K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-03-2017, 11:50   #1
Heavy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Heavy er ny på vejen
Endnu en...

Hej alle sammen

Ja jeg melder mig jo så ind i den store gruppe af mennesker, som har mange af de samme problemer som jeg. Jeg har været eliterytter i over 20 år, været selvstændig vognmand og rideklub-ejer, været receptionist, siddet som kørselsdisponent i en del år, og da krisen kom startede jeg på videreuddannelse, hvor min store dreng så desværre blev svært syg med hans mave/tarm system, hvor jeg måtte stoppe min uddannelse for at være indlagt med ham på sygehuset - herigennem var der en læge, som gjorde mig opmærksom på, at der var noget galt med min ryg.

Jeg fik en knæskade i 1997, arb.skade, og da jeg ventede søn nr. 2 - fik jeg bækkenløsning - lægen mente, at det har været medvirkende til, at min ryg nu er så dårlig, så jeg ikke kan ret meget. Jeg har altid været vant til at knokle og klare mig selv - så at skulle stå med hånden fremme overfor kommunen og nærmest tigge om hjælp, er ikke noget, som jeg har det godt med - især ikke, når man så slet ingen hjælp kan få til noget som helst.

Jeg er 43 år, enlig mor til 2 skønne drenge på 9 og 14 år, har været sygemeldt siden 2013 med flere konstaterede skader i ryggen incl. Scheuerman syg - og er nu i mit 2.res.forløb. Jeg har været 13 uger på rygcentret i Middelfart, hvor de ikke kan hjælpe mig - har været på smerteklinik hvor de ligeledes ikke kan hjælpe mig, da jeg skal have så stærk medicin for at afhjælpe smerterne, så de black-out´er mig. Duer ikke når jeg er alene med mine drenge. Jeg er blevet smidt rundt til mindfullness.- og mentorkursus + et 7 ugers kursus med andre syge, hvor vi skulle sidde og høre på hinandens sygdom. Jeg har også været på et beskyttet værksted i over 1½ år, da kommunen ikke kunne finde ud af, hvad de skulle gøre ved mig og andre i lign. situation.

Var så til møde i rehab. teamet for første gang og blev tilkendt res.forløb.

Det første res.forløb, som jeg var på, var på 1 år, da min daværende sagsbehander mente, at jeg kunne afklares indenfor det år. Jeg var i 2 jobpraktik´er, hvor jeg ikke kunne gennemføre det sidste - res.forløbet blev overskredet med 8 mdr.

Var så til møde i rehab. teamet for 2.gang, hvor deres læge bad mig om at forklare, hvad jeg fejlede, da hun ikke havde haft tid til at sætte sig ind i min sag...

Der blev jeg så blevet tildelt et andet res.forløb - denne gang på 2 år, som om min ryg på magisk vis skal kunne helbrede sig selv.

Jeg er cirka 1 år inde i det og har "kun" været 12 uger ved fysio-terapeuterne i Fåborg, hvor jeg blev smidt i et varmtvandsbassin 2x om ugen de første 6 uger - da det viste sig, at jeg ikke kunne gennemføre det uden fravær, blev det forlænget yderligere 6 uger, hvor jeg så skulle både i varmtvandsbassin + 2x i træningsmaskiner. Jeg var totalt smadret og måtte flere gange melde afbud. Min gl. knæskade sprang op igen - men det blev der slet ikke taget hensyn til.

Jeg har så været til 1 samtale med et muligt praktiksted, som ikke gik særlig godt - så nu har min sagsbehandler sat en jobmentor på mig (igen), da jeg er "negativ" i flg. hendes mening.

Jeg har ikke råd til en advokat eller bisidderhjælperne - men jeg er i tvivl om lovgivningen bliver overholdt. Jeg må jo ikke blive dårligere i res.forløbet - men det blev jeg i det 1. og det er påvist via lægen. Og her i det andet res.forløb gik jeg helt ned under de 12 uger og måtte bruge lang tid på at komme nogenlunde på rette fod igen.

Ved godt, at der nok er er mange, som har spurgt om noget lign. - men jeg magter ikke at læse alle indlæg igennem, så jeg vil sætte pris på, hvis nogen kan guide mig.

Min sagsbehandler har desuden også fortalt mig, at jeg ikke må forlade landet i weekenden for en f.eks. indkøbstur til Tyskland uden at jeg skal spørge hende om lov først og bruge en feriedag på det - er det rigtigt ?

Derudover har hun ligeledes sagt til mig, at når jeg kan have en hobby i form af, at jeg er medlem i en Star wars kostumeklub, at så kan jeg også arbejde ! Hun er virkelig grov og får det til at lyde som om, at jeg er ude hver dag med klubben - det er jeg ikke. Det er måske 1 gang om måneden, og ellers foregår det meste via nettet.

Jeg er tæt på at smide håndklædet...
Heavy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2017, 12:29   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Heavy Se meddelelser
Der blev jeg så blevet tildelt et andet res.forløb - denne gang på 2 år, som om min ryg på magisk vis skal kunne helbrede sig selv.

Min sagsbehandler har desuden også fortalt mig, at jeg ikke må forlade landet i weekenden for en f.eks. indkøbstur til Tyskland uden at jeg skal spørge hende om lov først og bruge en feriedag på det - er det rigtigt ?
Den del er desværre korrekt.
Kh og ressourceforløbsydelse udbetales for en 7-dages uge (pr måned), så du får også penge i weekender.

Og aktivloven: (hvori ressourceforløbsydelse også står)
"§ 5. Personer, der opholder sig i udlandet, kan ikke få hjælp efter denne lov.

Stk. 2. Kommunen kan dog i særlige tilfælde tillade, at retten til hjælp bevares under kortvarige ophold i udlandet, hvis

1) modtageren deltager i aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller revalidering efter denne lov,

2) modtageren udøver aftalt eller fastsat samvær, som ikke kan foregå her i landet, med egne børn under 18 år,

3) modtageren har brug for nødvendig lægebehandling, som den pågældende ikke kan få her i landet, eller

4) der i øvrigt foreligger ganske særlige forhold, f.eks. besøg hos en nær pårørende, der er alvorligt syg.

Stk. 3. Det er en betingelse for at bevare hjælpen i udlandet, at opholdet ikke hindrer, at modtageren kan opfylde de almindelige betingelser for hjælp, herunder at den pågældende kan tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 4. Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens pågældende har ret til ferie efter § 13, stk. 11 og 12, § 54 a, § 68 a, stk. 4, § 69, stk. 4 og 5, § 69 j, stk. 11, § 69 k, stk. 4, § 74, stk. 1, nr. 4, og § 74, stk. 2, nr. 3."

Og ja, alle andre lande end danmark er udlandet. Også tyskland.

Der er kommuner tæt på grænsen der er lidt mere løse ang ture til tyskland, da folk der ofte bor så tæt på grænsen, at nærmeste indkøbsmulighed ER i tyskland.
Men som udgangspunkt, så gælder §5 præcist som den står.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2017, 12:43   #3
Heavy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Heavy er ny på vejen
Tak, det anede jeg ikke - men det er da helt vildt, at vi ikke engang kan tage et smut over grænsen og handle ind uden at skulle spørge om lov først og bruge en feriedag på det.
Heavy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2017, 12:50   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ja, endagstur til tyskland burde være tilladt, men tror det er fordi det er nemmere at sige alt eller intet.
Altså det er nemmere at sige "du må slet ikke", end sige: "i disse særlige tilfælde ses det ikke som ophold i udlandet". For så ville nogen spørge: "jamen hvad så med endagstur til sverige?" Eller "jamen hvad med 2 dage når det nu er en weekend?" osv osv.


Ang delen med at have en hobby, der kan denne muligvis bruges:
http://www.ft.dk/samling/20121/almde...49/1260716.pdf

Det er selvfølgelig en individuel vurdering. Hvis man nu hver uge bruger 10 timer på en krævende hobby, så begynder man nok at kunne sige at man så skal arbejde i stedet for.
Men et par timer en gang om måneden, det må da høre til privatliv (efter min mening)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2017, 12:59   #5
Heavy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Heavy er ny på vejen
Ja det er da noget underligt noget altså - vi bliver totalt umyndig gjort på den her måde... spørge om lov til at køre ned og handle over grænsen - det er langt ude.

Super tak for linket, det er sådan noget, som jeg kan bruge ;-)

Næh jeg mener jo også, at man trods alt, må have bare en lille smule, som man må lave i sin fritid...
Heavy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension