K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-05-2013, 10:24   #1
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Ressource-forløb

Jeg har to spørgsmål som er vigtige for mig at finde ud af.
Jeg håber at nogen herinde fra ved noget om det.

Det er fordi jeg har fået at vide gennem min læge at jeg snart bliver indkaldt til det der møde med ressource-teamet og de vil sætte mig i ressource-forløb hvor jeg skal igennem et psykiatrisk forløb. Det lugter langt væk af tvangs-medicinering som de ved jeg har det skidt med

Spørgsmål nr. 1: Jeg får lige nu en paragraf 34 inkluderet i min kontanthjælp pga jeg bor til en husleje der er høj bl.a pga de forbrugs-udgifter vi har i bebyggelsen. Uden paragraf 34 kan jeg ikke bo her.

Får jeg indraget min paragraf 34 når de sender mig i ressource-forløb ?

Hvis de tager p 34 fra mig kan jeg så nægte ressource-forløb uden at de fratager mig min kontanthjælp ?

Spørgsmål 2: De gange hvor jeg har været henvist til en psykiater gennem min læge har der været en ventetid der sagde 2 år pga ventelister og fordi jeg ikke hører ind under de grupper der får tilbudt psykiatrisk hjælp gennem kommunen fordi jeg er for gammel.

Så når de nu vil henvise mig til psykiater gennem et ressource-forløb er der så den samme lange ventetid på 2 år inden jeg kan komme i gang med ressource-forløbet fordi jeg skal på vente-liste igen ?

Jeg synes simpelthen det er så håbløst og at jeg ingen vegne kommer.
Jeg har slet ikke lyst til at tage op til det team og snakke med dem de er jo alligevel fløjtende ligeglad med hvad jeg mener om tingene
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 10:34   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Har hørt flere, der er meget glade for forløbet, men selvfølgelig meget individuelt.
Forløbet kan dog være meget mere varieret end det, du frygter.
Prøv at læse her på Beslæftigelsesministeriets hjemmeside
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ceforloeb.aspx
Jeg håber virkelig, du for din egen skyld, kan finde de positive briller og give det en chance.
Al held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 10:40   #3
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Hej Stampe,

Ved du noget om de så fratager mig den paragraf 34 ?

Det nytter jo ikke noget hvis jeg står og ikke kan betale min husleje bare fordi jeg skal på den der ressource-ydelse.
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 10:49   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
§ 34 ydelse er uafhængig af andre ydelser, men vær opmærksom på at den normalt kun tildeles 6 måneder af gangen.

En ressourceforløbsydelse er beløbsmæssigt det samme som du får nu, den store forskel er at der IKKE er modregninger i f.eks. en ægtfælles indtægt eller formue...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 10:52   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
§34 er udelukkende beregnet på kontanthjælpsmodtagere.. medmindre det går ind under den aktive indsats..

Så du må prøve at gå på kommunen og spørge hvilke muligheder du har hvis du overgår til ressourceforløbsydelsen, når den er på kontanthjælpsniveau.

"§ 34. Personer, der opfylder betingelserne i § 11, og som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp efter § 25 få en særlig støtte."

"§ 11. Kommunen yder hjælp i form af kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126

Ressourceforløbene hører ind under lov om aktiv beskæftigelsesindsats.. men selv om du kan få lov til at beholde den, kan de altid tage den igen, hvis de kan godtgøre at der findes billigere lejeboliger.

Uagtet at man ikke har råd til flytning, nyt indskud og alt det der...

https://www.retsinformation.dk/Forms...=146382#Kap12a
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 25-05-2013 kl. 11:01.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 11:06   #6
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Mange tak for svar det er godt med lidt information for jeg hørte for et stykke tid siden på K10 at de ville fjerne p 34 når man røg i ressource-forløb.

Jeg ved godt at p 34 skal fornyes det står der i de papirer man får ved hver fornyelse ellers lukker de for den.

Men tak for svar
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 11:12   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144899

Hvis du scroller ned til tabel 6 for ressourceforløbsydelse står §34 nævnt med vejledende satser samtidig..

Så hvis du ikke render ind i de alm. problemer med den paragraf, er du sikret lige så godt som nu i hvert fald..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 25-05-2013 kl. 11:15.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2013, 22:38   #8
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Nå så har jeg været til møde med noget der kalder sig tværfagligt team.

Jeg har ingen papirer fået vedr. hvad der kom ud af det.

Jeg aner ikke om jeg er i ressource-forløb nu og hvor længe det forløb skal vare og jeg fik ikke rigtig fat i nogle informationer andet end at jeg skulle på et kursus og så skulle jeg til at gå hos en psykiater.

Hvis der nu f.eks er 2 års ventetid på at komme til hos den skide psykiater så vil det vel betyde at jeg kommer til at stå på "Stand by" igen i de næste to år ?

Jeg må indrømme at jeg er super bange for kommunens folk og tør derfor ikke spørge dem om noget når jeg bliver kaldt til samtale.

Det virker som om de sidder og snakker hen over hovedet på mig og at de ikke forklarer mig eller sætter mig ind i de planer de har for mig. Jeg får simpelthen ingen informationer om hvad det er de har gang i.

Er jeg den enste herinde der har oplevet sådan noget her ?
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2013, 23:05   #9
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Aktindsigt

Du skriver, at du savner information om hvad kommunen har tænkt sig. For at få mere at vide, kunne det være en god ide at søge aktindsigt i de papirer der ligger i din sag. Du kan finde skemaet her:

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2013, 23:06   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er i hvert fald vigtigt når du har det sådan, at du har en ven/veninde/familie/bisidder med til den slags møder/samtaler, og som måske kan guide dig ind på relevante spørgsmål og være tovholder i samtalen.....

Hvis du ikke spørger, ikke siger noget og ikke rigtig kommer til orde, så er der fare for de tromler dig fuldstændig ned, lidt som den der tier, samtykker.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressource-forløb for folk over 40 ! Birkes-musen Politik og Samfund 43 17-06-2014 23:30
Ressource-forløb LeneHK Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 27-08-2013 11:31
ressource +lægeoplysninger blme Alt det andet 7 01-09-2011 23:43
Ressource Konsulenterne Lotus Alt det andet 1 01-02-2011 23:33
Ressource til vurdering ? nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 23-06-2010 17:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension