K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-03-2010, 10:03   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hvem afgør revurdering af pensionssag.

Hej med jer,

Hidtil har jeg lært, at når man søger pension sker det iht. §17 eller §18. Jeg lærte så i sidste uge at når man tilkendes pension sker det i ht. §16 og §20, dem har jeg så kopieret nedenfor.:



Citat:

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen

Citat slut.



Som det står med fed skrift i §20, kan kommunalbestyrelsen vælge, at genoptage ens sag på et senere fastsat tidspunkt. Mit spørgsmål går på, hvem er kommunalbestyrelsen ?. Er det en helt fjerde part eller kommer de ind under de instanser, der normalt vedrører ens pensionssag, såsom ens sagsbehandler, faglig koordinator, socialudvalget eller pensionsnævnet ? Er det nogle af dem der vurdere dette eller er som nævnt en fjerde part - altså bestyrelsen i kommunen ?

Jeg har også lært, at det er kun hvis der medfølger et seperat dokument hvoraf det fremgår at sagen skal genoptages at det således skal dette, alternativt er det bare en standard tekst ikke ?.

Man går jo lidt og sysler med hvad de kan finde på omkring ens pension afgørelse.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2010, 14:38   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kært barn har mange navne! Kommunalbestyrelsen er det lidt ældre navn for pensionteam/pensionsnævn og er ikke en 4 part!

Fra før 2003 har det somregl bare kommunalbestyrelsen i dag er der så mange navne at det forvirre mere end det informerer.....

Der står mere af det samme her http://www.k10.dk/showthread.php?t=3757

jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

- dette er hvis førtidspensionen gøres midlertidig (2, 3, 5 år osv)
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2010, 15:07   #3
sparkongefre
Elsker at være her på K10
 
sparkongefres avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2007
Lokation: odsherred
Alder: 63
Indlæg: 65
Styrke: 18
sparkongefre er ny på vejen
det er vel ikke sikkert at man får tilkendt pension, selvom det hedder § 16 og § 20.?
det er vel bare de § som sagsbehandleren indstiller under.
sparkongefre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2010, 18:53   #4
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
åh nej. nu kommer jeg også i tvivl igen..

Altså skåret ud i pap for mig =

Den der 16..

Det er en midlertidig pension hvis der står i pensionspapirene at den skal rvurderes eter 2 ..3 ..eller.... år..og det skal være skrevet højt og tydeligt ?

Det er ikke en midlertidig pension hvis der bare står § 16 vel...??
Det er vel standart skrivelse..

Lige pludselig ser jeg "spøgelser" sim siger..At hvis der står nopget som helst om § 16 kan kommunen lige wupti med et komme og sige....sådan...nu finder vi lige ud af at den faktisk ikke er permanent, men skal laves om til midlertidig???

Sved på panden og rod i hovedet...

Dette spørgsmål har brændt i mig siden jeg fik tilkendt for et år siden...

Åh hvor træls at man ikke kan finde ro i hovedet ...synes jeg er mega "kommune skadet"

__________________
Selvom det kan være svært- så tro alligevel altid på at alt bliver som det skal være
lunamaria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2010, 18:56   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej nej, selvfølgelig skal de oplyse - og gør det også altid, om pensionen er tidsbegrænset. Både med år og dato, så der er INTET at gå fejl af!!

Heldigvis da...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2010, 09:45   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Helene,

Men det er således ikke ens sagsbehandler, der tager stilling til om pensionen skal gøres evt. midlertidig ? Det er pensionsnævnet og det gør de vel så ud fra papirerne i ens sag. ?.

Jeg troede, at det kom fra sagsbehandleren, men mange sagsbehandlere "kender" jo slet ikke til midlertidig pension. Ikke fordi jeg ønsker dette, men "endelig" finder jeg frem til det i §16 & §20 som er de afgørende paragraffer hvor §17 og §18 er de søgende paragraffer.

Pludselig er der mere der falder på plads.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2010, 11:01   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
he he he nogen gange tror jeg sq at vi tænker tingene ihjel os der søger pension jeg tør vædde med at de § i pensionsloven er de mest gennemtygget og gennemvendte tolkede og diskutterede efter at K10 er kommet til

Men jeg kan godt forstå dig EE min sag afgøres den 8-4 og med vilje gider jeg ikke at læse om pension i disse dage og jeg gider ikke tygge § så ser jeg et indlæg som dit og tænker hvaaaaa og så må jeg sq lige hente mit brev igen ...

Og det sjoveste er at jeg selv et eller andet sted tror og mener at jeg er ligeglad og at jeg ikke er nervøs og at jeg ikke tænker over det og at bla bla bla ..

Nå men jeg har fået det der brev hvor man indstilles og nu prøver jeg altså lige at skrive det ordret ind ...

Først gik det jo fra min sagsbehandler til en gruppe der hed støtte og behandlingstilbud. og der fik jeg brev om at det var dem der så nu skulle tage stilling til om den skulle videre til pensionsnævnet

efter en måned fik jeg så et brev hvor de skriver og bruger følgende §

Der står

Citat:
Socialforvaltningen har den 2-3-2010 besluttet at påbegynde sag om førtidspension jfr pensionsloven § 17 stk 1 og § 18

Vores begrundelse er at din arbejdsevne efter vores vudering ikke kan fobedres ved aktiverings-revaliderings og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger jf i øvrigt ressourceprofil som du har fået til partshøring den 8-2-2010

Din førtidspensions sag skal behandles på et møde den 8-4-10 senest 4 uger efter mødet vil du modtage en skriftelig afgørelse i sagen

jf pensionsloven §20 stk 3 har du mulighed for at udtale dig over for socialafdelingens pensionsudvalg, inden afgørelsen træffes.

Ønsker du at møde, bedes du venligst kontakte XXXXXX
på telefon nummer XXXXXXXX med henblik på nærmere aftale herom.
Det bemærkes at du har ret til at medbringe en bisidder.

Til din orintering kan det oplyses, at en afgørelse om førtidspension skal træffes senest 3 måneder efter tidspunktet for påbegyndelse af sag om førtidspension jf pensionslovens § 21

Der vedlægges kopi af pensionslovens §§ 18-21
piuuufff den var lang

Evt taste og stave fejl er mine og ikke kommunens he he ..

ved ikke om du kan se noget ud fra det EE eller om det bare forvirre begrebene meget mere ...
  Besvar med citat
Gammel 16-03-2010, 11:03   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ens sagbehandler har faktisk udspillet sin rolle, når de indstiller en til pension.
det eneste de skal er levere en skrevet RP til social service eller pensionnævn.
kært barn har mange navne.
så er det op til nævnet og afgøre om pension skal være midlertidig eller livslang.
eller afslag.

Ønsker du at møde, bedes du venligst kontakte XXXXXX
på telefon nummer XXXXXXXX med henblik på nærmere aftale herom.
Det bemærkes at du har ret til at medbringe en bisidder.

synes ikke der stå noget om man kan skrive et brev med sin begrundelse.
alså hvis man ikke vil møde op

Sidst redigeret af Stezu; 16-03-2010 kl. 13:50. Årsag: indlæg slået sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser og skriv til flere brugere i samme indlæg
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2010, 11:20   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
MTVR nej det har du ret i det gør der faktisk ikke
  Besvar med citat
Gammel 16-03-2010, 11:20   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Helene,

Men det er således ikke ens sagsbehandler, der tager stilling til om pensionen skal gøres evt. midlertidig ? Det er pensionsnævnet og det gør de vel så ud fra papirerne i ens sag. ?.

Jeg troede, at det kom fra sagsbehandleren, men mange sagsbehandlere "kender" jo slet ikke til midlertidig pension. Ikke fordi jeg ønsker dette, men "endelig" finder jeg frem til det i §16 & §20 som er de afgørende paragraffer hvor §17 og §18 er de søgende paragraffer.

Pludselig er der mere der falder på plads.

Kh. EE
Nej en sagsbehandler kan ikke egenrådigt bestemme sagens udfald, de kan kun præstenterer sagen. Og komme med deres egen konklusion. Men det er op til teamet at vurderer sagen i dens helhed OG om sagen kan indstilles til reglerne om førtidspension, eller om den evt skal gøres midlertidig.
Det med den midlertidige førtidspension vurderes udfra lægepapirer som ikke er helt klare dvs hvis speciallægen feks anbefaler absolut ro og fredning for ikke at forværre sygdommen yderligere, men samtidig konkluderer, at denne fredning på sigt kan gøre, at man overvinder de værste barriere og muligvis vil komme sig helt eller delvist af sygdommen. Altså, at de og klienten/patienten har brug for mere tid til at se sygdommen an i da man ikke kan konkluderer endeligt om sygdommen er varig eller ej....

Nu var jeg inviteret til et møde igår, og der gik snakken lidt om, at et politisk udspil KAN BLIVE, at man kan fortsætte på kontanthjælp som absolut fredet (ingen gentagende aktiveringer, ingen mødepligt ect) over en længere periode (X antal år), så de ikke skal gøre brug af den midlertidige førtidspension (som jo berettigere til førtidspension) hvis sygdommen viser sig at være stabil/varig.
Dette KAN blive virkeligheden for mange efter sommerferien og det nye udspil kommer. Men lad os nu se....hjemmefilosofi er der nok af disse dage.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem afgør ens arbejdsevne? LM Fyn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 31 27-11-2012 22:09
Hvem afgør hvad ? mortil3 Spørgsmål ang fleksjob 2 10-10-2012 10:55
Ankestyrelsen afgør flere sager Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 2 30-03-2011 00:17
Kommunegrænser afgør ja eller nej til seniorførtidspension maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 31-01-2011 16:44
Hvem afgør hvornår man skal arbejdsprøves energizer Spørgsmål ang fleksjob 6 05-08-2010 18:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension