K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-03-2012, 11:32   #1
cf13
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
cf13 er ny på vejen
Berettiget til kontanthjælp?

Hej. Jeg har en problemstilling, som jeg har svært ved at finde information omkring. Jeg håber at der er nogen her med forstand på emnet selvom det drejer sig om kontanthjælp.

Det drejer sig om at jeg gik på skole i februar som var SU-berettiget, men det var ikke lige min kop the, så valgte at springe fra i slutningen af måneden. Dog nåede beskeden ikke at komme ind til SU inden udbetalingen for marts var gået igennem, så i slutningen af februar fik jeg min SU fra marts udbetalt (SU er forudbetalt).

Da jeg så er ledig søger jeg kontanthjælp pr 1/3. Min SU for marts ved jeg på forhånd skal betales tilbage, og dette oplyser jeg også om ved min sag.

Der hvor jeg så kommer til kort er at jeg får besked om at jeg ikke er berettiget til kontanthjælp i marts per brev, men kun en engangshjælp, og så kontanthjælp fra 1/4. Jeg ringer og får mundtligt at vide at det er grundet SU. Også selvom denne skal betales tilbage. Det faktum at jeg har den gør at det betragtes som indtægt. Jeg får at vide at jeg måske bør overveje at få den delt op i bidder.

Mit spørgsmål er så om dette virkelig kan passe? Jeg kan ikke umiddelbart finde belæg i loven for at den SU som jeg ikke er berettiget til skal betragtes som indtægt. Ligeledes har jeg heller ikke fået at vide hvilket paragraf de bruger til dette. Jeg kan forestille mig at det måske er §11 i Lov om Aktiv Service som siger at jeg ikke kan få kontanthjælp hvis jeg er berettiget til andre ydelser, men dette kan vel ikke være tilfældet her, da jeg skal betale SU'en tilbage netop fordi jeg ikke er berettiget til den.

På forhånd tak.
cf13 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 08:27   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal snakke med dem der udbetaler SU, således at du får det på plads, og kvitering!


VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 09:02   #3
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Det er jo ikke sådan at SU bliver tilbagebetalt NU og med det samme.. ergo så har du jo rent faktisk fået en ydelse for marts, at du på et senere tidspunkt SKAL betale tilbage er kommunen ligeglad med
Det var noget andet HVIS SU var blevet TRUKKET tilbage med det samme og du ikke havde fået den i hånden, jeg tror ikke du kan gøre ret meget andet end at søge hjælp fra 1/4 og så lave en afbetalings aftale med SU.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 09:53   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Tal med dit tidl uddannelsessted. Det er dem, der administrerer SUen og er din indgang. De kender også afmeldelsesdatoen, idet de selv indtaster den.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 10:25   #5
cf13
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
cf13 er ny på vejen
Jeg har papirer både fra SU og uddannelsessted om at jeg er meldt ud i februar, samt ikke er berrettiget til SU i marts. Dertil har jeg også regningen for SU'en. Dette havde som sagt ikke betydning for min sag da jeg fik mundtlig afslag.

Men jeg tænker at selvom jeg har fået udbetalt en ydelse, så var jeg jo ikke berettiget til den. Og §11 siger jo "berettiget".

"Edit" Har lige set at den ikke siger berettiget men: 3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.

Men stadigvæk. Det er jo en ydelse som jeg ikke er berettiget til, og skal betale tilbage.

Sidst redigeret af cf13; 26-03-2012 kl. 10:53.
cf13 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 11:10   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skal ikke lade dig nøje med skriftligt afslag.. du skal kræve et skriftligt afslag på kontanthjælp i marts, som du kan anke...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 13:29   #7
cf13
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
cf13 er ny på vejen
Jeg har allerede spurgt ind til det. Kunne godt tænke mig at vide hvad de bygger det på, samt netop at have noget at evt. bruge i forbindelse med hvis jeg vil klage.

I første omgang har jeg pr mail spurgt nærmere ind til hvordan og hvorledes, og afventer svar.
cf13 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 14:32   #8
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Nu ved jeg ikke om jeg forstår dig korrekt, men du stopper uddannelse i feb, for marts måned får du så et overlevelsesbeløb at leve for, da SU var forudbetalt.

Ergo skal første kontanthjælp udbetales 30/3

Det var sådan det var da jeg gik fra SU til kontanthjælp.

Udbetales kontanthjælp først 30/4 så skal du klage.

Husk kontanthjælp udbetales bagud så når man kommer fra SU, betyder det 1 mdr uden indtægt eller med et overlevelsesbeløb.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 14:56   #9
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
supersus... som jeg forstår det så har cf13 fået SU for marts og kan derfor først få kontanthjælp fra d 1/4, og det er selvom at de SU penge er uberettiget og skal betales tilbage, kommunen vil nok holde på at når cf13 HAR brugt pengene selvom h*n vidste de skulle tilbagebetales så er det selvforskyldt.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2012, 15:35   #10
cf13
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
cf13 er ny på vejen
Supersus: Ja jeg er først berettiget fra 1/4 dvs første udbetaling ultimo april. De har så sagt at jeg kan få en engangshjælp, men det er jo ikke meget at skulle leve for.

At sige at pengene er mine er lidt for mig det samme som hvis nogen havde kommet til at sende mig penge ved en fejl, men at jeg så pga disse ikke kan få kontanthjælp.

Ved ikke om det egentlig har betydning, men jeg har været i "aktivering" fra 2/3-2012
cf13 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad hvis man ikke længere er berettiget til kontanthjælp?? hboegelund Alt det andet 19 17-11-2011 15:46
Berettiget til fleksydelse eller ej Siv Spørgsmål ang fleksjob 4 02-08-2011 15:23
tidsfrister ved afgørelse om du er berettiget til flexjob kimj Spørgsmål ang fleksjob 6 19-04-2009 00:59
Udregning af om man er berettiget til sygedagpenge gittedl Alt det andet 9 21-05-2008 12:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension