brevet står der bla at dokumenteret sygdom udskyder forfalds dato hvis man ikke har været istand til at arbejde.

Der står et par perioder hvor jeg er blevet forlænget med xx antal dage men der mangler rigtig meget.

eksempelvis har jeg fået forlængelse for en periode med hals betændelse, men ikke for 3 andre perioder som var noget mere alvorlige. "arbejdsskade" pga for meget overarbejde som endte med fyreseddel og 1 måned sygemeldt med kraftige nakke/skuldre/arm smerter.

en periode med stærke rygsmerter og senest en periode hvor jeg fik konstateret en sjælden form for psoriasis som slog voldsomt ud over stort set hele kroppen.

I alle tre tilfælde har der været egen læge, special hudlæge, kiropraktor, fysioterapeut indover, hvor kommunen også har bedt om samtykke erklæring til at indhente oplysninger.

samlet set drejer det sig i omegnen af 2-3 måneders forlængelse hvis de tælles med.

Telefonisk har jeg haft talt med den pågældende sagsbehandler (fra deres rådighedsteam på jobcenteret) som siger at han ikke har vurderet at jeg IKKE kunne arbejde og derfor var der intet at komme efter.
I samme omfang siger han at det er en fejl "der kommer mig tilgode" at perioden med halsbetændelse har givet forlængelses og jeg blot skulle være glad for det.

Har idag bedt om aktindsigt for de omtalte perioder så jeg kan se nærmere hvad der er foregået men er pt noget rundt på gulvet.

Nogen der har noget stof man kan blive klogere på emnet og hvad dokumenteret sygdom så ellers er hvis ikke ovenstående ?

Takker på forhånd

Peter
iggibuh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2017, 18:46   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
I vejledningen er den forlængelsesmulighed uddybet:
"Perioder, hvor den pågældende ikke har kunnet arbejde på grund af dokumenteret sygdom. Perioder, hvor en ægtefælle eller en ugift person ikke har kunnet arbejde på grund af dokumenteret sygdom, og hvor den pågældende således ikke har haft reel mulighed for at udnytte sine arbejdsmuligheder, forlænger den periode på de seneste 12 sammenhængende kalendermåneder, inden for hvilken en ægtefælle eller en ugift person skal dokumentere 225 timers ordinært og ustøttet arbejde. Kommunen vil - ligesom i andre sager, der vedrører en persons rådighed - til brug for vurderingen af sygdoms betydning for muligheden for at udnytte arbejdsmulighederne - kunne indhente yderligere lægelige oplysninger, f.eks. gennem speciallægeundersøgelse, der evt. vil kunne tilsidesætte egen læges vurdering. Hvis en person er deltidssygemeldt, må det bero på en konkret individuel vurdering, om personen har haft reel mulighed for at udnytte sine arbejdsmuligheder i et omfang, der giver mulighed for opnåelse af 225 arbejdstimer inden for 12 kalendermåneder. "

Den siger desværre, at det er op til kommunen at vurdere, om man er "syg nok".
Hvis du mener at de har vurderet forkert, vil jeg anbefale dig at klage over deres afgørelse.
Det lyder til at det er en partshøring du har fået. Jeg vil anbefale at du skriver de perioder ned, hvor du mener at du var for syg til at arbejde. Skriv også gerne, at de har indhentet dokumentation på de sygdomsperioder.
Så skal kommunen tage de oplysninger med i deres overvejelser, når de træffer afgørelsen, om hvorvidt du skal sættes ned i ydelse, eller burde være fritaget de perioder.
Der er en risiko for at de holder fast på, at de mener at du ikke var syg nok. I så fald har du mulighed for at klage over deres afgørelse, hvor du igen holder fast i, at du mener du var for syg til at arbejde.
Hvis kommunen så fastholder deres afgørelse, skal sagen sendes videre til ankestyrelsen, som så kan se på sagen

Jeg vil forresten på det kraftigste anbefale, at både svar på partshøring, og evt klage over afgørelse, er noget du gør skriftligt. Så du kan dokumentere det, hvis der bliver behov for det

Sidst redigeret af MistyMiss; 28-11-2017 kl. 18:49.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2017, 22:13   #3
iggibuh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
iggibuh er ny på vejen
Hej Misty tak for svar

Ja det var respons på en partshøring. pt afventer jeg en officiel udmelding om de afviser de sygdoms perioder jeg har angivet som mangler.

Det tåbelige i den her sag er samme sagsbehandler som har behandlet min respons og affejet den havde tidligere på året fat i en af sagerne og påstod også dengang jeg ikke var syg nok men blev "nedstemt" af en tidligere afgørelse fra anden sagsbehandler han i første omgang ikke ville tage stilling til så første sygdoms periode skal nu op og vendes en gang til i systemet.

Sørger også for at få alt på skrift...sammen med båndede optagelser når det drejer sig om møde pligt.
iggibuh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2017, 22:16   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis det er samme sagsbehandler der så både træffer afgørelse, og behandler en evt klage, så kan det godt være at den må en tur forbi ankestyrelsen, før du får medhold.
Men lad os krydse fingre for, at sagen ikke behøver skulle så langt, før du får medhold
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension