K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2014, 14:43   #1
Metteris
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Metteris er ny på vejen
Smile tandlægetilskud og kontanthjælp!

Hej alle sammen.

Jeg ved godt at der er adskillige tråde om dette emne allerede. Men jeg har brug for hjælp til netop min problemstilling og jeg håber at i kan hjælpe mig med svar.
Jeg er 28 år og på kontanthjælp (psykisk syg). Jeg har været til tandlægen og få lavet et overslag på prisen for det der skal laves. Jeg ved at man kan få dækket 65% efter ens egenbetaling på 800 kr, såfremt behandlingen koster under 10.000 kr. Mit prisoverslag siger 9.924 kr.
Derfor er jeg vel sikret de 65% dækket?
Mit egentlige spørgsmål er hvordan.... hvordan får jeg de penge og hvad skal jeg gøre for at få dem? Altså de 65% som bliver dækket. Tandlægen ved ikke noget om disse nyere regler, han siger bare at man kan søge på kommunen. Jeg prøvede at forklare at fordi behandlingen er på under 10.000 så behøver man ikke forhåndsgodkendes, men den forstod han vist ikke helt.
Så kan i hjælpe mig med at finde ud af hvordan dette rent faktisk fungerer i praksis? Hvordan får jeg sådan rent "fysisk" de 65% af pengene? Skal jeg selv lægge ud hvorefter beløber bliver refunderet?
Synes det er meget svært at finde information om hvordan det fungerer i praksis og er bange for at gøre noget forkert.

Hilsen Mette
Metteris er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2014, 15:05   #2
capi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2012
Indlæg: 54
Styrke: 12
capi er ny på vejen
Jeg har da jeg kom på KH søgt på kommunen, og de har så sendt et brev til tandlægen med hvordan aftalen lyder, og hos min tandlæge deler han så altid min regning op så den regning som lyder på 65% automatisk bliver sendt til kommunen og resten af beløbet får jeg så selv en regning på. Men HUSK nu altid at have på skrift fra kommunen før du går i gang med tand behandlingen. Der skal altid være bevilliget hjælp FØR en behandling. Men skriv til din kommunen social kontor. Mener jeg søgte gennem et enkeltydelsesskema som jeg bare fandt på min kommunens hjemmeside Og så fik jeg hurtigt brev fra kommunen med den fremtidig aftale.
capi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2014, 23:40   #3
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Kære Metteris!

Se nærmere i "Lov om Aktiv Socialpolitik", § 82a, hvor du selv er inde på nogen af reglerne.

Forhåndsgodkendelse kommer du vist ikke uden om.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 09:34   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af capi Se meddelelser
Jeg har da jeg kom på KH søgt på kommunen, og de har så sendt et brev til tandlægen med hvordan aftalen lyder, og hos min tandlæge deler han så altid min regning op så den regning som lyder på 65% automatisk bliver sendt til kommunen og resten af beløbet får jeg så selv en regning på. Men HUSK nu altid at have på skrift fra kommunen før du går i gang med tand behandlingen. Der skal altid være bevilliget hjælp FØR en behandling. Men skriv til din kommunen social kontor. Mener jeg søgte gennem et enkeltydelsesskema som jeg bare fandt på min kommunens hjemmeside Og så fik jeg hurtigt brev fra kommunen med den fremtidig aftale.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Kære Metteris!

Se nærmere i "Lov om Aktiv Socialpolitik", § 82a, hvor du selv er inde på nogen af reglerne.

Forhåndsgodkendelse kommer du vist ikke uden om.
Så vidt jeg kan se, så er det hjælp til enkeltydelse i begge to skriver om.

Jeg mener ikke, at det er det, som Metteris tænker på.

På et tidspunkt blev det vedtaget, at kh'ere, nærmest pr. automatik, er berettiget til hjælp til tandlægeudgifter.

Metteris, mit bedste råd er, at du sender en mail til jobcenteret hvori du spørger hvordan du skal forholde dig for at få den hjælp til tandlæge-regningen, som du er berettiget til.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2014, 10:41   #5
Metteris
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Metteris er ny på vejen
Ja, Vovse, det er nemlig det jeg mener.
Jeg kender lovgivningen og ved hvad jeg er berettiget til, men ingen steder forklarer de jo netop hvordan det fungerer i praksis...
Metteris er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2014, 12:07   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det kommer også an på, hvad du skal have lavet - om det er need to eller nice to. Så søg endelig en forhåndgodkendelse for både din og tandlægens skyld.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2014, 15:27   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Ring til Tandlægeforeningen i Amaliegade - de har højst sandsynlig erfaring med, hvordan de enkelte kommuner håndterer lovgivningen.

Tlf. nr. er 7025 7711, alle hverdage 9 - 16, fredag dog kun til 15:30

Der kan også mailes på [email protected]

www.tandlægeforeningen.dk ses også mere om lovgivningen på området, bl.a. hvilke blanketter der anvendes til hvad (blanket 701 og blanket 704).

Sidst redigeret af Carmen; 22-11-2014 kl. 15:45.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2014, 23:08   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Metteris Se meddelelser
Ja, Vovse, det er nemlig det jeg mener.
Jeg kender lovgivningen og ved hvad jeg er berettiget til, men ingen steder forklarer de jo netop hvordan det fungerer i praksis...
Og derfor kom jeg med mit råd:

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Metteris, mit bedste råd er, at du sender en mail til jobcenteret hvori du spørger hvordan du skal forholde dig for at få den hjælp til tandlæge-regningen, som du er berettiget til.
Alternativt kan du bede tandlægen om et prisoverslag (heraf vil det fremgå hvad der skal laves og hvad prisen vil være), aflevere det på kommunen (jobcenteret) sammen med et brev hvori du spørger hvad du skal gøre for at få hjælp til tandlægeudgift.

Du skal bare huske, at hvis du vil aflevere noget på jobcenteret, så skal du gøre det ved skranken og du skal bede om en kvittering på, at de har modtaget det.
Ellers kan du ikke dokumentere, at du har afleveret det, og der sker altså en del fejl på dette område.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2014, 19:01   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
I netop modtaget Nyhedsbrev fra fagforening fremgår, at det kun er behandlinger over 10.000 kr., der skal forhåndsgodkendes.

I 2013 blev der på Finansloven afsat 180 millioner til tandlægetilskud til alle, der havde en indkomst på kontanthjælpsniveau.
Af de afsatte 180 millioner er der kun brugt 47 millioner i 2013 - bekymrende lidt.

Vovse, du er mere ferm på nettet end jeg (mangler fortsat at få genlært at linke) - vær rar at linke til KL's "Momentum" af 24/11-2014, hvor der er yderligere omtale af ovenstående problematik i artiklen "De fattigste går sjældent til tandlæge".

Link indsat af Web http://www.kl.dk/Momentum/momentum20...-id169021/?n=0

Carmen

Sidst redigeret af Carmen; 26-11-2014 kl. 19:09. Årsag: Tekst på artikel
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2014, 21:04   #10
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Jeg har netop erfaret, at Tandlægeforeningen har lavet en pjece "Får du uddannelseshjælp eller kontanthjælp", der bl.a. beskriver, hvordan man rent praktisk gør som patient (fx som nummer ét indhentes dokumentation fra kommunen om ens indtægt).

Findes pjecen ikke tilgængelig på nettet, må den kunne indhentes fra Tandlægeforeningen.

Link indsat http://tandtuxen.dk/wp-content/uploa...04/tilskud.pdf

Carmen
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension