K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-01-2011, 13:23   #1
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Spørgsmål vedr. gæld og udbetaling af penge fra pensionsselskab

Hejsa

Jeg vil spørge om der er nogle der har forstand på hvad jeg bedst gør.
Hvis jeg er så heldig at komme på førtidspension får jeg ca. 140.000 kr. udbetalt fra mit pensionsselskab.
Nu er det desværre sådan, at jeg har en gammel gæld til realkredit danmark som jeg ikke afdrager på lige for øjeblikket. Jeg skylder den sammen med en gammel ex og vi hæfter solidarisk for hinanden. Jeg syntes ikke det er rimeligt at jeg skal betale hans del af gælden og stoppede derfor med at betalte da jeg havde betalt et aftalt beløb som jeg afdragede på. Dels var jeg blevet syg og lige fyret fra mit arbejde og fandt så også ud af at det firma jeg havde lavet afdragsordningen med havde løjet over for mig for de havde sagt at det var min del af gælden jeg afdragede på.
Derudover har jeg noget SU gæld som skal laver lønindholdelse på og 2 forskellige lån derudover.
Er der nogle af disse kreditorer som kan sige at de har krav på disse penge????
Min plan er at bruge pengene på at købe mig en bil da den gamle snart ikke kan mere.

Hilsen en forvirret Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 14:45   #2
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Så længe du skylder penge, lige så længe risikerer du at dem der skyldes til udpanter dig, f.x hvis du køber en bil for dine penge, MEDMINDRE de penge er erstatning.

Er det erstatning, så få pengene ind på en kreditorbeskyttet konto og betal derfra den bil du ønsker, så kan INGEN pante m.m i dèn eller andre værdier du køber for dine erstatningspenge, du skal kunne bevise at f.x bilen er købt for din erstatning.

Er pengene ikke erstatning, så pas på. Kreditorer har det med at gøre alt for at få deres penge, og selv om halvdelen er din eks`es så har i hæftet solidarisk, kan pengene ikke kradses ind hos den ene, så hænger den anden på den.

Stoler du f.x på dine forældre, så kan du købe en bil i deres navn - så de står som ejer og du som bruger.

Eller få en aftale med kreditorene, så længe du betaler på en indgået aftale så plejer de ikke at udpante folk, det sker først når indgåede aftaler misligholdes.

Det var hvad jeg lige kom på.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 23:51   #3
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Takker for svar

Hvis det er penge jeg får udbetalt hvis jeg kommer på førtidpension kan det så kaldes en erstatning?

Jeg ville også gerne betale til min kreditor men har desværre ikke pengene til det. Man bliver jo ikke rig af at være på ledighedsydelse

Hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 12:36   #4
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mams Se meddelelser
Takker for svar

Hvis det er penge jeg får udbetalt hvis jeg kommer på førtidpension kan det så kaldes en erstatning?

Jeg ville også gerne betale til min kreditor men har desværre ikke pengene til det. Man bliver jo ikke rig af at være på ledighedsydelse

Hilsen Annemette
Jeg har jo ikke indsigt i dine pensionsforhold/betingelser.

Men mit bud er, at der IKKE er tale om en erstatning som du kan kreditorbeskytte.

Ved du at du har chancen for en akkord med dine kreditorer, hvis du f.x skylder 30.000 på et lån, kan du prøve at tilbyde dem 15-20.000 til fuld og endelig afgørelse, 140.000 er da lidt at lege med. Kreditorer kan være til at tale med og er tit villige til akkord, hellere få lidt end intet.

Er der noget med lønindholdelse af penge til stat og kommune, så ville jeg IKKE sætte pengene i banken, med mindre igen at pengene ER erstatning.

Gæld har det med at være en tung møllesten om halsen, den følger i årevis.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 13:15   #5
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Tja... gammel gæld har det jo med at poppe op igen og igen...

Ifølge loven skal du jo faktisk betale når du har mulighed for det hvor uretfærdigt man end synes det er...

Du skal i hvert fald ikke købe en dyr bil for pengene for så udpanter de den bare... også selvom du evt køber den i et andet navn og kun står som bruger kan de gøre det hvis de kan følge pengestrømmen fra dig...

Din SU gæld kan du nok få eftergivet når du bliver førtidspensionist...søg om det som det første...
Har du overvejet en gældssanering... måske en ide at snakke med en advokat om muligheden for det...tror det vil være den bedste løsning for dig...

Hæv pengene i kontanter indtil situationen er afklaret... jeg tror desværre ikke de slipper dig bare sådan lige...og du risikerer at miste dem hvis de ikke står på en beskyttet konto...

hvis de kan indsættes på en kreditorbeskyttet konto gør som sibt foreslår...men det er jo så lige om de kan det...

Held og lykke med det
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 23:25   #6
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hm, som om man ikke har bekymringer nok i forvejen, så at man pludselig kan være så heldig at komme til penge ja så kan det også være et problem

Nu ser min verden desværre sådan ud, at jeg ingen steder kan komme uden en bil. Er i gang med at søge en invalidebil og skal til læge her den 8. februar og regner med, at der bliver et punkt i mit kørekort der hedder at jeg skal have automatgear for at måtte køre bilen. Jeg har en gammel bil fra 97 som jeg ikke længere må køre da den ikke er med automatgear. så hvis jeg får afslag på invalidebil ville jeg bruge pengene til en anden bil og når jeg er afhængig af en bil kan de vel ikke tage den?

Okay vidste ikke jeg kunne få eftergivet su gæld hvis jeg bliver førtidspensionist, det kan jeg vel ikke søge om nu hvor jeg står i ingenmandsland. Er visiteret til ledighedsydelse efter § A-38

Ja, jeg har overvejet gældssanering men hvis jeg læser om dette på nettet skal man have været på den samme ydelse i 3 år og det har jeg ikke. Jeg tror heller ikke at jeg skylder nok penge til at søge gældssanering. Den gamle gæld jeg har er på 150.000 kr.

Hvordan undersøger man om pengene kan indsættes på en kreditorbeskyttet konto?
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 23:29   #7
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Sibt hvad betyder akkord, betyder det at jeg kan tilbyde dem et beløb her og nu altså for eksempel 30.000 og så er jeg gældsfri?

Har også hørt at jeg skal prøve at få dem til at gå med til at dele gælden i 2, vi hæfter jo desværre solidarisk for pengene. Et ****e system da det var min eks. der ikke vil underskrive papirerne da der var fundet en køber til vores ejerlighed og derfor kom den på tvang og så mistede vi så de 150.000 kr.
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 00:22   #8
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mams Se meddelelser
Sibt hvad betyder akkord, betyder det at jeg kan tilbyde dem et beløb her og nu altså for eksempel 30.000 og så er jeg gældsfri?

Har også hørt at jeg skal prøve at få dem til at gå med til at dele gælden i 2, vi hæfter jo desværre solidarisk for pengene. Et ****e system da det var min eks. der ikke vil underskrive papirerne da der var fundet en køber til vores ejerlighed og derfor kom den på tvang og så mistede vi så de 150.000 kr.
Nu er jeg ikke ekspert i gæld, men akkord betyder kort og godt i gældsverden at man tilbyder hvad man kan betale her og nu, MOD at gælden så er betalt fuldt og endeligt.

Men jeg vil tro at kreditor kigger på beløbets størrelse man vil betale her og nu, imod hvad der skyldes. I min egen sag fik jeg indtryk af at kreditor var tilfreds med at hovedstolen (gælden minus renter) blev betalt ud, jeg betalte så langt over, da jeg gav (syntes jeg selv) et fair og rimeligt tilbud. Renter alene har det med at løbe løbsk, men betalte renter kan jo trækkes fra i skat.

Måske det er lidt med 30.000 når du skylder 150.000, med mindre de går med til at gælden deles i to, men det er da bare at prøve, kreditor kan jo sige nej eller komme med et bud DE er tilfredse med. Måske kreditor tænker at det er bedre at få lidt end intet.

Noget er du jo nødt til at prøve, alternativet er at du er håbløs forgældet og kan jagtes økonomisk i mange mange år. Det er et valg du skal tage, om du vil ofre af de 140.000 for at prøve at blive gældfri.

Jeg brugte af mine erstatningspenge, på en måde er det jo ekstra penge der kommer og som alt andet lige kan give nogle muligheder, det er alt for tungt for mig at have gæld og gav en sort og dårlig samvittighed, da det at låne eller få på afbetaling jo er kreditors tillidserklæring, og en ven gjorde opmærksom på akkordmuligheden, stor var min forbløffelse at en betydelig del af min gæld blev strøget uden videre, og at jeg var gældfri i det øjeblik kreditor havde modtaget pengene, alene det at blive slettet i Ribers var en utrolig lettelse.

Dèt var dyre lærepenge jeg fik med det gæld, men nogen gange kan en situation betyde at ikke alting går som det skal og som det var meningen.

Så prøv med et tilbud til din kreditor, de kan allerhøjest sige nej.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 01:45   #9
Demo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
Demo er ny på vejen
Vedr. akkord

Det er ikke ualmindeligt at gæld handles mellem forskellige firmaer, jeg har fået fortalt af min revisor at det man gør er at vente så længe at gælden er blevet handlet så menge gange at den er blevet til det de i fagsproget kalder en lottokupon, det betyder at man køber gælden billigt nogen gange endda meget billigt, vel vidende at man ikke får nogen penge medmindre skyldneren arver eller vinder i lotto !

Min revisor har forhandlet lottokuponer helt ned til 3 % af oprindeligt pålydende på fordringen.

Med venlig hilsen Demo
Demo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 03:14   #10
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mams Se meddelelser
Okay vidste ikke jeg kunne få eftergivet su gæld hvis jeg bliver førtidspensionist, det kan jeg vel ikke søge om nu hvor jeg står i ingenmandsland. Er visiteret til ledighedsydelse efter § A-38

Ja, jeg har overvejet gældssanering men hvis jeg læser om dette på nettet skal man have været på den samme ydelse i 3 år og det har jeg ikke. Jeg tror heller ikke at jeg skylder nok penge til at søge gældssanering. Den gamle gæld jeg har er på 150.000 kr.
Nej du kan først søge om eftergivelse af su når du er blevet førtidspensionist...og hvis du ellers skylder penge til det offentlige så søg om eftergivelse for dem også lige så snart du har pensionen...

ja 150.000 kr er nok for lidt til at få gældssanering... he he... især da hvis du faktisk har pengene til at betale gælden

En træls situation at du hæfter for de penge... men som sibt skriver så er en akkord nok den eneste vej... problemet er jo bare at hvis kreditorerne får nys om de penge du får så bliver de glubske og sender fogeden efter dig...

Hvis du får en invalidebil er du nogenlunde fredet... men har læst om kreditorer der fik udlæg i en sådan... hvis du ikke får invalidebil så er det en vurderingssag som den enkelte fogedret skal tage stilling til... og du kan ikke være 100% sikker på at der ikke bliver gjort udlæg hvis det er en dyr bil med stor friværdi selvom du har brug for den da det ikke er en du skal bruge til at komme på arbejde... så du kommer til at sansynliggøre at den er livsvigtig for dig...og dommeren skal være enig i det...


....

....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mulig udbetaling fra pensionsselskab... Jasmina Alt det andet 7 19-07-2013 07:36
Spørgsmål angående indestående i banken ved gæld til politiet og kommunen Twincam Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 29-06-2013 08:21
udbetaling penge mikawi Spørgsmål ang fleksjob 11 29-05-2013 18:44
Gæld? Magasinet Penge DR1 Carmen Dit og Dat 1 02-02-2011 23:14
Penge fra pensionsselskab V_Brask Alt det andet 0 17-08-2010 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension