K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-10-2010, 12:24   #1
1Beautiful day
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2009
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 5
Styrke: 0
1Beautiful day er ny på vejen
"Kassen" passer ikke!

Hej!
Jeg er i den situation, at jeg har ængstelig personlighedsforstyrrelse. Jeg tænker derfor for meget over det at være sammen med andre mennesker, og derfor har jeg ofte svært ved at komme ud ad døren. Desuden giver personlighedsforstyrrelsen mig en lav stress tærskel, og jeg får derfor ofte depressionssymptomer ved stressende aktiviteter.

Jeg har ofte sagt til mine (efterhånden mange forskellige!) sagsbehandlere, at jeg gerne ville søge om førtidspension, men blev i de første par år fejet af med ordene: "Det er helt umuligt, du er jo ung".

Nu, efter meget kamp, har jeg endelig fået gjort klart, at jeg mener, at førtidspension er det rette for mig, men så skal de jo lige vurdere min arbejdsevne....

Problemet er så, at arbejdsprøvningen er en meget stressende aktivitet for mig, og jeg har meget svært ved at gennemføre aktiviteter, som varer længere end en måned. Jeg begynder hurtigt at få ekstra svært ved at komme ud ad døren: jeg skal kæmpe med mig selv hver morgen, jeg skal ud ad døren, selv om det kun er 1-2 dage om ugen. Og på trods af, at det kun er så få dage om ugen, er der ofte dage/uger, hvor jeg må give op og melde afbud.

Sådan går det i ca. 1-2 mdr., til jeg går helt ned med depression, selvmordstanker og andet godt. Det tager mig ca. 3 mdr. at komme ovenpå igen.

Jeg har tidligere været i arbejde og på uddannelse, og senere (under kommunen) på kurser, i praktik og en arbejdsprøvning, som alle endte sådan, men ved arbejdsprøvningen udtalte leverandøren, at de ikke kunne vurdere min arbejdsevne, da jeg ikke havde været der nok!
Efter at have fået depression af at kæmpe med stress, planer og folk, som ikke fattede mit problem i 2 mdr., var det, hvad jeg fik ud af det! Røv og nøgler!

Min nye sagbehandler vil nu sætte mig igang med endnu en arbejdsprøvning - fair nok, de skal jo have en vurdering - men jeg er bange for, at det ender op på samme måde. At der ikke kommer nogen vurdering ud af det, og så kan jeg jo stadig ikke søge om pension, og rimeligvis have bare en lidt bedre chance for et godt resultat. Så er bange for, at "kassen" endnu engang ikke passer!

Jeg kan heller ikke deltage i længere behandlingsforløb, da man jo skal møde op og helst hver dag!

Min psykiater har udtalt, at der ikke er mere at gøre behandlingsmæssigt, og at min arbejdsevne er ubetydelig. Kommunens lægekonsulent er enig i, at der ikke er mere at gøre medicinsk, men at der skal forsøges med sociale metoder (kan ikke huske præcis formulering), så nu har jeg søgt om - og fået - en hjemmevejleder.

Men min sagsbehandler hænger fast i, at der i deres lægekonsulents udtalelse siges, at min sygdom/tilstand ikke er dybere liggende, og at de ikke giver førtidspension på grund af det. Jeg har haft problemer med det, siden jeg var teenager, og jeg har svært ved at se, at det betyder noget, om det er dybere liggende eller ej. Resultatet er jo, at jeg ikke kan arbejde/forsørge mig selv.

Så jeg vil høre, om der er nogen, som har ideer/erfaringer til, hvad jeg gør?

Mange hilsner
1beautiful day
1Beautiful day er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 13:06   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg tænker... de ting du har været sendt ud i, har det været på 37 timer?

I så fald skal du snakke med din sagsbehandler om nedsat tid.

Mht behandling, nu ved jeg naturligvis ikke hvad du har prøvet, men jeg tænker om ikke noget gruppe tam tam i fx sund-by huset vil være mere effektivt for dig, fordi det er mere nede på jorden, det ikke så læge præget (hun fanger du hvad jeg mener?) der til burde det altså ikke være umuligt at sammenstykke noget hvor der ikke kræves fremmøde hver dag, men måske 1 eller 2 gange i ugen.

En ting er sten sikkert så længe den udtalelse omkring behandling står ved magt, lige så længe får du ikke FP, af den simple grund at alle behandlingsmetoder SKAL være afprøvet, og det er de jo ikke.

Det lidt noget bævl, for lægerne skriver gerne at livskvaliteten kan bedres med det ene eller det andet, men det tolkes af de økonomisk tænkte kommuner som at der måske kan komme lidt arbejdsevne ud af den forbedrede livskvalitet, og det altså et problem.

Desværre er det sådan at de kan finde på at tilsidesætte nyrer udtalelser der siger at anden behandling ikke virker (mere arbejdsevne, eller bedre livskvalitet) derfor er det vigtigt at hvis du får det, så sørg selv for at FP-teamet får dem, mød op til det møde du inviteres til og giv dem det i hånden.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 13:48   #3
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af 1Beautiful day Se meddelelser
Min psykiater har udtalt, at der ikke er mere at gøre behandlingsmæssigt, og at min arbejdsevne er ubetydelig. Kommunens lægekonsulent er enig i, at der ikke er mere at gøre medicinsk, men at der skal forsøges med sociale metoder (kan ikke huske præcis formulering), så nu har jeg søgt om - og fået - en hjemmevejleder.

Men min sagsbehandler hænger fast i, at der i deres lægekonsulents udtalelse siges, at min sygdom/tilstand ikke er dybere liggende, og at de ikke giver førtidspension på grund af det. Jeg har haft problemer med det, siden jeg var teenager, og jeg har svært ved at se, at det betyder noget, om det er dybere liggende eller ej. Resultatet er jo, at jeg ikke kan arbejde/forsørge mig selv.
Psykiater beskriver i speciallægeerklæring bl.a.: Ængstelig personlighed med alvorlig udsathed for stress. Behandlingsmuligheder udtømt. Funktionsevne ubetydelig i ethvert erhverv.

Lægekonsulent er enig i, at de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte, men at der skal forsøges med sociale metoder - og i denne forbindelse har du fået hjemmevejleder - og din sagsbehandler forestiller sig videre arbejdsprøvning som velegnet social metode.

Videre henviser sagsbehandler til lægekonsulents tolkning ud fra psykiatrisk speciallægeerklæring "sygdom/tilstand ikke dybereliggende" som grundlag for at sige, førtidspension ikke kan komme på tale.

Det lyder ikke lægefagligt og socialfagligt velbegrundet!

Jeg kan ikke forestille mig, der i psykiaters speciallægeerklæring står ordret: "Sygdom/tilstand er ikke dybereliggende." For det er en del af definition på ængstelig personlighed, at det er en tidlig sårbarhed i ens liv, der gør én alvorligt sårbar over for stress senere i liv. Det viser din arbejdsprøvning også!

Så for mig er din nedsatte funktionsevne i ethvert erhverv på vej til at være veldokumenteret - både lægefagligt og socialfagligt.

- Før dagbog over arbejdsprøvning og bed om at få vedlagt og skrevet ind i ressourceprofil.

- Nedskriv præcise diagnoser og konklusion fra psykiatrisk speciallægeerklæring og aflever til sagsbehandler, og bed om at få sådanne uredigerede lægefaglige oplysninger indarbejdet i ressourceprofil, så du sikrer dig, at dele af psykiaters diagnoser og konklusion ikke er udeladt eller omtolket af lægekonsulent/sagsbehandler.

Jeg tænker også, du kan bruge Helsingør-dommen, som kommuner skal følge, som løftestang i din sag, se omtale og link nedenstående:

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

Dommen begrundes i domsudskrift på denne måde:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”



Selvom du ikke får tilkendt førtidspension, så er du jo ikke pludselig rask.

Derfor kan det være en god idé at fortælle sagsbehandler, du videre ønsker at gå ind på Helsingør-doms præmis og ønske fleksjob. Hvis der ikke kan anvises et egnet fleksjob, får du ledighedsydelse.

Fleks/ledighedsydelse er ofte et tæt skridt på vej til førtidspension.

Held og lykke!

Sidst redigeret af Katharina; 19-10-2010 kl. 13:50.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 14:55   #4
1Beautiful day
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2009
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 5
Styrke: 0
1Beautiful day er ny på vejen
Unhappy Hvad f..... skal jeg gøre?

Tak for tilbagemeldingerne.

Jeg har været i arbejdsprøvning 2 dage om ugen á 4-5 timer siden nytår, og den første 1 1/2 måned gik ok, selv om jeg var en del syg (bare forkølelse). Men for ca. 1 måned siden kom symptomerne: havde svært ved at komme ud ad døren, mistede motivation/lyst, svært ved at sove natten før, mindre selvværd/selvtillid og tankemylder. Desuden er jeg begyndt at spise meget slik/kager, og jeg har et større søvnbehov (sover min. 12 timer om dagen).

De sidste 14 dage har været et *******, selv om jeg nu kun skal møde 1 dag om ugen (efter jeg kraftigt (og grædende) bad om det). Minus overskud af nogen slags, begyndende selvmordstanker, modløshed, svært ved at komme i bad, få vasket op, vasket tøj og selvfølgelig komme ud ad døren (ikke kun til arbejdet).

I mandags nåede jeg hen på arbejde (godt nok 2 timer senere end min mødetid, men det er ok med de søde mennesker, jeg er i arbejdsprøvning hos), men kunne simpelthen ikke tage de sidste skridt. Så jeg stod rundt om hjørnet og prøvede at overtale mig selv til at gå ind og prøve. Kunne jo altid gå efter 10 min., hvis det var helt håbløst.

Og mens jeg står der, begynder jeg at græde. Kan simpelthen ikke overskue det. Står og tuder på åben gade, og det overbeviser mig endelig om, at det ikke går. Selvom jeg mest af alt bare ville hjem, måtte jeg tage mig sammen, tørre øjnene og gå ind og vise mig, for der er jo nogen, som skal se, at jeg har det dårligt, ellers gælder det ikke. Det er jo det arbejdsprøvningen skal vise.

Så jeg går ind. Og jeg når ind til kontoret, inden jeg grædende fortæller, at jeg prøvede at komme på arbejde, men at det ikke går. Det kan de selvfølgelig godt se, og jeg er hurtigt ude af døren igen. Rundt om hjørnet og tude færdig, og tage mig sammen til at tage hjem med toget.

I dag nåede jeg kun til stationen, inden jeg begyndte at tude. Men kunne simpelthen ikke tage det sidste stykke hen på arbejde for, at de skulle se mig, så der var "vidner".

Jeg tør ikke sygemelde mig, selv om jeg ved, at det er det, jeg har brug for, og det som vil hjælpe, for så kan kommunen igen sige, at jeg ikke har fuldendt en arbejdsprøvning. Og så kan det fortsætte resten af mit uden afklaring om Førtidspension eller Flexjob.

Hvornår er nok nok?!!!!!!!!!!!!!
1Beautiful day er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 15:58   #5
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 14
Hanna er ny på vejen
Jeg har også en ængstelig personlighedsforstyrelse og kender dine symptomer.
Jeg var så påvirket af at skulle i arbejdsprøvning, at jeg græd og græd og græd. Jeg var ude at vende på psykiatrisk skade stue. Så spurgte kommunen min læge (min psykiater var syg), om det ville forværre min tilstand, hvis jeg skulle arbejdsprøves: JA det vil det. Hende her skal ikke presses til noget, hun ikke selv vil.
Det skal du have din læge eller psykiater til at skrive. Eller selv få det lavet uopfordret.

Og JO! en evasiv personlighedsforstyrrelse er uhyre dybtliggende. Skaden for os er sket for længe siden, da vi var børn/unge, så vores reaktioner ligger meget dybt og er ubevidste.

Jeg ved præcis, hvordan du har det, når du står på hjørnet og græder. Men vi kan ikke finde ord til at begrunde adfærden for andre, der ikke har det sådan.

Stort knus fra mig.
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 16:23   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg kan ikke byde ind med så meget, men vil blot gøre opmærksom på, at det er vigtigt, at du skriver en udførlig dagbog, både for arb.tid og fritid.
Dagbogen er din dokumentation for hvordan tingene hænger sammen.

Se f.eks. her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 22:24   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej 1 Beautyfullday,

Jeg har prøvet at sætte mig lidt ind i din korte tråd. Du spørger hvornår nok er nok, svaret er, det er det når du siger det. Så hvis det er nu, så må du lave om på din situation.

Måske skal du møde 1 -2 timer om dagen i arb. prøvning i stedet for 4 -5 timer, som vel er 2- 3 gange pr. uge alt efter hvad du kommer frem til med din sbér.

Har du nogle skåne hensyn ? Hvordan har du det når du skal på arbejde og kommer hjem fra arbejde ? Og er der for den sags skyld ?

Kan du "leve" uden af have et arbejde ? Det er der jo nogle der ikke kan
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 22:29   #8
1Beautiful day
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2009
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 5
Styrke: 0
1Beautiful day er ny på vejen
Hold da op, hvor er jeg glad for, at I og sådan nogen som jer findes. (selv om jeg er ked af, at I ved, hvordan det... )

Jeg har tjekket udtalelsen fra lægekonsulenten igen, og det der står er:

"Det drejer sig altså ikke om nogen dybere alvorlig psykopatologi men ifølge sidste status fra ... (egen psykiater) om en personlighedsforstyrrelse og en dysthymitilstand.
I oplægget til undertegnede er det anført, at kl. selv via Socialforvaltningen har søgt om at få en hjemmevejleder, og at hun p.t. står på venteliste.
Jeg tror - ganske på linje med ... (egen psykiater) - at der ikke er mere at forvente fra en psykiatrisk behandling. Derimod synes jeg, at der er al god grund til at sætte ind med psykosocial støtte og vejledning. Dette ikke mindst fordi at denne kl. er i en aldersgruppe, hvor jeg ikke synes, at man skal give op, og hvor man i øvrigt ikke kan udtale, at alle behandlingsmuligheder er udtømte. Bl.a. massiv psykosocial støtte må kunne bringe os et stykke videre - om ikke andet så for at få et indtryk af hendes daglige funktionsniveau over tid. Således enten hjemmevejleder eller støttekontaktperson.
Psykiatrisk speciallægekonsulent, Bente Hancke.
maj 2010."

Jeg skal til psykiateren i morgen, og så vil jeg bede ham forklare mig, hvad dybere alvorlig psykopatologi er. Jeg har prøvet at søge på nettet, og nogle steder er eksempler på alvorlig psykopatologi depression, angst og personlighedsforstyrrelse, og så bliver jeg forvirret, for det er jo det, jeg har.

Jeg vil også høre ham om evt. sygemelding, og evt. som du, Hanna, skriver, at se om han vil skrive, at jeg får det værre af arbejdsprøvningen.

Jeg har ikke den store kontakt med egen læge, da jeg mest har brugt hende til fysisk sygdom.

Og, vovse, jeg har skrevet dagbog på de dage, jeg har været på arbejde, og når jeg var syg, men ikke i fritiden. Så det må jeg heller få startet, selv om det ikke står på det skema, jeg fik udleveret fra kommunen.

Endnu engang tak for at I er der.

Endnu eng
1Beautiful day er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 22:38   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ok, men i forhold til din arbejdsprøvning, der må du få lavet dette om. 4-5 timer lyder som utopi for mig pr. dag også selvom det er 2 dage om ugen, hvad med dig ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 23:46   #10
1Beautiful day
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2009
Lokation: København
Alder: 46
Indlæg: 5
Styrke: 0
1Beautiful day er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej 1 Beautyfullday,

Jeg har prøvet at sætte mig lidt ind i din korte tråd. Du spørger hvornår nok er nok, svaret er, det er det når du siger det. Så hvis det er nu, så må du lave om på din situation.

Måske skal du møde 1 -2 timer om dagen i arb. prøvning i stedet for 4 -5 timer, som vel er 2- 3 gange pr. uge alt efter hvad du kommer frem til med din sbér.

Har du nogle skåne hensyn ? Hvordan har du det når du skal på arbejde og kommer hjem fra arbejde ? Og er der for den sags skyld ?

Kan du "leve" uden af have et arbejde ? Det er der jo nogle der ikke kan

Jeg har for 2 uger siden bedt om at få sat tiden ned til 1 dag om ugen á 5 timer. Men aftalen er også, at jeg bare skal prøve at komme så meget jeg kan, dvs. selv om jeg skal møde kl. 10, så ringer jeg og siger, at jeg prøver at komme ud af døren. Og de sidste par gange (mandage) er jeg ikke kommet ud ad døren før kl. 12. Og skal så maks. være der til kl. 15, eller gå når jeg ikke kan mere.

Problemet er, at jeg har svært ved at komme ud ad døren, når jeg bliver stresset (skal passe et arbejde/kursus eller lignende), så jo færre dage, jo bedre.

Jeg har i den første måned været meget glad for arbejdet (som jeg har været med mange af de ting, som jeg er startet på), og fungerede fint da jeg var der. Nu bliver jeg urolig, kan ikke slappe af, er initiativløs og kan ikke særlig godt klare at være sammen med andre mennesker. Og er fuldstændig udmattet psykisk og fysisk, når jeg kommer hjem. Er begyndt at sove 2-3 timer om eftermiddagen.

Og ja, jeg en af dem, som godt kan leve uden at arbejde. Det er det modsatte, jeg ikke kan
1Beautiful day er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Virksomheder "overvejer" at ansætte flere, "hvis"... zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 06-03-2008 14:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension