K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2015, 10:46   #1
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Indskudslån og boligstøtte

Jeg har sagt ja til en lejebolig. Får først at vide midt i næste uge om det er mig, som har fået den. Men står pænt i toppen af ventelisten.

Jeg kan ikke søge indskudslån. Min årlige indtægt må ikke være over 227.808 kr. for at få dette. jeg er førtidspensionist med lidt lønindtægt ved siden af. alt i alt en årlig indtægt på ca. 245.000 kr.

Jeg bor i en andelsbolig, som jeg selvfølgelig skal sælge. Men indskuddet i lejeboligen er på ca. 35.000 kr. Pengene fra salget af andelslejligheden vil formodentligt først komme efter fristen for indskuddet til lejeboligen. Jeg har lidt i banken, men skal jo også bruge penge til flytning, vaskemaskine, køleskab, gardiner mm. Desuden er det godt at have lidt stående til tandlægeudgifter mm. Kan jeg låne f.eks. 25.000 kr. af min mor eller datter? Skal man lave et låne lånebevis, hvor der står at beløbet skal betales tilbage ved salg af andelslejligheden?

Et problem er, at andelen nok kun kan indbringe ca. 90.000 kr. Derfra trækkes også udgifter til el-og VVS-tjek. Jeg skylder kommunen ca. 90.000 kr i boligstøtte, som jeg har fået som lån.

Jeg har talt med Udbetaling Danmark, og spurgt om hele lånet skal tilbagebetales ved salg. De sagde at jeg selvfølgelig var i min ret til at bruge noget af indtægten fra salget til indskuddet i lejeboligen. Men jeg skal jo lægge indskuddet inden jeg får penge fra salget. Vil Udbetaling Danmark godtage at et evt. lån fra min datter/ betales tilbage inden de får resten af pengene fra salget?

Jeg er klar over, at der skal laves en afbetalingsordning for resten af boligstøttelånet.

Egentligt vil jeg helst blive boende i andelslejligheden. Men med en boligafgift på ca. 9000 pr. md. (med varme og TV), er jeg nødt til at tage imod lånedelen af boligstøtten. Og så vokser min gæld mere og mere.

Jeg er 57 år og kan få folkepension om 11 år (tror jeg). Til den tid vil det blive endnu sværere at få råd til at sidde i andelslejligheden. Hvis jeg venter med at flytte til en en lejebolig til f.eks. om 10 år, vil min samlede gæld for boligstøttelån være på ca. 270.000 kr. Hvis jeg skal afdrage på lånet til den tid, er det ikke meget jeg kan betale (afhængig af huslejen i lejeboligen). Man skal vist have et rådighedsbeløb pr. md.?
Gældssanering er vel ikke en mulighed?
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2015, 11:47   #2
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Ud fra din beskrivelse kan du ikke få gældssnanering idet din gæld ikke er håbløs. Du kan sagtens laver fornuftig afdragsordning.
Du kan bede SKAT om eftergivelse af gælden.
Du kan også bede domstol om gældssnaring. Det koster ikke nogen at prøve. Selv du ikke kan få gældssnanring vil du få ordentlig vejledning og råd fra retten. Ansøgningsskema er her: https://www.domstol.dk/Selvbetjening...ldsanering.pdf
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2015, 11:57   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Håber din lejlighed er så stor, at du evt kan leje noget af den ud.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2015, 12:07   #4
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Desværre er lejelejligheden på kun 2 små værelser, så ikke mulighed for at leje noget ud.

Men der er ca. 3000 kr. i forskel på husleje/ boligafgift på henholdsvis andel og leje når jeg trækker den forventede boligstøtte fra.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2015, 12:56   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv at tale med din bank om finansiering af penge til indskuddet.
Lyder positivt, du ikke kommer ud med et stort minus.

Lejeboliger hænger jo ofte ikke på træerne - så vær obs på overtagelsestidspunkter, så du ikke ender med dobbelthusleje i en periode - alternativt ingen bolig i en periode.

Sidst redigeret af stampe; 04-10-2015 kl. 13:04.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2015, 15:43   #6
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Ja, jeg må nok omkring banken hvis min familie ikke kan låne mig til indskud.

Det med dobbelthuseje kan jeg godt risikere alt efter hvor hurtigt det går med at få solgt lejligheden.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2015, 08:08   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Må jeg have lov at spørge hvad huslejen er i den nye bolig?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2015, 09:12   #8
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Huslejen i den nye bolig er på 5928 kr. Dertil varme på 474 kr og vand på 296 kr.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2015, 09:29   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Medmindre det er en meget lille bolig eller den er helt ny og topisoleret, er varmen sat meget lavt.
Jeg ville bede om at se varmeregnskabet fra de sidste par år - og evt høre til varmeregnskabet hos naboerne.
Så er du forberedt på en evt efterregning og stigning.
Havde en sag hvor en lejer netop var sat til 400 i varme da hun flyttede ind i almen bolig, hvorefter hun fik en stor efterregning og steg til næsten 900,- istedet.

Iøvrigt må du gerne søge om indskudslån. Med din indtægt er de bare ikke forpligtet til at give det. Men de må gerne.
Så jeg ville smide en ansøgning afsted, måske er du heldig.

"Selv om din husstands indkomst er højere end den fastsatte grænse, kan kommunen alligevel yde beboerindskudslån eller garantere for lån. Dette kaldes ’frivillige lån’.

Disse lån kan ydes, uanset hvornår boligen er taget i brug.

Kommunen bestemmer selv, i hvilke tilfælde kommunen vil yde et frivilligt lån."
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 05-10-2015 kl. 09:34.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2015, 10:08   #10
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Tak PIP. Det er en en toværelses ny bolig. Så måske holder varmen.

Jeg vil prøve at undersøge det med indskuddslånet/ Frivillige lån.
Men jeg har næsten nok til indskuddet. Kan være det er bedre at selv klare indskuddet (så jeg ikke kommer til at skylde mere end det jeg skylder i lån til boligstøtte). Men selvfølgelig er der altid andre omkomstninger ved en flytning, selve flytningen, hvidevarer, gardiner mm.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension