K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2012, 16:45   #11
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af balde53 Se meddelelser
jeg har været til møde både med dem fra flexjob-kontoret og min arbejdesgiver. han siger at det ikke er hans problem da han hver gang har sprugt efter de regler og de retningslinjer der er ang. en flexjob. og vis der kommer noget på tale om penge jeg skal have fra ham af ang. pension samt s/hdag betaling vil jeg blive fyret. og fra min jobkonsulent fik jeg at vide at det her fra den første 1/10-12 vil være rigtig. da jeg sprugte efter de andre år fik jeg at vide jeg skulle ringe til lønkontoret. men det blev der ikke meget ud af. andet at han godt kunne se at der var en fejl. men kunne ikke rigtig gøre noget. jeg har så bet om en kopi af alle de lønsedler de har samt arkt indsigt i min sag. fandt også ud af at der er lavet to anættelse kontrakter som hvilken jeg eller min arbejdetgiver. kender noget til. så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

ang. den overenskomst har der ikke været nogen på min arbejdets plads da det har for de to andre der er ansat fik alm løn i deres ferie.
Dårlig undskyldning for ikke at ha orden i tingene. Han skal bare forholde sig til din overenskomst, længere er den ikke. Du skal ikke bare vinke farvel til 5 års pension. At han så truer dig med fyring, hvis du står ved dit krav, er lige så ringe og faktisk ulovlig. Hvis han fyrer dig, får du din fagforening til at køre en sag mod ham, for uberettiget fyring.

Vil igen sige: Meld dig ind i den fagforening der dækker din overenskomst på jobbet og få dem til at kigge på det.

Hvis det viser sig, at han ikke vil betale, kan det i sidste ende, blive tale om en konkursbegæring af firmaet.

At firmaet IKKE har en overenskomst, betyder ikke noget for dig, da du er i fleksjob, så er du dækket af den overenskomst der gælder for dit arbejdsområde. Din chef kan råbe og skrige lige så tosset han vil, sådan er det. Han har til enhver tid, ku' ringe til den fagforening der dækker dit område og fået oplysninger vedr. løn-, pensions- og sh-betaling.

Vedr. din ansættelseskontrakt.
Det er kun den kontrakt du har underskrevet der gælder. Har du ikke underskrevet nogen kontrakt, ser det straks værre ud for din arbejdsgiver. Uden underskrift fra dig, er den intet værd og kan koste arbejdsgiver 10.000 kr i bod, som du tilkommer.

Skriv til mig, hvilket arbejdsområde du arbejder i, så skal jeg fortælle, hvem der dækker det område

Curls: Så vidt jeg forstår, er der ikke givet refusion af pensionsindbetalinger, da det ikke fremgår af hans lønseddel, at der er indbetalt.

Sidst redigeret af Pophår; 04-10-2012 kl. 16:54.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 17:07   #12
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Curls: Så vidt jeg forstår, er der ikke givet refusion af pensionsindbetalinger, da det ikke fremgår af hans lønseddel, at der er indbetalt.
Ja det ved jeg, men det er ikke hans lønseddel, jobcentret ser på hver måned jo. Det er lønnen, som står i kontrakten (og stiger lønnen, så er det efter overenskomsten, og hvis ikke der er en overenskomst, så skulle det være en tilsvarende område, mener jeg det var) .... Så det er vel spørgsmålet om, hvad der står af løn på den mellem arbejdsgiver og jobcentret. Det er kommunens egen opgave så at undersøge, om der er sket fejl osv...

Her er lige en af de historier om erstatning til fleksjobber og pensionsudbetaling:
http://www.hk.dk/www/nyheder/nyhedsa...r_i_erstatning

Fandt også den her orienteringsbeskrivelse omkring "ikke overenskomst" til fleksjobber fra arbejdsmarkedsstyrelsen: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=135441

Der nævnes bl.a. (det handler om, hvis der ikke er overenskomst, men i loven står der, så skal der ske en sammenlignelige overenskomst) :

Højesterets dom

Den 17. december 2010 har Højesteret afsagt dom i sagen (sag 58/2009). Højesteret har ændret Sø- og Handelsrettens dom, idet Højesteret har fundet, at ordlyden af § 72, stk. 1, skal forstås således, at den pågældende overenskomsts bestemmelser om løn og øvrige arbejdsvilkår – herunder eventuelle bestemmelser om ret til feriefridage – kun kan fraviges ved aftale mellem det konkrete ansættelsesforholds parter i det omfang, overenskomsten åbner mulighed herfor.

Ny praksis

Styrelsen ændrer på denne baggrund orienteringsskrivelse nr. 9950 af 30. november 2009 i overensstemmelse med Højesterets afgørelse. Herefter kan der ikke ved indgåelse af aftale om ansættelse i fleksjob ske fravigelse af den sammenlignelige overenskomst på et område, der ikke er dækket af en overenskomst, medmindre den sammenlignelige overenskomst åbner mulighed herfor.


Der er nævnt et tlf.nr. sidst på siden, hvis man ringe og høre nærmere om hvordan praksis skal være ved ikke overenskomst - området og pension...

Sidst redigeret af curls; 04-10-2012 kl. 17:33.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 17:51   #13
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Ja det ved jeg, men det er ikke hans lønseddel, jobcentret ser på hver måned jo. Det er lønnen, som står i kontrakten (og stiger lønnen, så er det efter overenskomsten, og hvis ikke der er en overenskomst, så skulle det være en tilsvarende område, mener jeg det var) .... Så det er vel spørgsmålet om, hvad der står af løn på den mellem arbejdsgiver og jobcentret. Det er kommunens egen opgave så at undersøge, om der er sket fejl osv...

Her er lige en af de historier om erstatning til fleksjobber og pensionsudbetaling:
http://www.hk.dk/www/nyheder/nyhedsa...r_i_erstatning

Fandt også den her orienteringsbeskrivelse omkring "ikke overenskomst" til fleksjobber fra arbejdsmarkedsstyrelsen: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=135441

Der nævnes bl.a. (det handler om, hvis der ikke er overenskomst, men i loven står der, så skal der ske en sammenlignelige overenskomst) :

Højesterets dom

Den 17. december 2010 har Højesteret afsagt dom i sagen (sag 58/2009). Højesteret har ændret Sø- og Handelsrettens dom, idet Højesteret har fundet, at ordlyden af § 72, stk. 1, skal forstås således, at den pågældende overenskomsts bestemmelser om løn og øvrige arbejdsvilkår – herunder eventuelle bestemmelser om ret til feriefridage – kun kan fraviges ved aftale mellem det konkrete ansættelsesforholds parter i det omfang, overenskomsten åbner mulighed herfor.

Ny praksis

Styrelsen ændrer på denne baggrund orienteringsskrivelse nr. 9950 af 30. november 2009 i overensstemmelse med Højesterets afgørelse. Herefter kan der ikke ved indgåelse af aftale om ansættelse i fleksjob ske fravigelse af den sammenlignelige overenskomst på et område, der ikke er dækket af en overenskomst, medmindre den sammenlignelige overenskomst åbner mulighed herfor.


Der er nævnt et tlf.nr. sidst på siden, hvis man ringe og høre nærmere om hvordan praksis skal være ved ikke overenskomst - området og pension...
Det er så ikke helt korrekt. Ansatte på kommunen der sidder med refusion, SKAL ha' medarbejderens lønseddel, sammen med et skema, arbejdsgiver udfylder online. Er lønseddel ikke med, ingen løn.

Min datter sidder med det til dagligt og har lige spurgt hende. De kigger på hvor meget refusion arbejdsgiver skal ha den måned. Er fx lønnen højere end den normalt skal være, kigger de i medarbejderens sag, for at se, hvad der er bevilget.

Det er arbejdsgiver der skal sørge for den rigtige løn, sh- pension.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 19:44   #14
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Det er så ikke helt korrekt. Ansatte på kommunen der sidder med refusion, SKAL ha' medarbejderens lønseddel, sammen med et skema, arbejdsgiver udfylder online. Er lønseddel ikke med, ingen løn.

Min datter sidder med det til dagligt og har lige spurgt hende. De kigger på hvor meget refusion arbejdsgiver skal ha den måned. Er fx lønnen højere end den normalt skal være, kigger de i medarbejderens sag, for at se, hvad der er bevilget.
...
Ok så gør de det der... Fint nok.. Det er en god måde at gøre det på i hvert fald.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 19:58   #15
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Baldes arbejdsgiver ved godt der er noget der hedder pension og SH-penge, han vil bare ikke betale. Han tror vel (som mange andre arbejdsgivere), at man skal lade sig slå til tåls med, hvad der gives i løn og så ellers bare holde Kxft, mens han tjener penge på den ansatte.

Vover man at gøre krav på, hvad der er ens lovmæssige ret, er man en ballademager og et problem der skal løses, så der kan bestilles en ny slave.

Gud fri mig vel, hvor findes der mange dårlige arbejdsgivere. Jeg har selv været uheldig med 2 arbejdsgivere i mine fleksjob. Den ene betalte, hvad han skyldte (17.000 kr), efter en tur i fogedretten. Den anden fik jeg begæret konkurs, han skyldte mig 70.000 kr., dem fik jeg gennem Lønmodtagernes Garantifond.

Jeg har også haft gode arbejdsgivere, både i fleksjob og ordinære jobs. Jeg bliver bare møgsur, når jeg bliver snydt, det er både arbejdsmæssigt og privat.

Balde53, stå ved din ret, uanset hvem der har fejlet.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2012, 13:29   #16
balde53
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2012
Lokation: thisted
Alder: 50
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
balde53 er ny på vejen
jeg ringet til dem i torsdags og spurgte om de ikke kunne sende alle de lønsedler de have for de 5½ år samt at jeg vil have aktinsigt i min sag fra dengang jeg starte der inden. fik jeg at vide jeg skulle vente fordi at de skulle have en jurist til at se på den sag. også pga at jeg have ringet til 3f om de kunne hjælpe mig. og fik at vide at de kun kunne se på min sag fra den dato jeg vil melde mig ind. fandt ogfså ud af at min svigermor´s kusine lige er gået af på efterløn fra 3f og hun vil godt hjælpe min i den sag. men da kommunen ikke vil sende de papir er jeg lige vidt. tror at de køre efter deres egen regler nu og vil prøvet at lave en udvej for at rede dem selv. når de skal have hjælp fra deres egen jurist
balde53 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2012, 15:35   #17
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af balde53 Se meddelelser
jeg ringet til dem i torsdags og spurgte om de ikke kunne sende alle de lønsedler de have for de 5½ have hjælp fra deres egen jurist
Forbered dig på en lang sej kamp med kommune og arbejdsgiver. Du har nu erfaret at du mangler pensionstillæg i henhold til din overenskomst. Og eftersom kommunen er med ind over din ansættelse og beregner løntilskud til arbejdsgiver hver måned - er de også klar over at der her skulle have været udbetalt løntilskud til arbejdsgiver vedr. pensionstillæg.
Kommunen har trådt godt og grundigt i nælderne - De har snorksovet i timen, da du fik fleksjobansættelse.
Og ja lyder sandsynligt at advokaten på kommunen bliver inddraget. Det skete også i min sag.

Du behøver vel ikke alle lønsedler for 5 år - pu ha - den er godt nok sej Du må kunne nøjes med at få fat i dec. måneds udbetaling for hvert år - den viser din indkomst for hele året. Eller kig på dine skattepapirer.
Jeg håber for dig at det ender ud med at du kan få dit tilgodehavende.

Jeg fik både en lang næse og en fyreseddel fordi foreningen jeg var ansat i ikke havde råd til at betale den løn jeg i virkeligheden skulle have haft , selvom kommunen tilbød dem 2/3 løntilskud af det samlede beløb jeg havde fået for lidt i løn fra starten af min ansættelse. Det kom til at dreje sig om 65.000,- kr.

Min sag varede 1 1/2 år - Jeg havde HK til at føre den for mig . Så mit råd er stadig - meld dig i fagforening når du bliver fleksjobansat.

Sidst redigeret af maruus; 08-10-2012 kl. 16:17.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2013, 17:46   #18
balde53
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2012
Lokation: thisted
Alder: 50
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
balde53 er ny på vejen
ja som sagt køre min sag inu. jeg har nu selv fået fat i de papir som viste at jeg blev ansat i løntilskud den 1/1-2008 (Multidata stamkort) unden nogen form for pension søn/hellige dag tillæg frivaldstilæg. jeg skulle så være der et 1 år efter de regler også overgå til fleksjob. Men jobcenteret siger at jeg kun har været ansat fra d 19/1-2009
selv om at jeg både har lønseddler og oprettesel kort fra multidata. og jeg før at vide hele tiden fra jobcenteret at det er min ejen skyld. da jeg bare kunne se på min lønsedel. men så har de også sagt at det bare køre 100% det her flekxjob. jeg har fået mig meldt ind en fagforingen som ikke kan hjælpe mig da den sag er opstået inden jeg kom i fag. så der er ikke meget hjælp at hente. jeg ska så til min arbejdet giver revisioer d.3/1 for at høre hvad kommunen vil. dansk metal har sagt at det er kommunen der har et problem. er der nogen som har prøvet det eller kender nogen personer som har bedre viden og kan hjælpe med det. da jeg syndes at jeg render panden mod muren hele tiden
balde53 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
25.000 kr i tilskud til evt. ansættelse Krieva Spørgsmål ang fleksjob 5 02-05-2013 19:55
Supplerende tilskud til ansættelse ??? Cordulla Spørgsmål ang fleksjob 11 04-01-2012 17:22
tidsbegrænset ansættelse, flex? skov trold Spørgsmål ang fleksjob 5 21-12-2010 19:07
Ansættelse i ægtefælles nye virksomhed Flexeren Spørgsmål ang fleksjob 4 12-12-2010 20:46
Nyt flexjob, hvordan med ansættelse last47 Alt det andet 3 31-01-2010 20:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension