K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-01-2017, 22:31   #1
OneDude
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2017
Indlæg: 7
Styrke: 0
OneDude er ny på vejen
Valget mellem Ressourceforløb eller Jobafklaringsforløb

Hej K10

Jeg har været syg i en 4ish år. Jeg var på en arbejdsplads, som ikke var særlig god for mig. Jeg fik opbygget en stor angst og stress over en længere periode, og dette gav mig et knæk. Her kom der stress, angst, depression ind over. Jeg er dog også på spektrum, over i Asberger afdelingen. Fast struktur og rammer er vigtigt for mig. Og jeg er lang tid om at opbygge tillid. Jeg har dog en rigtig god psykolog og psykiater.

Jeg har netop været til møde hos min nye sagsbehandler. Jeg har været syg i adskillige år. Jeg har netop for nogle måneder siden fået et jobafklaringsforløb forlænget, så jeg kunne forsætte hos AS3, som jeg har været yderst glad for. Dette var grunden til at jeg fik tildelt dette forlænget forløb, blot så jeg kunne forsætte hos dem.

Desværre, beslutter kommunen at stoppe samarbejdet med AS3, for at spare penge på kortsigt, og jeg kommer herved retur til kommunen igen... Dette gør at jeg får det meget dårligere.

Den nye sagsbehandler har dog sat sig ind i mine papirer (Første gang jeg har oplevet det :P), og kan se at hun ikke regner med at jeg kan komme i arbejdsmarkedet liiiige i den nærmeste fremtid. Hun kommer så med et tilbud, om at jeg kan komme over på et ressourceforløb istedet. Dette kræver dog et nyt møde med teamet. Hun nævner at i et jobafklaringforløb kan hun godt give mig ro, som lægerne også nævner. MEN at det her er under, nogle lidt andre krav. Så derfor hun anbefaler et ressourceforløb istedet. Dette er dog et valg jeg må tage, da hun er opsat på at give mig ro og de faste rammer jeg ønsker indfriet.

Men, da jeg ikke har den største tiltro til kommuner, så spørger jeg derfor jer her.

Er det et godt valg, at tage ressourceforløbet istedet? Eller prøver de blot at spare penge, og jeg derfor tager et dårligere valg for mig selv? Hvor står jeg bedst?

På forhånd mange tak. Jeg har prøvet at gøre det så kort som muligt.
OneDude er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2017, 22:41   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Umiddelbart tænker jeg at et ressourceforløb vil kunne give dig lidt ro. Det giver så ikke en højere ydelse, men du er ikke låst af formuekrav, hvilket sjældent er det store problem efter flere år på kontanthjælp.

Der kan være noget med ferieret ved overgangen, så hvis du har ferie til gode på kontanthjælp, skal du nok holde det inden overgang til ressourceforløb, for der vil det vist tage et år at optjene ret igen.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2017, 22:44   #3
OneDude
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2017
Indlæg: 7
Styrke: 0
OneDude er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Umiddelbart tænker jeg at et ressourceforløb vil kunne give dig lidt ro. Det giver så ikke en højere ydelse, men du er ikke låst af formuekrav, hvilket sjældent er det store problem efter flere år på kontanthjælp.

Der kan være noget med ferieret ved overgangen, så hvis du har ferie til gode på kontanthjælp, skal du nok holde det inden overgang til ressourceforløb, for der vil det vist tage et år at optjene ret igen.
Hej

Tak for dit svar. Jeg er på nuværende tidspunkt på jobafklaringforløb, men med ressourceforløb sats, så vidt jeg ved. Glemte jeg vidst at nævne.
OneDude er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2017, 23:23   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
OneDude:
Vil lige høre:
Før du kom i jobafklaringsforløb var du på sygedagpenge, korrekt?

Vedrørende jobafklaringsforløb:
"§ 68 f. Et jobafklaringsforløb skal give personen en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats, med henblik på at personen bringes tilbage i beskæftigelse eller i gang med en uddannelse.

Stk. 2. Jobafklaringsforløbet kan bestå af tilbud efter kapitel 9 b-12 og en indsats efter anden lovgivning. Jobafklaringsforløbet kan endvidere bestå i indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på at understøtte, at personen kan deltage i tilbud efter denne lov og dermed udvikle arbejdsevnen og fremme tilknytningen til og fastholdelsen på arbejdsmarkedet. "

Og ressourceforløb:
"Stk. 6. Ressourceforløbet kan bestå af tilbud efter kapitel 9 b-12 og en indsats efter anden lovgivning, herunder efter lov om social service og sundhedsloven. Ressourceforløbet kan tillige indeholde indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand, med henblik på at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov. "

Den største forskel, udover at jobafklaringsforløb maks kan vare 2 år af gangen, mens ressourceforløb kan gives på op til 5 år af gangen, ser ud til at være at der i jobafklaringsforløb fokuseres på at målet er at komme tilbage til arbejdsmarkedet. I ressourceforløb virker målet mere til at være at afklare og udvikle ressourcer, i håb om at forbedre tilstanden/situationen.

Når du kommer fra jobafklaringsforløb vil der ikke være nogen ændringer mht økonomi, ferie og den slags.
Det mest væsentlige er nok hvilket indhold de kan tilbyde i forløbet, målet med forløbet og længden på forløbet

---

Pip:
Jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse kan man kun få, hvis man kommer fra sygedagpenge
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 08:38   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
OneDude:


Pip:
Jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse kan man kun få, hvis man kommer fra sygedagpenge
Ah.. my bad, tænkte på det som et alm afklarende udredningsforløb, var ikke klar over at jobafklaringsforløb er et særligt begreb for sig.. takker..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 11:35   #6
OneDude
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2017
Indlæg: 7
Styrke: 0
OneDude er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
OneDude:
Vil lige høre:
Før du kom i jobafklaringsforløb var du på sygedagpenge, korrekt?

Vedrørende jobafklaringsforløb:
"§ 68 f. Et jobafklaringsforløb skal give personen en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats, med henblik på at personen bringes tilbage i beskæftigelse eller i gang med en uddannelse.

Stk. 2. Jobafklaringsforløbet kan bestå af tilbud efter kapitel 9 b-12 og en indsats efter anden lovgivning. Jobafklaringsforløbet kan endvidere bestå i indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på at understøtte, at personen kan deltage i tilbud efter denne lov og dermed udvikle arbejdsevnen og fremme tilknytningen til og fastholdelsen på arbejdsmarkedet. "

Og ressourceforløb:
"Stk. 6. Ressourceforløbet kan bestå af tilbud efter kapitel 9 b-12 og en indsats efter anden lovgivning, herunder efter lov om social service og sundhedsloven. Ressourceforløbet kan tillige indeholde indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand, med henblik på at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov. "

Den største forskel, udover at jobafklaringsforløb maks kan vare 2 år af gangen, mens ressourceforløb kan gives på op til 5 år af gangen, ser ud til at være at der i jobafklaringsforløb fokuseres på at målet er at komme tilbage til arbejdsmarkedet. I ressourceforløb virker målet mere til at være at afklare og udvikle ressourcer, i håb om at forbedre tilstanden/situationen.

Når du kommer fra jobafklaringsforløb vil der ikke være nogen ændringer mht økonomi, ferie og den slags.
Det mest væsentlige er nok hvilket indhold de kan tilbyde i forløbet, målet med forløbet og længden på forløbet

---

Pip:
Jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse kan man kun få, hvis man kommer fra sygedagpenge
Hej

Mange tak for dit uddybende svar.

Det er korrekt, at jeg kom fra Sygedagpenge, over på jobafklaringsforløb, som så blev forlænget i yderligere 2 år her for nogle måneder siden.

Så som jeg forstår det, lyder det vel egentlig til at det er en fordel for mig at komme over på ressourceforløb? Jeg kommer et led "længere" i systemet. Hvor de her blandt andet har mulighed for at give ro i længere tid.
OneDude er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 11:42   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af OneDude Se meddelelser
Hej

Mange tak for dit uddybende svar.

Det er korrekt, at jeg kom fra Sygedagpenge, over på jobafklaringsforløb, som så blev forlænget i yderligere 2 år her for nogle måneder siden.

Så som jeg forstår det, lyder det vel egentlig til at det er en fordel for mig at komme over på ressourceforløb? Jeg kommer et led "længere" i systemet. Hvor de her blandt andet har mulighed for at give ro i længere tid.
Altså ud fra min viden ja, så tror jeg at ressourceforløb vil give mere ro. Der skal selvfølgelig kunne argumenteres for et tværfagligt forløb, så de kan ikke bare sige "2 års ressourceforløb hvor der ikke sker noget".
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2017, 22:07   #8
OneDude
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2017
Indlæg: 7
Styrke: 0
OneDude er ny på vejen
Hej

Tak for det. Så tror jeg, at jeg tager imod det og får skiftet over på ressourceforløb istedet.
OneDude er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension