K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2013, 00:48   #1
aso
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
aso er ny på vejen
Smile 2241 mindre om måneden? og praktik uden betaling?

Hej alle,
Jeg er meget grøn indenfor dette, såe prøver mit bedste.

Min mor har været bevilget flexjob i et års tid, men har desværre ikke haft success med at komme i arbejdspladser som mange andre herinde.

Igår modtager vi en mail fra københavns kommune, hvor vi kan se at skat vil trække 2241kr pr mnd ud af de 10.500. Kan dette virkelig passe?

Jeg ved hun får boligstøtte (hun er 60år gammel og bor i lejlighed), men hun kan dårligt klare det økonomisk nu med de 10500. og nu vil de fjerne yderligere 2200kr så der er et rådighedsbeløb på 8.169. Huslejen alene er på 6200kr.



Brevet fra kommunen står :
-------------------------------------
"Fra d. 1 januar er der kommet nye regler om fleksjob.

Som noget nyt, skal der blandt andet udbetales ledighedydelse til borgere, der modttager kontanthjælp indtil ansættelsen i et fleksjob, hvis betingelserne for at modtage ledighedsydelse i øvrigt er opfyldt.

På baggrund heraf vil du overgå fra kontanthjælp til ledighedsydelse med virkning fra 1. januar 2013.

Din hidtige ydelse vil som hovedregel svare til ledighedsydelsen, og vil blive modregnet i denne, idet du ikke kan modtage din hidtidige ydelse samtidigt med ledighedsydelsen

Du vil få tilsendt en bevillingsskrivelse med oplysning om størrelsen af din ledighedsydelse og en vejledning om ledighedsydelse"

-------------------------------------

Her er så vedhæftet et dokument "Beviling af ledighedsydelse"
hvor der er hak i paragraf 74 a stk 3 nr 2.

herefter er der hak i 'Ledighedsydelse inden det første fleksjob" (Du har ret til ledighedsydelse, indtil du bliver ansat i et fleksjob, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt).



Beklager men jeg forstår ikke meget af alt dette.. nogle herinde der venligst kan hjælpe og forklare lidt?.. Kan de virkelig trække de 2241kr til skat fra hende, da hun overgår fra at være på kontakthjælp. Jeg vil gerne vedhæfte dokumenterne til tråden hvis det er.





...................



Det var så den ene ting.

Den anden ting er hun har talt med socialrådgiveren, som vil sende hende i noget ulønnet praktik på et ældrepleje. Det virker ikke helt rigtigt i mine øjne,, kan de bare sende een til at rydde op på et plejehjem når hendes kvalifikationer er indenfor tandpleje (inden hun blev kørt ned og sygemeldt - ca. 5år tilbage).


på forhånd tak for du tog tiden at læse dette :-)


Med venlig hilsen Aso
aso er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 04:11   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmm hvis din mor har fået kontanthjælp før og nu skal overgå til ledighedsydelse pga de nye regler....så vil hun få nøjagtigt det samme som før...

Ja man skal betale skat af de beløb...men det gælder jo ikke kun ledighedsydelse....det har din mor også betalt af sin kontanthjælp....

Så der burde ikke være forskel på det hun får udbetalt før og nu...

Til punkt to....desværre kan de godt bare gøre det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 05:35   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ved ikke om jeg misforstår noget, men kontanthjælpssatsen for ikke-forsørgere er jo på 10.500 kr, og der skal betales skat af beløbet.......det skal alle, og det er der ikke noget nyt i.

Du skriver hun er 60 år - jeg ved der er nogle regler når man fylder 60½, men hvad de går nærmere ud på og/eller om der er en sammenhæng ved jeg ikke.

Svaret på dit sidste spørgsmål er, at sådan er det desværre når man skal modtage ledighedsydelse, så er man i kommunens ''vold'' og kan blive sendt ud i hvad som helst, når som helst. Med andre ord, der skal ydes for ledighedsydelsen.
Det er også derfor de bliver ved med at gentage ''Du har ret til ledighedsydelse, indtil du bliver ansat i et fleksjob, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt''

Betingelserne er opfyldt, når man stiller sig til rådighed for ALLE deres påfund. Desværre.

Sidst redigeret af Ninja; 26-01-2013 kl. 05:43.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 09:57   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af aso Se meddelelser
Brevet fra kommunen står :
-------------------------------------
"Fra d. 1 januar er der kommet nye regler om fleksjob.

Som noget nyt, skal der blandt andet udbetales ledighedydelse til borgere, der modttager kontanthjælp indtil ansættelsen i et fleksjob, hvis betingelserne for at modtage ledighedsydelse i øvrigt er opfyldt.

På baggrund heraf vil du overgå fra kontanthjælp til ledighedsydelse med virkning fra 1. januar 2013.

Din hidtige ydelse vil som hovedregel svare til ledighedsydelsen, og vil blive modregnet i denne, idet du ikke kan modtage din hidtidige ydelse samtidigt med ledighedsydelsen

Du vil få tilsendt en bevillingsskrivelse med oplysning om størrelsen af din ledighedsydelse og en vejledning om ledighedsydelse"

-------------------------------------

Her er så vedhæftet et dokument "Beviling af ledighedsydelse"
hvor der er hak i paragraf 74 a stk 3 nr 2.

herefter er der hak i 'Ledighedsydelse inden det første fleksjob" (Du har ret til ledighedsydelse, indtil du bliver ansat i et fleksjob, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt).


Med venlig hilsen Aso
Dette sker når en ledig fleksjobber runder 60,5 år og frem til de 67 år.

Før reformen røg man på kontanthjælp.. Nu på kontanthjælpssats. Forskellen er at da det nu ER ledighedsydelse, så er denne sats ikke afhængig af evt ægtefællen´s indkomst..

Før reformen var det en katastrofe at blive ledig fleksjobber efter de 60,5 år.. Mange fik intet, hvis ægtefællen tjente for meget.. Nu kan ALLE i det mindste få lidt, frem til folkepensionen..

Men se side 11 her

Sidst redigeret af mik16; 26-01-2013 kl. 10:17.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 10:32   #5
aso
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
aso er ny på vejen
:)

tusinde tak for jeres hurtige besvarelser,, det var virkelig sødt af jer at besvare så hurtigt!.

Jeg vil lige undersøge hvad hun har haft fået af ekstra støtte eller lignende, som så er blevet fjernet.

fortsat en god weekend til jer alle her i forummet. fantastisk et forum som dette er oprettet!
aso er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 16:15   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det vil være en god ide, hvis du lige kan få et lille budget af hende, bare så vi kan se om der er sket en fejl - det er simpelthen så svært at svare helt korrekt, når man ikke har nogle tal at læse lidt op på.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 18:26   #7
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
kan hun ikke få PARAGRAF 34 ???
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 19:09   #8
aso
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
aso er ny på vejen
paragraf 34

hej, så fandt jeg ud af lidt mere.

Hun har tidligere fået særlig støtte da hun var på kontanthjælp, og hvor hun nu ser ud til at være overgået til ledighedsydelse.. ser det umiddelbart ud til de har fjernet hendes boligtstøtte.

Jeg har vedhæftet 2 billeder til i denne tråd. En tidligere udbetalingsmeddelelse fra kommunen, og så den nye hvor der står det nye beløb til ledighedsudbetaling.

på forhånd tak for jeres tid.
Vedhæftede thumbnails
Klik på billede for større version

Navn:  foto.jpg
Visninger: 907
Størrelse:  181,1 Kb
ID: 404   Klik på billede for større version

Navn:  foto2.jpg
Visninger: 934
Størrelse:  163,7 Kb
ID: 405  
aso er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 19:26   #9
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
hmm så man har ikke ret til 34 på ledighedsydelse? så er det jo bedre at være på kh

er nok nogle andre der ved om hun mon ikke har ret til 34 herinde...
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 21:38   #10
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nensypigen Se meddelelser
hmm så man har ikke ret til 34 på ledighedsydelse? så er det jo bedre at være på kh

er nok nogle andre der ved om hun mon ikke har ret til 34 herinde...
Så vidt jeg kan se er der mulighed for §34, selv om man ikke er på kontanthjælp..mon ikke det er fordi det skal søges igen, nu hvor hun er ovre i en anden "kasse"..jeg kan ihvertfald ikke se, at hun økonomisk er bedre stillet nu end da hun var på kontanthjælp..jeg tror det er en god idé at snakke med kommunen på mandag
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Opsigelse af lejemål pr. 15. i måneden enborger Alt det andet 17 26-10-2010 13:31
praktik uden mulighed for efterfølgende ansættelse palette Spørgsmål ang fleksjob 14 28-02-2009 02:03
Kan Kommunen forlanger Praktik uden for normal arbejdstid? Dorah Jeg er kommet i praktik. 4 22-01-2009 17:19
FTP beløb om måneden Marolle Midlertidig Førtidspension 14 04-04-2008 00:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension