K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-06-2019, 13:55   #1
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Kommunens frist for svar på klage

Jeg har sendt en klage over selve sagsbehandlingen (ikke afgørelsen for der blev ikke truffet en afgørelse) fra kommunens ydelseskontor, som har været under al kritik.
Hvor lang tid har de til at behandle og svare på en sådan klage ?
Subo66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2019, 23:22   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det kommer an hvilket område det drejer sig om. de skal offentliggøre svarfrister og de skal være let tilgængelige på deres hjemmeside. Det kan du med garanti finde på deres hjemmeside, ellers så kan du spørge efter dem.. Retssikkerhedsloven §3 stk 2 hedder det.

Du kan jo også ringe til den afdeling du har klaget til og høre om svarfristen, husk at det hedder arbejdsdage og ikke dage, så hvis de skriver svarfrist på 20 arbejdsdage, så er det fire uger og ikke 3 uger.

5 arbejdsdage på en uge ( 5 + 5 + 5 + 5 = 4 uger svarende til 20 arbejsdage)

og så er der selvfølgelig ferie/lukkedage man skal tage højde for også.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2019, 00:59   #3
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Tak for svar. Jeg kan ikke finde noget på kommunens hjemmeside vedr. frister for klager. Skal man regne med den alm. sagsbehandlingstid - altså er en klage at betragte som en "ny" sag. Som sagt blev der ikke truffet en afgørelse, så jeg har aldrig modtaget et brev med klagevejledning, så jeg har sendt et brev via borger.dk, hvor jeg gør opmærksom på, at jeg klager over sagsbehandlingen + lidt andet og at jeg ønsker svar på mine spørgsmål / min undren. Det er vel ok ?
Subo66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2019, 21:16   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det er ret svært at svare på, når du hverken skriver hvilken kommune du bor i, eller hvilket område det drejer sig om.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2019, 21:39   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du finder alt, hvad du skal bruge her, om sagsbehandlingsfrister...

Lovbundne frister

Servicefrister

Ankefrister

http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616 som findes på forsiden.

Klagefrister over sagsbehandlingen er de fleste tilfælde negativ spild af tid, fordi klagen havner til besvarelse på lederens skrivedbord der klages over.

Kommunalbestyrelsen kan offentliggøre deres serviceniveau på kommunens hjemmeside eksempelvis besvarelse af henvendelser/klager 10 eller 20 kalenderdage, men er ikke fastsat i anden lov.

Men da du giver sparsomme oplysninger bliver det vanskeligt at råde dig yderligere.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-06-2019, 00:28   #6
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Jeg bor i Odense Kommune og jeg klager over sagsbehandlingen fra ydelseskontoret (står også i første indlæg). Jeg søgte et indskudslån som enkeltydelse, da boligen er opført før 1964. Det havde de åbenbart meget svært ved at finde ud af. Sagsbehandlingstiden for indskudslån burde nemlig kun være 14 dage (også når det søges som enkeltydelse) og da der var gået 25 dage, var der stadig ikke truffet en afgørelse. Og jo jeg rykkede og rykkede. Udlejer ville ikke vente, så jeg mistede lejligheden. Jeg har derfor klaget over den langsomme sagsbehandlingstid + at de har indhentet oplysninger ved min gamle kommune uden mit samtykke. Jeg har heldigvis ikke noget at skjule, men mere princippet, når jeg nu var i gang med at klage. Klagen er stilet til øverste chef for området.
Subo66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2019, 07:23   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ankestyrelsens Tilsyn er det korrekte sted at klage...

Kære Subo66

At klage over sagsbehandlingen internt, til borgmesteren, afdelingsleder, sagsbehandler, tilbage til borgmesteren vs, er det samme som at stikke fingeren i Vesterhavet, trække den op igen og se, hvad der skete ved det.

Hvad kan der klages over og til hvem kan der klages? DUKH

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...sociale-omrade

Dit beskrevne forløb er standard, forstået på den måde, at du missede lejligheden og kommunen sparede penge til dit indskud.

Det er set før og vil naturligvis fortsætte, fordi der findes ingen konsekvenser af kommunale ulovligheder.

Det korrekte sted at klage er til Ankestyrelsens Tilsyn, som jeg vil anbefale dig, men Tilsynet har sanktionsret, som tilfældigvis aldrig er brugt i sociale sager.

De på kommunens offentliggjorte sagsbehandlingsfrister er kommunalpolitikernes vedtagelse af kommunens serviceniveau, og derved er det en politisk beslutning, som ikke må tilsidesættes af embedsmænd/kvinder (sagsbehandlere af enhver afskygning).

Det kaldes retssikkerhed.

Tilsynet.

https://ast.dk/tilsynet

Hvor alle kan klage, uden at være part i en sag.

Tilsynet er sat i Verden til, at kontrollerer om kommunerne overholder lovgivningen

Odense kommune, sagsbehandlingsfrister:

https://www.odense.dk/om-kommunen/sagsbehandlingstider.

Lad os hører, hvad du vælger og resultatet af din indsats.

Hilsen Peter

Bilag

Ankestyrelsen bekymringer over deres afgørelser.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=31037

Sidst redigeret af phhmw; 18-06-2019 kl. 08:03.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-06-2019, 08:09   #8
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Tak for svar Peter.

Jeg havde overvejet at lave et skriv til kommunalbestyrelsen også, da det ganske rigtigt er politisk bestemt. Men de er sikkert gået på sommerferie. Eller ombudsmanden.

Jeg har selvfølgelig søgt aktindsigt og de har heldigvis noteret, de gange jeg har rykket, så det kan bevises. Det var også derfor jeg opdagede, at de havde forespurgt hos gamle kommune, uden mit samtykke , det var nemlig også noteret.

Jeg kigger også på på dit link til Tilsynet. Er det et problem, at der ikke er en afgørelse, jeg kan bede tilsynet kigge på. Skal jeg bede tilsynet vurdere den langsomme sagsbehandling eller ... ?

Og måske jeg skal have pudset mine briller, men jeg kan ikke hitte ud af fristen for klager, heller ikke i dit link.

Sidst redigeret af Subo66; 18-06-2019 kl. 08:28.
Subo66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2019, 12:48   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Din kommune har ikke en servicemeddelelse om svarfrist på henvendelser....

.... og har ingen betydning.

Ombudsmanden kan du ikke klage til, før alle andre muligheder er opbrugt med afgørelse.

En lokal klage til kommunalbestyrelsen er tidspilde.

Vælg dine kampe med omhu, klag til Tilsynet og beskriv at din kommune ikke overholder de politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens § 3 stk.2.

Nedslåeende men faktuelt, hvad du heller ikke får noget ud af.

k10 har gennem 13 år forsøgt at få de 98 kommuner til at overholde §3 stk.2 uden den store succes.

Vi har fået Folketinget til at vedtage en skærpelse i 2009 uden effekt og ialt er loven skærpet adskillige gange siden, uden succes.

Næste gang gør du din sagsbehandler opmærksom på, at din eventuelle ansøgning bliver afgjort inden for den politisk fastsatte tidsramme.

Og der er sasgebahandleren så også ligeglad med, fordi der findes ingen konsekvens af ulovligheder i kommunerne.

Scan mit henviste link igennem så forstår du magtfordelingen i den sociale Verden.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-06-2019, 15:38   #10
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Jeg forstår godt hvad du mener. Men jeg havde nu ikke tænkt mig at sende en klage til kommunalbestyrelsen, om at det er sååå synd for mig ... selvom det er det .

Men mere en undren over, hvordan de tror de kan håndtere flytning og genhusning af beboerne fra 1000 boliger i Vollsmose (den nye og "sidste" Vollsmose plan, hvor de vil nedrive ca. 1000 boliger og tvangsflytte beboerne, som sikkert næsten alle skal søge om indskudslån, når de ikke engang kan håndtere den sagsmængde der er nu. Og så kunne man jo komme til at sende en kopi til Fyens Stiftstidende.
Subo66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension