K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-01-2017, 00:00   #11
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Når man skal søge om kontanthjælp hvordan skal min forlovede gøre det ? Skal han møde op på jobcentret eller er der et andet sted ? Skal han have nogle papirer med på kommunen?
Mvh
MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2017, 00:16   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg vil anbefale at han kontakter sin kommune og spørger.
Det er nemlig lidt forskelligt hvordan de har indrettet de forskellige forvaltninger.
I min kommune har de f.eks. flyttet økonomi-afdelingen for kontanthjælp 2-3 gange i løbet af de sidste 7 år

I nogen kommuner kan man søge via borger.dk

Men dokumentation han nok med garanti vil blive bedt om:
1: dokumentation på social begivenhed (grunden til at søge). Dvs dokumentation på ophør af dagpenge, ophør af arbejde, ophører af uddannelse eller hvad situationen nu er.

2: konto-oversigt på alle hans konti (så de kan se hvilke konti han har)

3: 3 mdr konto-posteringer. Min kommune ville kun se for nem-kontoen, men har hørt om flere der vil have for alle konti. Enkelte kommuner vil vidst også se 6 mdr tilbage.

4: dokumentation på formue. (dvs har han en bil, så dokumentation på dennes værdi. Har han hus, så dokumentation på friværdi, og mulighed for at tage lån i denne osv)

5: pensioner. Kan se at en side skriver at det kan hentes her: www.pensionsinfo.dk

6: de vil nok også bede om dokumentation på boligudgifter. Dette er mht at se om man er berettiget til §34. De skal undersøge muligheden som en del i vejledningspligten. Ellers ville man kunne få med tilbagevirkende kraft, hvis de ikke tjekkede det, og det viser sig at man var berettiget. (Hvis man siger nej tak, har de dog også overholdt det de skal)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2017, 23:28   #13
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Vi har en fælles kost og benzinkonto hvor vi ca. Hver uge overfører pengene til min lønkonto bør vi i stedet for få et dankort til denne konto ? Hvad så når der er et lille overskud på imellem 3-4000kr kan vi købe en opvaskemaskine uden videre eller bør den stå i mit navn?. Han har ikke anden opsparing end aldersopsparingen og hvad så med de andre pensionsopsparinger han har skal de så også bruges ? Hvis de kan hæves før tid ? Mvh MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2017, 23:35   #14
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså hvis det der sker fra hans side bare er at han flytter penge over på den hver måned, og i så begge lever for de penge, bør der ikke være nogen problemer. Når det er en fælles konto vil overskud på den dog blive medregnet i hans formue.
Men lad os sige at han IKKE har noget som helst anden formue, og der står 5000 kr i overskud på den fælles konto. Så har han formue på 5000 kr. Og det må han jo godt have. Hvordan han (eller I ) bruger de penge, er helt op til jer.

Men jeg vil anbefale at i sørger for at sådan et overskud står hos dig. For skulle ikke undre mig, at hvis kommunen er af den type der ikke ser så meget nærmere på hvad der er hvad, så siger de nok bare "hele den konto er formue", og ser ikke på hvad der er til mad.
Så er det bedre hvis der kun står det i skal bruge til mad og benzin den måned, så i nemmere kan argumentere for, at det er det pengene er til.
For hvis der så begynder at være et overskud, så begynder kommunen sikkert at se på hvad der er rimeligt at have til mad og benzin, og så er resten formue.

Så kort sagt: sørg for at hans samlede penge (inkl jeres fælles konto) ikke overstiger formuegrænsen, for så behøver de ikke skulle sortere i hvad der er hvad.

Andre pensionsopsparinger, ja, dem tror jeg vil blive medregnet som formue, i det omfang de kan udbetales før tid
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2017, 23:04   #15
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Hej igen
Det er min lønkonto at kostpenge og benzinpenge kommer over på. Vil min løn så blive medregnet det håber jeg ikke ��
Mvh
MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2017, 23:12   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså er den konto en fælleskonto?
Ville han kunne smutte ned i banken og hæve fra den konto, uden at medbringe skriftligt samtykke fra dig?
Eller kan han tilgå den konto fra sin egen netbank?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2017, 23:32   #17
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Det er ikke en fælles konto jeg har en konto hvor jeg har en aktie på 1000kr.
Jeg ringer til banken i morgen selv om at jeg har skrevet til dem jeg kan dog ikke vente længere så det ved jeg i morgen og forresten står bilen nu i mit navn tak for din hjælp. Han kan godt bruge mit dankort i butikker der kigger de ikke på om hvem det tilhører.
Men fremover bruger vi et andet dankort til kost og benzinpenge jeg har lige modtaget det fra banken mangler dog lige kodebrevet.
Mvh

MAKN

Jeg kan se Misty Miss at du har svaret en om paragraf 34 skal man søge om det samtidig med at man søger om kontanthjælp ?
Kan det betale sig at søge når vores husleje ligger på lidt over 7000kr. ?
Mvh
MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2017, 23:44   #18
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hans formue kan KUN være penge han har direkte adgang til.
Dvs hvis du hæver 1000 kr fra kontoen og giver ham dem i hånden, bliver de hans formue.

Hvordan det lige hænger sammen hvis han kan bruge dit dankort, tja, det er jo stadigvæk reelt set ikke HANS penge, og bør derfor heller ikke kunne være hans formue.

Hvis man f.eks. kører i en bil der står i en andens navn, er det stadigvæk ikke ens formue, da man ikke ejer bilen.
Hvis man ejer et sommerhus med en anden, så kan det kun være formue, hvis den anden ville gå med til at købe kh modtagers andel, eller på anden måde lade kh modtager frigive noget af sin andel af formuen i sommerhuset
(Er omtalt i denne principafgørelse: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153879 )

Citat:
Oprindeligt indsendt af MAKN1955 Se meddelelser
Jeg kan se Misty Miss at du har svaret en om paragraf 34 skal man søge om det samtidig med at man søger om kontanthjælp ?
Kan det betale sig at søge når vores husleje ligger på lidt over 7000kr. ?
Mvh
MAKN
Det er kun din mand der ville være berettiget. Men da hans kh sats og kh loft vil være det samme, er der ikke plads til hverken boligstøtte eller §34.
Så selv hvis han er berettiget, vil det forsvinde pga loftet
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2017, 00:06   #19
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Hvad så når jeg overgår til Fleksydelse kan vi så heller ikke der søge om boligstøtte ?
Til den tid mister jeg min lønindtægt og så skal der fradrages et beløb til mine pensioner skal skat fradrage det beløb løbende eller en gang om året i 5 år ? Ved du det
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2017, 10:12   #20
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
§34 kan ikke gives til folk på efterløn, derfor nok heller ikke fleksydelse.
Grunden er at man skal have været ude for en "social begivenhed" for at få §34. Det har din man ift arbejdsløshed, men loftet er det der gør at han ikke kan få den.
At overgå til efterløn er ikke en social begivenhed

"Ansøger var ikke berettiget til særlig støtte til boligudgifter, fordi overgang til efterløn ikkeopfyldte betingelsen om, at der skal være sket ændringer i forholdene, der betyder, at ansøger ikke længere har et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag.

Ansøger havde selv valgt en ordning, hvor der ikke stilles krav om udnyttelse af arbejdsmuligheder. Derforvar betingelserne for at yde hjælp ikke opfyldt. Efterløn er direkte nævnt i lovbemærkningerne som eksempel på tilfælde, hvor betingelsen ikke er opfyldt."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153170

Alm boligstøtte, der er det jo kun halvdelen af boligens boligstøtte der indgår i din mands loft. Så 50% af boligstøtten gør ikke (da du ikke er omfattet af loftet), og den halvdel beholder i

Jeg har desværre ikke lige styr på at fradrage på ting til pensioner
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension