K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-10-2013, 15:28   #1
DahlDK
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2013
Indlæg: 22
Styrke: 12
DahlDK er ny på vejen
Tabt arbejdsevne.

Hej i kloge hoveder.

Jeg har i dag modtaget besked fra ASK om at de har tildelt mig en midlertidig tabt arbejdsevne erstatning på 25%. med tilbagevirkerkende kraft fra OKT 12. på 5500 brutto om mrd.

Nu er mit spørgsmål så, jeg overgik fra SDP til KTH i august måned.
Bliver dette modregnet? og hvad med den der er før min KTH, altså okt. 12 til aug. 12. vil de kunne sige at jeg ikke kan få hjælp i 2-3-4 mrd. pga. erstatningen?

Håber nogen kan svare mig.
DahlDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2013, 15:43   #2
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af DahlDK Se meddelelser
Hej i kloge hoveder.

Jeg har i dag modtaget besked fra ASK om at de har tildelt mig en midlertidig tabt arbejdsevne erstatning på 25%. med tilbagevirkerkende kraft fra OKT 12. på 5500 brutto om mrd.

Nu er mit spørgsmål så, jeg overgik fra SDP til KTH i august måned.
Bliver dette modregnet? og hvad med den der er før min KTH, altså okt. 12 til aug. 12. vil de kunne sige at jeg ikke kan få hjælp i 2-3-4 mrd. pga. erstatningen?

Håber nogen kan svare mig.
Kommunen må ikke modregne din erstatning når det er en erstatning for tabt erhvervsevne og den kommer fra din arbejdsgivers forsikring, altså at ASK har været inde over.. De må hverken modregne på Kontanthjælp eller Sygedagpenge, men det er dog et krav at pengene bliver indsat på en kreditorbeskyttet konto... Jeg kan lige henvise til § 14, så du må sikkerhed selv kan se hvordan reglerne gælder

Formue

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar eller

3) lov om arbejdsskadesikring.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.

Håber det gav dig et overblik over det
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2013, 22:15   #3
capi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2012
Indlæg: 54
Styrke: 12
capi er ny på vejen
Jeg fik også tildelt tab af erhvervsevne erstatning her i sept. Med tilbagevirkendekraft fra nov. 12. Jeg gik fra sygedagpenge til kontanthjælp i juli og da jeg fik brev om afgørelsen - som var en midlertidig så ved ikk om det har betydning? Der stod der at kommunen havde -mener det var 4 uger - til at gøre krav på noget af erstatningen da jeg havde fået kontanthjælp i noget af tiden hvor afgørelsen var gældende. Jeg gik endvidere af vide at min fremadrettet udbetaling ikke kunne modregnes kontanthjælpen.
Men jeg ved ikk om der er forskel på hvorfra erstatningen bliver udbetalt. Min var fra aes
capi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 06:40   #4
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af caropigen Se meddelelser
Jeg fik også tildelt tab af erhvervsevne erstatning her i sept. Med tilbagevirkendekraft fra nov. 12. Jeg gik fra sygedagpenge til kontanthjælp i juli og da jeg fik brev om afgørelsen - som var en midlertidig så ved ikk om det har betydning? Der stod der at kommunen havde -mener det var 4 uger - til at gøre krav på noget af erstatningen da jeg havde fået kontanthjælp i noget af tiden hvor afgørelsen var gældende. Jeg gik endvidere af vide at min fremadrettet udbetaling ikke kunne modregnes kontanthjælpen.
Men jeg ved ikk om der er forskel på hvorfra erstatningen bliver udbetalt. Min var fra aes
Hvis kommunen gør krav på noget af din erstatning, så ville jeg gå op på kommunen og vise dem den § 14 jeg har lagt op tidligere i denne tråd. Der står meget tydeligt at det ikke må modregnes, så den ville jeg ikke finde mig i, hvis jeg var dig... Og gør de stadig krav på den, så ank til ankestyrelsen. De MÅ IKKE modregne, så snart det er en tabt erhvervsevne erstatning fra arbejdsgivers forsikring.. Det står tydeligt i § 14
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 11:58   #5
capi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2012
Indlæg: 54
Styrke: 12
capi er ny på vejen
Ja det kan jeg godt se.
Men hvis man læser på ask.dk står der også følgende:

Løbende ydelse, uddybende beskrivelse og lovgrundlag
Når vi udbetaler en erstatning for tab af erhvervsevne som en løbende ydelse, så sker det ofte, at vi tilkender ydelsen med tilbagevirkende kraft. Hvis kommunen/Udbetaling Danmark i denne periode også har udbetalt sociale ydelser, har kommunen/Udbetaling Danmark muligvis ret til at få en del af tilskadekomnes erstatning (refusionskrav). Det samme gælder for løbende erstatning for tab af forsørger til efterladte. (Arbejdsskadelovens § 29, stk. 1)

De forskellige ydelser
Kommunen/Udbetaling Danmark har kun ret til refusion for ydelser, som den har udbetalt efter de to følgende love:

Lov om aktiv socialpolitik – eksempelvis revalideringsydelse (LAS § 52)
Lov om social pension – eksempelvis førtidspension og folkepension

Det er nok fordi det er et beløb som man får med tilbagevirkendekraft. Fremadrettet må de ikke rører den løbende ydelse.

Hvis det er en hjælp så burde du også få et brev inde på din sag på ask.dk.

Jeg fik dette sammen med afgørelsen:

Refusionskrav
Arbejdsskadestyrelsen har truffet afgørelse om tab af erhvervsevne
i denne arbejdsskadesag. Erstatningen udbetales som en løbende
erstatning med tilbagevirkende kraft.
Hvad skal I gøre
Kommunen eller Udbetaling Danmark skal oplyse Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring om I har et refusionskrav i erstatningen (se
det vedlagte skema). Refusionskravet bortfalder, hvis det ikke er
fremsat inden 4 uger efter, at I har modtaget dette brev. Til brug
for udbetalingen skal I oplyse selskabet om jeres CVR-nr/SE-nr.
Hvilken periode er omfattet
I kan kun gøre et refusionskrav gældende i den del af erstatningen,
hvor erstatningen er tilkendt som en løbende ydelse med tilbagevirkende
kraft.
Den del af erstatningen, som kommunen kan gøre et refusionskrav
gældende i, er alene i perioden, hvor erstatningen er tilkendt som en løbende ydelse med tilbagevirkende kraft, det vil sige perioden
fra den 1. november 2012 til den 30. september 2013.
Fra den 1. november 2012 til den 30. september 2013 udgør den
månedlige ydelse XXXX kroner.
Vi har fastsat årslønnen til XXX.XXX kroner.
Hvilke krav er omfattet

Kommunens refusionskrav omfatter kun ydelser efter lov om social
pension og efter lov om aktiv social politik. Derfor er der ikke
mulighed for refusion af dagpenge i erstatningen for tab af erhvervsevnetab
for samme periode. Kommunens udbetalte beløb til
borgerens ægtefælle kan heller ikke refunderes.
Vi gør opmærksom på, at Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring vil
indberette tilskadekomnes tilgodehavende beløb som A-indkomst og
indeholde A-skat heraf før kommunens/Udbetaling Danmarks eventuelle
refusionskrav modregnes.

De havde 4 uger svarsfrist. Og jeg kan også videre fortælle at kommunen ikke nåede at gøre krav i mit tilfælde, så det kan lade sig gøre
capi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 12:23   #6
DahlDK
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2013
Indlæg: 22
Styrke: 12
DahlDK er ny på vejen
Jeg takker mange gange for alle jeres svar, og ser frem til hvad kommunen vælger at gøre..
DahlDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 16:04   #7
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af caropigen Se meddelelser
Ja det kan jeg godt se.
Men hvis man læser på ask.dk står der også følgende:

Løbende ydelse, uddybende beskrivelse og lovgrundlag
Når vi udbetaler en erstatning for tab af erhvervsevne som en løbende ydelse, så sker det ofte, at vi tilkender ydelsen med tilbagevirkende kraft. Hvis kommunen/Udbetaling Danmark i denne periode også har udbetalt sociale ydelser, har kommunen/Udbetaling Danmark muligvis ret til at få en del af tilskadekomnes erstatning (refusionskrav). Det samme gælder for løbende erstatning for tab af forsørger til efterladte. (Arbejdsskadelovens § 29, stk. 1)

De forskellige ydelser
Kommunen/Udbetaling Danmark har kun ret til refusion for ydelser, som den har udbetalt efter de to følgende love:

Lov om aktiv socialpolitik – eksempelvis revalideringsydelse (LAS § 52)
Lov om social pension – eksempelvis førtidspension og folkepension

Det er nok fordi det er et beløb som man får med tilbagevirkendekraft. Fremadrettet må de ikke rører den løbende ydelse.

Hvis det er en hjælp så burde du også få et brev inde på din sag på ask.dk.

Jeg fik dette sammen med afgørelsen:

Refusionskrav
Arbejdsskadestyrelsen har truffet afgørelse om tab af erhvervsevne
i denne arbejdsskadesag. Erstatningen udbetales som en løbende
erstatning med tilbagevirkende kraft.
Hvad skal I gøre
Kommunen eller Udbetaling Danmark skal oplyse Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring om I har et refusionskrav i erstatningen (se
det vedlagte skema). Refusionskravet bortfalder, hvis det ikke er
fremsat inden 4 uger efter, at I har modtaget dette brev. Til brug
for udbetalingen skal I oplyse selskabet om jeres CVR-nr/SE-nr.
Hvilken periode er omfattet
I kan kun gøre et refusionskrav gældende i den del af erstatningen,
hvor erstatningen er tilkendt som en løbende ydelse med tilbagevirkende
kraft.
Den del af erstatningen, som kommunen kan gøre et refusionskrav
gældende i, er alene i perioden, hvor erstatningen er tilkendt som en løbende ydelse med tilbagevirkende kraft, det vil sige perioden
fra den 1. november 2012 til den 30. september 2013.
Fra den 1. november 2012 til den 30. september 2013 udgør den
månedlige ydelse XXXX kroner.
Vi har fastsat årslønnen til XXX.XXX kroner.
Hvilke krav er omfattet

Kommunens refusionskrav omfatter kun ydelser efter lov om social
pension og efter lov om aktiv social politik. Derfor er der ikke
mulighed for refusion af dagpenge i erstatningen for tab af erhvervsevnetab
for samme periode. Kommunens udbetalte beløb til
borgerens ægtefælle kan heller ikke refunderes.
Vi gør opmærksom på, at Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring vil
indberette tilskadekomnes tilgodehavende beløb som A-indkomst og
indeholde A-skat heraf før kommunens/Udbetaling Danmarks eventuelle
refusionskrav modregnes.

De havde 4 uger svarsfrist. Og jeg kan også videre fortælle at kommunen ikke nåede at gøre krav i mit tilfælde, så det kan lade sig gøre
Uden at skulle vide det helt med sikkerhed, tror du så ikk det er en standard meddelelse, for kommunen kan modregne, hvis du er kommet på førtidpension eller har anden gæld til kommunen??. Det er det eneste tilfælde hvor de må modregne sådan en erstatning..
Og tænker en Kommune skal i hvert fald nok få indkasseret det, de mener der er deres, så tror nu måske de godt har været klar over det, men at de godt ku se, at de ku ikk hente noget ved dig alligevel. Sådan som jeg læser det, så skriver de, at kommunen har 4 uger til at undersøge om de har et refusionskrav ved dig og din sag, de kan gøre gældende over for dig.. Og de kan kun trække det fra i det beløb der kommer med tilbagevirkende kraft. Der har ikke været noget refusionskrav og derfor har de ikke gjort krav på noget

Men igen jeg ved det ikk med sikkerhed... Men når man læser det du har skrevet, så lyder det ikke som om du skylder noget, men at kommunen har 4 uger til at undersøge om du MÅSKE skylder noget, altså i form af udbetalte ydelser og om de kan få nogle penge ind For modregne i ens KH eller sygedagpenge må de altså ikk Så meget ved jeg Desuden står der jo at de sociale ydelser kommunen kan lave refusionskrav på , er ved revalideringsydelse eller førtidspension eller folkepension..
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension