K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-10-2014, 11:36   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommuner følger de nye regler i de fleste sager om bevilling af fleksjob og ressource

http://ast.dk/nyheder/nyheder/nyhede...essourceforlob

Landets kommuner kommer næsten altid frem til de rigtige vurderinger i sager, hvor borgeren får et ressourceforløb eller andre indsatser end fleksjob eller ressourceforløb. I to ud af tre sager om fleksjob er vurderingerne rigtige. Det viser en undersøgelse fra Ankestyrelsen.

Når kommunerne har givet et ressourceforløb, skal de lave en plan for indsatsen. Det har kommunerne ikke gjort i en fjerdel af sagerne, eller også har kommunerne ikke gjort det godt nok.

Der er til gengæld fejl i hver tredje af sagerne om fleksjob. 33 procent af de 49 sager om fleksjob følger ikke loven på området. I sagerne med fejl har kommunerne ikke undersøgt borgernes helbredsmæssige tilstand og evne til at arbejde godt nok. Det er derfor ikke dokumentation for varig og væsentlig nedsat arbejdsevne.


Skal vi lige læse overskriften påny:

"Kommuner følger de nye regler i de fleste sager om bevilling af fleksjob og ressourceforløb"

Fordelt på de forskellige sags typer viser undersøgelsen, at 33 procent af afgørelserne i de 49 sager om fleksjob ikke overholder lovgivningen.

http://ast.dk/publikationer/kommuner...essourceforlob

Ankestyrelses praksisundersøgelse 2014 om

Kommunernes anvendelse af rehabiliteringsteams
:

Undersøgelsen viser, at kommunerne overordnet set træffer rigtige afgørelser.

Kommunerne skal udarbejde en indsatsdel til rehabiliteringsplanen, når de har visiteret en borger til et ressourceforløb. I en fjerdedel af sagerne har kommunerne ikke gjort det i tilstrækkelig grad.

Der er visse tilfælde, hvor kommunerne iværksætter indsatsen uden at følge op med en afgørelse, sådan som reglerne kræver.

Gennemgangen af fleksjobsagerne viser, at kommunerne begår fejl ved vurderingen af de materielle betingelser. I cirka en tredjedel af sagerne har kommunerne vurderet forkert og tilkendt fleksjob

Ankestyrelsen er ikke stødt på sager, hvor kommunerne har bevilget fleksjob til personer med meget begrænset arbejdsevne.

77 procent rigtige afgørelser

Lovgivningen er ikke overholdt i 21 af de 139 sager, som indgår i undersøgelsen. Det svarer til, at 15 procent af sagerne ville blive ændret eller hjemvist, hvis det havde været klagesager.


Nu gider jeg ikke læse mere fra Ankestyrelsen`s rapport.

Men hvordan pokker kan man tillade sig at give denne undersøgelse en sådan positiv overskrift?

Jesper Tynell "Mørkelygten" tænker jeg.

Min tillid til Ankestyrelsen er ikke det samme mere.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 22-10-2014 kl. 11:39.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-10-2014, 12:07   #2
Elisehansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Egedal
Indlæg: 9
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Elisehansen er ny på vejen
Jeg har også læst det, og må give dig ret Peter, underligt med positiv overskrift. Jeg har min sag hos en socialrådgiver hos SR-bistand (gennem HK kommunal) og hun har lige talt med min sagsbehandler om min afgørelse fra rehabteamet, da den var så ufyldestgørende, og nu beder vi om en uddybende rapport faktisk på alt i afgørelsen. Selv om jeg endnu engang skal i arbejdsprøvning, samtidig med jeg går på smertekursus 2 gange om ugen i 9 uger og samtidig med jeg går til varmtvandstræning hver onsdag eftermiddag, jo da, der er plads til alt der er jo 24 timer i døgnet.

Men vi kan da håbe vores politikere snart vågner og ser alle de indslag her på K10. Og for den sags skyld også Jobcentrene.

Hilsen
Jane
Elisehansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2014, 15:31   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Andre har også opdaget Ankestyrelses fadæse

http://dknyt.dk/sider/artikel.php?id=73872#.VEeu9Yfbc4Y

Mange fejl i fleksjobsager efter ny reform

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-10-2014, 15:43   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nyhedsbrev fra Ankestyrelsen

Bemærk: Vi har desværre tidligere sendt link til den forkerte udgave af rapporten. Det skyldes en teknisk fejl. Benyt venligst den nyeste rapport ved at følge link eller på ast.dk.
Landets kommuner kommer næsten altid frem til de rigtige vurderinger i sager, hvor borgeren får et ressourceforløb eller andre indsatser end fleksjob eller ressourceforløb. Det viser en undersøgelse fra Ankestyrelsen.
Læs hele nyheden her

http://ast.dk/nyheder/nyheder/nyhede...essourceforlob


Det kan være Ankestyrelsen har revideret rapporten, men jeg gider ikke læse deres makværk.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-10-2014, 15:48   #5
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
jeg afventer pt et opkald fordi rapporten er mangelfuld. der mangler at blve praeciseret principafg 27-11 paa side 22.

har godt set rapporten phhmw . det staar skidt til. overskriften er modstridende indholdet.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2014, 16:00   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, det ser skidt ud Bodrum...

og egentligt et godt eksempel på Jesper Tynell`s "Mørkelygten"

Men flot, det er overskriften sgu.

Godt du holder den i gang, Bodrum.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 09:10   #7
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Tossede Torsdags Tanker...

For det må da være mig der er tosset når jeg bemærker følgende mærkværdigheder i rapporten som jeg kun har skimmet i store træk. :

"Ankestyrelsen har ikke(i undersøgelsen) fundet sager hvor kommunerne har bevilget fleksjob til borgere med meget begrænset arbejdsevne"

hvorefter de i slutningen af rapporten fortæller hvordan undersøgelsen er blevet til, her skriver de noget i retning af;

"kommunerne som har deltaget i undersøgelsen, er alle blevet bedt om at udvælge og indsende 15 sager, som ankestyrelsen så har brugt til at evaluere på"

nå da siger jeg.....KUNNE man mon forestille sig at kommunerne BEVIDST har undladt at indsende de sager hvor borgere med meget begrænset arbejdsevne er blevet bevilget fleksjob selvom alt pegede på at førtidspension ville være bedre for borgeren

tjahh svaret blæser i vinden

god torsdag
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 15:41   #8
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej,

Jeg er helt enige med sortepigen.

Kommunerne ikke følge regler som det står i lov.

I min sag F.eks. Givet ressourceforløb.

For alle som er i gang med rehabiliteringsteamet og stadigvæk på sygedagpenge uanset at de har selv søgt førtidspension så læs vejl.9455 fra 30 juni 2014.

Det er ikke set eller hørt at kommuner forlænget sygedagpenge for dem som blev godkendt ressourceforløb i stedet for førtidspension, men kommuner hurtigt stoppe sygedagpenge og give folk ressourceforløbydelse.

Er det korrekt det kommunerne følge lovgivning?

Det tror jeg ikke.

M.v.h.Eln
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 15:51   #9
Folmand
Elsker at være her på K10
 
Folmands avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2012
Indlæg: 75
Styrke: 12
Folmand er ny på vejen
AH jeg havde slet ikke set at du havde fundet den før mig Peter.

Så vi ser ens på den, også selvom jeg arbejder som Socialrådgiver, og den sætter mig i "positivt lys". Så syntes jeg det er skræmmende at den bliver blåstemplet som positiv.

Og som sortepigen skriver, den måde de er kommet til deres oplysninger, er selv spindoktorer misundelige over på borgen

Den er sku lidt pinlig den rapport.
__________________
Socialrådgiver
Folmand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 16:05   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, desværre..

Kære Folmand

Men det er jo også derfor Jesper Tynell har skrevet bogen "Mørkelygten" som helt tydelig også bruges af embedsmænd nede i vores lag af samfundet og ikke kun af topembedsmænd.

Hvorfor kalder du (Jesper Tynell) bogen "Mørkelygten"?

»Det er et udtryk, embedsmænd i Udenrigsministeriet anvender med et glimt i øjet ved festlige lejligheder, men det er et billede på, hvad der sker i resten af bogen.En embedsmand forklarer i bogen, at der er tre måder at besvare et spørgsmål fra Folketinget på. Man kan lade være med at svare, men det kommer der sjældent noget godt ud af.

Man kan svare helt fyldestgørende, men det vil give anledning til nye spørgsmål. Men hvis man svarer delvis fyldestgørende og satser på, at spørgeren ikke kan se, hvad der ligger skjult i svaret, kan man lukke det spor«. »Altså: Den bedste løsning er at bade en sag i et lys af halve og hele sandheder, så man overdænger læseren med lys og giver indtryk af, at han er oplyst, men i virkeligheden sænker mørket sig, og så lukker den politiske diskussion. Det er derfor, jeg har taget udtrykket "mørkelygten" til mig«
.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension