K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-02-2014, 19:58   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er i hvert fald NU du skal overveje NØJE hvad det er du vil, for du står på en skillevej, der hedder enten pension eller fleks.

Hvis du gerne vil ''lave noget'' og komme lidt ud, som du skriver, jamen så kan fleks jo være det springbræt du har brug for. Et fleksjob kan jo være 1-2 timer om ugen nu.

Men du skal jo kende konsekvenserne, og konsekvenserne er jo, at så ryger pensionen jo altså. Plus du ryger ind i et flekssystem hvor der er kamp om de få jobs der er, og hvor du skal stå til rådighed 24/7, skal lave CV på nettet, deltage i kurser, selvvalgt uddannelse, parktik mm, og skal med andre ord VIRKELIG være fremme i skoene!!!
Hvor godt vil det rime på dig???

Hvis du fornemmer pensionen er rette hylde, så er det altså NU du skal kæmpe for at bevise, at du ER på rette hylde. Og så opgive tanken om at ''komme til at lave lidt'' for der er ikke plads til den slags tankegang i dagens Danmark, med mindre man vil have kommunen på nakken med en evt revurdering af arbejdsevnen.

Du er desværre beviset på, at man skal passe ekstremt på med de der lønnede ''småjobs'', for de holder skarpt øje, og det der var ment som en lille adspredelse af dagligdagens trummerum, kan få katastrofale konsekvenser, hvis man alligevel ''ikke mente det som sådan''....

Så tænk over hvad du vil, og kæmp for det.

Hvis du allerede nu fornemmer at det er pensionen som er den rette hylde, så vær velforberedt og bed om kopi af journalen fra lægen, hvor der står du har fået det værre end da du fik tilkendt pensionen, og medbring dette til mødet med sagsbehandleren på kommunen.

De lyder meget ivrige for at få dig i gang med NOGET, men lad nu være med at lade dig tromle ned, såfremt du ikke føler at det de har sat gang i, er det rigtige for dig!!!
Tag en bisidder med til mødet, gerne én der kan støtte op om den beslutning du selv føler er den rigtige. Det kan være meget svært at stå fast og sige nej, når de først ruller sig ud og har besluttet sig på forhånd.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2014, 20:19   #12
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
så er det bare at jeg tænker hvorfor må vi tjene ved siden af pension hvis de vil gøre det

surt for dem der vil lave bare lidt.

så skal det da laves om at man ikke må tjene lidt ved siden af.
__________________
FØRTIDSPENSIONIST PR 1/10-2010
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2014, 21:16   #13
Mrperfektone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2012
Indlæg: 49
Styrke: 13
Mrperfektone er ny på vejen
Jeg synes det utroligt at kommunerne forvalter lovgivning så forskelliget det er efterhånden en bananrepublik vi lever i med en masse elastik lovgivning det burde være det SAMME i alle kommuner.


Jeg referere fra brevet jeg fik fra socialministeriet:

Førtidspensionister der ønsker at arbejde ved siden af førtidspensionen har fx mulighed for at arbejde

i et særligt løntilskudsjob for førtidspensionister eller i et ordinært job nogle timer om ugen.

Kommunen kan kun frakende førtidspension i de tilfælde, hvor pensionistens arbejdsevne er blevet væsentligt

forbedret siden tilkendelsen.




Det vigtig at bemærke det sidste altså at arbejdesevnen skal være blevet væsenligt bedre siden tilkendelsen og hvis du har et restehversevne på en pension efter 2003 har du altså RET til at udnytte den i løntilskudsjob UDEN de frakender pensionen men der er jo ingen rets tilstand i det her land mere.






Resten af brevet jeg fik kan læses her for intresserede:

http://www.adrive.com/public/PQX48x/Svar.pdf

Sidst redigeret af Mrperfektone; 24-02-2014 kl. 21:21.
Mrperfektone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2014, 22:01   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nille60 Se meddelelser
så er det bare at jeg tænker hvorfor må vi tjene ved siden af pension hvis de vil gøre det

surt for dem der vil lave bare lidt.

så skal det da laves om at man ikke må tjene lidt ved siden af.
De indtægter man må have ved siden af pensionen, har aldrig været tiltænkt løn, men mere været tiltænkt private pensionsopsparinger og andre indtægter, der ligger udenfor løngruppen, men som pensionisten har ved siden af pensionen.
AT løn så også kan indgå her, er en anden side af sagen.

Forskellen er også, at der jo er kommet nye reformer. Disse reformer gør, at arbejdsevnen kun behøver være på 1-2 timer om ugen.
Så hvis en person fx arbejder med aviser et par timer om ugen, så skal kommunen rent faktisk gå ind og vurderer, om der skulle være en arbejdsevne forhold til de nye reformer på området, og om det kunne være muligt for pensionisten, at komme på fx fleksordningen.

Vi er mange herinde der har rådet folk til, at lade være med at eksperimenterer med småjobs, når de modtager førtidspension. Og i næsten alle debatter kommer der folk ind og skriver, at vi er skide paranoide og at man SELVFØLGELIG både kan arbejde som frivillig nogle timer, og sagtens må arbejde få timer ''fordi man må tjene op til 70.000 kr ved siden af pensionen - eller hvor meget det nu ligger på). Men, som vi kan se her, kan det altså gå rigtig galt. Dette er præcis grunden til, at vi advarer som vi ofte gør.

Har du fået godkendt avisjobbet i den gamle kommune (af kommunen)?

Mrperfektone har en god pointe, men kommunerne kan være meget forskellige og være forskellige mht det at rykke ind med en indsats....

Uanset hvilket job man tænker på, eller hvad man har lyst til, så skal man altid få sin kommune/sagsbehandler med på råd, så man aldrig kommer ud på et sidespor. Der kan sagtens oprettes et job med løntilskud, hvor man sammen aftaler tider, grænser, skånebehov mm - alt skal man have på skrift! Tror det er den vej du skal gå, hvis du skal forsøge at redde ''skaden''....

Sidst redigeret af Ninja; 24-02-2014 kl. 22:06.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2014, 22:09   #15
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
hejsa

jeg var oppe hos borgerservice og snakke med dem inden og de sagde at et avisjob talte ikke som "job" i deres øjne men mere som et fritidsjob, så det måtte jeg gerne bare at jeg selvfølgelig oplyste indkomst.

så jo det godkendte de i den gamle kommune.
__________________
FØRTIDSPENSIONIST PR 1/10-2010
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2014, 23:38   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det hænger nok sammen med, at det var før reformerne...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2014, 09:36   #17
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
det skal jeg så ikke kunne svare på om det er, jeg har gået med aviser siden sep 2011 og til sep 2013
__________________
FØRTIDSPENSIONIST PR 1/10-2010
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2016, 09:50   #18
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
frakendelse af pension efter 60 år

Hej Web.
I et svar fra d. 24.2.14. svarede du:
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Her er hvad der står om at frakende eller gøre en pension hvilende...

Kommunerne har en del muligheder når det kommer til pensioner som er tildelt efter 2003....hvor meget de så udnytter disse ja det ved jeg ikke..



Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=158074#Kap6
Jeg er selv noget nervøs for at få frakendt pensionen. Gælder den lov om at man ikke kan få frakendt pensionen, når man er fyldt 60 år, stadig, for når jeg checker linket står der, at loven er "historik". Jeg fik pension i 2012.
Med tak og venlige hilsner vim
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2016, 12:33   #19
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
er det ikke ligemeget om man flytter kommune nu det er udbetaling danmark der står for udbetaling af pensionen? så har man jo intet med kommunen af gøre???
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2016, 13:18   #20
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vim Se meddelelser
Hej Web.
I et svar fra d. 24.2.14. svarede du:


Jeg er selv noget nervøs for at få frakendt pensionen. Gælder den lov om at man ikke kan få frakendt pensionen, når man er fyldt 60 år, stadig, for når jeg checker linket står der, at loven er "historik". Jeg fik pension i 2012.
Med tak og venlige hilsner vim

Tilkendt efter januar 2003:


Nye regler: Kommunen skal efter pensionslovens § 44
træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis
der er sket en:
væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører,
at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Dog kan førtidspension efter det fyldte 60. år ikke
frakendes uden pensionistens samtykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension