K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-03-2007, 12:05   #21
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
inger skrev:

Jeg er ikke så god til at formulere mig, men er der noget som I gerne vil have uddybet så spørg endelig.
He, he - Inger

Det må være en lille rest af compliance, der fortsat spøger i krogene Hmm... for hvis DU ikke er så god til at formulere dig..... er jeg det.... heller ikke B)

Det er meget oplysende at læse din beretning.... Endda tror jeg at det er endnu mere oplysende og respektindgydende - at læse hvad du kun skrev mellem linierne. For hvis jeg tager mig sammen og ser virkelig efter hvad du rent sjæleligt måtte igennem før dit fodfæste var blevet taget fra dig helt og du kun havde valget mellem at lade stå til eller at gøre front mod plageånderne.... ja, så bliver jeg sku som en saltstøtte - helt stiv af skræk for hvor meget du egentligt skulle gennemgå, før du er blevet et helt menneske igen = non-compliant.

Uha da da - Inger - hvor må have det kostet dig at nå så langt

Hatten af.....

Citat:
Metro skrev:
....hvor meget du egentligt skulle gennemgå, før du er blevet et helt menneske igen = non-compliant.
For dette er gevinsten - venner! At kunne heales, komme sig og blive et helt menneske igen.... kommer ikke af sig selv. Og hvis man/I ellers måske en gang imellem erkender at tingene havde udviklet sig så langt inde i en negativ spiral, så det næsten ikke er til at finde en udvej igen - bør man bevilge sig selv friheden til at droppe alle forsøg på "psykoanalyser" eller forsøg på at skaffe sig rimelige forklaringer på hvordan og hvorfor man er blevet så svækket af at opretholde forbindelsen med systemet.... I stedet.....

...kan man træffe en beslutning om at viske alle tavler rene i sit eget indre, gøre rent bord.... kort proces eller hvad den slags end plejer at hedde.... og samle sig selv udelukkende om alene at gå efter at blive "non-compliant" !

Derved opnår man det samme eller bedre/mere end hvis man gik i terapi for et smadret selvværd eller en tabt selvtillid; eller en generel svækkelse af troen på mennesker; eller hvis man blev fyldt med "lykke-medicinen" i stedet for ægte hjælp.... osv. osv.

At erstatte disse evindelige tiltag, ofte uden effekt nok til at kunne leve igen.... - med stræben efter at blive non-compliant - vil ikke alene virke bedre, men også kaste en hel stribe af mentale "frynsegoder" af sig undervejs, hvilket ikke ville ske hvis man blot slugte en pille eller lagde sig på briksen hos en behandler og startede med begyndelsen "før Kristi fødsel".... som man jo gør hos alskens psykoterapeuter.

Så hellere starte med tingene som de er lige nu; give sig god tid og mod på at tænke alting igennem; erkende hvor skoen trykker og overbevise sig selv om at man godt kan lære at sige fra...

Det VIL først mislykkes en hel masse gange og dette er helt o.k./normalt. Man må bare ikke opgive , men blive ved med at sige godnat til dagen med ordene: "Jeg ER non-compliant" og med samme ord hilser man næste dag godmorgen....: "Jeg ER non-compliant". Et hundrede gange... tusind eller flere tusind gange - lige til man selv føler sig hjemme i ordene/mantraen - fordi ethvert selvværd bygger bl.a. på graden af egen positive selvopfattelse og selvtilliden. Mantraen: "jeg ER non-compliant" bliver hermed til både en begyndelse OG nøglen til en helt ny indre fremtid.... som et frit sind - endeligt

Åh nej... det er blevet til en hel forelæsning (*rødmer*)... sorry. Håber I kan holde det (mig) ud. Sådan kan det gå når man "forskriver" sig...
  Besvar med citat
Gammel 21-03-2007, 23:47   #22
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
RE: Er du "Compliant"???

Sender store KRAM til Inge:
Det er virkelig flot beskrevet og aldeles lærerigt. Synd at du måtte alt dette igennem! Men KNUSS og kram for at du hermed hjælper MANGE ANDRE :@:@

Jo Metro: Du får sparket os til også AT EFTERKOMME det som sommetider får os til at springe over vor gærdet er lavest, og hvor vi dermed gør os selv en bjørnetjeneste. Så spark bare videre :@

Og hvem skrev om "non-compliant selvhjælps gruppe"? husker det ikke lige, men den har vi jo allerede gang i her og skulle den komme på fode IRL er jeg med! (Håber jeg får kompencerende hjælp til min "fritid") Men det vil være et kanon godt initiativ hvis vi kan få det stablet på benene yes! :@ Det kunne virkelig være en stor hjælp og støtte, hvis vi kunne danne RL-netværk. Få har resourser dertil men, er håbet startet kan det blive realitet, for vi har vel også lov at bruge nogle få resourser på os selv?

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2007, 13:51   #23
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Er du "Compliant"???

Citat:
Metro skrev:
Citat:
Trylledyr skrev:
Al kamp er svær og smertefuld, men endnu mere smertefuldt er det at miste sin selvrespekt. Man er nødt til at spørge, om man vil være det bekendt over for sig selv. Man glemmer tit, at det eneste rigtige er at kæmpe for sine rettigheder, hvis man ikke skal tromles over ende. (...) Vi har alle sammen rettigheder, og de er værd at kæmpe for. Med andre ord ”spænd hjelmen” og kæmp. Det er da inspirerende
Selvværd er ikke alt. Men intet er noget værd uden.
(Gloria Steinem)
Der er kun 2 dage tilbage af Påske"ferien" og måske en nyttig ting at gøre før alle konsulenter, sagsbehandlere og andre indpiskere indfinder dem igen på deres pladser, med friske kræfter og spareiver m.m. - er at lige dykke ind i tankerne og genopfriske beslutningen om enten at fortsætte som "compliante" og håbe på godt vejr eller.... anvende lidt af "påske-overskuddet" til at overveje om det ikke er på tide at bevæge sig mod en non-compliant indstilling til hvad man vil blive udsat for hver gang ens "sag" skal op og vendes igen-igen....

Held og lykke B)
  Besvar med citat
Gammel 29-04-2007, 07:14   #24
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Er du "Compliant"???

Inspireret af Stellas tråd: "Socialrådgiverne vil have prestige !" her: http://www.k10.dk/forum/viewthread.p...thread_id=1137 vil jeg gerne friske opmærksomheden op omkring dette emne endnu en gang:

Citat:
Metro skrev:
Og her er det vist nok på sin plads at minde os om, at denne tråd burde kunne inspirere mange af os til at videreføre tanken om det valg, alle burde kunne træffe i forbindelse med egen co-eksistens med "systemet" indtil deres egne sager er afgjorte og på plads.....

Om sagsbehandlingerne vil tage år endnu eller om de alligevel speedes op i en atmosfære af mere respekt for borgeren - afhænger ofte af om borgeren træffer selv det valg om at fortsætte sit medvirken som compliant eller non-compliant.
Socialrådgivere er mennesker, det er borgerne også - valget er dit: vil du fortsætte efter sommeren som compliant eller non-compliant?
  Besvar med citat
Gammel 13-09-2007, 13:13   #25
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Metro Se meddelelser
]

Derved opnår man det samme eller bedre/mere end hvis man gik i terapi for et smadret selvværd eller en tabt selvtillid; eller en generel svækkelse af troen på mennesker; eller hvis man blev fyldt med "lykke-medicinen" i stedet for ægte hjælp.... osv. osv.

At erstatte disse evindelige tiltag, ofte uden effekt nok til at kunne leve igen.... - med stræben efter at blive non-compliant - vil ikke alene virke bedre, men også kaste en hel stribe af mentale "frynsegoder" af sig undervejs, hvilket ikke ville ske hvis man blot slugte en pille eller lagde sig på briksen hos en behandler og startede med begyndelsen "før Kristi fødsel".... som man jo gør hos alskens psykoterapeuter.

Så hellere starte med tingene som de er lige nu; give sig god tid og mod på at tænke alting igennem; erkende hvor skoen trykker og overbevise sig selv om at man godt kan lære at sige fra...
Har lige læst denne tråd igennem, og det er virkelig interessant læsning og ikke mindst sandt og brugbart.

Jeg startede også med at have tiltro til systemet, men det ændrede sig hurtigt, da jeg på den hårde måde fandt ud af at hverken velfærdssystemet eller sundhedssystemet virkede.

Efter at have fundet mig i det værste sjusk og inkompetance både fra kommunen og lægernes side, begyndte jeg at sige fra. Jeg besluttede simpelthen at jeg ikke ville finde mig i mere, ikke længere være den søde pige som ikke svare igen, ikke længere være ydmyg og kravlende. Så jeg begyndte at stille krav, stille spørgsmål, klage over den dårlige behandling. Jeg begyndte at involvere andre i hvad der foregik både hos lægerne og på kommunen (desværre havde jeg et meget dårligt netværk, så dem jeg fortalte det til, troede ganske enkelt ikke på mig "så slemt kunne det jo ikke være!"), det var ellers noget som jeg bare havde holdt for mig selv, da jeg som den pæne pige ikke ville lægge andre til last med mine problemer.

Min almindelig læge besluttede sig nu for at fylde mig med lykkepiller, "så jeg kunne blive mig selv igen!" Og jeg fik omsider også en plads på ventelisten til en psykiater. Efter et års tid blev det endelig min tur, og jeg glædede mig til omsider at få noget behandling, at få talt ud om trafikulykken og få nogle svar på hvad jeg kunne gøre for at komme videre i mit liv. Men hun fyldte mig også bare med lykkepiller (jeg har ikke engang styr på hvor mange forskellige slags jeg prøvede). Pillerne virkede ikke mod min søvnløshed, mine flashbacks til ulykken forsvandt heller ikke. Lykkepillerne løste heller ikke mine problemer med kommunen eller forsikringsselskaberne, som var grunden til meget hovedpine og fortvivlelse. Lykkepillerne fjernede heller ikke den begyndende kræft i mit underliv.

På et tidspunkt sad jeg som en grønsag (pga. de oh så lykkelige piller), og kunne ikke huske fra A til B. Jeg kunne ikke længere stille krav, stille spørgsmål eller klage. Psykiateren slap for at tale med mig (hun skrev bare recepter ud) og besvare spørgsmål (igennem et år havde jeg forsøgt at få svar på hvad jeg fejlede, men fik aldrig svar) og kommunen slag for at høre på mine klager.

Sidst redigeret af Antoniette; 13-09-2007 kl. 13:21. Årsag: fejl
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2010, 12:16   #26
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
FANTASTISK TRÅD, jeg herigennem forsøger at få frem på indlægslisten, og pustet liv i igen.
Hele K10 er i min ydmyge optik én stor selvhjælpsgruppe, med det formål at støtte brugerne i at blive IKKE COMPLIANT.

Husk derfor at deltage aktivt, sålænge du overhovedet kan mobilisere en smule energi, når der kaldes til mailkampagner osv - det er DIG og DIN situation, der herigennem henter opbakning og fornyet styrke, til at holde dette mærkværdige liv ud.

tillad mig at citere et af mine tidligere indlæg, for at sætte tændstikken til ;-)

god søndag til alle
The ultimately non compliant

CITAT:

TIPS ifht at søge revalidering/FP
1) At "forvente", "regne med", "tro på" , "have tillid til" og at "gå ud fra", er lige så brugbart som at stoppe strømper med snot, når du er i nærkontakt med Systemet.

2) ALT hvad du ikke har på skrift findes ikke - mundtlige tilsagn osv er ikke-eksisterende, og kan ikke bevises når det brænder på, hvilket det kommer til at gøre før du aner.

3) Sig ALDRIG ja til noget med det samme, men bed om at få ting sendt med post/pr.mail, og køb tid, ved at sige du ikke forstår hvad de mener, bed dem om at uddybe, og husk at du har KRAV på at kunne tage en bisidder med, og at møderne kan/skal flyttes og udskydes lige indtil du har skaffet en bisidder, og tidspunktet også passer denne person - det kan være hvem som helst, bare du har et "vidne", og det er utroligt som tonen ændrer sig til det bedre, når der er et vidne tilstede.

4) du må ALDRIG til noget som helst møde, pr. brev eller i tlf. - jeg gentager A-L-D-R-I-G sige: " jeg VIL ikke".....
det hedder "jeg KAN ikke"!

Fordi: man/systemet kan ikke klandre et menneske for ikke at KUNNE noget, men selvfølgelig for ikke at gide noget.

Efter at have spillet efter systemets regler i næsten 10 år, og forgæves bedt om hjælp, men samtidig tilladt mig at kunne både læse, stave og passe aftaler, gik det endelig op for mig, at der kun er én vej frem, før man går helt under:

Spil dum, lyv, snyd, rag til dig, lav scener, tag det samme gamle tøj på til alle møder, kryb, slik røv, og hent AL den hjælp du kan få på forums som dette!

I Retssystemet er man uskyldig til det modsatte er bevist - når man har brug for det Sociale sikkerhedsnet, vender situationen 180 grader!!

DU er nu den anklagede, og skal med ikke-eksisterende/mikroskopiske ressourcer (og INTET netværk, hvis man er rigtig heldig, fordi de nu er skræmt væk af din stigende desperation og manglende terapi/hjælp) nu bevise, at du ikke kommer for at slå bunden ud af de stakkels trængte kasser, og snyde dig til noget du garanteret ikke har hverken behov for eller ret til - det er 99% af tiden den attitude man møder på kontorerne...........

Og i virkeligheden er gruppen af folk der ikke gider arbejde, meget meget lille, fordi det er grundlæggende i menneske-flok-dyrets natur, at ønske at høre til, give sit bidrag, at være en del af en helhed. CITAT SLUT

(Lad mig dog tilføje, at det selvfølgelig ikke er den tone jeg holder i kontakt med systemet ;-))
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2010, 16:24   #27
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Vil lige tilføje, at jeg langt hen ad vejen er helt enig med hansemand

Har dog lige et par tilføjelser:
Ift. revalidering, så kan det nogen gange være forskellen på at tro på noget, og derved at kunne få en revalidering, og så kontanthjælp.
Så hvis man er nået til det punkt, kan det alstå nogen gange være en ide at tage et sats - og måske det går, det ser vi da en gang imellem

At spille dum er faktisk ikke nogen dårlig ide - forstået på den måde, at jo flere spørgsmål man får stillet, og derefter svar på, jo bedre overblik og ejerskab har man i sin sag!

At lyve og snyde er nu en dårlig ide - for hvis det bliver opdaget, så har du virkelig stillet dig selv i en rigtig grim position! Men tilgengæld, så sørg for at fortælle HELE sandheden - sagsbehandleren ved jo kun det, du selv fortæller: Så fortæl både om jobbet, hverdagen, tankerne, følelserne og smerterne - så er både du og sagsbehandleren klædt meget bedre på!

At lave scener er en dårlig start, så giv din sagsbehandler en chance først - godt samarbejde er nu som regel det bedste. Men når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at det hjælper at være synlig, så hold en tæt kontakt med din sagsbehandler i form af telefonopkald, mails og samtaler.

Og det her er så en noget mere personlig holdning, og ved selvfølgelig ikke om jeg er et særtilfælde: Men jeg har mere respekt for folk, der viser at de gør en indsats og kæmper i hverdagen, såvel som ift. arbejdsmarkedet, frem for dem som opfører sig og ser ud som ofre - jeg har mere respekt og vilje ift. folk der kommer og har været i bad og har rent tøj på!

Og ja, så sørg for at hente al den information du kan! Herfra, fra din sagsbehandler, fra din fagforening (hey, du har garanteret betalt til dem i mange år, det er nu du skal have noget for pengene!), andre steder på nettet, venner osv!
Det er jo din sag, dit liv, og jo bedre du er klædt på, jo bedre er du stillet!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2010, 16:14   #28
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
@Andersine85:
Det smukke ved den skandinaviske verden er, at vi som udgangspunkt er lige og har lige muligheder - herfra går det så kun én vej!

De fleste normaltbegavede mennesker, med den mindste smule pli, har som jeg også tidligere delt din overbevisning om ret og vrang samt ærlighed.

Desværre, har den "naivitet" (er det ikke SKAMMELIGT at skulle kalde tiltro til medmennesker for naivt?!!) kostet helt ufatteligt, og umenneskeligt - på selvværd, selvrespekt, omgivelsernes respekt og lysten til at leve.

"Socialdarwinismen" tror jeg, jeg har set det blive kaldt et sted - det ER "survival of the fittest" der gælder, også på de gange hvor du færdes lige nu, og jeg håber du får hjulpet flest mulige m-e-n-n-e-s-k-e-r, før du selv bliver grebet af klientlede, angst, depressioner osv, og må sygemeldes - og måske på FØRTIDSPENSION.

Som en direkte følge af den krig der vil opstå i dit indre, fordi der INGEN sammenhæng er mellem rimelighed, retfærdighed og de afgørelser der flyder som en lind strøm fra de kontorer som du tilhører Stammen omkring.

Og det er NETOP Stammen af sagsmishandlere, der med egne agendaer i bagagen fremelsker den attitude du opponerer imod - er personen der henvender sig for "ressourcestærk" i deres øjne, bliver man simpelthen ikke hørt eller taget alvorligt.

"Ressourcestærk" var i mit tilfælde, at kunne læse, skrive og se præsentabel ud, samt have styr på sin økonomi, og klare mål for fremtiden - LAD ENDELIG VÆRE MED DET!!!

Ovenstående kan nemlig ikke spille sammen med en fuldfed depression, ifølge den manual den unge papirskubber fulgte, mens hun løj mig lige op i hovedet, og gav en fejlfyldt opskrift på, hvorvidt jeg kunne/ikke kunne søge xxxx-hjælp.

Det har kostet mig 8 ULTRA-vigtige år af mit liv, som aldrig kan fås tilbage - når du om en rum tid bliver over 30 år, vil du langsomt begynde at forstå hvad der her menes.

Og det sted jeg er havnet nu, på samfunds-bunden, kunne jeg ***XXX***XXX godt være foruden.

Jeg er parat til at opgive den fordømte check der lander på kontoen hver måned, TIL HVER EN TID, hvis jeg kan få mit liv, mine venner, og min lyst til at leve tilbage - skal vi bytte??!


Anbefalet pensum til videreuddannelse:
* de forfærdende mange tråde herinde, der beretter om ødelagte skæbner, som kunne have haft et langt bedre - og mere anstændigt! - liv.
*bog Kafka: "Processen" - om at være anklaget, uden at vide for hvad.
*Film: "Gothika" - med Halle Berry i hovedrollen som den systemtro psykiater Miranda Grey, der pludselig havner på den anden side af pacificeringsbælterne!


Chloe: You have no idea how it feels not to be trusted.
Miranda: You've got to trust me too, Chloe
Chloe: You can't trust someone who thinks you're crazy!

Sidst redigeret af hansemand; 15-06-2010 kl. 19:02.
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2010, 16:44   #29
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
hansemand :

Citat:
Jeg er parat til at opgive den fordømte check der lander på kontoen hver måned, TIL HVER EN TID, hvis jeg kan få mit liv, mine venner, og min lyst til at leve tilbage - skal vi bytte??!
Som talt ud af MIN mund !!!


P.S. Hvor er det skønt at se en gammel tråd blive taget op påny !
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2010, 17:03   #30
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Godt gået hansemand... -helt enig med dig og Metro(ved ikke om dette er et tilfælde?).

Og mange tak for info og spændende læsning, håber det forsætter
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension