K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2013, 23:29   #1
Tigul
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 45
Styrke: 15
Tigul er ny på vejen
Hjælp tandlæge

Årh er i et sindsygt smertehelvede. Skal gøre historien så kort som muligt.

For 3 uger siden fik jeg ondt i en tand, gik til tandlægen, havde ikke været ved tandlægen i 2 år.

Har 6 huller og skal have rykket to tænder ud, da hullerne er så store at tanden ikke er til at rede.

. Fik et overslag på 7500 kr for alt samlet behandling. Kunne afdrage. Kommunen afviste at hjælpe da jeg er FP efter 2003 og selv skal stå for ALT tandlæge behandling. Hurtig blev overslaget lavet om, den samlede på alt det jeg har fået lavet nu er 1150 kr.

Fik lavet 3 huller for 14 dage siden. I mandags havde jeg slemme slemme tandsmerter som gik ned i kæben. Tandlægen mente det var i den tand der skulle rykkes ud, jeg mente det var tanden ved siden af hvor der var et lille hul i.

Tanden med det store hul blev rykket ud, det lille hul blev lavet, men måtte trods det lille hul bedøves undervejs 3 gange.

Om natten var smerterne slemme. Naturligvis. Natten til fredag var de ulidelige. Fredag tog jeg til tandlægen og klagede min nød. Har IKKE ondt der hvor min tand blev rykket ud, men tanden ved siden af med det lille hul der blevet lavet. Der blev taget et røntgen, men de sagde det så fint ud. Han mente bare mine tænder var ekstra følsom.

I to nætter har jeg siddet og grædt af smerter i mine tænder.

Vagtlægen tog det ikke alvorligt, men tog derind her til aften, havde slem betændelse i kæben, det havde spredt sig fra tanden og ned i kæben og ud i kæbehulen. Smerten er ikke til at beskrive. Har fået morfin lignede tabelleter som ikke kan tage det, men har i stedet fået rysteture.

Skal straks til tandlæge på mandag når de åbner, skal højst sandsynlig havde rodbehandling i den tand med det lille hul. Tandlægen må have overset en betændelse i rødderne. Er ildrød rundt om tanden.

En rodbehandling i 3 rødder, koster 2500 kr plus bedøvelse.


Jeg er GRÆDEFÆRDIG. Kan slet ikke overskue at afdrage i så mange mange måneder med så mange penge.

Kan det virkelig virkelig passe at der slet ikke er nogen steder at få hjælp ? Er der fonde man kan søge ??
Tigul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2013, 23:35   #2
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tigul Se meddelelser
jeg mente det var tanden ved siden af hvor der var et lille hul i.
Det kan man ikke selv føle, da nerverne er forbundet. Det kan sagtens føles som et hul i en tand og rent faktisk være et hul/skade i en anden.

Jeg måtte selv punge ud for min tandlæge regning, så ved ikke hvad hjælp der er at hente. Der er andre herinde der er mere om reglerne og evt. steder man kan søge. Håber du får hjælp.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2013, 01:00   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Hvis jeg var dig ville jeg be tandlægen skrive et overslag og lidt om hele forløbet og så søge en engangsydelse mener det hedder §84 eller §100

Dog vil jeg sige at du på en pension får udbetalt ca 1500kr mere om månden end jeg gør = 18000mere om året jeg kunne kun få knapt det halve til en tandlægeregning der var på ca 9000kr og 3 måndre efter stod jeg med en på 3800kr den ville de ikke hjælpe med.
Så det bliver måske et afslag men det er da hvert at prøve.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2013, 01:01   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du bor i rimelig rejseafstand fra Århus eller København, kan du søge om at få det lavet på tandlægehøjskolen.. huller og rodbehandling er gratis.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2013, 01:03   #5
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvis du bor i rimelig rejseafstand fra Århus eller København, kan du søge om at få det lavet på tandlægehøjskolen.. huller og rodbehandling er gratis.
Skal man ikke betale mertrialerne ?
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2013, 01:04   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tigul Se meddelelser
Kan det virkelig virkelig passe at der slet ikke er nogen steder at få hjælp ? Er der fonde man kan søge ??
Jeg føler virkelig med dig.

Jeg har selv været gennem den rigtig mange gange, den der med tandpine og efterfølgende rodbehandling.

Det eneste man kan er, at gemme sig i sin seng, og ind i mellem hente en pose frosne grøntsager til at lindre smerterne med.'

2500 kr. er billigt for en rodbehandling af 3 rødder, på tirsdag skal jeg op og have lavet sådan en færdig, og må så slippe ca. 3.600 kr.

Hver gang jeg er endt med en rodbehandling er det startet med nogle diffuse smerter. Nogle gange har det gjort ondt i skulder-/nakkeområdet i et par uger, nærmest som spændinger, andre gange har det gjort ondt i f.eks. hele højre side af overmunden.
Og hver eneste gang har jeg måttet vente på, at det slog igennem i én tand.

For godt et år siden fik jeg lavet en tre-leddet bro, den blev sat på med noget midlertidigt lim, fordi jeg syntes den ene tand opførte sig lidt mystisk.
I næsten et år var det helt ro i tanden, men kort før jul begyndte den så småt igen, tandlægen tog et billede, der var intet at se.

Jeg klarede mig gennem julen uden tand-problemer, men for 14 dage siden var jeg ikke længere i tvivl om hvilken tand der var skyld i balladen.

Men for noget tid siden havde jeg læst i min bog om naturmedicin, at en kryddernellike på det ømme sted skulle gøre underværker.

Hvis man har oplevet den form for tandpine, så ved man, at alt er et forsøg værd, så jeg havde købt en pose nelliker.
Jeg regnede med, at nelliken, hvis jeg var heldig, lige kunne tage toppen af smerterne, men det var en underlig oplevelse, for jeg havde ingen seriøse tandsmerter den weekend.
Jeg var lettere mørbanket i hovedet, men ingen tandpine.

Så hvis du kan få fat i en kryddernellike (dem man stikker i appelsiner til jul), så læg en på det ømme sted.



M.h.t. regningen, så tror jeg det bliver svært, du kan bede kommunen om en blanket så du kan søge om hjælp til enkeltydelse, men medmindre du har nogle store udgifter, som kommunen vel at mærke accepterer, så tror jeg det bliver svært.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2013, 01:06   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jo man skal betale materialerne.. men da jeg gik på tandlægehøjskolen, var det kun hvis der skulle bruges en krone eller andre ting de skulle bestille udefra. Jeg betalte ikke ved rodbehandling, tandudtrækning og huller.. heller ikke for bedøvelsen.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2013, 01:33   #8
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Hej Tigul...

Et gammelt husråd hvis det gør alt for ondt...og det lyder lidt mærkeligt..

Men det virker..på de fleste..

Bland stødt nellike (krydderi)...med lidt madolie..og kom "ned" i tanden...

Eller hele nelliker mellem den dårlig tand og kinden..

Det kan godt føles lidt mærkeligt, men der er noget i nelliker, som hjælper på tandpine...også af den værre slags...


/Mileo
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2013, 01:47   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mileo Se meddelelser
Hej Tigul...

Et gammelt husråd hvis det gør alt for ondt...og det lyder lidt mærkeligt..

Men det virker..på de fleste..

Bland stødt nellike (krydderi)...med lidt madolie..og kom "ned" i tanden...

Eller hele nelliker mellem den dårlig tand og kinden..

Det kan godt føles lidt mærkeligt, men der er noget i nelliker, som hjælper på tandpine...også af den værre slags...


/Mileo
En hel kryddernellike på det ømme sted er vist nemmere.

http://www.kimak.dk/nellike.htm
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 27-01-2013 kl. 01:51.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2013, 13:34   #10
Tigul
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 45
Styrke: 15
Tigul er ny på vejen
Tak for svar

Hej tak for svar.

Tandlæge højskolen er udelukket. Har både ringet derind og læst på deres hjemmeside. Det er kompliceret regler.

Man kan KUN skrives på deres venteliste fra 1 juni til 15 august, resten af året tager de IKKE patienter. Man SKAL have en henvisning dertil fra egen tandlæge. Man skal forvente en ventetid på minimum 6 måneder.


Så det kan jeg slet ikke bruge til noget

Tror kun tandlæge skolen er beregnet til ting som, hvis man feks går til sin ege tandlæge som konstatere at det og det skal laves, måske ikke lige nu, men inden for det næste halve år, for det ikke skal gå helt galt. Så kan man sammen med tandlægen lave en henvisning til højskolen, men som sagt kan man kun komme på venteliste i to sommermåneder.

Jeg fik morfin ved vagtlægen i går, det har INTET hjulpet og jeg fatter det simpelthen ikke, til gengæld har jeg fået udslæt i hele ansigtet og er så hævet i den ene side at jeg ikke kan styre mit savl.

Jeg kan slet slet slet ikke overskue at blive bedøvet i munden når der er så meget betændelse og så kan de med garanti ikke bedøve nerverne ordenlige, bare tanken om en rodbehandling på den måde. Årh. Nej nej nej.


Min sagsbehandler var total afvisende da jeg snakkede med hende. Tandlægen var ellers sikker på at hvis man enten var på kontanthjælp eller FP så kunne man BARE få hjælp af kommunen. Det prøvede jeg at skære ud i pap at man ikke kunne. Men det troede de tydeligvis ikke på.

Suk.

Er der nogen der kender nogen fonde ?? Måske kan man søge et legat ? Er der nogen af jer der har prøvet det til et eller andet ?
Tigul er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til tandlæge? JannieLytzen Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 03-05-2013 00:57
hjælp til tandlæge som ftp lillesine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 25-07-2012 18:17
Hjælp til tandlæge når man er på FP nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 26-06-2010 00:00
Ftp og hjælp til tandlæge. AnnetteH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 09-08-2008 14:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension