K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-10-2009, 13:44   #1
Misse76
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2009
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 31
Styrke: 15
Misse76 er ny på vejen
I aktivering som sygemeldt?!

Jeg var til min 2.samtale på kommunen i går, efter at ha' gået sygemeldt 2-3 mdr.

Jeg skal nu finde et sted, hvor jeg vil i aktivering.... Det skulle være nye sygedagpengeregler pr 1. juli 09?!

Det er åbenbart fordi mange sygemeldte ikke har et netværk, interesser osv, og derfor "skal holdes igang" i stedet for at ende i sofaen med fjernbetjeningen hele dagen.

Men... er det noget man SKAL???
Jeg kan ikke finde de regler nogen steder, men ved heller ikke helt hvor jeg skal lede.

Jeg kan jo altså godt holde mig igang... Har hest, kan dog ikke ride (pga en skade, derfor jeg går sygemeldt pt), men er ude ved den dagligt.
Desuden har jeg hund, så er jo ude at gå tur flere gange dagligt.

Så vidt jeg kunne forstå på min sagsbehandler, så måtte jeg selv om, om aktiveringen skulle være hver dag, hveranden dag, bare et par timer osv.

Men... Jeg render også til kiropraktor og fysioterapeut hver uge for at få bugt med min skade... Jeg er jo også nødt til at ha' ro indimellem, ellers er der jo ingen pointe i at gå sygemeldt...

Jeg skal senere nok i noget arbejdsprøvning. Jeg har tidligere været under revalidering, men det ønsker jeg ikke igen, og det tror jeg var ok m sagsbehandleren. Jeg vil hellere arbejdsprøves og se hvad jeg kan klare af arbejde og timer.

Men denne nye regel... Er det noget I kender til, og om man SKAL?
Jeg skal til samtale om 14 dage igen, så ville vi snakke nærmere om det der, men jeg skulle lægge hovedet i blød indtil da, for hvad jeg kunne tænke mig i aktivering som og hvor...
Misse76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2009, 14:04   #2
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Sygedagpengeloven

Hej med dig,

jeg kan henvise til sygedagpengeloven under følgende link:

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30746#K6

Det er vist kap. 6 - vejledning og opfølgning - du burde kigge på.

Jeg kan også henvise til vejledningen til sygedagpengeloven under følgende link:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=120319

Desværre er denne vejledning ikke up-date med den nye dagpengelov fra 2009, fordi den gældende vejledning er fra 2008.

Men ellers er jeg nok ikke den rette til at kunne give dig råd og vejledning, for jeg har ingen erfaringer med sygedagpenge.

Hilsen
brøkpensionist

Sidst redigeret af brøkpensionist; 03-10-2009 kl. 14:11. Årsag: Jeg har rettet linket til vejledningen om sygedagpengeloven
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2009, 14:19   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er rigtig nok at det nu er lavet sådan at man også skal aktivere sygemeldte du kan med fordel høre den her udsendelse http://www.dr.dk/P1/orientering/inds.../30/162619.htm

Du skal også være opmærksom på at kommunen skal samarbejde med dig og hvis det er for meget for dig at komme i aktivering så skal du naturligvis klage over det ...

det er sådan at hvis kommunen sender dig i aktivering så får de 65 % refusion af staten til dine sygedagpenge hvis ikke de sender dig i aktivering så får de kun 35 % så der er ikke nogen tvivl om at der er penge i skidtet for kommunen, men derfor er og skal det stadig være dit helbred der skal være i fokus ...
  Besvar med citat
Gammel 03-10-2009, 20:27   #4
Misse76
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2009
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 31
Styrke: 15
Misse76 er ny på vejen
Tak for svar

Tak for svar.

Må se hvad min sagsbehandler siger til næste møde...
Jeg er ikke ubetinget vild med at skulle i en formålsløs aktivering, når jeg sådan set synes at jeg nok kan bruge mine sparsomme kræfter på at passe hund, hest og hjem...

Jeg er helt med på arbejdsprøvning senere hen, men skal nu liiige være lidt mere fit for fight end jeg er nu, for min arbejdsevne pt er ikke voldsomt stor. Skal først ha' lidt gavn af de behandlinger jeg først lige er startet op med.

Hvor hurtigt kan/skal man sendes i arbejdsprøvning?
Skal man ha' sin læge med ind over?
Pt er min arbejdsevne ikke bedre end da jeg blev sygemeldt...
Misse76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2009, 22:41   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Som der også står i linket så drejer det sig om 8 uger ...

Efter 8 uger i sygesengen, skal kommunerne fremover kunne tilbyde, og kræve, at sygemeldte gradvist starter arbejde igen eller deltager i aktivering mindst 10 timer om ugen.

Det er fuldstændigt vanvittigt og man kan vel ikke forvente at folk sygemelder sig og så kan aktiveres .

Kunne man det så var der jo mulighed for en deltidssygemelding , jeg syntes da at hvis du har problemer med at klare en aktivering så skal du tage en snak med din læge, men sig endlig ikke til kommunen at du mener at du lige så godt kan bruge dine sparsomme rescourcer på hjem hund og hest for sådan spiller klaveret ikke længere her til lands

Den nye lov lugter langt væk af en regering der mener at alle syge i dette land nok pjækker ... vanvittig lov ...
  Besvar med citat
Gammel 04-10-2009, 13:24   #6
Misse76
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2009
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 31
Styrke: 15
Misse76 er ny på vejen
Tak for svar

Ja netop, man føler jo at man er jaget vildt... Jeg er da ikke sygemeldt for sjov

Jeg vil tage en snak med min læge i næste uge, og så se hvornår jeg får indkaldelsen til næste møde med sagsbehandleren.
Hun sagde om 14 dage...

Jeg har ikke arbejde pt (siden juli), så ville få dagpenge hvis jeg ikke var sygemeldt.
Overvejer ligefrem bare at melde mig rask, for at få ro... Her i området er der stortset ikke mulighed for at få job alligevel, og som dagpengemodtager er det vist kun hver 3.måned de skal til samtale.

Hvorfor skal almindeligt ledige så ikke aktiveres og "holdes igang"?!
Det giver da mere mening i min verden...
Der er da vel ingen der er sygemeldt for sjov, og hvis man så ovenikøbet ikke kan få roen til at blive rask?!

Uh, jeg er negativ og frustreret ligenu

Men må i næste uge ha' en snak med min læge, og så ta' den derfra...
Misse76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2009, 14:10   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
almendelige ledige bliver såmænd jagtet aktiveret og hold i gang også , ingen er fredet i det her land

Hvis du er syg så vil det være en meget dårlig ide at melde dig ledig du skal skrive under på tro og love at du nu er rask og måske du også kunne få et forklaringsproblem og så er du ikke berettiget til dagpenge så den skal du lige vende et par gange eller 100 oppe i hovedet

Jeg ved ikke hvor meget der er lavet om på dagpenge området men det er nok værd at huske at det er jobcentrene der nu også vartager jobformidling til dem ---

Min bror er ikke sygemeldt men ledig pt og tro mig han skal mange tåbelige ting og skal søge alt job mellem himmel og jord også det han ikke har forstand på og som ikke er inde for hans brance
  Besvar med citat
Gammel 04-10-2009, 20:13   #8
Misse76
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2009
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 31
Styrke: 15
Misse76 er ny på vejen
Ja jeg ved det, ingen er fredet.

Blev bare så frustreret... Og melder mig nu ikke rask, ER jo ikke rask. Har først lige fået at vide, hvad der er galt, og skal først nu igang med behandlinger og genoptræning...

Synes bare aktivering når man er sygemeldt er "røv og nøgler"
Misse76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Syg som sygemeldt henry0401 Din historie 5 15-07-2013 14:01
sygemeldt !!!!! Jef Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 26-04-2013 16:05
Sygemeldt på KH?? samp Spørgsmål ang fleksjob 13 11-01-2012 00:24
Sygemeldt Tullee Alt det andet 8 10-12-2010 22:38
I aktivering som sygemeldt ? charho Alt det andet 17 06-01-2010 10:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension