K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-07-2015, 10:18   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
God artikel omkr. funktionelle lidelser fra Information

Alene titlen fortæller en del:

Citat:
Karaktermord på (kvindelige) patienter
Og i brødteksten:

Citat:
Myterne om de såkaldte funktionelle lidelser står i kø, og det går ud over patienterne – især kvinderne – der mødes med mistro og dårlig behandling af lægerne. Fordommene har historiske årsager, siger cand.psych. Peter la Cour
http://www.information.dk/538501

Jeg har ikke selv haft "fingrene nede" i funktionelle lidelser, og trods Peter La Cour er leder af Videnscenter for funktionelle lidelser i Psykiatri København, finder jeg artiklen læseværdig trods der ikke gøres op med selve begrebet funktionelle lidelser. Men det er vel også for meget at forlange af en mand, som er leder af centret.

Måske kender andre til dette center, som blev oprettet i 2013? (Hører under psykiatrien!!!) Og er bedre til at sætte denne artikel og dens kilde i relief.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 10:44   #2
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Jeg finder det godt at der findes et sted hvor man behandler disse lidelser, og hvor man ved at henvise mennesker med uklare symptomer/klager, kan få delt op hvem der reelt har en funktionel lidelse og hvem der skal behandles på anden måde.

Der er ingen tvivl om at funktionelle lidelser findes, og kan de behandler skal de også.
En kollega til mig fjelde alt og ingen læge kunne gøre det godt nok.
En læge gav hende akupunktur, efterfølgende fandt hun en af nålene i hendes tøj.
Hun var sikker på at nålen ville være gået i hendes blødstrøm.
Sådan noget er en fuldstændig syg opfattelse af sygdom og hvordan kroppen virker fysiologisk.
Jeg mener at det er på sin plads at behandle folk i klinik for funktionelle lidelser når man har så forvrænget en opfattelse af kroppen.
Det beskrevne med nålen er blot et eksempel på denne persons mange fortrængninger af den fysiologiske virkelighed.

Jeg er sikker på at mennesker bliver afsluttet lige på hurtigt det overhovedet kan ske hvis de er henvist og alligevel ikke hører under målgruppen for funktionelle lidelser.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 11:37   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Problemet med funktionelle lidelser, er at nogen fysiske sygdomme også kommer i den kategori. Funktionelle lidelser er en psykisk diagnose. I hele det her system, er det ekstremt svært at få fleksjob/førtidspension, når lidelsen er psykisk, da der næsten hele tiden er behandlingsmuligheder. Ting som ME, "frossen arm"(mener jeg det hedder), og sågar også en diskusprolaps er sendt der hen. De behandler ved mindfullness, en forskruet version af kognitiv terapi og noget fysisk genoptræning. De har endnu ikke kunnet fremvise nogen resultater af deres behandlinger.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 11:54   #4
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Problemet med funktionelle lidelser, er at nogen fysiske sygdomme også kommer i den kategori. Funktionelle lidelser er en psykisk diagnose. I hele det her system, er det ekstremt svært at få fleksjob/førtidspension, når lidelsen er psykisk, da der næsten hele tiden er behandlingsmuligheder. Ting som ME, "frossen arm"(mener jeg det hedder), og sågar også en diskusprolaps er sendt der hen. De behandler ved mindfullness, en forskruet version af kognitiv terapi og noget fysisk genoptræning. De har endnu ikke kunnet fremvise nogen resultater af deres behandlinger.
De fysiske sygdomme man vælger at behandle i det system, der foregår det efter princippet:
"Som man har det og som man tager det "
Og her er det efter min bedste overbevisning korrekt at behandle fysisk syge med terapi og mindfulness, indtil man får pakket patienternes symptomer ud og kan se hvad der fysisk er galt og i hvilken grad.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2015, 11:58   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Salsa
Problemet opstår når tingene ikke bliver undersøgt godt nok, inden man sendes over til funktionelle lidelser.
Man bruger f.eks. term-modellen lidt for ofte.
Du kan læse om term-modellen her: http://www.migraeniker.dk/da/term-modellen

Her inde er der en masse imod funktionelle lidelser. Der er selvfølgelig to sider af alle sager, men jeg synes det er vigtigt at have denne vinkel med når man danner sig en mening om det: http://www.funktionellidelse.dk/menneskesynetside1.html
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension