K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2011, 22:41   #11
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo..sådan burde det være, men desværre ingen garenti.

Man er nødt til at sikre at der ligger en varig tilstand, uden behandlingsmuligheder, og en klar og bred afprøvning, før indstilling til pension, medmindre
at speciallægen og sagsbehandler, samt lægekonsulent er enig om at yderligere vil forværre tilstand.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2011, 12:36   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af lund70 Se meddelelser
hej, så har også jeg brug for hjælp !

Kort fortalt drejer det sig om min kæreste, hun er 32 år og er både fysisk og psykisk syg (angst,socialfobi mm. + diskus,slidgigt,afklemnings sundrom i skulder,lumbago mm.)

Har lige været på REVA , gennemførte 7 uger + 2 uger i arbejdsprøvning, skulle ikke mere da de havde set nok sagde de (har det osse på skrift)!

Har lige fået svar og de kom frem til en arbejdsevne på under 5% (ud af 1time og 45min. om dagen ) og de mener ikke at det psykiske har betydning på det fysiske !

Afventer erklæring fra egen læge og psykiater !

Så til samtale med SB som sagde at min kæreste var for syg til flex, men nok ikke syg nok til ftp, så hun vil sende hende på kontanthjælp når de sidste papirer kom ! kan hun det, når hun ikke kan arbejde ?Hun mente osse at de ikke kunne bruge REVA til noget da hun skulle have mindst 10 uger, men det var jo dem selv der sendte hende hjem efter 7+2 = 9 uger !

Og har arbejdsevnen (under 5%) slet ikke noget at sige, da hun kun vurderede det psykiske (mangler dog stadig de sidste papirer), men da hun bliv sygemeldt efteråret 2009, var det p.g.a. stress mm. og har været sygemeldt før i 2003 og 2008 på det fysiske - men nu er det helt galt med begge dele !

Hvis SB sender hende på kh, kan vi så selv søge ifølge §17 inden hun over går til kh fra sdp, og derved bevare sdp indtil vi har fået svar på ftp (sdp udløber senest til august) - ved godt det hedder kh ved afslag, men det skal hun jo evt. alligevel !!!

Og vil hun have en chance for ftp bare på det fysiske ??

Hilsen de 2 søvnløse
Du vil nok se her at jeg ikke er enig med de andre der svare

I min verden vil det altid kunne betale sig at søge en §17 på forliggende grundlag i sådan en sag her, din kæreste vil under alle omstændigheder ryge på kontanthjælp hvis ikke i gør noget , det vil sige at ved at søge en § 17 på forliggende grundlag vil hun få friske øjne til at se på hendes sag ..

MEN i har et arbejde foran jer, for hvis ikke i har aktindsigt så skal i søge det NU så i kan dokumenetere at det er kommunen der ikke ville have længere arbejdsprøvning end den der er , i kan også allerede nu begynde at ruste jer til an anke for sygedagpenge stoppet , og der skal tjekkes grundigt op på ressourceprofilen

Er den opdateret og er der en konklusion på den og i så fald hvad er konklusionen ?

Hvis jeg var jer så ville jeg skrive til sagsbehandleren kan godt se at det ikke er alle der har fidus til helsingørdommen men kender personligt til flere der har haft gavn af den (den har fået kommunen til at stoppe op og tænke sig om )


Jeg ville med det samme skrive til sagsbehandler noget i stil med ...
Citat:
Du oplyste (skriv dato) at du ville stoppe sygedagpenge pga at du mente at jeg var for syg til fleks men ikke syg nok til førtidspension.

Jeg skal derfor gøre opmærksom på denne dom http://avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf


Du oplyser ved mødet også at du vil stoppe mine sygedagpenge ud fra at du mener min arbejdsprøvning har været for kort, dette må undre en da det jo er kommunen der har iværksat arbejdsprøvningen samt at det er kommunen der alene har mulighed og magt til at enten forlænge eller lave en ny .

Jeg skal derfor bede om at du på skrift bekræfter at du mener mine sygedagpenge skal stoppes og at jeg skal overgå til kontanthjælp da du mener at jeg er for syg til fleks og for rask til pension .

Samtidig bedes du oplyse mig om hvor du mener der i loven er belæg for en sådan indstilling til det at være syg ..

og jeg vil gøre dig opmærksom på at der er mulighed for at forlænge mig efter en

§27 stk 4den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«
Der er ingen garanti for at det virker men derfor skal man jo ikke lade det være uforsøgt ...

Og i har da også noget tid at løbe på og gøre noget benarbejde i når sygedagpengene løber til august , det vil sige det er nu i skal have aktindsigt opdateres ressourceprofil , skrive og presse kommunen få alt det sidste bragt på plads sådan at det kan ende ud med pension eller fleks...
og hvad en sagsbehandler siger , det gælder først når det er skrevet ned

Og ja ganske rigtigt der er mange kommuner der truer med at hvis man selv søger en pension, så vil det blive taget som om man ikke vil/kan et fleksjob men der er ikke nogen sm afgørelse på at de kan gøre dette ..

Jeg fik selv beskeden og vil til hver en tid hævde at hvis jeg søger pension så gør jeg det for at få andre til at se på sagen ikke fordi jeg ikke kan/vil fleks for det kan/vil jeg naturligvis hvis og så frem der er et fleksjob med de rette skånehensyn og de rette timeantal...

Det er rigtig kreativ tænkning fra kommunal side, men det nytter ikke noget at vi holder op med at bruge de muligheder vi har (som ikke er for mange) ud fra hvad vi selv mener virker og ikke virker ...

Så hvis din veninde under alle omstændigheder ryger på kontanthjælp så kan jeg ikke se hvad hun har at miste.. og desuden skal hendes sagsbehandler jo også skrive en afgørelse på fleks det vil sige at der skal komme en afgørelse på at hun ikke kan blive fleks visiteret og hvorfor og den skal hun naturligvis også anke ...

Prøv også at læse den her artikel http://politiken.dk/debat/kroniker/article879034.ece
  Besvar med citat
Gammel 16-04-2011, 22:38   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det var i store træk også dette jeg mener er den rigtige fremgangsmåde, dog bedre beskrevet mv af Hedien!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2011, 19:54   #14
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Hej, jeg vil kræve aktindsigt for min kæreste - er det på jobcenter eller borgerservicen jeg skal kræve det, da jeg vil bruge den formular der ligger her på K10 - tager personligt ind og afleverer den tirsdag og får en kvittering på at jeg har søgt !
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2011, 20:23   #15
tigerbia
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-12 2010
Indlæg: 225
Styrke: 14
tigerbia er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lund70 Se meddelelser
Hej, jeg vil kræve aktindsigt for min kæreste - er det på jobcenter eller borgerservicen jeg skal kræve det, da jeg vil bruge den formular der ligger her på K10 - tager personligt ind og afleverer den tirsdag og får en kvittering på at jeg har søgt !
I min kommune er det på jobcentret hos Sagsbehandleren. Hvis sagsbehandleren ikke er tilstede - afleveres den i skranken og HUSK endelig som du skriver, at få et kopi med accept af, at jobcentret har modtaget den. Herefter har de 10 dage til at opfylde jeres forespørgsel, omend det er sjældent at dette overholdes. Skriv efter de 10 dage og ryk, igen accept af modtagelse og fortsæt således et par gange. Da jeg til sidst udbag mig om hvilken dato jeg senest kunne forvente den - gik der 3 dage, så modtog jeg den. Hvis ovenstående ikke lykkes, kan du skrive direkte til borgmesteren i kommunen og klage - det plejer at hjælpe, nok især her op til et valg :-)

held og lykke
tigerbia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2011, 21:22   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af tigerbia Se meddelelser
I min kommune er det på jobcentret hos Sagsbehandleren. Hvis sagsbehandleren ikke er tilstede - afleveres den i skranken og
Jeg kan ikke se nogen grund til, at aflevere den til sb, den skal bare afleveres ved skranken, det er alligevel dem bag skranken, der skal lave aktindsigten.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2011, 13:58   #17
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
så fik vi aktindsigt - fik dem allerede dagen efter vi havde søgt ! fik også brev fra SB at hun skulle have møde med lægekonsulenten d.28 hvor de skulle snakke om vores sig - så er nu lidt spændt på om det er godt eller skidt ! hendes SDP udløber nemlig d.29, men vi har fået papir på at hun maks. kan være på SDP til August - så der er vel ik andet at gøre end at afvente (men kan se at RP skal opdateres, skal vi selv gøre hende opmærksom på det ?)
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2011, 15:35   #18
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Vent med at tage beslutning til erklæringerne fra egen læge og psykiater er modtaget og så vil de foreligges kommunens lægekonsulent. Det vil jo være en samlet vurdering fysisk og psykisk.

Når I har hørt svaret fra lægekonsulenten eller bed om at få det - så tag stilling derefter om der skal søges på det foreliggende. Det kunne jo være, at kommunen af sig selv indstiller til FØP
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2011, 13:22   #19
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Så fik vi kopi fra psykiatrien ! står en bl.a. overnævnte lidelse har alle en negativ indvirkning på arbejdsevnen.Hendes fysiske smerter udgør en stressfaktor, som kan øge hendes angst. Omvendt kan angst sænke hendes smertetærskel og herved virke forværrende på smerterne. Det vurderes at patienten har behov for varige skånehensyn i forhold til arbejdsmarkedet. I skånehensynet skal der tages højde for såvel pt.s psykiske som fysiske begrænsninger. Det vurderes at patienten har behov for struktur,overskuelighed og lavest mulige stressniveau.
Ud over den givne behandling vurderes der ikke at være yderlige realistiske behandlingsmuligheder.
Tilstanden vurderes at være stationær.
efter min vurdering vil patienten efter endt behandling ikke være i stand til at vende tilbage yil arbejdsmarkedet på ordinære vilkår.
Ud fra en lægefaglig vurdering vurderes der at patienten vil kunne genoptage arbejde på særlige vilkår !

ER det skidt eller godt ? Vi forstår det sådan at hun ville kunne varetage et skånejob ifølge psykiatrien en gang i fremtiden !

Men os at tilstanden er stationær !

Nå, men vi må vel vente og se hvad SB siger til sagen !
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2011, 23:31   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har psykiateren været bekendt med arbejdsprøvningen?

Umiddelbart lyder det til fleks?

Men således bør hun forlænges efter stk 4, på sygedagpenge, afklaring til fleks eller pension!

I givet fald må der måske en ny afklaring til på reva-center?

Er der lavet ressourceprofil, og hvad konkludere sagsbehandler under Helbred, og Samlet vurdering?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
flex eller ikke flex. stumbi Spørgsmål ang fleksjob 19 07-02-2013 15:50
Indstillet til flex / Den nye flex lov Bitsch Spørgsmål ang fleksjob 7 18-09-2012 20:21
reva 5 år, afslag på flex og nu kontanthjælp Alias Alt det andet 10 24-10-2010 20:17
Kontanthjælp/Flex stina2630 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 09-08-2010 16:15
Fra flex til fp 1966 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 13-07-2009 21:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension