K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-08-2010, 08:07   #1
mor2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2009
Indlæg: 75
Styrke: 15
mor2 er ny på vejen
Skal jeg blive selvforsøgende/ dvs forsøges af min mand ?

hej alle

Motiverne for nedestående er et bla et ønske om at blive selvforsøgende og komme ud af systemet - men ...


Jeg har brug for jeres råd. Jeg er af sagbehandleren blevet forslået at søge fleksjob, hvilket der på nuværende tidspunkt arbejdes på. Jeg er dog meget i tvivl, jeg har været igang med en udannelse som jeg meget gerne vil afslutte da jeg tror jeg har mange flere muligheder for at arbejde hjemme, som jeg vil kunne flere dage.

Jeg kan dog på ingen måde klare revalidering som kræver at man studere fuldtid - har jeg ihvertfald forstået.
Min arbejdsevne er af 2 speciallæge vurderet til halvdelen/ under halvdelen.

Jeg overvejer at " melde mig ud" og blive hjemmegående og lade min mand forsøge mig. Det vil betyde at vi må bo på meget småt, ikke har råd til noget som helst. Det vil også betyde at jeg kan læse når jeg har overskud.

Men er der nogle af jer kloge hoveder der vil hjælpe mig - please
Hvis jeg vil "melde mig ud" skal jeg jo raskmelde mig og så stopper de sygedagpengene. Men hvad hvis jeg ikke kan klare at læse på halv/kvart tid og/eller min mand bliver arbejdsløs eller syg - ja her i livet ved man sku aldrig.

Hvis jeg om fx et år søger fleks igen tror I så jeg kan bruge argumentet om at jeg har "arbejdet" på nedsat tid pga af min sygdom og få fleks på fuldtid. eller vil jeg slet ikke kunne få fleks igen

Eller vil de sige at det er selvvalgt at gå hjemme.

Jeg syntes det er lidt hårdt at hvis man selv vil forsøge at klare sig selv - kan man risikere at blive straffet økonomisk med et fleksjob på nedsat tid resten af livet.

Mange tak for hjælpen på forhånd
mor2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 08:33   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Den beslutning forstå jeg ingen ting af
1 hvad nu hvis du bliver skilt, hvordan vil du så klare dig
2 hvis du bliver visiteret til flexjob, kan du jo få ledighedsydelsen
3 hvis du melder dig ud af systemt nu, er det svært og komme tilbage, samt du kan ikke få nogen indtægt
4 Min arbejdsevne er af 2 speciallæge vurderet til halvdelen/ under halvdelen. så burde du også kunne få et flexjob
5 noget andet er dog om man så kan finde et på de timer du kan arbejde

Men det vil jeg tænke meget over en gang til, inden du tager den beslutning.
hvis det kun er fordi du gerne vil ud af systemet.

Jeg syntes det er lidt hårdt at hvis man selv vil forsøge at klare sig selv - kan man risikere at blive straffet økonomisk med et fleksjob på nedsat tid resten af livet.
nej det kan du ikke, samt dit alternativ er ingen indtægt overhovedet

Sidst redigeret af MTVRV1; 25-08-2010 kl. 08:36.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 08:47   #3
mor2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2009
Indlæg: 75
Styrke: 15
mor2 er ny på vejen
Stk. 2. Kommunen skal give tilbud om fleksjob på fuld tid, medmindre personen foretrækker deltidsansættelse eller er omfattet af bestemmelsen i stk. 3.

Stk. 3. Kommunen skal give tilbud om fleksjob på deltid, hvis den seneste ordinære beskæftigelse forud for visitationen til fleksjob var deltidsbeskæftigelse og personen i den seneste periode på sammenlagt 12 måneder med beskæftigelse har været deltidsbeskæftiget. Som deltidsbeskæftigelse betragtes beskæftigelse, hvis varighed over en periode på 4 uger i gennemsnit er højst 30 timer om ugen.

Stk. 4. Personer omfattet af stk. 3 kan få tilbud om fleksjob på et antal timer svarende til den seneste ordinære ansættelse på deltid.

Stk. 5. Personer, der er omfattet af stk. 3, har dog ret til et tilbud om fleksjob på fuld tid, hvis personen godtgør, at deltidsbeskæftigelsen har været begrundet i forhold, der også er årsag til visitationen til fleksjob.[/B][/U][/U][/U][/B]


Det er stk 5 jeg tænker på
mor2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 08:52   #4
mor2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2009
Indlæg: 75
Styrke: 15
mor2 er ny på vejen
Hej igen

For det første har jeg ikke truffet nogen beslutning, det tanker jeg har fordi jeg har kæmpet i så mange år for den uddannelse, at jeg føler at jeg bliver dobbelt straffet - jeg er blevet syg og skal leve med smerter resten af livet,bare det ved i jo er utroligt svært. !
At jeg også skal opgive min livsdrøm er også utrolig svært. Desuden er det min overbevisning at jeg bedre ville kunne arbejde hjemme i fremtiden, da min sygdom ofte kræver at jeg skal ligge ned.

Desuden syntes jeg det utroligt stressende at selvom jeg fik et fleksjob, vil jeg tit skulle melde mig syg...
mor2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 09:03   #5
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
mor 2

jeg har prøvet det du der vil.

Jeg havde fået nok første gang - min revalidering lykkedes ikke og jeg måtte melde fra (fiaaasko... sådan tænkte jeg jo nok, dengang) (dette var i 2004/2005)

De ville så sender mig på en virksomhed - men uden at de ville betale for mine transportudgifter - så reelt skulle jeg til at køre ca. 60-70 km hver dag uden kompensation og det på sygedagpenge.... ikk tale om!

Jeg meldte fra og min mand og jeg blev enige om, at jeg skulle være selvstændig i stedet for.
Der kunne jeg selv bestemme over min hverdag - mine timer osv....
(men reelt er det bare ikke sådan vel)? - for man vil så gerne bidrage til dagen og vejen, at man nok gør mere end man burde.........

Så skulle vi flytte - for 3 år siden - og for at spæde til - mente jeg at jeg kunne da sagtens lige snupper nogle timer ..udenfor i det pulserende arbejdsliv... 3 arbejdsdage senere..var jeg fuldstændig færdig - jeg følte jo jeg skulle være lige så god som de andre!

Jeg startede ikke forfra - selvom jeg havde være ude og selvom jeg havde flyttet kommune - jeg er i dag flexer med håb på fp :-)

Men må tilstå, at jeg tit tænker : "Havde jeg da bare fortsat dengang!"
"Havde jeg bare gjort det færdigt ......."

Så af min historie...kan du så tage det du kan bruge og smide resten væk

Og spørg endelig.....jeg hjælper gerne med materiel i din beslutningsprocess.
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 09:22   #6
Solen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solens avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2010
Lokation: Jylland
Alder: 54
Indlæg: 164
Styrke: 15
Solen er ny på vejen
Jeg har stået med de samme overvejelser som dig et par gange...og været meget tæt på at tage beslutningen for at slippe for alt det systembøvl. Heldigvis talte min læge mig/os fra beslutningen.

For hvad nu, hvis min mand pludselig ikke kunne forsørge os? Situationen er faktisk den, at min mand er blevet fyret. Hans indkomst + vores formue bliver for høj til at jeg kan få kontanthjælp, så vi ville komme i seriøse problemer, hvis jeg havde taget springet.

At vi muligvis alligevel får problemer pga. sygedagpengestop i forbindelse med varighedsbegrænsning er så en anden sag Jeg håber, at jeg enten får forlænget perioden, eller allerhelst når at blive godkendt til fleksjob inden vi kommer i seriøse problemer.

Jeg er i hvert fald glad for, at vi lyttede til lægen, så jeg ikke skulle til at starte på mere eller mindre bar bund i processen mod en godkendelse til fleksjob. For lægen har ret i, at det ville have været et ualmindelig dumt træk, når jeg ikke er i stand til at arbejde på almindelige vilkår = jeg ikke kan tage et job på almindelige vilkår i en krisesituation.

Jeg håber, du finder den rigtige løsning for dig/jer
Solen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 10:48   #7
mor2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2009
Indlæg: 75
Styrke: 15
mor2 er ny på vejen
Tak for jeres svar

Pia - vil du fortælle lidt mere om dine overvejelser ?

og til dig sol - jeg ved desværre godt det kan være et meget dårlig træk - men man ved aldrig hvad livet bringer ....
mor2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 10:55   #8
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mor2 Se meddelelser
Tak for jeres svar

Pia - vil du fortælle lidt mere om dine overvejelser ?

og til dig sol - jeg ved desværre godt det kan være et meget dårlig træk - men man ved aldrig hvad livet bringer ....
Overvejelser i forbindelse med hvad mor2 ?

Dengang eller nu ? eller begge dele? :-)))))

Og ihenhold til hvad ? Mig selv, familie, systemet?
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 15:30   #9
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hej Mor2

Altså, jeg synes det er alt ære værd, at du gør dig de tanker, virkelig! Det vidner om godt mod, og en jernvilje

Du skal dog tænke dig godt om.

Det kan godt lade sig gøre for dig, om ikke andet i en mindre årrække, det har jeg da set før.

Men det kræver i hvert fald to ting:
Din families opbakning og din evne til, at kunne sige til og fra på en ordenlig måde, altså simpelthen få struktureret dig til en god hverdag, og holde det!

Kan du det, så kan din ide godt lade sig gøre. Du behøves heller ikke være bekymret ift. fremtiden, som du selv får skrevet, hvis du kan dokumentere at du gør det af nød, så kommer det ikke til at koste i den anden ende.
Du kan f.eks. dokumentere dig ud af det, ved at skrive det i din raskmelding, hvorfor og hvordan du raskmelder dig, og så sørge for at få din læge til at notere det også.


Kan du ikke overstående, så synes jeg du skal overveje kommunens hjælp alligevel. Det kan også ske, at man kan få revalidering på fleksjob, hvis du ikke i forvejen har kompetencer, som kan give dig et job.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad skal min mand gøre? Nielsen1 Alt det andet 3 02-12-2010 02:14
150 mand skal drive kæmpe skattegæld ind Ragdoll Politik og Samfund 4 02-07-2010 16:17
Skal jeg lade mig skille fra min syge mand? blueeyes Dit og Dat 16 20-04-2010 01:20
Sydfynske fleksjobbere kan blive en vigtig 12. mand på holdet Stella Politik og Samfund 7 14-04-2008 15:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension