K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-01-2011, 15:16   #1
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Spørgsmål til de tunge §-Piger/§-Drenge: Arbejdsprøvning/lovhjemmel?

Er det påbudt ved lov at arbejdsprøve en borger, hvis behandling af førtidspensionsansøgning er afvist af såvel kommune som BAN (beskæftigelsesankenævnet)?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2011, 15:33   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
alle skal kunne arbejdsprøves, fordi man skal kunne vudere ens arbejdsevne og det er kommunen alene som vudere det. Alså om det hedder flex eller pension
den eneste mulighed for at slippe er hvis en læge skriver det vil forværre ens heldbred på sigt. alså ikke kun mens man er i arbejdsprøvning
det har min psykiater skrevet til kommunen
men får også noget meget kraftig medicin
er heller ikke afklaret endnu omkring arbejdsevne, men håber den bliver engang i foråret

Men har du slet ikke været i arbejdsprøvning?
du skal huske alt er jo bygget op omkring arbejdsevnemetoden der i er arbejdsprøvning en meget vigtig brik

Sidst redigeret af MTVRV1; 14-01-2011 kl. 15:39.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2011, 16:21   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Mener en arbejdsprøvning er forældret efter cirka et år eller lidt mere
men har ikke nogen § på det

derfor man ser nogen kommer i arbejdsprøvning 2 eller 3 gange
pågrunden af den langsomme sagsbehandling fra kommunen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2011, 16:26   #4
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
@MTVRV1: Jeg er meget enig i dit svar:

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
alle skal kunne arbejdsprøves, fordi man skal kunne vudere ens arbejdsevne og det er kommunen alene som vudere det. Alså om det hedder flex eller pension

den eneste mulighed for at slippe er hvis en læge skriver det vil forværre ens heldbred på sigt. alså ikke kun mens man er i arbejdsprøvning

det har min psykiater skrevet til kommunen
men får også noget meget kraftig medicin

er heller ikke afklaret endnu omkring arbejdsevne, men håber den bliver engang i foråret

Men har du slet ikke været i arbejdsprøvning?

du skal huske alt er jo bygget op omkring arbejdsevnemetoden der i er arbejdsprøvning en meget vigtig brik
Jeg er meget enig i ovenstående vurdering og vil uddybe ved citat fra debat i september på K10 om lægefaglig og socialfaglig dokumentation tilsammen i ressourceprofil jf. arbejdsevnemetode med henblik på samlet at vurdere behov for at rejse sag om førtidspension:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=125366#post125366


For at komme i nærheden af en førtidspension, skal

1) sygdommen være stationær

2) behandlingsmulighederne være udtømte

3) funktionsevnen være beskrevet (betydeligt og varigt nedsat)

4) arbejdsevnen være reduceret til det ubetydelige eller næsten ubetydelige


Ad pkt. 1: Det væsentlige her er formodentlig, at der ikke er en statistisk chance af en vis størrelse for at sygdommen bedres.

Ad pkt 2: Her er tale om anerkendte og relevante behandlinger

Ad pkt 3: Det er lægen der skal beskrive funktionsevnen

Ad pkt 4: Det er her arbejdsprøvningen kommer ind i billedet - med mindre den fra lægelig side frarådes (er kontraindiceret).

Håber disse overvejelser kan hjælpe videre i valg af videre satsning på tiltag i din sag.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2011, 17:21   #5
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
MTVRV1 og Katharina, mange tak for Jeres svar!

Jeg er helt enige med Jer, men spørgsmålet er, om der er lovgivning og direkte paragraffer, der påbyder GENTAGNE arbejdsprøvninger?

Som vi ved her fra K10, er adskillige borgere påbudt flere arbejdsprøvninger pga. kommunens smøl (min situation lige nu)... hvilket efter min mening er uacceptabelt, da jeg har opfattelse af, at flere borgere får forringet deres helbred, tildrager sig psykiske diagnoser og i værste fald helt krakelerer psykisk over at blive trukket rundt i manegen i årevis...

Jeg mener ikke, det er lovpåbudt, at foretage gentagne arbejdsprøvninger (at det kan blive nødvendigt pga. smøl og lign. er lidt en anden sag, efter min mening).

Var bare MEGET nysgerrig på, om nogen måske sad inde med viden om én eller flere paragraffer mht. arbejdsprøvning...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2011, 17:29   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser

Men har du slet ikke været i arbejdsprøvning?

Jo, MTVRV1, i 2003, helbred forværret, søgt førtidspension 2005, indstillet af to socialrådgivere i 2006 og 2009, afslag 2010 = MEGA-SMØL!

du skal huske alt er jo bygget op omkring arbejdsevnemetoden der i er arbejdsprøvning en meget vigtig brik

Det er vi helt enige om!
...men det kræver, at kommunen agerer på borgeres sag og ikke lægger sagerne i en støvet kælder i Nyropsgade...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2011, 17:40   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...men det kræver, at kommunen agerer på borgeres sag og ikke lægger sagerne i en støvet kælder i Nyropsgade...
Ja smøl er det værste ved dette system
selv ens lægepapir bliver forældet
de trækker også min sag i langdrag
det er faktisk først efter jeg er kommet under psykiatrien at kommunen har indkaldt til samtaler og så videre
dem har de åbenbart respekt for

Men er det en arbejdsprøvning der stå i vejen for, for behandling af din pensionsag. for så er det bare og forlange en
hvis alså du har mod på det
for der kan være sket meget på 7 år
Men må indrømme din sag er grotesk med stort G
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2011, 17:46   #8
Garfield
Hvor skulle jeg ellers være
 
Garfields avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 196
Styrke: 15
Garfield er ny på vejen
der findes jo desværre ikke en lov der siger max 3 arbejdsprøvninger, i min verden burde 1 jo kunne gøre det, men ja ens helbred skal være meget grelt hvis man skal tilkendes pension uden arbejdsprøvning
__________________
Elsk mig mest, når jeg fortjener det mindst
for der behøver jeg det mest
Garfield er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2011, 17:55   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Ja smøl er det værste ved dette system
selv ens lægepapir bliver forældet
de trækker også min sag i langdrag
det er faktisk først efter jeg er kommet under psykiatrien at kommunen har indkaldt til samtaler og så videre
dem har de åbenbart respekt for

...jeg tror, at du har handlet klogt, MTV, i forbindelse med afslag på din §17, ved at spørge: Hvad mangler I? (hvis jeg husker din sag korrekt)

Jeg ville ønske, jeg havde været lige så klog...


Men er det en arbejdsprøvning der stå i vejen for, for behandling af din pensionsag. for så er det bare og forlange en
hvis alså du har mod på det
for der kan være sket meget på 7 år

NU handler man og påbyder arbejdsprøvning, men ud fra en katastrofal (for mig) speciallægeerklæring, der er så positiv, så jeg bliver vildt glad for at være blevet SÅ rask på bare en times lørdagskonsultation...

Men må indrømme din sag er grotesk med stort G

Tak, søde! DET er vi enige om!
Logger af igen, skal videre med anke til BAN...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2011, 18:03   #10
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Garfield Se meddelelser
der findes jo desværre ikke en lov der siger max 3 arbejdsprøvninger, i min verden burde 1 jo kunne gøre det, men ja ens helbred skal være meget grelt hvis man skal tilkendes pension uden arbejdsprøvning

Det med helbreddet har du ret i, Garfield, du sidder også "i saksen", hvis jeg husker ret.

...begynder at tro, at man vil gå på kirkegårdene, tage asken op af urnene og sende dem i arbejdsprøvning i en islandsk askesky (galgenhumor kan forekomme)!
Tak for respons!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
lovhjemmel til at lyve?? einstein Politik og Samfund 21 01-08-2012 12:12
spørgsmål ang. arbejdsprøvning Mølgaard Alt det andet 8 12-07-2012 17:06
Kommunerne er så tunge at danse med, østerbro Politik og Samfund 17 11-03-2011 13:35
Studerende afgør tunge sociale sager Stella Skal kommuner ikke overholde loven? 15 14-12-2008 09:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension