K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-08-2008, 15:48   #1
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
notat fra Odense - sociallægers rolle

En borger i Odense har fået vedhæftede udleveret.

Han (og jeg) vil meget gerne høre jeres kommentarer på disse



Lena
Vedhæftede thumbnails
Klik på billede for større version

Navn:  scan0002.jpg
Visninger: 627
Størrelse:  264,0 Kb
ID: 111   Klik på billede for større version

Navn:  scan0003.jpg
Visninger: 570
Størrelse:  351,3 Kb
ID: 112  
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2008, 16:30   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.767
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Lena.

Jeg har ikke indblik i de nøjagtige juridisk, korrekte, officielle lovbeskrivelser af hvad en lægekonsulent skal og må gøre/mene/skrive i en given sag. Udover at en sådan lægekomsulents hovedopgave er at oversætte og hjælpe/råde en socialrådgiver/sagsbehandler i sagforløbet i en given sag.

Jeg der er særdeles vant til at læse vanskelige tekster oplever en skrivelse hvor der er mange selvmodsigelser. Imellem linierne oplever jeg en tendens til at sociallægen bliver, lader sig, bruge til en juridisk gyldig position som der ikke er belæg for i skrivelsen.

Det er efter min mening en "elastikskrivelse" dvs hvor lang er en elastik? Fortolk som du ønsker og lad os se hvad der sker.
Tro mig. Der er ikke sat et eneste komma uden der ligger store overvejelser bag.

At sende en sådan formuleret skrivelse til en klient har efter min mening og erfaring kun eet formål. "Vi har styr på det juridske, dokumeterer det og det skal der rettes ind efter"

Men da jeg kender lidt til både din og andres erfaring syntes jeg at skrivelsen skal "disikeres helt ud" og sammenholdes med det juridsike korrekte gældende linie for linie. Så kan vi jo senere få den vurderet eller indsende en klage til dem der har forstand. Det bliver spændende at læse andres meninger. Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-08-2008, 16:33   #3
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Det undre mig at man klart i vedhæftet dokumenter, skriver at det er den behandlende læge der har det fulde ansvar for diagnostik og behandling. Samtidig giver man sociallægen ret til at underkende den behandlende læges vurdering af berettigelsen af en sygemelding. Man skulle jo tro at det er den læge som rent faktisk til ser patienten og som forestår behandlingen, som har styr på hvornår der er behov for sygemelding og ikke en papirlæge, der kun kender patienten/klienten via papir. Kan godt frygte at det sidste vil blive misbrugt af sociallægerne.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2008, 16:51   #4
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Tja intet overrasker mere

Jeg vedhæfter til orientering skrivelse fra kommunen.

Bemærk afsnittet omkring sociallægers rolle



Betyder det at vejledning omkring sociallægers rolle kan arkiveres lodret???

Jeg er ret imponeret over denne;
"Vedr. afsnittet supplerende oplysninger til min sag; Disse oplysninger tilføjes sammenfatningen i sagen til trods for, at oplysningerne ikke indgår i denne form i samtaleskemaet udfyldt af dem"

Jamen det var da "sødt" af dem - oplysningerne er at jeg er tildelt førtidspension i mellemtiden. Hvis det er en udvidet service at tilføje så væsentlig en oplysning - ja så falder jeg sgu da på halen over serviceniveauet.

Man skal s.. hører meget

Lena
Vedhæftede thumbnails
Klik på billede for større version

Navn:  scan0004.jpg
Visninger: 536
Størrelse:  350,8 Kb
ID: 113   Klik på billede for større version

Navn:  scan0005.jpg
Visninger: 509
Størrelse:  254,5 Kb
ID: 114  
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2008, 17:19   #5
Henrikxxxx
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2008
Alder: 51
Indlæg: 112
Styrke: 17
Henrikxxxx er ny på vejen
Det er mig som har modtaget de papir fra socialoverlæge Bjarne Thyssen Jørgensen i Odense Kommune.

Jeg har i dag snakket med Line Barfod som ønskede at få disse papir at se samt en medarbejder i velfærdsministeriet.

Begge har sagt i tlf samtalen at sociallæger i kommunerne KUN må oversætte hvad der står i ens læge papir fra egen læge, speciallæger og sygehus læger.

Jeg læser selv de to dokumenter som således. Man snakker i alle 4 verdenshjørner og samtidig forbeholder Odense Kommunes sociallæger til at gøre som de selv har lyst til.
Henrikxxxx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2008, 17:32   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hej henrik

tja, jeg vil da også umiddelbart tolke dem som du har gjort og værst af alt:

Sociallægen(incl kommunen) gør som dem passer dem - enig, desværre.

Hm, nu vedkommer det jo så ikke mig og alligevel -men hvad betyder det for dig?
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2008, 17:43   #7
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af lena Se meddelelser
En borger i Odense har fået vedhæftede udleveret.

Han (og jeg) vil meget gerne høre jeres kommentarer på disse



Lena
Hej Lena

Hvor ville jeg gerne kunne læse disse dokumenter - kvaliteten er ikke så god - eller er det mig der ser dårligt - øv.

Kan du på nogen måde sende mig en kopi, via privat mailen??? Nu tror jeg da at vi snart får skovlen under den bandit!!
Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2008, 17:44   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.767
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej igen Lena

Nu kunne du vel ikke lige oversætte dette brev for mig.
Spørgsmålet lød til Tårnby kommune.: Hvor kan jeg se eller få oplyst de i Retssikkerhedslovens §3 stk.2 krævede sagsbehandlingsfrister iht til Vejledning nr 73 af 03/10/2006. Meget enkelt spørgsmål skulle jeg mene.:


SVAR FRA TÅRNBY KOMMUNE
Under henvisning til Deres forespørgsel i mail af 7/1-07 og 17/1-07 om, hvor De kan få oplyst frister for sagsbehandling og afgørelser, skal oplyses, at disse frister først og fremmest fremgår af lovgivningen.

Herudover fremgår fristerne af Social- og Sundhedsforvaltningens kompetencedelegationsplan.

Af denne kompetencedelegationsplan fremgår følgende om tidsfrister:
"Forvaltningen behandler spørgsmål så hurtigt som det er muligt. Med mindre fristen er fastsat i lovgivningen træffes der i ansøgningssager altid en afgørelse inden for 4 uger.

Fristen for de 4 uger begynder at løbe på det tidspunkt hvor forvaltningen er kalr over – eller burde være klar over, at en borger har brug for hjælp. Endvidere forudsættes det at sagen er tilstrækkeligt oplyst.

For førtidspensionssager gælder en tidsfrist på 3 måneder fra ansøgningstidspunktet.

Alle klagesager er remonstreret senest 4 uger efter modtagelsen af klagen og eventuelt videresendt til klageinstansen.

Hvis tidsfristen undtagelsesvis ikke kan overholdes sikrer sagsbehandleren at ansøgeren går skriftlig besked om, hvornår en afgørelse kan forventes. (Kvitteringsskrivelsen fremsendes altid)

For pensionssager, der ikke kan behandles inden for tidsfristen, gælder den særlige regel, at ansøgeren skal have besked på, hvorfor tidsfristen ikke kan overholdes, hvad mangler der i sagen, og hvornår forventes en afgørelse".

For god ordens skyld skal oplyses, at kompetencedelegationsreglerne for nærværende er under revidering bl.a. dels på baggrund af kommunalreformen og ændret organisationsstruktur.

Yderligere skal henvises til kommunens hjemmeside, hvor der ligeledes under lovgivningen fremgår frister.

Såfremt der måtte være eventuelle spørgsmål, er De velkommen til at kontakte Knud Kurtz på telefon 3247 1403 Citatb slut.

Hvilke sagsbehandlingsfrister tror læseren at kommunen har offentliggjort?
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-08-2008, 17:51   #9
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
øh, umiddelbart vil jeg tro førtidspension sager og noget fra handicaprådet

øh, har jeg ret?

Har jeg så vundet noget
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2008, 17:59   #10
Henrikxxxx
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2008
Alder: 51
Indlæg: 112
Styrke: 17
Henrikxxxx er ny på vejen
Hej buster

Jeg har lagt min historie og oplevelse ud med Odense Kommune her på k10. Dog mangler der en opdatering på et møde med vores borgmester Jan Boye og diverse mails mellem kommunen og jeg.

Men for at gøre en meget lang historie kort. Den 30 september falder jeg for de 52 ugers ret til sygedagpenge. Jeg får på ingen måde forlænget mine sygedagpenge med 26 uger da min sagsbehandler Lone Ellegaard og jeg nok ikke snakker så godt sammen.

Lone Ellegaard er af den opfattelse at mdrs virksomheds genoptræning kan helbrede og gøre mig rask. Hun støtter sig til at sociallægen som har vurderet min sagt jeg kan vende tilbage til ordinært arbejde selv min egen læge er af en anden opfattelse.

Jeg skal her gengive en et notat jeg har modtaget fra Lone Ellergaard i forbindelse med min sag.

Det er vurderingen, at der bør indhentes status fra psykiater, hvor pgl har samtale den 6.8.08 mhp vurdering af den psykiske konstitution. Status vil indgå i den samlede vurdering af arbejdsevne og vurdering af indsatsniveau samt vurdering af forlængelsesmulighed v varighedsbegrænsnings indtræden.

Såfremt pgl ikke kan deltage i revaliderings- og afklaringsmæssige foranstaltninger pga sin angst ses der ikke forlængelsesmulighed i dagpengeloven § 27.1, da lægebehandling alene ikke anses at bibringe pgl arb.dygtighed, der er ingen arb.skadesag og der kan ikke indstilles til, at der rejses førtidspensionssag ligesom der ikke foreligger livstruende sygdom.

Når en sygedagpengeudbetaling ophører, vil der blive henvist til at søge hjælp i kontanthjælpsregi. Her vil man også arbejde videre med at sikre en tilbagevenden til arb.markedet.

Efter jeg modtog dette notat kontaktede jeg Lone Ellegaard på tlf.

Jeg spurgte hende hvad hun ville fortælle med det hun skriver. Hun snakker nemlig i øst og vest. en sygdom som åbenbart har ramt flere ansatte i Odense Kommune lige fra borgmester Jan Boye, Rådmand Erik Simonsen, Socialoverlæge og sagsbehandler.

Hun er af den opfattelse at jeg efter kan vende tilbage til ordinært arbejdsmarkede som sociallægen også skriver. Det som i min sag skal gøre mig rask og er nemlig de ovennævnte 6 mdr genoptræning.

Med andre ord så er der ikke længere brug for læger, psylologer og psykiater. Odense kommune kan nemlig selv gøre folk rask. Hun vil som hun også skriver indhente status fra min nye psykiater efter min første konsultation.

Dette mente jeg måske var lidt tidligt men det var hun lidt ligeglad med da hun skulle det i henhold til regler om ressourceprofil. Det er således min opfattelse man ikke kan beskrive en objektiv status efter en konsultation. Vi snakkede lidt videre og tilsidst fortalte Lone Ellegaard at det var hende som i sidste ende som skulle træffe afgørelse om jeg kan vende tilbage til ordinært arbejde og så var hun lidt ligeglad med hvad der står i mine læge papir.

En lille hyggelig sag jeg har mig med kommunen. Borgmesteren her i Odense vil heller ikke tage sig af de klager som ender på hans bord. Han henviser til at Odense har sin egen styrelseslov. Men han har DD fået 10 dage til at komme i arbejdstøjet eller bliver der klaget over ham til ombudsmanden.

Min sag ligger iøvrigt pt til behandling i beskæftigelsesankenævnet. Kommunen grundlag for at vudere min arbejdsevne bygger nemlig kun på en jobprøvning samt at der står i min ressourceprofil jeg er medlem af et politisk parti hvor jeg deltager i forskellige møder samt spiller poker en gang om ugen i en kort klub.

Men kampen slutter ikke her selvom jeg blev slået ned for 3 år siden på mit arbejde som pædagog og i dag har en sværd depression og angst anfald. Den her kamp er nemlig værd at kæmpe både for mig selv og alle andre som oplever uretfærdigheden ved at være endt i et tungt system.
Henrikxxxx er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Notat fra praktik KatrineB Spørgsmål ang fleksjob 23 02-10-2012 20:28
Vigtigt læs om det hemmelige notat ang fleks Hejdien Politik og Samfund 3 27-06-2012 10:20
Lægekonsulentens rolle ?? kamma Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 16-11-2010 13:09
Lægekonsulenten rolle ... lunamaria Lægekonsulenternes Rolle 18 29-06-2008 10:30
Lægekonsulentens rolle. phiselknast Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 31-12-2007 01:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension