K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-05-2008, 11:54   #1
Lis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2007
Lokation: Århus
Indlæg: 22
Styrke: 17
Lis er ny på vejen
Førtidspension - nej tak ?

Som tidligere omtalt i andre tråde, har jeg en mand, der efter blodprop i hjernen har fået hjerneskader. Han har inden dette haft et fleksjob hos kommunen.
Han er 60 år, så han kan nu få fleksydelse. Ellers skal han søge førtidspension. Jeg (vi) er mest stemt for at søge fleksydelsen, da den ikke er afhængig af min indtægt.
Men vi ved selvfølgelig ikke, hvordan hans tilstand udvikler sig, om han senere får mere brug for nogle hjælpemidler, transport m.m. som man kan få, når man har førtidspension.
F.eks. kan han ikke få kørsel til et lokalcenter, hvis han får fleksydelse og ikke førtidspension, til trods for at han ikke er i stand til på egen hånd at tage offentlige transportmidler.
Jeg har talt med Sampension, som har rådet os til at søge førtidspension i første omgang for at se, om han kan få den bevilget, og hvis vi så hellere vil have fleksydelsen, så mener Sampension, at vi kan sige "nej tak" til førtidspensionen - og udsætte den til senere, hvis vi skulle få brug for det.

MEN nu kommer mit spørgsmål - kan man, hvis en førtidspension bevilges, sige, at man alligevel ikke ønsker denne i øjeblikket, men vælger at modtage fleksydelsen i første omgang ?

Man vil nok sige, hvorfor så søge førtidspensionen ?
Jo, for nu er ressourceprofil jo udfærdiget, og alle ansøgningspapirer er lavet - og skulle situationen nu forværres, så er det måske lettere, at overgå til førtidspensionen senere.

Jeg spørger i min uvidenhed - for der er godt nok meget at tage stilling til - og det er lidt svært, når man skal gøre det på en andens (min mands) vegne.
Lis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 18:45   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Uha, det må jeg indrømme, jeg overhovedet ikke aner noget om.
Men jeg vil helt sikkert råde jer til at få rådgivning hos jeres kommune, eller fra et andet sted, hvor de kender reglerne og kan sige jer med sikkerhed, hvad der er bedst.

Håber, i finder ud af det!

gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2008, 09:15   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hej Lis

Jeg må tilstå at det ved jeg heller ikke noget om men jeg vil klart anbefale dig at kontakte:

www.DUHK.dk

Du kan enten maile dem eller kontakte dem telefonisk.

De er bare super til alt omkring lovgivningen og kan varmt anbefale dem.

Held og lykke
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension