K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-01-2011, 18:08   #1
Smidt
Klart Afhængig af K10
 
Smidts avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2009
Lokation: København
Alder: 61
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 11
Styrke: 15
Smidt er ny på vejen
Hej alle og godt nytår, håber på et råd på vejene af min søster.

Jeg skriver endelig dette på vejene af min storesøster ”L” på 49 år.

L er gift med en sød mand der er noget ældre end hende, 30 år, de har været gift i ca. 4-5 år L og hendes mand blev meget forelskede ingen af dem havde for mange penge, men kærligheden var og er der, L arbejder med eftermiddags/aften rengøring på skole= et job hvor man ikke tjener så meget men bliver hurtig slidt op, L’s mand ”F” for folkepension, og den er heller ikke høj, han har været førtidspensionist inden på grund af en arbejdsskade så han har meget dårlig ryg.

Deres problem er at kommunen ikke vil give hjemmehjælp til personlig pleje, den besked min søster har fået er at F jo har en ung kone, som kan hjælpe ham.

Min søster er selv godt slidt i ben og arme på grund af hendes hårde job, og da det jo er hende der også må stå for det meste i hjemmet, da F ikke kan mere, på grund af flere sygdomme der er stødt til gennem de sidste 2 år, er begge ved at gå helt ned, min søster på grund af at der lægger alt for meget på hende, F fordi han for dårlig samvittighed over ikke selv at kunne klare sin personlige pleje.

Jeg mener at der er en lov som siger at personlig pleje, skal ægtefælle have hjemmehjælp til, men jeg kan ikke finde den, så hvis der er nogle af jer der kender den og kunne sætte §§ til loven ville jeg være meget taknemlig.

Mange hilsner
Hanne

Ps min søster bor i Køge
__________________
DU SKAL HUSKE AT PASSE PÅ DIG SELV!!

Førtidspension d 01.09.10

http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/
Smidt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2011, 18:20   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.759
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Køge kommune...

Kære Smidt

oplyser følgende: https://www.borger.dk/Emner/aeldre/a...mehjaelp.aspx?

Tag en sludder med kommunen men vær forberedt på at når der er en ægtefælle er man yderst restriktive.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-01-2011, 18:34   #3
Smidt
Klart Afhængig af K10
 
Smidts avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2009
Lokation: København
Alder: 61
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 11
Styrke: 15
Smidt er ny på vejen
Hej Peter

ja kommunen kan være meget restriktive når der er en ægtefælle, det er lige det min søster oplever, jeg har givet link vider til min søster, så må hun kontakte kommunen= ellers ender det med at hun bliver slidt helt op.

Hilsen Hanne
__________________
DU SKAL HUSKE AT PASSE PÅ DIG SELV!!

Førtidspension d 01.09.10

http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/
Smidt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2011, 19:26   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jeg ønsker din søster, held og lykke og HÅBER at de får noget hjælp

Det kan være mere end svært at få lidt hjælp -sagt af handicappet ftp der er gift med handicappet ftp!

Vi har -heldigvis- kunnet klare os rimeligt, ved gode venners hjælp og børn, meeen da lovgivningen er sådan indrettet at hvis og når en RASK ægtefælle/samlever findes, ja, så FORVENTES det at denne tar over!

(der ER måske en grund til at rigtig mange ftp vælger at bo alene!)

Her i kommunen er vi også blevet underlagt de nye sparebestræbelser, desværre, så det var lige før, at VISITATOREN ville frakende os den smule PRAKTISK HJÆLP vi har hver 3. uge -så længe vi "nægtede" at modtage personlig hjælp!!!
(så længe min mand og jeg kan hjælpe hinander i bad etc så er der sg() ikke nogen andre udefra der skal se min bare

Men godt link, Peter har sat ind og forvent en lang, sej og drøj omgang -så kan de jo kun blive positivt overrasket ikk´
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 10:45   #5
Smidt
Klart Afhængig af K10
 
Smidts avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2009
Lokation: København
Alder: 61
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 11
Styrke: 15
Smidt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
jeg ønsker din søster, held og lykke og HÅBER at de får noget hjælp

Det kan være mere end svært at få lidt hjælp -sagt af handicappet ftp der er gift med handicappet ftp!

Vi har -heldigvis- kunnet klare os rimeligt, ved gode venners hjælp og børn, meeen da lovgivningen er sådan indrettet at hvis og når en RASK ægtefælle/samlever findes, ja, så FORVENTES det at denne tar over!

(der ER måske en grund til at rigtig mange ftp vælger at bo alene!)

Her i kommunen er vi også blevet underlagt de nye sparebestræbelser, desværre, så det var lige før, at VISITATOREN ville frakende os den smule PRAKTISK HJÆLP vi har hver 3. uge -så længe vi "nægtede" at modtage personlig hjælp!!!
(så længe min mand og jeg kan hjælpe hinander i bad etc så er der sg() ikke nogen andre udefra der skal se min bare

Men godt link, Peter har sat ind og forvent en lang, sej og drøj omgang -så kan de jo kun blive positivt overrasket ikk´
Hej buster

Jeg kan kun give dig ret det er meget svært, at få noget hjælp, min søster har og hjælper også sin mand, men da hun selv er ved at være godt nedslidt, er det et kæmpe problem at først hjælpe manden op på 1 sal og derefter bade ham.

Men ja det er et godt link Peter har givet og jeg håber det vil hjælpe dem.

Hanne
__________________
DU SKAL HUSKE AT PASSE PÅ DIG SELV!!

Førtidspension d 01.09.10

http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/
Smidt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 10:57   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jeg krydser fingre, hanne

og godt hun har dig, til at hjælpe og bakke op

(Ja, det er mere end sørgeligt som samfundet har udviklet sig, det kan vi godt blive enige om.)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 11:10   #7
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Smidt Se meddelelser
Jeg skriver endelig dette på vejene af min storesøster ”L” på 49 år.

L er gift med en sød mand der er noget ældre end hende, 30 år, de har været gift i ca. 4-5 år L og hendes mand blev meget forelskede ingen af dem havde for mange penge, men kærligheden var og er der, L arbejder med eftermiddags/aften rengøring på skole= et job hvor man ikke tjener så meget men bliver hurtig slidt op, L’s mand ”F” for folkepension, og den er heller ikke høj, han har været førtidspensionist inden på grund af en arbejdsskade så han har meget dårlig ryg.

Deres problem er at kommunen ikke vil give hjemmehjælp til personlig pleje, den besked min søster har fået er at F jo har en ung kone, som kan hjælpe ham.

Min søster er selv godt slidt i ben og arme på grund af hendes hårde job, og da det jo er hende der også må stå for det meste i hjemmet, da F ikke kan mere, på grund af flere sygdomme der er stødt til gennem de sidste 2 år, er begge ved at gå helt ned, min søster på grund af at der lægger alt for meget på hende, F fordi han for dårlig samvittighed over ikke selv at kunne klare sin personlige pleje.

Jeg mener at der er en lov som siger at personlig pleje, skal ægtefælle have hjemmehjælp til, men jeg kan ikke finde den, så hvis der er nogle af jer der kender den og kunne sætte §§ til loven ville jeg være meget taknemlig.

Mange hilsner
Hanne

Ps min søster bor i Køge
hej Hanne..

jeg tror ikke de vil få mulighed for hjælp. vi er mange som har børn. nogen helt ned til 9 års alderen . hvor kommunen fortæller at hjælpen ikke er muligt da de er der til at hjælpe til i hjemmet..
jeg har selv forsøgt kampen og er i den situation at have store børn på adr. i udd. og på grund af det er det totalt udelukke.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 11:11   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Schmidt som Køgeborger kan jeg bare sige at det er ekstremt vigtigt i denne kommune (som køre massive nedskæringer på hjælp også ulovlige nedskæringer) at din søster KUN kommunikere med kommunen på skrift..

Har din søster overhovedet søgt noget hjælp ?

Hun skal have en ud til samtale både hvad ang hjælp til manden men det kan også tænkes at der er muligheder for at gøre ham mere selvhjulpen (og det går de efter først ) feks elevator op til første sal anden bolig eller andre hjælpemidler disse ting skal undersøges før personlig hjælp kommer på tale ..

Hun skal ringe til kommunen i første omgang og bede om at der kommer en visitator ud og en fra hjælpemiddelcentralen .. og efterfølgende skal alt foregå på skrift ...

Kender flere her der har fået taget den smule hjælp de fik i forvejen men kender også den anden vej rundt dem der har fået mere hjælp (og sjovt nok er det dem der kender deres rettigheder og deres paragraffer )

Jeg har været med til flere møder som bisidder og det mest opmuntrede jeg kan sige er at de er søde dem der kommer ud (dem jeg har mødt )

man kan godt se at der er kraftig nedskæringer her i området , i går lå der en seddel i min postkasse fra la bell (et af de firmaer man kan vælge i stedet for kommunen ) og de tilbyder nu hjemmeservice ordning også og går efter kunder på den måde... et klart signal på at de har mistet kunder og at de nu øjner en chance for at tjene penge ved alle dem der har mistet hjælpen ...

Så held og lykke til og med din søster ,men husk læs love osv grundigt så går det meget bedre ....
  Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 11:17   #9
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Hej Hanne

Sweety din søster/mand har krav på hjælp til personlig pleje - ikke til rengøring osv... - men jeg fik besked på at jeg kunne få al den hjælp til personlig pleje det skal være, for det område skal ens ægtefælle ikke tage sig af - det sagde de til mig, at der står i lovgivningen.

Hvis jeg var dem, ville jeg bestille en visitering - så har de nemlig også krav på et skriftligt svar som de så kan klage over!

Jeg har ingen lovgivninger til dig, desværre - men ovenstående var den melding jeg fik

Håber det kan hjælpe
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 11:20   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Smidt.

Jeg har selv bøvlet en del m. netop dette emne pga. mine forældre.

Men jeg har lige være inde på Socialjura, som har henvinsinger til tidl. afgørelser, hvor der er anket, og har desværre fundet flg.:

Her link til selvsyn: http://www.socialjura.dk/index.php?i...332fca48#27765

Klik på SM- afgørelser

Så kommer du videre til flg.:

"Skøn - hjælp til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet - rengøring - rask ægtefælle - generelle serviceniveau
Afgørelse truffet af: Ankestyrelsen

J.nr. 350126-01

Afgørelsesdato: 18-10-2001

uds. dato: 01-12-2001

Nummer: C-62-01"

Her kort resume af afgørelse:

"Ankestyrelsen fandt ikke grundlag for at tilsidesætte en kommunes skønsmæssige afgørelse om, at en ansøger ikke var berettiget til praktisk hjælp til rengøring i hjemmet, da ansøgerens ægtefælle var rask og havde mulighed for at varetage rengøringen."

Link: http://www.socialjura.dk/index.php?id=10795

Umiddelbart kan jeg ikke finde 10 år tilbage omkr. personlig pleje.

Så oventående er desværre ikke så opløftende, men der sker jo aldrig noget ved, at klage lokalt til lederen af visitationen. Ikke til visitator. Dette område er underlagt kommunalbestyrelsen, hvorfor det er disse der sætter vejledning for loven.

Hvis du selv vil tjekke loven af skal du kigge på flg. §'er. 83, 88, 89, 90.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Godt nytår til jer alle. KatrineB Dit og Dat 17 01-01-2009 12:40
Rigtig glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår til jer alle Odenseaneren Dit og Dat 5 21-12-2008 03:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension