K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-06-2013, 21:06   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Den "nye" sdp. lov= ingen hjælp tværtimod.

Som jeg forstår det vil de nedsætte varighedsbegrænsningen fra 52 uger/ 1 år til 6 mdr. Hmm....

Derudover vil de smide nogle ekstra diagnoser under de livstruende i forhold til §27 stk. 1 nr. 5 er det sådan man skal forstå det nye OG ER DET DET???

Citat:
Link: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,


3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,


6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller


7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2013, 23:00   #2
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Ja varighedsbegrænsningen på den høje sygedagpengesats nedsættes under normale omstændigheder til 26 uger. Men man vil efterfølgende tilbydes en ydelse svarende til kontanthjælpssatsen , for den resterende del af sygdomsperioden. Denne ydelse vil ikke have nogen varighedsbegrænsning , og vil ligesom sygedagpengene ikke være omfattet af ægtefælleindkomst og formueregler.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Derudover vil de smide nogle ekstra diagnoser under de livstruende i forhold til §27 stk. 1 nr. 5 er det sådan man skal forstå det nye OG ER DET DET???
Diagnoselisten pilles ud. Det skal være en lægefaglig vurdering hvorvidt sygdommen er livstruende eller ej.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2013, 23:55   #3
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Så man kan godt regne ud at den høje sdp-sats efter nogle år vil være væk for en stor del, når der skal skønnes om ens sygdom er alvorlig livstruende af en læge? Jeg tror rigtig mange syge mennesker ender efter 26 uger på kh-satsen.

Det samme vil så ske iht. fleksjobreformen, også her vil efter nogle år antallet af dem som kommer ind i ordningen på den høje sats være faldet drastisk, så såvel sygedagpenge samt fleksjobreformen giver staten efter nogle år en pæn gevinst, da de fleste vil ende på den lave KH-sats.
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 00:37   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af foetsie Se meddelelser
Så man kan godt regne ud at den høje sdp-sats efter nogle år vil være væk for en stor del, når der skal skønnes om ens sygdom er alvorlig livstruende af en læge? Jeg tror rigtig mange syge mennesker ender efter 26 uger på kh-satsen.

Det samme vil så ske iht. fleksjobreformen, også her vil efter nogle år antallet af dem som kommer ind i ordningen på den høje sats være faldet drastisk, så såvel sygedagpenge samt fleksjobreformen giver staten efter nogle år en pæn gevinst, da de fleste vil ende på den lave KH-sats.
Ja det er jo det der er meningen med denne spare reform...alle skal så langt ned i ydelse som overhovedet muligt...

Det eneste plus er at ydelsen ikke er reguleret af ægtefælleindkomst og formue...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 00:57   #5
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af foetsie Se meddelelser
Jeg tror rigtig mange syge mennesker ender efter 26 uger på kh-satsen.
Det er der ingen tvivl om.
Det er en af grundende til jeg ikke er ovenud begejstret for udspillet. En anden er , at man på nedsat ydelse endvidere må forvente at blive chikaneret i én uendelighed under ressourceforløb.
De kalder det godt nok for ”en individuelt tilpasset , helhedsorienteret og længerevarende indsats” , med sigte på at hjælpe den sygdomsramte tilbage på arbejdsmarkedet.
Men det er blot en pænere omskrivning af ordet chikane der er tale om. Folk skal stresses og jagtes , så de ender med at rejse sig fra sygesengen.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 11:56   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
God hjælp for de livstruende syge. Men sagerne revurderes nu så efter 6 måneder og deles groft i forlængelse, anden offentlig forsørgelse og ressourceforløb. Men lad os nu se om det bliver vedtaget. V vil åbenbart bruge sommeren til at tænke over udspillet, men det kan jo både være skidt og godt.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 14:50   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
hummm hvis den nedsættes efter 26 uger, så er det vel også en varighedsbegrænsning bare der bruges en anden måde at sige det på, det er jo kun de gifte det redes en ydelse, de før ikke ville have fået, kun de gifte som får noget reelt ud af det, set i lyset af at det tager årevis i det system, alle andre mister.

Men 26 uger er da så absolut mere end ingen uger på den høje ydelse, og faktisk mere end hvad jeg havde hørt vi ville få (hørte for over et år siden, fra en med sin gang i tinget) jeg hørte at prisen for fjernelse af varigheden var netop en ydelse svarende til KHJ, punktum.

Men jeg sys nu det er positivt at syge ikke længere bliver sidestillet med alm arbejdsløse, jeg ved godt det kun er fremad rettet, men hellere det end som nu hvor vi sidestilles med raske.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 15:54   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
LUM såfremt man ryger af sdp. ydelsen vil man (måske? og i hvor lang tid web?) blive tilbudt en ydelse der svarer til KH satsen som det skrives længere oppe. Ved denne indgår ægteskabs og parforsørgelse samt formue ikke som ved alm. kh.

Mht. livstruende sygdomme, der må da da være svært at bedømme. Det kommer vel sikkert an på hvilken for for kræft man evt. har eller psykisk sygdom overni og hvad hvis man stadig ikke er stationær i sine lidelser ved denne bedømmelse. Jeg tror det bliver et roderi uden lige og der skal sikkert en meget stærk begrundelse til hvorfor ens lidelse er livstruende!!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 16:47   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det kunne tyde på, at det er terminalfasen, der bliver tale om. Men lad os se, når loven er vedtaget og skal til at fungere.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 23:46   #10
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Det kræves ikke længere man skal være i terminalfasen jf. regeringsudspillet fra februar.

Sygdommen skal blot være livstruende. Det nye er at diagnoselisten pilles ud. Det skal fremover være en konkret lægefaglig vurdering der afgør hvorvidt sygdommen så er det eller ej.



Citat:
I forvejen er der en forlængelsesregel for personer med en livstruende sygdom,
hvis de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte, og den pågældende er i
terminalfasen. Den nye mulighed adskiller sig ved, at der ikke er et krav om, at den
alvorlige og livstruende sygdom skal være i terminalfasen.


http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokum...dom%20pdf.ashx
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Når speciallægen siger "ingen arbejdsprøvning"? SanneHansen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 22-03-2012 23:18
"Ingen førtidspension til de unge" MrBurns Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 30-11-2010 10:52
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Ingen "straf" for ulovlig sagsbehandling zuza Det er da strengt ! 4 28-07-2007 18:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension