K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-10-2013, 22:52   #1
Kaput
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 41
Styrke: 12
Kaput er ny på vejen
Hvordan defineres selvforsørgende ?

Hej

Jeg ved ikke om det er fordi at jeg er fatsvag, eller hvad menes der med at,

man ikke kan få førtidspension, hvis man er delvis selvforsørgende med

fleksjob på eks. 2 timer ugentlig. Vil man så ikke betragtes som selvforsørgende ?

Eller ?
Min sagsbehandler har taget telefonisk kontakt til min læge med

henblik på afklaring af stationær tilstand.
Min læge oplyser følgende:

At hun bestemt mener at min tilstand er stationær. At jeg har deltaget i alt

relevant behandling siden år 2000 og har ikke fået det bedre. Måske endda værre. Og at jeg IKKE bliver i stand til at bestride beskæftigelse på ordinære

vilkår uanset erhverv eller opgavesammensætning. Hun kan heller ikke

henvise til yderligere behandling, idet jeg allerede har deltaget i LPD´s 3

dages forløb samt går i efterværnet. Og at jeg har behov for stabilitet og

nedsat tid for at kunne imødekomme kravene på arbejdsmarkedet samt for

at kunne få hverdagen til at hænge sammen på et acceptabelt niveau.




Så jeg er i vildrede om hvad jeg kan/skal forvente, mht FP eller Fleksjob.

Nogen der har kommentarer, modtager jeg gerne. Jeg er 40 år.
Kaput er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 22:55   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis man kan klare et fleksjob af nogle timers varighed, er man selvforsørgende, og kan ikke få førtidspension..

Har du været gennem en arbejdsprøvning der har vist hvor mange timer du kan klare ?
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 23:42   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvis man kan klare et fleksjob af nogle timers varighed, er man selvforsørgende, og kan ikke få førtidspension..

Har du været gennem en arbejdsprøvning der har vist hvor mange timer du kan klare ?
Hmmm, er man ikke delvist selvforsørgende når man er flekser, jeg mener, man får jo stadig tilskud fra det offentlige?

Ved selvforsørgende, mener jeg at man klare sig selv, og ikke får tilskud af nogen art....eller??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 00:15   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej man beregnes som selvforsørgende.....der står også i loven at man ikke kan få førtidspension hvis man kan blive selvforsørgende....herunder i et fleksjob...

Så de beregner en som selvforsørgende også i et fleksjob...

Citat:
Førtidspension
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 40 år til folkepensionsalderen, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Personer i alderen fra 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres.

Stk. 3. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension efter stk. 1 eller 2,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at den pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=158074#Kap3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 00:20   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ahaaa!!, men hvad mener de så med delvist selvforsørgende?? Er det deltidsarbejde, eller hvad?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 09:47   #6
Kaput
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 41
Styrke: 12
Kaput er ny på vejen
Arbejdsevne/funktionsevne

For mig er det lidt af en jungle med begreberne, virksomhedspraktik kontra arbejdsprøvning ?

Jeg går ud fra at det er arbejdsprøvning jeg er i gang med nu. Jeg startede på 3x3 timer ugentlig og er nu på 2x3 timer ugentlig. Forløbet slutter 30.11.

Om jeg derefter teoretisk set vil kunne bestride et fleksjob er vel afklaret set fra kommunens side ? Men for mig er det blot en modificereret sandhed. Da jeg har mistet så meget af min koncentrationsevne samt hukommelse.

JEG ved med mig selv at jeg ikke er i stand til at skrive et CV, ansøgninger, og hvad der ellers kan komme i kølvandet på fleks....Jeg har mistet mange færdigheder både praktiske, sociale og banale dagligdags opgaver og sidst men ikke MINDST evnen til at sætte ord på.

Jeg er typen der skammer mig meget og kæmper derfor bravt hver dag med at holde facaden. Det jeg reelt set kan yde på arbejdsmarkedet, er blot min fysiske tilstedeværelse. Dvs. jeg kan godt møde op og bruge min energi på at holde facade. Men det jeg kan bidrage med på en arbejdsplads er vel realistisk set ikke noget en arbejdsgiver (uanset hvor meget Mother Theresa der er i vedkommende) kan/vil betale til.

Derfor tænker jeg at et skånejob kunne være løsningen for mig, for at kunne opleve en hverdag der hang sammen på et acceptabelt niveau. (jeg er single og har ingen hjælp i det daglige) Jeg har jo ingen spidskompetencer eller andre unikke ressourcer, som der er en efterspørgsel på ude i det rigtige samfund.

Jeg kunne forstå hvis jeg sad inde med viden om evt. atomvåben i Syrien, Lars Løkke´s og/eller Helle Thorning Schmidts rævekager

Jeg trænger blot til fred og en accept omkring min svært nedsatte funktionsevne
Kaput er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 09:55   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du har da absolut ikke noget at skamme dig over. God vind
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 10:09   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når man er i arbejdsprøvning, så skal det munde ud i en rapport omkring erhvervsevnen.

Du skal evalueres undervejs, og det er ikke kun det faktiske timetal der vurderes på, det er også om du i de timer kan lave det samme som en der ikke er syg.

Man taler om effektivt timetal.

Hvis man er på arbejde i 10 timer, men i den tid kun får lavet det halve af en normal arbejder, så har man 5 effektive timer, selvom man har været der i 10 timer.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 23:49   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Det er jo en strid om ord ... selvforsørgende ...

Man kan jo netop ikke siges at være selvforsørgende når man modtager offentlig eller supplerende offentlig økonomisk bistand for at kunne forsørge sig selv.


Og så kommer vi ind på debatten om at definere størrelsen af et eksistensminimum.

Og i forlængelse heraf ... når man har indtægt der ligger på eller over dette eksistensminimum, så må man reelt kunne anses for at være i position til at kunne forsørge sig selv og dermed berettiget til i en lovgivningskontekst at kunne kaldes: selvforsørgende.

Dvs. selvforsørgelsesbegrebet skal (iflg. min opfattelse) forstås bogstaveligt ... hverken mere eller mindre ... idet selv != andre ... (!= er et matematisk udtryk for: ikke lig med).


At "nogen" i en politisk kontekst vælger at bøje begrebet, så det passer ind i en bestemt politisk agenda, det er en helt anden sag ... men det har reelt ikke noget med selvforsørgelse at gøre ... men mere at: den kloge narre den mindre kloge ... ligesom det der fx står med småt på kontrakter ... og som først bliver nærværende, når der er brug for at kontrakten skal gøre gavn.

Så ender folk oftest med ingenting ... netop pga. "det med småt".


Så husk at sætte jeres X det "rigtige sted" her den 19. november 2013 ved kommunalvalget ... og igen til næstkommende folketingsvalg ... så spørg gerne de der uddeler valgflæsk, hvordan de har tolket og fremadrettet agter at tolke: selvforsørgelsesbegrebet ... før I giver dem jeres X.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2013, 02:04   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ved arbejdsevne forstås borgerens evne til at kunne opfylde krav, der stilles på arbejdsmarkedet til at kunne udføre forskellige konkrete specificerede arbejdsopgaver med henblik på at opnå indtægt til hel eller delvis selvforsørgelse.

Lige som der står, at man ikke må kunne blive hel eller delvist selvforsørgende ved et fleksjob for at kunne få førtidspension....

Men hvis fleks ikke er delvist selvforsørgelse, men bare er selvforsørgelse, hvornår er man så kun delvist selvforsørgende??

Jeg tænker da, ok jeg arbejder to timer om ugen i et fleksbob - arbejdsgiver betaler for lønnen, og kommunen betaler resten, så er jeg da ikke SELVforsørgende, så er jeg da delvist selvforsørgende - jeg har jo selv klaret de to timers løn, resten bliver betalt af andre....

Jobcenter Silkeborg skriver således:

Hvis du ikke modtager nogen overførselsindkomst, er du selvforsørgende.
Hvis du er selvstændig eller lønmodtager, har du selvfølgelig ikke umiddelbart brug for jobcenterets hjælp.

Jobcenteret kan til gengæld hjælpe dig, hvis du ikke er i beskæftigelse og ikke er berettiget til arbejdsløshedsunderstøttelse, kontanthjælp eller SU, og du heller ikke opfylder betingelserne for kontanthjælp eller starthjælp.
I teknisk forstand bliver du betegnet som selvforsørgende – også selv om du reelt kan stå helt uden forsørgelse (min smiley).

http://www.jobcenter.silkeborgkommun...3%b8rgende-c7-

Men der er ikke rigtig nogen der gider fortælle, hvornår man så er delvist selvforsørgende, når det ikke er fleks, er det så lille bitte ordinært job, evt suppleret med kontanthjælp, mon?

Og jo, man kunne da spørge kandidaterne op til kommunevalget hvordan DE tolker begrebet, for hvis man spørger sin sagsbehandler - som jeg gjorde i dag - så siger hun bare, at fleks hører ind under delvis selvforsørgelse, selvom lovgivningen siger noget andet. Så måske er delvis selvforsørgelse en del af en skuffeordning, man kan hive op når den falder belejligt
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension