K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2017, 12:50   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
225 timers regel - klage, fritagelse

Hvordan klager man over at man er under 225 timers reglen?

Kan kommunen godt vurdere at man kan arbejde de 225 timer, når ens arbejdsevne
aldrig er blevet afprøvet i en praktik?

En af mine gode venner er kommet under 225 timers reglen, men jeg har fulgt ham det
sidste 1.5 års tid på et værested, og han har virkelig brug for faste rammer og en praktik
vil være for angstprovokerende for ham, at komme i praktik. Min frygt er at det vil udløse et
eller andet psykisk hos ham (han har en skizofreni diagnose, som blev udløst af et uddannelsesforløb,
der har været for meget for ham rent psykisk).
Skræmmende nok vil kommunen have ham i uddannelse, og afviser al snak om fleksjob.
Han er under 30 år.

Hans drøm er egen bolig og et fleksjob, så han har ro til at skabe sig et godt liv i trygge rammer.
Er der forresten noget med at man ikke kan søge fleksjob?

Jeg er ikke læge, men jeg har selv været igennem den kommunale mølle, og udviklede
ptsd og overbelastningssymptomer, takket være en kommune der pressede for meget på.

Jeg tænker aktindsigt, holde skriftlig kontakt med kommunen, klage over 225 timers reglen,
og søge fleksjob hvis man kan det.

Gode råd modtages med kyshånd

God jul til jer

Sidst redigeret af Desmond007; 10-12-2017 kl. 13:00.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 15:44   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Når man nærmer sig bortfaldsdatoen (den dato man skal have haft timerne), skal kommunen sende en partshøring ud.
Her spørger de til om man har noget at tilføje, inden de træffer afgørelsen om sanktionen (som 225-timers reglen er).
Her vil han kunne argumentere for, hvorfor han ikke har kunnet arbejde de timer, og henvise til, at han mener at han burde være fritaget. (Værestedet kan måske evt hjælpe med at dokumentere/bekræfte det)

Kommunen træffer derefter en afgørelse. Det kan sagtens være at de mener, at han godt kunne have arbejdet de timer. Men når der er truffet en afgørelse, har man mulighed for at klage over denne. Så kan han bruge de samme argumenter. Hvis kommunen holder fast i deres afgørelse, skal sagen sendes ind til ankestyrelsen, der så skal tage stilling til sagen.

----

Man bliver ikke visiteret til fleksjob, uden at have været i en form for arbejdsprøvning.
De skal kunne dokumentere ens arbejdsevne, for at kunne argumentere for fleksjob.


Når man er under 30 år og ikke har en uddannelse, er kommunens fokus uddannelse. Og det er det mere eller mindre helt frem til, at de finder ud af, at det ikke er muligt.
Først derefter tænker man i arbejdsevne.
Hvis næste skridt er en praktik, vil en praktik jo kunne sige noget om hans arbejdsevne OG uddannelsesmuligheder.
Uddannelsessystemet er ret snævert, så man skal kunne klare nok timer, for at kunne komme i uddannelse.
Så hvis det f.eks. viser sig at han kun kan klare 10 timer om ugen, så er alle uddannelser faktisk udelukket.
Medmindre kommunen vil betale for hans forsørgelse imens han tager HF enkeltfag f.eks.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 16:15   #3
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Tak! Jeg viser alle dine gode råd til ham i morgen.
Mht uddannelse, så er kommunens argument for at fokusere på at få
ham i uddannelse, at han har en gymnasial uddannelse og har gået på universitetet, som
han jo måtte droppe ud af, da han blev så skidt at han fik skizofreni.

Sidst redigeret af Desmond007; 10-12-2017 kl. 16:18.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 18:48   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Man kan godt ansøge om fleksjob, det er noget vrøvl at nogen siger at man ikke kan, dog har man ikke ret til at kommunen udelukkende tager stilling til fleksjob, men skal tage stilling til om man er berettiget til eksempelvis ressourceforløb.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=175957

Men som MistyMiss skriver så er det nok usandsynligt at han vil få tildelt et fleksjob uden arbejdsprøvning, samtidigt skal der også være lægeerklæringer som erklærer at han er stationær.

Dog kan jeg ikke se at han har noget at tabe ved at lave en ansøgning, for ansøgningen vil medføre at kommunen aktivt bliver nødt til at forholde sig til hvad der skal ske i fremtiden, og et eventuelt afslag som han kan klage over og som i givet fald skal sendes til Ankestyrelsen.
Når klager kommer i Ankestyrelsen er der jo en reel chance for at få medhold eller at kommunen får besked om at vurdere sagen igen, selv om man naturligvis skal være opmærksom på at Ankestyrelsen jo ikke er uvildig men ofte dømmer til kommunernes fordel.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 20:36   #5
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Han frygter at han får tilbudt en bolig i et bestemt boligområde med
mange misbrugere, hvis han kommer på akutlisten.
Jeg tror at der er en stor risiko for at han vil knække psykisk, hvis han bor
et utrygt sted.

Er det så ikke at få hans læge/psykolog/psykiater til at skrive et stykke papir,
hvor der står at der er risiko for tilbagefald af skizofreni/angst/depression, hvis han får bolig et sted
hvor der bor misbrugere og kriminelle?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension