K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-08-2009, 20:52   #11
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg ved, at der var en kvinde, som søgte hjælp om rengøring,
men da hun havde en rask ægtefælle, kunne hun ikke få det, sagen
blev anket, og jeg har læst det et sted under det sociale nævn,
eller sådan noget, så kommunen giver ikke megen hjælp, når
man har en rask ægtefælle, eller børn som kan hjælpe, jeg modtog
hjælp under paragraf 100 i 3 år, jeg skulle dukomentere medicinforbruget.
via. årsopgørelse fra apotheket, det havde jeg ingen problemer med, men
kommunen havde medregnet et par kiropraktorbesøg om måneden,
som jeg også dokumenterede, men det var en fejl, så jeg mistede ydelsen,
da kommunen ikke måtte betale kirupraktorbesøg, jeg har pga. min lidelse
vederlagsfri fysiaterapi, men har brug for en kirupraktor, jeg fik så noget
andet medicin på grund af en anden kronisk lidelse, men den mente de ikke
var af indgribende karakter i min tilværelse, så den ville de ikke medtage,
jeg kunne dog søge seperat på den lidelse, jeg skulle altså have udgifter
på hver lidelse på 6000 kroner årligt, og det havde jeg ikke, man mente
heller ikke der skulle sættes ind med indgribende hjælpeforanstaltninger
i mit hjem, klart, min familie skal jo gøre det,
Sagen har været hos det sociale nævn, men blev afvist, da man ikke mente
der var sat ind med indgribende hjælpeforanstaltninger.
Lægen havde skrevet, at medicinen var uundværlig og ordiniret af special.
læger, men det betød altså ikke noget, men kan forstå på sagsbehandleren,
at de fleste som modtager hjælp, også modtager personlig pleje, eller ville
dø, hvis ikke de får deres medicin, så det er blevet meget svært at modtage
hjælp under paragraf 100.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 09:39   #12
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Ja så er ansøgningen sendt i Mandags
så må vi se hvornår der kommer svar tilbage

Tak for hjælpen tutti

Tanja:

Det lyder da utrolig de forskellige ting man fejler kan jo have en sammenhæng og medicinen man får kan også have en masse bivirkninger
der har en stor indflydelse

Vil det sige hvis du fejler 3 ting skal der være udgifter for 6000 på hver?
og så skal man have 1500 som minimum for hver lidelse
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 18:18   #13
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Ja, man skulle søge på hver lidelse, og hver især skulle der være udgifter
på for 6000 årligt.
Lidelsen/lidelserne skal også være af indgribende karakter i
i ens hverdag, så der skal sættes ind med betydelige hjælpe-
foranstaltninger.
Jeg håber det bedste for dig.

Sidst redigeret af Tanja; 21-08-2009 kl. 18:23.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 13:59   #14
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
ja så er samtale skemaet kommet ...det gik hurtig

Fodbehandling og fysioterapi er åbenbart behandlingsudgifter så det skriver hun dækkes ikke men transport dertil gør...
mærkelig det er jo fordi man er vant til at ordne fødder selv men ikke kan mere pga af sygdommen tja det troede jeg så var en merudgift men det er det så ikke...

men hold da op det er svært at udfylde...man skal faktisk på kursus for at vide hvordan man formulerer de ting man gerne vil beskrive

Det ville være rart at se hvordan sådan et samtaleskema ser ud udfyldt (ved godt det slet ikke er ens fra person til person) men det kan da give en ide til formuleringen ved i om man kan se det nogen steder?

Kender i det at man er så gammeldags og vant til at klare alt selv både praktisk og økonomisk, at det føles flovt, ydmygende at sidde og tænke... beskrive hvad man ikke selv kan mere og man tænker: "jo det må du altså kunne klare"... men det kan man bare ikke !!!!!

Nok derfor det er så svært at udfylde

Måske det kun er mig der har det sådan
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 13:10   #15
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Jeg har idag fået brev fra kommunen ang. min ansøgning om merudgiftsydelse

Der står: i forbindelse med din ansøgning om merudgiftsydelse tilbydes du en samtale med mig. Jeg vil gerne tilbyde at komme på hjemmebesøg hos dig
Såfremt dette tidspunkt ikke passer o.s.v.

Nu er så mit spørgsmål: er det normalt de kommer på hjemmebesøg?

Jeg har søgt om tilskud til bla. medicinudgifter, transport, vinduespudsning
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 18:04   #16
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Hejsa

Jeg har ikke hørt om hjemmebesøg - men det kan da være, en service de giver, såfremt de mener at du har det for træls til at skulle ind til dem??? Måske I kan få talt om andre ting, som det så ikke kan komme til at fungere for dig. På den anden side, kan det også være en mulighed for at tjekke hvad du kan holde til, samt hvordan du håndterer givne situationer i dit daglige virke.

Når de kommer, skal du naturligvis ikke på forhånd få din mand eller andre til at "suse rundt" som en lille rengøringstornado, for at der skal se pænt ud. Der skal bare se ud, som det gør til hverdag, ellers giver det ikke et rigtigt billede af, hvordan det er. Det kan være, at du skal have hjælp tli at stryge, vaske m.v. også..

Held og lykke med det hele

Hilsen Tutti
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2009, 22:42   #17
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
jomfruen det må være forskelligt fra kommune til kommune, jeg kender en der skulle have en krykke den satte de bare uden for døre, til gengæld har jeg så været bisidder hos en anden der søgte lidt mere omfattende og det var bla sådanne ting til hjemme (som du har vinduspudsning ) og der kom de på hjemmebesøg det viste sig at være en mere end god ting....

For da hun var der spurgte hun mere end grundigt ind til helbred, mulighed for rengøring osv osv ..

Og det endte faktisk med at borgeren fik både elevatorseng, hjemmehjælp , hjælpemidler på toilettet, rolator og andre ting der gjorde dagen og vejen meget nemmere ...

Så mon ikke de kommer for at få en grundig snak med dig så i kan finde ud af hvad der er nødvendigt og hvad der ikke er for at du kan fungere ...
  Besvar med citat
Gammel 30-11-2009, 12:16   #18
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Nu har jeg overstået mødet og det.....

var absolut ikke for at hjælpe ...hun startede med at sige det var for at hjælpe men hun vidste faktisk ikke ret meget om §100 da hun lige var startet....
ligegyldig hvad vi spurgte om vidste hun det ikke ...

Nu har jeg så fået en mail fra hende:

Citat:
Vedr. ansøgning om merudgiftsydelse i henhold til Servicelovens § 100

Jeg skal til at beregne dine nødvendige merudgifter og jeg har i den forbindelse nogle spørgsmål vedr. de håndsrækninger, som du søger dækket.

Jævnfør Servicelovens § 100 skal der tages hensyn til øvrige medlemmer i ens husstand i vurderingen af antallet af håndsrækninger. Det forudsættes at eventuelle medlemmer af ens husstand deltager i opgaveudførelsen i hjemmet. Derfor har jeg brug for at vide:

Hvor mange timer til håndsrækninger søger du om årligt?
Hvilke praktiske opgaver søger du håndsrækninger til? Du må gerne udspecificere dette.
Hvilke praktiske opgaver hjælper din kæreste med i dagligdagen? Hvor arbejder din kæreste og hvilke arbejdstider har han? Har han også tid til at deltage i eventuelle fritidsaktiviteter?


Man skulle jo tro det var derfor hun kom til møde hjemme for at hjælpe med at finde ud af det, syntes det er total spild af tid og kan godt forstå det tager lang tid så

Hvordan i alverden gør man håndsrækninger op i timer???

Jeg har søgt håndsrækninger 2000 kr. til:

Tilskud til benzin(min ex kører til alt vedr.vores søn på 15 ) , chokolade blomster m.v. til bl.a. mine børn, kæreste og venner der altid træder til, tager fri og hjælper med møder, læge m.m. også ikke mindst med det praktiske.

Der skal åbenbart en hel stil til igen .....er der andre der har prøvet det?
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2009, 16:17   #19
storesøster
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 42
Styrke: 15
storesøster er ny på vejen
Du behøver ikke gøre håndsrækninger op i timer, der er ikke noget der hedder håndsrækningstimeløn.

Håndsrækninger kan være så meget, så tænk på hvad du beder andre om af "småting" i hverdagen, det kan være naboen der lige hjælper med f.x at skifte en elpære, rydder lidt sne foran døren, lige tager småindkøb med på vejen eller lige går med til købmanden for at bære varer....håndsrækninger er alle de "småtjenester" du beder andre om, som du ikke kan selv, og som man normalt ville takke for med en buket blomster eller en æske chokolade. Jeg får 1200 om året til håndsrækninger, også selv om jeg har en rask mand, han kan jo ikke være hjemme altid og formålet med en § 100 er jo, at jeg skal kunne leve så normalt som muligt.

Så vil kommunen gøre håndsrækninger op i noget, så gør det op i blomsterbuketter eller små æsker chokolade. Det er da rimeligt at din søn/nabo/veninde får både benzin dækket samt lidt mundgodt, når de ulejliger sig med til f.x læge, bibliotek og andre steder du færdes. Jeg har f.x altid en med på biblioteket, da jeg ikke selv kan bære bøger.

Jeg får også til fodpleje, 2400 om året, fodpleje er IKKE behandling, kan man ikke ordne sine fødder selv p.g.a fysiske begrænsninger, så er fodpleje hverken behandling eller luxus.

Angående transport, så skal kommunen finde ud af hvordan du bedst bliver kompenseret, måske vil en handicapbil afhjælpe, måske vil en kommunal transportordning afhjælpe, måske vil udlevering af taxiboner være den bedste løsning....i mit tilfælde vil ingen kommunal ordning kunne kompensere mit kørselsbehov, så jeg får kontanter og ringer så selv efter en taxa.

Jeg bad selv om hjemmebesøg, jeg mener og mente også dengang, at hvis en sagsbehandler med egne øjne ser de besværligheder man er oppe imod til daglig, så vil det tit gøre et andet indtryk. Jeg var åbenbart heldig, ikke på noget tidspunkt havde jeg problemer, håndsrækninger og fodpleje foreslog kommunen selv og min ansøgning gik også lige igennem.

Var jeg dig, så fyld så meget på som du overhovedet kan komme i tanker om, uanset hvor "lidt" du syntes det er, så er der også lidt kommunen, så at sige kan "slå af på"......skulle du få afslag, så ank og klag endelig. Umiddelbart ser det ud til at ordningen bliver forvaltet forskelligt fra kommune til kommune, og med en vis nidkærhed i nogle kommuner.

Skulle du få afslag, så håber jeg at du anker hele vejen igennem
storesøster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2009, 18:18   #20
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Tak for svaret storesøster

Har da godt nok også svært ved at sige et år frem i tiden hvor mange timer man har brug for en håndsrækning

Fodpleje fik jeg med det samme at vide jeg ikke kunne søge til det går under behandling da jeg sendte den første ansøgning, kun transporten
ellers noget man ikke lige syntes ens kæreste skal gøre
mærkelig der ikke er de samme regler i kommunerne eller er der forskel på hvilke sygdomme man har?

men ja jeg anker bestemt hvis det bliver afslag
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Merudgifter § 100 Peppe Dit og Dat 52 19-02-2012 19:03
Merudgifter §100 bak.iver Alt det andet 0 16-05-2011 17:13
merudgifter § 100 mams Dit og Dat 3 15-02-2011 01:17
Merudgifter §100 Molly-1 Hjælpemidler til handicappede 8 29-06-2010 10:02
Fleks og Hjertepatient Raphael Din historie 11 21-05-2008 16:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension