K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-03-2010, 17:14   #1
jbsm4
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Lokation: Århus
Indlæg: 46
Styrke: 17
jbsm4 er ny på vejen
førtidspension og kontanthjælp??

Hej med jer ..
jeg sidder med en ven som er i en lidt spec.situation..han blev tilkendt ftp. efter en arbejdeskade,og fik erstatning for tab af arbejdsevne, som betales månedlig..han flytter ind til sin eks.kone juni sidste år,der blev lavet lidt om på hans pension pga.han bliver betragtet som gift,konen er på kontanthjælp..alt er ok .indtil igår fik konen et brev fra kommunen økonomi afd.at kontant hjælpen var stoppet pga.manden flyttet ind og hun har ikke givet besked,(både min ven og konen har givet besked) for både boligstøtte og friplads til ungerne er røget) ..
Men vores spørgsmål er..hvis manden får ftp.+noget løbende ydelser fra arbejdeskade,og noget fra pensions kassen,bliver det modregnet i konens kontant hjælp??
på forhånd tak..
vh.
Jakob
jbsm4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 17:28   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja det gør det når man bliver betragtet som sammenlevende
hvor meget modregning er ved jeg ikke. Men boligstøtte og friplads skal nok passe
men mange kan netop ikke få kontanthjælp fordi de bor sammen eller har en ægtefælle.
samt hvis der ingen lejekontrakt er.
men hvis det er eks kone, bliver den nok lidt svær at komme uden om.

Sidst redigeret af MTVRV1; 11-03-2010 kl. 17:31.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 18:14   #3
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Hej.

Set ud fra et økonomisk synspunkt er det desværre nok en rigtig dårlig ordning, din ven og hans ekskone har lavet. Det er synd for dem! De har ganske vist ikke gensidig forsøgerpligt, da de ikke er gift - men kontanthjælp og andre ydelser (boligsikring, fripladser m.m.) går ud fra husstandenss samlede indkomst - altså, hvad din ven og hans ekskone tilsammen har af indtægt. hvis han har mulighed for det, synes jeg han skal flytte for sig selv i stedet. De kan jo være sammen lige så meget de vil - når bare de har hver deres folkeregisteradresse. Og hold til enhver tid fast i, at de har særskilt økonomi og ikke fælles - også selvom de flytter hver for sig.

Der er vist desværre generelt meget fokus på tidligere ægtefæller, der lader sig skille pro forma, men stadig bor sammen - for at få fripladser og højere boligsikring. Forstår udmærket, at det ikke er tilfældet med din ven, men der har været skrevet meget om det og nogle kommuner laver meget dyneløfteri for at afsløre sådanne tilfælde. Så uanset, hvor reelle din ven og hans ekskones hensigter er, kan det godt være, at de bliver kigget efter i sømmene en ekstra gang. Og der ud over er der som sagt en stor økonomisk gevinst for dem begge, hvis de bor hver for sig.

Håber alt løser sig til det bedste for dem!

Mange hilsener

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 20:21   #4
jbsm4
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Lokation: Århus
Indlæg: 46
Styrke: 17
jbsm4 er ny på vejen
Tak for hurtig tilbagemelding..men ved ikke hvor jeg hørt fra..af et eller endet § at ydelser for tabt arb.evne bliver aldrig rørt eller modregnet! er der nogen der ved mere om det??
jbsm4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 20:32   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, hvis du mener det mdl.beløb der bliver udbetalt for tabet af erhvervsevne så jo, det bliver medregnet.

Dette beløb er jo at betegne netop som erstatning for det beløb du kunne have indtjent og optil førhen arbindtægt -hvis man fortsat var i arbejde = indtægt og skattepligtigt.

Det beløb som man ikke kan røre er en éngangs udbetaling, hvis man vel at mærke husker at dette beløb skal stå på en seperat konto.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2010, 08:56   #6
jbsm4
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Lokation: Århus
Indlæg: 46
Styrke: 17
jbsm4 er ny på vejen
lånt fra et andet indlæg herinde:
(I bogen "Sociale ydelser" 2009 står der på side 12 i afsnittet:

"Samspillet med forsikringsydelser:

Tab af erhvervsevne

Udbetaling af ydelser ved tab af erhvervsevne fra forsikringsselskab eller pensionskasse betragtes som løbende indtægt eller formue. Beløbet indgår derfor, når kommunen beregner kontanthjælpen.

Er der derimod tale om erstatning for tab af erhvervsevne efter arbejdsskadeforsikringsloven, påvirkes kontanthjælpen ikke. "

Det må være det sidste I går under, såvidt jeg kan forstå?. Således må kommunen ikke modregne din TAE i din ægtefælles kontanthjælp, du kan finde afsnittet på forsiden under nytte links. Sociale ydelser 2009 s. 12.

Held og lykke med det. )

hvordan skal det tolkes??
vh.Jakob
jbsm4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
førtidspension og kontanthjælp foetsie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 17-01-2013 14:03
Søger førtidspension efter 3 år på kontanthjælp. Cecilie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 06-12-2011 13:27
Mister jeg kontanthjælp ved afslag på førtidspension? Solnedgang Alt det andet 32 27-07-2011 12:02
Overgang til førtidspension fra forudbetalt kontanthjælp... Razmo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 20-10-2009 12:36
Fra Kontanthjælp til Førtidspension Pangsjonisten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 03-08-2008 17:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension