K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-02-2017, 01:05   #11
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af le cuere Se meddelelser
Akut behandling kan man ikke få, der er mindst 3 mdr. ventetid på svar, imens bliver ens tænder dårligere, at man ikke kan spise er de ligeglade med.
Det vil jeg følge op på ved at spørge om folks erfaringer til sidst i artiklen:

Vi søger historier fra folk, der kan fortælle om såvel negative som positive erfaringer med at få tilskud til tandpleje. Mail: [email protected]
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2017, 11:13   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af le cuere Se meddelelser
Når man søger om hjælp til tandlægeregning skal man medbringe dokumentation over udgifter, udskrift fra pensions selskab selvom man ikke modtager dækning fra selskabet.
Der bliver talt nedladende til en imens de andre borgere hører på hvad der bliver sagt, direkte ydmygende behandling man får.
Akut behandling kan man ikke få, der er mindst 3 mdr. ventetid på svar, imens bliver ens tænder dårligere, at man ikke kan spise er de ligeglade med.
Min kommune har været relativt god til at overholde sin sagsbehandlingstid på 6 uger. Da jeg ikke har et pensionsselskab, har jeg ikke skullet dokumentere det.
Jeg er ikke blevet talt nedladende til. Mine største problemer med den afdeling, har været at jeg kendte loven bedre end de gjorde. Hvilket har ført til lettere fornærmede kommunalarbejdere.
Da jeg for nogen år tilbage søgte, hvor jeg havde slem tandpine, blev ansøgningen lagt til haste-behandling, og jeg fik lov til at gå til tandlægen med det samme.

Jeg ved at der er mange der har dårlige oplevelser, men jeg ville sætte pris på hvis du ikke talte på alles vegne
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2017, 14:46   #13
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Min kommune har været relativt god til at overholde sin sagsbehandlingstid på 6 uger. Da jeg ikke har et pensionsselskab, har jeg ikke skullet dokumentere det.
Jeg er ikke blevet talt nedladende til. Mine største problemer med den afdeling, har været at jeg kendte loven bedre end de gjorde. Hvilket har ført til lettere fornærmede kommunalarbejdere.
Da jeg for nogen år tilbage søgte, hvor jeg havde slem tandpine, blev ansøgningen lagt til haste-behandling, og jeg fik lov til at gå til tandlægen med det samme.

Jeg ved at der er mange der har dårlige oplevelser, men jeg ville sætte pris på hvis du ikke talte på alles vegne
Ved ikke hvilken kommune du hører ind under, jeg tilhører København kommune. Jeg beskrev min egen oplevelse da jeg søgte om hjælp til tandlæge regning.

De har en tandlæge afd. men den er åbenbart ikke i brug, da man efter timers ventetid skal tale med en medarbejder ved en pult i venteværelset hvor alle de tilstedeværende borgere kan følge med i samtalen.

Vedr. Pension så var det den som var tilknyttet tidligere arbejdsplads men som er ophørt, de konstaterede at der stod 600 kr. det skulle de også ha dokumentation på.

Mit overslag fra tandlæge var på over 36.000 kr. Jeg søgte om betaling til halvdelen dvs. undermunden fordi mine fortænder var løse, jeg kunne ikke spise, var blevet underernæret, undervægtig 41 kg på grund af tænderne og betændelse i munden.

Svaret var - du kan da ikke bare komme her og få udbetalt penge til tandlægeregning. Svarede jeg har jo ret til hjælp da jeg modtager fleksjob ledighedsydelse på kontanthjælp sats uden hjemboende børn. Deres svar, tandlægeregning må ikke være kosmetisk, svarede, har jo lige fortalt at jeg ikke kan spise på grund af betændelse og fordi nogle af mine tænder er løse.

Så sagde de at mit tandlægeoverslag som var ca. 8 mdr. gammelt var forældet, at jeg skulle indhente nyt overslag.

Da jeg spurgte om hvor lang tid der ville gå inden jeg fik godkendt tandbehandling og kunne komme til tandlæge svarede de 3 mdr. hvis du er heldig, efter vi modtager overslag bliver du indkaldt til et nyt eftersyn hos vores egen tandlæge.

Hvis du påbegynder tandlæge behandling før godkendelse, så kan du kun få dækket 10.000 kr. af tandlægebetalingen.

Det var ikke muligt at påbegynde tandlægebehandling da behandling og en ny protese med nye tænder ville overstige 10.000 kr.

Vedr. forældelse og nyt overslag, de kan da regne ud at alle de sygdomsramte tænder som skal trækkes ud ikke bliver raske igen ved nyt overslag.

Jeg blev kørt fuldkommen ned over den behandling jeg fik hos dem, spiste blendet og flydende kost fordi jeg ikke kunne bide i et stykke toastbrød, mistede 5 tænder på grund af betændelsen, betalte selv for at få trukket den 6 tand ud på grund af smerter som gav hovedpine, andre af mine tænder er blevet skæve i gummen fordi de også blev løse af betændelsen.

Vedr. tandlægebehandlings hjælp, så forstår jeg simpelt hen ikke at ældre på ydelse får mindre tilskud end yngre, da ældres indtægt jo er blevet sat ned med 3.000 kr. månedligt.

Og ja, man kan jo også søge tilskud til de 65 % egenbetaling, men man kører træt i alle deres regler.

Personligt er jeg dødtræt af at skulle tigge og be om at få hjælp, at blive set ned på og blive behandlet nedladende fordi man på grund af helbredsproblemer og alder, har så få penge at man skal spare for at ha penge til det mest nødvendige, medicin undværer man, jobcenter pålægger en udgifter til transport i forløb hos andre, at man kun har 350 kr. ugentligt til mad, husholdningsartikler, tøjvask, beklædning og uforudsete udgifter og lommepenge, det rager dem en papand. Presser man på kan man få den udgift dækket, men kun hvis de efter hver eneste tur må se på ens rejsekort, at ens færden også skal kontrolleres der, så suger jeg hellere på lappen.

Ps. Det er muligt at andre bliver behandlet bedre, jeg beskriver kun om min egen skuffelse over behandling i systemet.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2017, 14:52   #14
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Er dette her korrekt, altså skrevet ind i den rigtige sammenhæng?

Hvis beløbet overstiger 10.000 kr.
Kommunen skal forhåndsgodkende en behandling, hvor udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Man skal leve op til de samme krav, som gælder for kontanthjælp, nemlig en formuegrænse på under 10.000 kr. for ugifte og 20.000 kr. sammenlagt for ægtepar.

Kravet for at få hjælp er, at kommunen vurderer, at man ikke selv har råd. Det lyder simpelt, men er desværre netop det, der gør det svært. Det er nemlig op til kommunen at vurdere, og de behøver fx ikke medregne udgifter til gæld. Det er også kommunerne, der selv fastsætter, hvilket rådighedsbeløb de mener er rimeligt. Man kan godt have en formue i boligen, hvis den skønnes nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard. Man kan også have en bil, hvis den skønnes nødvendig af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet, som altid gøres altid på baggrund af et skriftligt behandlingsoverslag fra tandlægen.
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2017, 17:01   #15
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af le cuere Se meddelelser
Ved ikke hvilken kommune du hører ind under, jeg tilhører København kommune. Jeg beskrev min egen oplevelse da jeg søgte om hjælp til tandlæge regning.
Men du skrev "man", som om det var den måde ALLE blev behandlet på.
Jeg modsiger på ingen måde den behandling du har fået, for jeg er ikke i tvivl om at nogen bliver behandlet som du nævner.
Og kbh er netop en af de slemme kommuner.

Når man beskriver sin egen oplevelse giver det mere mening at skrive: "jeg kom ud for xxx", fremfor at skrive: "man kommer ud fo xxxx"

Citat:
Oprindeligt indsendt af Outsideren Se meddelelser
Er dette her korrekt, altså skrevet ind i den rigtige sammenhæng?

Hvis beløbet overstiger 10.000 kr.
Kommunen skal forhåndsgodkende en behandling, hvor udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Man skal leve op til de samme krav, som gælder for kontanthjælp, nemlig en formuegrænse på under 10.000 kr. for ugifte og 20.000 kr. sammenlagt for ægtepar.

Kravet for at få hjælp er, at kommunen vurderer, at man ikke selv har råd. Det lyder simpelt, men er desværre netop det, der gør det svært. Det er nemlig op til kommunen at vurdere, og de behøver fx ikke medregne udgifter til gæld. Det er også kommunerne, der selv fastsætter, hvilket rådighedsbeløb de mener er rimeligt. Man kan godt have en formue i boligen, hvis den skønnes nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard. Man kan også have en bil, hvis den skønnes nødvendig af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet, som altid gøres altid på baggrund af et skriftligt behandlingsoverslag fra tandlægen.
Tror du blander det lidt sammen

§82a:
Her SKAL kommunen hjælpe, udover egenbetalingen (de 600 kr + evt 35%).
For at være berettiget til §82a, skal man enten:

1 Modtage kh, uddhjælp eller integrationsydelse.
2 Eller: modtage ressourceforløbsydelse, ledighedsydelse, revalideringsydelse, OG have sats på kh niveau + ikke overstige formuegrænsen. (10.000 ugift, 20.000 til sammen for ægtepar)

----

Lad os sige at man så er berettiget til §82a.
Her har man som sagt en egenbetaling. Det udover skal kommunen betale.
Normalt kan man faktisk bare smutte til tandlægen, hvis man er omfattet af §82a.
Der er dog 2 undtagelser, hvor man skal have det forhåndsgodkendt:
1: hvis behandlingsforløbet kommer til at overstige 10.000 kr.
2: hvis man søger om egenbetalingen også (efter §82)

----

Så kommer vi til §82.
§82 kan i princippet søges af alle, og omfatter medicin, tandlæge og behandling.
Når man søger §82, skal kommunen sammenholde ens økonomi, med det man søger. Ift den paragraf, behøver de IKKE se bort fra noget formue.
Dvs søger man om 2000 kr til noget, og har en opsparing på 3.000 kr der er beregnet til indskud, behøver de ikke se bort fra den opsparing. Man kan selvfølgelig forklare i ansøgningen hvad pengene er til. Man kan være heldig at de ser grund nok, til at ikke sige at man skal bruge de penge på det man søger.
Men udover det, så er afsnit 3 og 4 i din tekst i denne besked korrekt ift §82

Vurderingen om hvorvidt behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet, er som udgangspunkt dokumenteret ift tandlægens overslag. Kommunen kan dog få deres tandlægekonsulent til at se på overslaget, og komme med forslag til tandlægen med billigere løsninger. (Her har ens tandlæge dog heldigvis sidste ord)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2017, 11:29   #16
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Tror du blander det lidt sammen
Som jeg ser det, har det hele tiden stået forkert.

For at blive forhåndsgodkendt til tilskudsbeløb under 10.000 kr. efter §82a gælder, at folk på ressourceforløbsydelse, ledighedsydelse, revalideringsydelse kommer ind under formuegrænsen (10.000 ugift, 20.000 til sammen for ægtepar). Normalt er de jo undtaget fra dette. Når kommunen skal vurdere formuegrænsen for at kunne forhåndsgodkende efter §82a, handler det så ikke også om en evt. formue i fx bolig og transportmiddel vurderet i forhold til §14. stk. 2?

Ved beløb over 10.000 kr. handler det om §82, hvor ovenstående 10.000/20.000-formuegrænsen ikke er nedfældet. At tale om 10.000/20.000-formuegrænsen i forbindelse med beløb til behandlinger over 10.000 kr. er at blande tingene sammen. Overordnet handler det over 10.000 kr. om, at ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne, kombineret med at behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Er det korrekt forstået?

Sidst redigeret af Outsideren; 01-03-2017 kl. 11:39.
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2017, 11:36   #17
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Outsideren Se meddelelser
Som jeg ser det, har det hele tiden stået forkert.

For at bliver forhåndsgodkendt til tilskudsbeløb under 10.000 kr. efter §82a gælder, at folk på ressourceforløbsydelse, ledighedsydelse, revalideringsydelse kommer ind under formuegrænsen (10.000 ugift, 20.000 til sammen for ægtepar). Normalt er de jo undtaget fra dette. Når kommunen skal vurdere formuegrænsen for at kunne forhåndsgodkende efter §82a, handler det så ikke også om en evt. formue i fx bolig og transportmiddel vurderet i forhold til §14. stk. 2?

Ved beløb over 10.000 kr. handler det om §82, hvor ovenstående 10.000/20.000-formuegrænsen ikke er nedfældet. At tale om 10.000/20.000-formuegrænsen i forbindelse med beløb til behandlinger over 10.000 kr. er at blande tingene sammen. Overordnet handler det over 10.000 kr. om, at ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne, kombineret med at behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Er det korrekt forstået?
Altså §82a består jo kort sagt i, at så længe behandlingsforløbet ikke vil komme til at overstige 10.000 kr, kan man bare smutte til tandlægen, og så SKAL kommunen dække deres del (dvs de 65%).
Det forudsætter selvfølgelig at man er omfattet af §82a.
Det er man som kh modtager, og hvis man på ressydelse, ledighedsydelse og reva.ydelse, får ydelse på kh niveau og ikke har formue.

Hvis man er omfattet af §82a, men behandlingen vil overstige 10.000 kr, skal kommunen forhåndsgodkende. Det er for at give kommunen en chance for, at finde ud af om der er billigere behandlingsmuligheder. Men hvis de forhåndsgodkender det, så SKAL de igen betale deres 65% af regningen.

§82 kommer først på banen, hvis man vil søge om at kommunen også betaler de 35% (+600 kr), eller hvis man IKKE er omfattet af §82a. Og det er her de ikke behøver tage højde for at de skal se bort fra formue.
En kh modtager kan f.eks. godt have 9.000 kr stående, og få hjælp efter §82a, og modtage kh. Men hvis denne kh modtager søger noget efter §81/82, må kommunen godt sige nej, og henvise til de 9.000 kr (hvis det kan dække det man søger)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2017, 11:51   #18
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Ok så er jeg med. :-)
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2017, 11:51   #19
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Outsideren Se meddelelser
Ok så er jeg med. :-)
Super
Sig til hvis der dukker flere spørgsmål op
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2017, 23:19   #20
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
jeg fik a. 1400 kr i tilskud til en tandlægeregning på ca. 4000. tandlægen kan ikke finde ud af det og det kan jeg heller ikke.
Jeg har opgivet at hitte ud af det.
Kommunen skriver en masse om regler og sygeforsikringen danmark, en jeg er stået af.
jeg har opgivet og dette har taget ca, et år, så kære outsider, glem det, hvis det handler om København.Vel at mærke om landets rødeste kommune i årevis.
jeg har 0 tillid til de folk på rådhusert og frank Jensen burde overgå til en privat sportskanal, da det er det eneste den dreng intereeserer sig fir udióver sin udsigt og audi.
vi bliver rævrend. Så fat det dog!

der i in bedse optik oplærte iat gøre livet surt for mennekser.
det burde ikke være sådan.
Jeg anser efter flere opslidende kampe Københvn som e kommune der kun har en agengda og det er at ødelægge folk.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension