K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2008, 16:47   #11
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Hej Zuza,

Tak for dit indlæg... interessant læsning, også dit link ;O)

Nu har jeg lige et spørgsmål. Da jeg startede på den hersens arbejdsprøvning gik de meget op i at jeg skulle være der i 12 uger, og at det helst ikke måtte være mindre idet dem der skulle træffe afgørelse måske ville synes at der var brugt for kort tid, og at man derfor ikke havde prøvet nok. Nu efter 3 uger siger de, at jeg nok bare skal fortsætte 2 uger mere, og så skulle det være nok.

Det forstår jeg altså ikke helt? Er det fordi der er kommet en privat aktør ind i billedet eller?
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 20:28   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Næ, de træffer åbenbart beslutninger, som vinder blæser i din kommune.

Jeg synes, du skal skrive til din kommune og bede om et skriftligt svar, idet det må betragtes som en afgørelse, der er truffet i din sag.

Du skal skrive, hvad du har skrevet her.

Først ville 13 være minimum, nu er mindre nok.

Så bed om et skriftligt svar, hvor kommunen bekræfter, at den kortere arbejdsprøvning INGEN betydning får for en senere afgørelse i din sag.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 22:41   #13
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Okay,

Nu har jeg så været der i går og i dag, og på samme vilkår... altså at jeg simpelthen bare ikke kan mere end ca. 1 times tid :O( jeg spurgte til det med den kortere tid de ville bruge og sikkerheden i at det ikke ville skade min sag. Dertil spurgte min kontaktperson om jeg havde nogen form for juridisk bistand, hvortil jeg måtte svare nej. Men som han sagde, "de (kommunen) plejer at lytte til hvad vi siger".

Nå, men han sagde også at lægekonsulenten havde læst mine papirer og at han ville indhente en status. Og det forstår jeg jo ikke, når min diagnose jo er kronisk og progredierende? Er det normalt?
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2008, 23:39   #14
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
jobplan

Jeg læse indlægget, og kan se at mange af dine spørgsmål bør og skal stå i din jobplan. Da en arbejdsprøvning også er aktivering.

Ellers er det bare med at fremmøde og bevise at man gerne vil, men ikke kan. Ps. I Århus - bruges ca. 3 til 4 uger med fremmøde og lidt tid til at sætte fine ord på skrift til kommunen.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2008, 05:23   #15
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Lindemac, ja, det er vist meget normalt, at de bliver ved med at indhente lægelige oplysninger, det har jeg også prøvet.

De har et helt latterligt stort behov for dokumentation i én uendelighed..

Håber, det bedste
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2008, 18:08   #16
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Hej igen, og tusind tak for jeres svar. Nu har jeg fået en indkaldelse til kontrol ind ad døren fra neurologisk afdeling til om 14 dage. Jeg går ud fra at det er pga. den hersens status lægekonsulenten vil indhente. Min kontaktperson i jobcenteret sagde at de, når de indsender indstillingspapirerne, så er jeg bedst stillet hvis status er helt up to date.
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2008, 09:35   #17
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Nu har jeg været til kontrol på hospitalet.... endnu en gang!

Lægen vil nu skrive en status til kommunen.

Om ca. 3 uger skal jeg så til en samtale hos denne anden aktør, som åbenbart "agerer som kommunen" som de sagde.. for jeg ringede nemlig til dem for lige at høre hvad denne samtale skulle gå ud på. De sagde, at det var en lovpligtig samtale, og at denne ville gå rundt omkring min person ... socialt netværk... hvad jeg har lavet før etc.

Det forstår jeg bare ikke når jeg lissom har været igennem den mølle?
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 06:11   #18
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Hej,

Jeg har ladet mig fortælle at denne anden aktør som nævnt agerer som kommunen, og at denne således vil udarbejde min ressourceprofil. Til det vil jeg bare sikre mig, at det ikke ligefrem skader min sag. Har nemlig læst denne tråd hvori der står citat:

Ressourceprofilen er det KUN sagsbehandleren der kan udarbejde.
Og jeg tror på at det er vigtigt at få sagsbehandleren med i arbejdet...
Man kan efter loven ikke udelegere til anden aktør at lave en ressourceprofil..

http://www.k10.dk/showthread.php?t=647

igen... skader det min sag, at en anden aktør nu vil udarbejde min ressourceprofil?
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 08:26   #19
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
lindemac der er lavet ny lov på det her område vi har spurgt ind til privat aktør og ressourceprofil osv og i følge ny lov må privat aktør nu godt udarbejde ressourceprofil , men der er stadig regler om at afgørelsen alene tilfalder kommunen prøv at læse det her fra arbejdsmarkedsstyrelsen.

Kig evt i den her tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...essourceprofil

Håber at det svare på dit spørgsmål ellers må du lige skrive igen

Citat:
Beskæftigelseministeren har bedt Arbejdsmarkedsstyrelsen om at besvare deres mail af den 23 Oktober 2007 til beskæftigelseministeren om ressourceprofilen. Beskæftigelse ministeren har ligeledes bedt arbejdsmarkedsstyrelsen om at besvare deres mail af den 15 oktober 2007 om samme emne, som socialministeret- nu Velfærd ministeret- den 7 november 2007 har videresendt til besvarelse i beskæftigelseministreret.


De spørger i deres e-mail, i hvilket omfang andre aktør kan medvirke ved udarbejdelse af ressourceprofilen efter de regelændringer der har været på området.
De spørger endvidere om efter hvilke regler andre aktører i sådanne situationer skal behandle personfølsomme oplysninger.

Arbejdsmarkedsstyrelsen kan vejledende udtale:

Efter bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne (arbejdsevnebekendtgørelse) skal arbejdsmetoden herunder ressourceprofilen- anvendes når kommunen behandler sager om revalidering og fleksjob. Desuden skal arbejdsevnemetoden i kraft af en henvisning i reglerne om førtidspension også anvendes når kommunen behandler en sag om førtidspension.

Hjelmen til arbejdsevnebekendtgørelsen har siden 1 januar 2007 været i lov om en aktiv beskæftigelse indsats (LAB-loven)

I forbindelse med velfærdsreformen blev der b.l.a indsat et nyt kapitel 2 a i LAB-loven.
Reglerne trådte i kraft den 1 januar 2008 af §4b fremgår, at staten og kommunen i jobcentre kan overlade det til andre at udføre opgaver og træffe afgørelser efter LAB-loven.
Ansvaret for indsatsen påhviler dog fortsat staten og kommunen.

Det betyder således, at kommunen kan overlade alle myndighedsopgaver efter LAB-loven til andre aktører.
Kommunen vælger i udgangspunkt selv hvilke opgaver de ønsker at overlade til andre aktører

Det er alene tilbud og afgørelser efter LAB-loven, der kan overlades til anden aktør.
Kommunen kan således ikke overlade til anden aktør at træffe afgørelse om fx revalidering, da det er en afgørelse efter lov om aktiv social-politik

Kommunen har dog stadig ansvaret for de opgaver, der overlades til andre aktører.
Klage over en afgørelse fra anden aktør efter LAB-loven kan inden 4 uger indbringes for staten eller kommunen i jobcentre af den, som afgørelsen vedrøre.

Klagen skal sende til anden aktør, som genvurdere sagen.
Hvis anden aktør fastholder afgørelsen, videresendes klagen til staten eller kommunen i jobcenteret med anden aktørs evt. bemærkninger.

De kan læse mere om reglerne om andre aktør i bekendtgørelsen nr 1150 af 4 oktober 2007 om andre aktører m.fl.

Med hensyn til deres spørgsmål om, hvordan andre aktører skal behandle personfølsomme oplysninger, kan styrelsen oplyse at efter §16 i bekendtgørelse om andre aktører, er anden aktør der udføre opgaver for kommunerne i jobcentre, omfattede af forvaltningsloven og offentlighedsloven jf § 43 stk 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Det betyder bla at andre aktører er omfattede af forvaltningslovens bestemmelser om tavshedspligt og § 152a i borgerlig straffelov.
Endvidere er anden aktør direkte omfattede af lov om behandling om personoplysninger (persondataloven)- også når opgaven udføres for kommunen.

I de tilfælde hvor kommunen overlader opgaver til anden aktør, overlader kommunen de oplysninger, som er nødvendige for den anden aktørs gennemførelse af beskæftigelse indsatsen efter LAB-loven

Endvidere gælder det at anden aktør ikke må benytte eller udveksle de modtagende oplysninger til formål ud over det aftalte eller tilføje nye oplysninger, der er begrundet i andre formål.
Kommunen skal sikre sig , at aktøren forpligter sig til at overholde regler om it-sikkerhd jf. persondataloven…

Arbejdsmarkedsstyrelsen skal beklage det sene svar

Underskrevet af en

Kenneth Buch Madsen
Fuldmægtige 3 kontor: fastholdelse på arbejdsmarkedet, ligestilling og jura.
  Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 10:27   #20
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Oops... kom vist til at svare på det andet link... sorry,

Men betyder nedenstående at kommunen sådan uden videre bare kan gå ind og se hvor og hvornår man handler i Netto etc.?

OBS!!! MANGE LOVE - VIGTIG MED PERSONDATALOVEN. KUN KOMMUNEN KAN INDHENTE LÆGEPAPIRER, ØKONOMISKE OPLYSNINGER FRA SKAT, BANKER, A-KASSER, ANDRE DELE AF FORVALTNINGEN. DET KAN PERSONER OG FIRMAER IKKE.
DERFOR ER DET KUN SAGSBEHANDLER, DER MÅ LAVE EN RESSOURCEPROFIL... IKKE ANDRE!!!!
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
skulle jeg ikke kunne få en ftp martinja41 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 23-12-2012 15:33
Kunne man ikke !!! brian36 Politik og Samfund 4 04-09-2012 09:49
40 år som kronisk smertepatient, orker snart ikke mere.Gode råd er mere end velkomne. Roedspaetten Alt det andet 50 02-12-2011 08:07
Mon kontrollen ikke bliver mere og mere hverdag.... Zastrow Politik og Samfund 13 22-03-2011 17:52
Jeg kan ikke mere.. magter ikke mere.. frhansen Dit og Dat 18 23-11-2008 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension