K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2012, 13:13   #1
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Status- kontra speciallægeerklæring

Hej alle
Jeg er havnet i ingenmandsland pga. min psykiater og lægekonsullenten ikke kan blive eninge om hvilken erklæring der er nødvendig i min sag. Situationen er den, at mine sygedagpenge falder for 52 ugers grænsen den 28. febuar og jeg ved stadigvæk ikke om de kan forlænges?

Situationen er at sidste status fra psykiater sagde varrig tilstand uden flere behandlingsmuligheder. Samtidig anbefaler han så at der bliver lavet en speciallæge erklæring som han så også kan lave.

Kommunen vil så gerne have svar på et par spørgsmål omk. min erhvervsevne og lægekonsullenten mener, at de kan blive svaret på inden for rammerne af en statuserlæring, hvor psykiater siger en speciallæge erklæring.

Hvem mon har ret? Og hvis nu min sygedagpenge ikke kan blive forlænget, har jeg så en tidsfrist hvor jeg bliver advaret om det?
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2012, 16:36   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hvis psykiateren kender dig godt, kan det godt være at denne kan svare på de spørgsmål som kommunen mangler svar på vha. en status...

Ved en speciallægeundersøgelse kræves det, at du skal derind til til psykiateren.
Og denne attest er dyrere.... Men en specifikt attest er også ganske udemærket, hvor man også skal derind, og ikke så dyr som speciallægeundersøgelse. Når psykiateren kender dig allerede, så bør det være specifikt, men det er jo kommunen, der vurderer og afgør, hvad der skal til.

Nogle gange kan jobcentret godt ringe til psykiateren og spørge, hvis denne gerne vil svare på det.

Jeg synes da, at kommunen har i den gode ret til at sende det de mener er tilstrækkeligt til psykiateren... Og psykiateren har pligt til at følge det og besvare denne så godt man kan.

Men det kommer også meget an på, hvad de mangler svar på.

Du bør partshøres inden en afgørelse - f.eks. få tilsendt en opdateret ressourceprofil, se de akter, som de har i sagen (lægeoplysninger osv..), hvor du her kan kommentere til dem inden en frist - og sende det til kommunen. Og kommunen afgør sagen.... Se mere f.eks. om retssikkerhedsloven § 7 nederst i denne link:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Er du i fagforening, så kontakt dem....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2012, 20:59   #3
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jeg vil også mene, at det nok mest er kommunen der har ret her, og at din psykiater lyder til gerne at ville tjene nogle ekstra penge her, helt ærligt. Speciallægeerklæringer får man, oftest, fra speciallæger, som borgeren ikke kender i forvejen. De koster ekstra, fordi speciallægen skal læse sagen op, have borgeren ind til en længerevarende og grundig samtale, og så selvfølgelig levere en længere rapport bagefter.

Din psykiater burde jo allerede have et kendskab til dig, så han kunne svare på de fleste spørgsmål ved en statusattest - der besvarer man ud fra journalen og kendskab.

Hvis psykiateren synes, at han ikke kan svare på spørgsmålet, fordi det f.eks. ikke er noget i har talt om, så er det reelt nok, men så bør det ganske rigtigt kunne klares ved en specifik helbredsattest, som kræver en samtale med dig, men som ikke er nær så omfattende, og derfor væsentlig billigere - og her snakker vi altså en prisforskel på omkring 10-18.000kr!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 09:34   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvorfor er du involveret i den problematik.....

Kære Tutteren.

og giver udtryk for bekymring?
Hvordan har du fået den viden om uenighed imellem kommunen og din læge?

Med de oplysninger der er til rådighed har jeg en anden mening end de andres indlæg. Fordi, at jeg tror din psykiater er blevet ringet op af kommunen der forsøger at "fedtspille" i din sag.
Kommunen har ringet for at få mundtlige oplysninger specifikt og præcist om det emne kommunen ønsker. Her har din ansvarsfulde psykiater håndfast meddelt at han selvfølgelig IKKE bare kan oplyse fortrolige ting om din person.

Kommunen ville sikkert have oplysninger om din arbejdsevne, hvilket er blevet afvist med beskeden om at kommune bare kan rekvirer en statusattest eller en speciallægeerklæring, helt after reglerne. Kommunen har efter min mening forsøgt at få gratis oplysninger ud af din læge, for at spare.

De oplyste priser på div attester holder ikke.
Læs eksempelvis her: http://knogler.alerisph.dk/prisliste.asp?NodeId=1169
Rygkirurgisk Speciallægeerklæring 7500 kr

Ikke for at tjene penge men for at beskytte dig. Fordi, at hvis psykiateren havde oplyst hvad kommunen ønskede ville det hidrører under notatpligt.

Hvor en statusattest og speciallægeerklæring er et DOKUMENT i din sag.

Så kan vi spørge hinanden om HVORFOR kommunen ikke bestiller en SPECIALLÆGEERKLÆRING?

Min mening er at der er fordi en SPECIALLÆGEERKLÆRING er en ENDEGYLDIG og sidste erklæring hvor speciallægen kommer med den ENDEGYLDIGE status over din lægefaglige situation. Som der er "klister" på og kan ikke bare laves om. Kommunen ønsker IKKE dine lægefaglige udtalelser afslutter videre dialog men ønsker din sag "åben" i håb om at der kan komme til at stå i din journal " muligvis en restarbejdsevne senere efter bla bla bla."



Efter at have læst din historik er jeg overbevist om at kommunen går efter at du skal på kontanthjælp da du har en mand.
Derfor skal du sætte dig ind i sygedagpengestop reglerne:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Skulle nogen have interesse i at læse om hvordan og hvorfor kommunerne bruger deres ret til at indhente statuserklæringer eller speciallægeerklæringer kan man google følgende "se nr statuserklæring speciallægeerklæring liberalt erhverv" og læse i Socialforskningsinstituttes rapport 99:6
http://www.google.dk/#hl=da&cp=59&gs....,cf.osb&cad=b

Side 115

"Hvis man som sagsbehandler har travlt, er det nemt lige at
indhente en ekstra lægeerklæring. Dermed bringer man formalia
i sagen i orden, og man køber sig til lidt tid. En sagsbehandler
forklarer: “Det er ganske kendt, at har man ikke tid til
at gå i dybden med en sag, så tænker man på, hvad der skal til
for at overholde revisionens krav. Og så kommer der en [anmodning
om en] lægeerklæring af sted. Så køber man sig lidt tid. Altså
du står og skal vælge mellem at bruge ½-1 time på en samtale
eller bede om en lægeerklæring, der tager 5 minutter.
l Hvis man ikke helt ved, hvad man skal stille op i sagen, kan
en lægeerklæring også være med til at udskyde problemet
"

Så kære Tutteren...... jeg ved godt hvem jeg vil anbefale dig at stole på.

Her kan der læses lidt om de forskellige attester:
http://www.bm.dk/Beskaeftigelsesomra...eksydelse.ashx

Side 116 til 123

Jeg forudsiger at du vil modtage afslag på forlængelse af sygedagpenge med 14 dages varsel inden udløb af de 52 uger.

Her skal du huske at anke inde 4 uger = 28 kalenderdage på minuttet.
Læs om klagemuligheder her:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=13712

og her om hvorfor du skal gemme konvolutter fra kommunen:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=12937

Et godt råd! Undgå flere tråde men bliv er på DIN tråd fremover så bliver det lettere for os andre at overskue din sag. Der dukker mange spørgsmål op i din sag fremover........ men vi er hos dig.

Det vigtigste nu er at du sætter dig ind i sygedagpengestop-reglerne og huske din ankefrist.

Held og lykke.

Mange hilsner
Peter

PS en beretning fra det virkelige liv. Jeg sad hos min praktiserende læge og ventede på en ambulance da lægen ønske jeg blev indlagt akut. Telefonen ringede fra kommunen der bare lige ville have nogle specifikke oplysninger af lægen om en anden patient. Her modtog sagsbehandleren en skideballe af format med beskeden at han udleverede ikke fortrolige oplysninger over telefonen.

Hvis kommunen ville have oplysninger kunne de rekvirerer en statuserklæring eller speciallægeerklæring, basta...... og røret blev smidt på. Helt efter reglerne for at BESKYTTE borgeren imod magtmisbrug

Sidst redigeret af phhmw; 27-01-2012 kl. 10:08.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 10:45   #5
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Hej Curls og Andersine

Tak for svar. Jeg er i fagforening HK og det er nok en god idé at kontakte dem. Jeg ved ikke helt det med psykiateren da han ikke er privatpraktiserende med overlæge i OPT (Opsøgende Psykose Team) som er tilknyttet sygehuset.
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 10:53   #6
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Tutteren.

og giver udtryk for bekymring?
Hvordan har du fået den viden om uenighed imellem kommunen og din læge?
Godt og relevant spørgsmål. Jeg ved det ikke? Jeg var til møde på kommunen her den 18. januar og håbede på at jeg endelig kunne komme i en form for afklaring...og så var meldingen at hun ikke kunne tage stilling til noget som helt før lægekonsulenten havde fået sine svar.

Tak for alle links, jeg vil forsøge at hakke mig igennem dem. Den historie fra det virkelige liv, ja jeg har en kammerat der er blevet udsat for det samme. Skodsystem.
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 11:21   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Tutteren,

Du har fået nogle rigtige gode råd. Hvis jeg var dig ville jeg følge min/din sag op pr. email til din sagsbehandler fremover. Du skal blive ved med at rykke for hvad der sker i din sag og dette skal du gøre indtil du får et svar du kan bruge til noget. I din situation må det være at du skal forlænges efter varighedsbegrænsningens ophør på 52 uger.

Undlad såvidt muligt at lade dig blande i hvilken attest eller rapport kommunen vil have fra din eller andre læger. Ved godt at din psykiater ser ud til at så lidt på sit, men det skal du ikke tage stilling til, det må kommunen bokse med. Du skal blot følge op og arbejde på at dine sygedagpenge forlænges iht. §27 stk. 1, der bør være muligheder, dog er disse også afhængig af hvad der skrives fra lægernes side af..

Tegnet på at du ikke forlænges på sdp. vil være at du varsles/partshøres senest 14 dage før kommunen har tænkt sig at stoppe din sdp. Det er ikke altid at ens sygedagpenge løber lige til udløbs dato, de kan blive varslet til stop før f.eks. i forbindelse med at kommunen vurdere at man ikke er fuld uarbejdsdygtig ikke er stationær i ens lidelse og lign.

Som nævnt i starten skal du bare holde på at du får svar om det videre forløb af dine sdp. Du bør sende mails til din sagsbehandler og anmode om svar herpå. Derved viser du at du afventer en afklaring for hvad der videre skal ske og hvor du står. Det er meget muligt at stop af dine sdp. udsættes indtil lægekonsulenten har fået de papirer han ønsker, men indtil videre kan du sagtens i de mails du sender til din sagsbehandler citere §27 stk. 1 og bede hende pege på hvilke forlængelses muligheder der vil være for dig. Hun vil højst sandsynligt sige at det kommer helt an på lægekonsulenten, men derfor har du også brug for et svar derfra. Det hele bider hinanden i halen og sådan er det i dette system.

Har du modtaget akt indsigt, hvis ikke er det en god idé at gøre og samtidig highlighte at du i forbindelse også ønsker indsigt i lægekonsulentens vurderinger, det kan være meget rart at have.

Jeg giver de andre i tråden fuldstændig ret i at en status attest fra din psykiater er nok, en speciallæge erklæring er en længere varende sag og vil være svær at nå indenfor varigheds begrænsningen. Forstår ikke lige hvorfor din psykiater håndhæver en spec.LÆ medmindre der for ham er et økonomisk aspekt heri, men det må kommunen så slås med. I øvrigt må han ikke udtale sig om din erhvervsevne, men kun din funktionsevne !!?? Formoder at det er det kommunen også har sagt, de vil i al fald til alle tider sikkert påstå dette.

Husker ikke om du havde en anden tråd, men som Peter vidst også har angivet, så sørg for at holde dine spørgsmål til din(e) sag(er) i én tråd.

Hold ved dine sdp. vi hjælper dig på vej så godt vi kan.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 20:14   #8
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Tutteren,

Du har fået nogle rigtige gode råd. Hvis jeg var dig ville jeg følge min/din sag op pr. email til din sagsbehandler fremover. Du skal blive ved med at rykke for hvad der sker i din sag og dette skal du gøre indtil du får et svar du kan bruge til noget. I din situation må det være at du skal forlænges efter varighedsbegrænsningens ophør på 52 uger.

Undlad såvidt muligt at lade dig blande i hvilken attest eller rapport kommunen vil have fra din eller andre læger. Ved godt at din psykiater ser ud til at så lidt på sit, men det skal du ikke tage stilling til, det må kommunen bokse med. Du skal blot følge op og arbejde på at dine sygedagpenge forlænges iht. §27 stk. 1, der bør være muligheder, dog er disse også afhængig af hvad der skrives fra lægernes side af..

Tegnet på at du ikke forlænges på sdp. vil være at du varsles/partshøres senest 14 dage før kommunen har tænkt sig at stoppe din sdp. Det er ikke altid at ens sygedagpenge løber lige til udløbs dato, de kan blive varslet til stop før f.eks. i forbindelse med at kommunen vurdere at man ikke er fuld uarbejdsdygtig ikke er stationær i ens lidelse og lign.

Som nævnt i starten skal du bare holde på at du får svar om det videre forløb af dine sdp. Du bør sende mails til din sagsbehandler og anmode om svar herpå. Derved viser du at du afventer en afklaring for hvad der videre skal ske og hvor du står. Det er meget muligt at stop af dine sdp. udsættes indtil lægekonsulenten har fået de papirer han ønsker, men indtil videre kan du sagtens i de mails du sender til din sagsbehandler citere §27 stk. 1 og bede hende pege på hvilke forlængelses muligheder der vil være for dig. Hun vil højst sandsynligt sige at det kommer helt an på lægekonsulenten, men derfor har du også brug for et svar derfra. Det hele bider hinanden i halen og sådan er det i dette system.

Har du modtaget akt indsigt, hvis ikke er det en god idé at gøre og samtidig highlighte at du i forbindelse også ønsker indsigt i lægekonsulentens vurderinger, det kan være meget rart at have.

Jeg giver de andre i tråden fuldstændig ret i at en status attest fra din psykiater er nok, en speciallæge erklæring er en længere varende sag og vil være svær at nå indenfor varigheds begrænsningen. Forstår ikke lige hvorfor din psykiater håndhæver en spec.LÆ medmindre der for ham er et økonomisk aspekt heri, men det må kommunen så slås med. I øvrigt må han ikke udtale sig om din erhvervsevne, men kun din funktionsevne !!?? Formoder at det er det kommunen også har sagt, de vil i al fald til alle tider sikkert påstå dette.

Husker ikke om du havde en anden tråd, men som Peter vidst også har angivet, så sørg for at holde dine spørgsmål til din(e) sag(er) i én tråd.

Hold ved dine sdp. vi hjælper dig på vej så godt vi kan.
Jeg har heldigvis haft min støttekontaktperson med ved sidste møde og hun mener ikke jeg skal være nervøs. Min sagsbehandler mente også jeg kunne forlænges, men ville jo selvfølgelig ikke love noget før lægekonsulent giver ok.

Jeg har ikke bedt om agtindsigt, men har tidligere læst hvad lægekonsulenten har skrevet om mig og det har været samstemmende med udtalelser fra psyk. Jeg kan ikke sige andet end jeg har indtil nu fået en 100% fair behandling.

Men jeg vil tage kontakt til sagsbehandleren på mandag, håber jeg har lidt mere overskud til det. Jeg kan ikke ret godt holde til det her, men hvem kan det?
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 20:49   #9
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Det virker da underligt, at du skal bruge dine kræfter på, hvad kommunen vælger at rekvirere.

Hvis du er i løbende behandling hos psykiateren, så kan en statusattest være et udmærket dokument til at tage stilling til en forlængelse af sygedagpengene. Det skal psykiateren overhovedet ikke blande sig i.

Når psykiateren anmodes om en statusattest, så vil han etisk set orientere dig om den og fortælle dig, hvad indholdet vil blive.

Lad vær med at tage sorgerne på forskud - du gør dig selv endnu mere stresset og ulykkelig! Held og lykke!
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2012, 09:26   #10
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Har lige fået mail fra sagsbehandler og meldingen er, at nu har hun fået den nye statusattest...MEN nu er lægekonsulenten syg. Hun snakker kun med lægekonsulent om onsdagen, dvs. ihvertfald endnu en uges ventetid. Jeg syntes at den 28. nærmer sige med stormskridt...
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ang. status fra psykiater Stuen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 24-08-2012 07:01
Nu med ny status pr 1/8 Chas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 12-07-2012 05:01
Status fra lægen Stueplanten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 17-12-2011 16:36
udfærdiggørelse af min status mig73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 07-03-2011 09:51
Status, Tak, og spørgsmål... mumle_mund Spørgsmål ang fleksjob 11 03-11-2008 09:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension