K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2011, 23:23   #1
tbmkb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2011
Alder: 44
Indlæg: 6
Styrke: 0
tbmkb er ny på vejen
stop af sdp - med arbejdsskade.

Jeg er ny herinde. Men har SÅ meget brug for at komme af med mine frustrationer og høre om det virkelig kan passe at det er sådan vores rettigheder er.

I dec 2010 falder min mand på sit arbejde pga glatte filser. Han slår nakke & ryg. Der bliver oprettet en arbejdsskadesag - firmaet har erkendt deres ansvar. Han er i lære - faktisk pga han fik en stress relateret depression i 2005 og efterfølgende ADD i 2007.

Han har efter faldet rigtig mange smerter i nakke, ryg og bagsiden af benene både når han sidder, går og står. Han har været til div læger, speciallæger, private rygklinkker. de har i store træk kommet med den samme vurdering. Der er ingen skade på "de hårde dele" - altså ingen brækkede knogler, disprolaps mv men "kun" bløde dele har taget skade Eller som de siger at ryg & nakke har fået et stort traume som er årsag til smerterne - desværre har ingen af dem kunne smertelindre.

Han bliver af sin fagforening "beordet" til at gå til svendeprøve i sep 2011. Dette kan KUN lade sig gøre pga skolen, skånehensyn og vilje. Uddannelsen blev afkortet 4 mdr pga arbskaden. Han er "raskmeldt" under svendeprøven, så når at få sygedagpenge i 3 mdr efter svendeprøve.

I tirsdags blev han indkaldt til orienteringsmøde hos jobcentret vedr ret og pligt samt efterfølgende opfølgning på sin sag. Det eneste jobcentret havde at sige var at han skulle raskmeldes med skånebehov - altså ingen rygbelastende job, variende arbstillinger masser af hensyn osv!!! Til mødet havde de en vurdering fra Falck Jobservice som grundlag for sdp-stop. Må de godt bruge Falck Jobservice?? For at det ikke skal være nok bliver han presset til at skrive under på en erklæring om at han er enig i afgørelsen. Hvilket han jo ikke er - man skrive under det skulle han. Han har ikke fået kommunens afgørelse på skrift kun vurdering fra Falck Jobservice.

Han har fået mengradserstatning - men ikke fået færdigbehandlet vedr erhvervsevnetabserstatning

Hvad bliver der af alle de fine ord, som står i div love og paragraffer?? Der skrives så meget om at den sygemeldte har krav på foranstaltninger til at blive hjulpet igang mv. Hvad med partshøring - vi var ikke blevet varslet.

Helt ærligt, jeg bliver sgu gal når man bliver behandlet sådan. Kæmper sig op fra depression, påbegynder ny uddannelse, får en arbejdsskade, bliver langtidssyg... Til hva nytte - at blive smidt ud af systemet!!! Kan vel sagtens ikke få dagpenge. Kontanthjælp kan vi ikke få, da vi er gift.

Hva pokker gør vi så??? Er der noget vi kan anke over??

Håber, virkelig på jeres hjælp og tanker.
tbmkb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2011, 23:31   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
De må gerne bruge noget fra Jobservice Falck, men det er kommunen som vurderer og afgør.... (selvom jeg personligt synes det må være risikabelt at gøre hvad jobservice falck synes beslutningens skal være, når kommunen har ansvaret at gøre det helt rigtige ud fra lovgivninger).

Bed om en skriftlig afgørelse, det har man ret til ifølge forvaltningsloven. Man kan klage over en afgørelse inden 4 uger. Her synes jeg klart, at man bør klage over afgørelsen, når man har en arbejdsskadesag kørende. (lyder til det bør opfylde § 27 stk. 1 nr. 6 for at få forlængelse af sygedagpenge) (forhåbentlig vidste jobcentret dette??) Tjek sygedagpengeloven: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Og ja der har nok også været manglende partshøring. Manglende partshøring medfører ugyldig afgørelse.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2011, 23:53   #3
Trunten
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 175
Styrke: 14
Trunten er ny på vejen
Curls, mener at når der er kommet en afgørelse på men, kan der ikke forlænges på det grundlag.
Trunten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 00:03   #4
tbmkb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2011
Alder: 44
Indlæg: 6
Styrke: 0
tbmkb er ny på vejen
Takker Curis.. :-) så har vi forstået rigtigt med partshøringen... For her var INGEN partshøring kun en besked om at sdp stoppede den efterfølgende dag.
tbmkb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 00:04   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trunten Se meddelelser
Curls, mener at når der er kommet en afgørelse på men, kan der ikke forlænges på det grundlag.
Ok tak for rettelsen. Det vidste jeg ikke. Kan godt huske at det var et eller andet ved arbejdsskader. Så blev jeg lidt klogere. Hehe

Kan man så ikke se på de andre punkter i §27?
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 00:04   #6
tbmkb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2011
Alder: 44
Indlæg: 6
Styrke: 0
tbmkb er ny på vejen
Læser det fine ord "ressourceprofil" - hvad er det for noget - og hvornår laves den??

Er det mig som er hel "tosset" men link vedr sygedagpengestop som kan findes herinde. Er den ikke forældet???
tbmkb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 10:38   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har I fået en skriftlig afgørelse på sygedagpengestop?

Dette skal I have.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 11:58   #8
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Hvis en afgørelse formodes at være til ugunst for de berørte SKAL de meddeles skriftlig...

Og resten dækkes ind her:

Forvaltningsloven:

§ 23. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om afgørelsen.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 12:55   #9
tbmkb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2011
Alder: 44
Indlæg: 6
Styrke: 0
tbmkb er ny på vejen
Det eneste vi har fået er "notat om sammenfatttende helbredsforhold" udarbejdet af Falck Jobservice. Fik notat udleveret da sdp-stop var blevet besluttet.
Er nærmest en sammenfatning af en scanning og en lægeerklæring. Begge udarbejdet i starten af 2011. To dele, som er fyldt med fejl, vi har kommenteret det. Alle andre papirer var ikke relevante - iflg SB.!! Kan det være rigtigt, at kommunen kan smadre en familie på 5 pers på så tyndt et grundlag??

Er der nogen som ved, hvad der sker, hvis manden går ned med depression igen?? Er det så en ny sag vedr sdp ?? Eller har han slet ikke nogen ret til sdp??

Årh for pokker kan jo tænke & spekulere sig "gul og tosset" !!!

Sidst redigeret af tbmkb; 19-11-2011 kl. 13:27.
tbmkb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 15:11   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Tag en ting ad gangen. Den der notat fra Falck jobservice bør de ikke kunne bruge som afgørelse (altså at det er falck jobservice, der har givet afgørelsen og ikke fra kommunen).... Så bed om den skriftlige afgørelse hos kommunen....

Vær opmærksom på, at Ankestyrelsen lige har afgjort at Herning kommune har brugt Falck jobservice til at lave afgørelser, og det må de IKKE..... :
http://forsiden.3f.dk/article/201104...110419992/2140

Afgørelsen er ugyldig, hvis afgørelsen er lavet af Falck jobservice.

Så sørg for lige nu og bede om selve afgørelsen (skriftlig) fra kommunen. Hvis de nægter og siger, at det er afgørelsen og den notat fra Falck jobservice som er den skriftlige, så lav en klage over at den private aktør har afgjort sagen.

Det anbefales, at overskriften til klagen tydeliggøres såsom: Klage over stop af sygedagpenge. Og at den ikke afleveres direkte til sagsbehandler men til f.eks. reception i jobcentret.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ude for en arbejdsskade Martinthe Spørgsmål ang fleksjob 1 14-03-2013 07:18
SDP stop efter arbejdsskade khas Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 12 13-11-2012 12:36
Arbejdsskade jyttels Alt det andet 2 29-10-2011 19:12
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Arbejdsskade CasperR23 De Unge 7 15-02-2010 10:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension