K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-03-2017, 12:58   #11
jurist
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
jurist er ny på vejen
Jeg synes for det første, at du er rigtig god til at beskrive din situation. I mine tidligere jobs som socialrådgiver har jeg mødt mennesker, der har haft/ har det som du beskriver.
Det ændrer desværre ikke på, at vi pt. har en lovgivning, der er ubønhørlig og ser arbejdsmarkedet som den eneste løsning for alle, og derfor mener jeg, at det vil være utopi at forestille sig, at du vil kunne få tilkendt en ftp - ikke fordi jeg er enig i lovgivningen, men fordi jeg kender den. For 10-20 år siden, hvor det ikke var helt så svært at få ftp., var det ikke usædvanligt at opleve, at de, der fik den tilkendt, blomstrede op og fik nye kræfter, alene fordi, de fik ro. Nogle fik det endda så godt, at de efter eget ønske søgte om at få ftp. konverteret til et fleksjob.
Der mangler forståelse for, at mennesker med traumer eller psykisk sygdom kan klare hverdagen på en god måde, hvis der ikke stilles for store krav. Det er min erfaring, at de mennesker, der lidt nedladende bliver betegnet som "svage" er stærke mennesker, der har været stærke alt for længe og derfor knækker. Der er ingen, der 100% kan sætte sig i andres sted og når en sagsbehandler i et jobcenter har været ansat i længere tid er der nok en tendens til, at vedkommende bliver lidt kynisk og ser borgerne som "sager" fremfor som mennesker, måske for selv at overleve og håndtere, at arbejdet ikke var det, de forestillede sig under deres uddannelse. Endvidere levnes der ikke den enkelte noget særligt spillerum for individuelt skøn, da alt efterhånden er lovreguleret ned i mindste detalje. Det er virkeligheden, som jeg ser den, men det kan du og andre i lignenede situationer jo ikke bruge til noget

Citat:
Oprindeligt indsendt af updown Se meddelelser
Jurist



Tak for dit svar.
Det er korrekt at jeg jævnført loven vil ses ude på arbejdsmarkedet, blandt andet på grund af min stærke baggrund, og min unge alder.
Men hvis man som menneske er nået til et punkt tidligt i livet, uden at sætte sig i en offerrolle, for det er ikke min intention. Så mener jeg selv at hvis jeg skal have fred, og leve et roligt liv, så kan jeg ikke være på et arbejdsmarked, da jeg ikke kan kapere det. Jeg er klar over at det lyder meget sløset, og sjusket. Men hvis man som menneske med traumer, fortsætter et almindeligt liv med beskæftigelser, hobby, og hvad der ellers høre med til et travlt arbejdsliv, så vil der langsomt med tiden ske en nedbrydning af krop og sjæl og resultere i sygdom eller værre. Alle mennesker kan nok ikke sætte sig ind i det, især ikke en kommune tænker jeg, da deres formål som du kommer ind på, er at få alle i arbejde på den ene eller den anden måde. Naturligvis har alle en plads i denne verden, men ikke alle kan løfte opgaven, måske på grund af sygdom mentalt eller fysisk, eller så kan årsagen jo være noget andet.

Nej, jeg mener ikke du er helt gal på den, jeg ser det som noget positivt at du taler direkte ud af posen, for det giver mig et indblik i hvad andre mennesker måtte byde ind med til det jeg skriver om.
Jeg vil lave en løbende opdatering.
jurist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 13:05   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af updown Se meddelelser
MistyMiss:

Tak for dit svar.
Ja, som du siger, man skal først igennem hele møllen for at udelukke hvad man kan, og hvad man ikke kan. Nu skriver du at du ikke er klar over hvad jeg fejler, og jeg har heller ikke selv oplyst hvad jeg mistænker at fejle. Men jeg har en meget kraftig mistanke om at jeg lider af post traumatisk stress syndrom på grund af tidligere traumer.

Jeg kan sagtens se synet fra din vinkel på sagen, men jeg, uden at lyde deprimeret ser ikke nogen bedring, da ar på sjælen er svære at reparere.
Ja, det er svært at reparere ar på sjælen. At påstå andet ville være at lyve.
Men med den rette behandling, kan det blive nemmere at håndtere disse ar på sjælen.

Du lyder meget velformuleret, og hvis du er lige så logisk tænkende som jeg så prøv at se det sådan her:
Hvis du har et brækket ben, så bliver det ikke nødvendigvis bedre, hvis du ikke går til lægen.
Bruddet vokser måske endda skævt sammen.
Så ville man jo gå til lægen, få henvisning til et sygehus, der kan operere en, og måske rette op på det.

Nu er det et psykisk problem du har.
Dit "brud" er vokset forkert sammen, da du har gået selv med dine traumer i lang tid. Derfor har du nu fået en henvisning til en psykiater, der måske kan hjælpe med at rette op på bruddet.

Så giv behandlingen en chance, måske kan den gøre at det kommer til at blive bare lidt bedre
De er jo trods alt uddannet til at hjælpe, lige som kirurgen der er uddannet til at operere
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 13:05   #13
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
MistyMiss:

Naturligvis, det er nok også det første en kommune vil gøre, det er at sætte en ud i beskæftigelse til det time antal man mener at man kan klare. Jeg vil jo altid kunne arbejde 80 timer om ugen, eller 50 timer om ugen, men det er så når man presser sig selv, og derfra vil presset så komme i hælende på en, og knække en fordi man ikke lyttede til sig selv, og forsøgte at få styr på sine mentale problemer.
Jeg mener ikke at alting ser sort ud, jeg mener at alting ser lidt ubalanceret ud på grund af ens tilstand, jeg tænker du sagtens måtte kunne relatere til hvad jeg direkte mener, da du selv som jeg ser, har været igennem en hel del.
Det glæder mig på dine vegne at den behandling og det du har fået lært igennem tiden har givet dig redskaber og værktøjer til at få et mere balanceret liv, du har, vil jeg erkende været stærkere end mig, du har trukket hånden ud og bedt om hjælp, jeg har altid gjort det modsatte. Klare mig selv, og være støtten for alle, påtage sig alle problemer og sorg fra mennesker, for jeg har jo kunnet klare alt. Men når mentaliteten trækker for kraftigt, så vil det en dag ramme krop, og dernæst sjæl, og alting fra fortiden vil komme som en flodbølge og ramme en i ens nutid.

Tiden vil for mig, vise hvad der sker, jeg håber på at man ikke bliver trukket igennem et langsomt og slidende system, som der ikke vælger at lytte til en, men kun ser på lovgivningen, da den er firkantet. Det bliver nok realiteten således tænker jeg.

Hvad er der så sket med dig nu? Har du fået en fuldtids beskæftigelse? Eller har du fået fred fra systemet? Ja, jeg spørg af ren nysgerrighed, besvarelsen på mine spørgsmål er i dine hænder, hvis jeg kommer til at spørge for dybt, så må du undlade at svare, for jeg vil helst gerne tage hensyn til dig, ligeså vel som jeg tager hensyn til andre.

Jurist:
Tak for dit svar.

Jeg har altid fået stor ros for min velformuleret tilgang, blandt andet på grund af min baggrund og uddannelser. Men tak for de pæne ord, jeg siger det samme til dig, din læse beskrivelser er direkte og forståelige på klar og tydelig tone.

Jeg har før hørt om at der er etableret massive opstramninger og du fortæller jo meget direkte det jeg har på fornemmelsen som vises til at være sandt.

Min forståelse for en person der er tilknyttet et jobcenter, som der behandler sager for mennesker, vil naturligvis af ren reaktionsevne baseret på at det er et menneske, opbygge mekanismer til at beskytte sig selv. Det er naturligt i alle beskæftigelser tænker jeg, alle mennesker kan bare ikke finde ud af at lave sådan et skjold omkring sig, for i den sidste ende, lige meget hvem man måtte være, og hvor stort et skjold man sætter op, så vil der langsomt komme revner i hjørnerne, og en dag når presset er stort nok, så vil skjoldet flække, og der står man så, piv åbent uden beskyttelse da man er blevet såret.
Lidt ligesom hvis du forestiller dig, at en soldat tager i krig, bliver skudt, køre over en mine, eller andet lignende, får et knæk på sin sjæl(skjoldet), bliver aldrig den samme, kommer hjem og får mange problemer mentalt.

Loven er firkantet, nok tænker jeg at grunden følgende, mange mennesker har udnyttet systemet, og fået tilkendt den ene service, ydelse, førtidspension efter den anden. Det har så givet opstramninger til at alting til sidst ender i firkanter da man helst vil holde folk væk fra en fredning. Dog mener jeg ikke kun det er på grund af udnyttelse, men også kommer der mange spyd fra Christiansborg, og vores Folketing. Der er mange ting der spiller ind over vil jeg mene.

MistyMiss:
Tak for dit svar.

Fuldstændig enig, det er svært som jeg tidligere nævner at reparere ar på sjælen.
Jeg tror på at med de rette værktøjer og den rette hjælp, så kan man bedre administrere sine problemer, uden tvivl i det. Det er noget jeg har oplevet og set igennem mine arbejdsår, og livserfaring. Synet på tingende, og den rette hjælp kan gøre noget.

Jeg er meget logisk tænkende, direkte skåret i pap, rationel individ. Jeg vil, uden at blære mig, også understrege at jeg er velformuleret, og har en del i bagagen, som gør en til det man nu er blevet støbt til ud fra ens tidligere handlinger og oplevelser igennem livet.

Vi er fuldstændigt enige, det er en god måde at sætte et budskab op så en læser kan forstå hvad du direkte mener, der gemmer sig jo en forfatter i dig.
Du er selv et velformuleret menneske.

Nogle gange i livet skal man indse at man faktisk har brug for hjælp, du har ret.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 14:40   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære updown.

Vi har verdens dygtigste jurister/embedsmænd der udformer dansk lovgivning.

Ofte kan man læse under en lov`s "lovforhandlingerne" hvad politikerne ønskede og ville med en given lov.

Men ofte ender det med, at i sidste ende bliver det embedsmænd, Ankestyrelsen etc der får mulighed til at fortolke en given lov`s virkemåde.

Vi kan se det med eksempelvis Fleksjobreformen, hvor politikerne i Folketinget aftalte, at borgerne skulle bevilget et fleksjob, hvis en given arbejdsprøvning vise få timers arbejdsevne. Ellers skulle der bevilges førtidspension.

Embedsmænd/juristerne fortolkede gennem den øverste myndighed Ankestyrelsens Principafgørelse at borger kan få bevilget fleksjob ned til få SEKUNDER om ugen.

https://www.k10.dk/showthread.php?t=30224 som bør læses nøje!

Hvor politikerne viser sin totale svagheder og lader det passerer, uden at de griber ind, trods de går ud i offentligheden og påstår at det skal laves om.

Men intet sker, muligvis fordi det passer politikerne ganske godt, fordi målet har hele tiden været, at der skal færre på førtidspension.

Så du skal forholde dig til, at kun din arbejdsevne og dokumentationen herfor er gældende og intet andet. Som du har beskrevet din situation er dine muligheder for førtidspension ganske lave.

Men din formodning ""Loven er firkantet, nok tænker jeg at grunden følgende, mange mennesker har udnyttet systemet, og fået tilkendt den ene service, ydelse, førtidspension efter den anden. "" er efter min menig ganske forkert og kræver dokumentation.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hilsen Peter

Bilag

https://www.fagbladet3f.dk/temaer/fl...oertidspension

Sidst redigeret af phhmw; 20-03-2017 kl. 14:45.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 18:03   #15
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Updown:
Jeg har skrevet i pb, så tråden ikke bliver kørt af sporet, og så jeg kan uddybe min tilstand og historie lidt mere
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 21:10   #16
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
Hej Peter:

Tak for dit svar.

Det er ikke overraskende for mig at man kan tilkendegive fleksjob ordning helt ned til sekunder hver uge, det mener jeg personligt er fejlagtigt og fiasko stempling at give til et menneske, som eventuelt måtte være meget syg på den ene eller den anden måde.

Alting kræver dokumentation i systemet, det er vi totalt enige i. Det er dog godt, og glæder mig at du understreger det, for så ved jeg hvordan, og hvorledes jeg skal forholde mig. Men når jeg jo siger firkantet, så mener jeg også at de såkaldte medarbejdere som arbejder for virksomhed kommunen, følger loven til punkt og prikke, naturligvis, og i min optik er det at dømmes firkantet. I følge min personlige mening så mener jeg at man nogle gange i visse tilfælde burde se forbi loven, hvilket der med garanti også sker.

Chancerne for at jeg får en førtidspension er nok meget lille, det er rigtigt, det er heller ikke det jeg sigter efter overhovedet. Men hvis jeg engang i fremtiden bliver udsat for at få tilkendegivet en førtidspension, så ville det lette mit liv en del.
Jeg plejer altid at sige, at et andet menneske vil aldrig kunne sætte sig ind i hvordan jeg har det. Men ja, vi alle har noget at kæmpe med.

Tak for de links du har sendt, der er noget læsning som jeg vil kigge på.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2017, 23:39   #17
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej updown (fedt brugernavn )

Det er rigtigt godt at læse, at du har fået en henvisning til en psykiater. Da du beskriver både en belastende barndom, måske flere traumer, tidl. soldat (uagtet, om du har været udsendt el. hvad du har oplevet i den forbindelse), og nu senest en mistanke om drugrape. Hvilket jo er en alvorlig sag.

Nu ved jeg ikke, hvor du bor i landet. Men Rigshospitalet har et center, forkortet: CSO, jeg har fundet flg. link, læs 3. side m. sidenr. 736, afsnittet midt på denne side,som starter m.:
Citat:
Voksenteamet varetager ...
. Bemrk. du måske ikke kan modtage behandling der, men at de også giver råd om hvor du evt. ellers kan henvende dig.

De nævner bl.a. Offerrådgivningen, se flg. link: https://www.offerraadgivning.dk/

Selvom du ikke bor i Kbh. kan du måske ringe og spørge, hvor de kan henvise dig til.

Se dette link: https://www.rigshospitalet.dk/afdeli...r/default.aspx

Afhængig af de oplevede belastninger i dit liv kan du have udviklet PTSD, måske endda kompleks PTSD. Du bør derfor dels passe på dig selv, tage hensyn i det daglige, så du ikke belastet yderligere indtil du har fået afklaret om du har PTSD.

Hvis du har været udstationeret el. på anden vis kan have pådraget dig nogle traumer via din soldattid, så bør du kontakte soldaterforening, evt. Krigsveteraner. Jeg har dog intet kendskab til dette, har kun læst i medierne omkr. denne problematik: soldater m. PTSD.

Måske har du brug for en psykolog, som har erfaring m. klienter m. PTSD, disse kan man finde via dette link:

http://psykologeridanmark.dk/

Hvis du har PTSD, er det vigtig du kommer i "rette hænder", således at du evt. ikke udvikler kompleks PTSD. Så selvom det kan være svært, så tving dig til en kontakt m. en behandler og hold god kontakt m. din egen prak. læge. Få evt. en tid hos denne, hvor du har udbedt dig ekstra tid, så der er tid til at tale om hele din situation.

Og ang. "jurist"s svar her på din tråd, så læs, hvad jeg har skrevet i anden tråd i dag:http://www.k10.dk/showthread.php?t=35090.

Kan se du har indhentet mig indenom ang. et nyt spørgsmål inden jeg har fået dette indlæg "skippet af."

Nej, Diagnostisk Center, tror jeg næppe, er målrettet din problematik.

Jeg berører ikke dine spørgsmål omkr. kommune og diverse problematikker i den forbindelse, da jeg mener, du bør prioritere ovenstående først.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2017, 22:25   #18
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
Gunvor:

Tak for dit svar.

Der er nogle sager at tage fat i for mit vedkommende. Det var ikke let at få mig selv overbevist om at tage til en psykiater, eller at rette henvendelse til sin egen læge, for at få en henvisning efter længerevarende samtaler med egen praktiserende læge. Da jeg altid fortæller mig selv, at der er mennesker som har det værre end jeg, og man skal ikke brokke sig, eller lade sig gå på. Men åbenbart er nogle episoder her i livet ikke til at håndtere selv, hvor det så resultere i at man bliver nød til at bede om noget hjælp for at få, forhåbentligt forbedret sin egen situation som menneske.

Jeg vil starte med at fortælle dig, at jeg er glad for disse kontakt henvisninger som du har anbefalet, jeg har set det igennem, og jeg vil gerne benytte mig muligheden til at få rådgivning.

Det er korrekt at man skal passe på sig selv, især hvis man har fået en mental lidelse, som for mit vedkommende ikke er konstateret endnu.
Jeg forsøger så vidt muligt at tage den med ro, en dag af gangen. Der er 25 dage indtil at jeg skal til mit første møde. Jeg har læst at man skal være tilstede i mellem to til tre timer, for en grundig undersøgelse og samtale, så man kan få tid og sted til at præsentere sin historie, og ens problematikker, hvorefter de så laver en vurdering ud fra deres møde med mig ser jeg.

Min tidligere karriere som soldat, kan bestemt have givet mig traumer udover det andet jeg har været igennem. Men det er ikke noget jeg som sådan har tænkt over. Kan da fortælle dig at jeg ofte får mareridt og flashback fra episoder, men jeg har aldrig tænkt tanken, kan jeg have post traumatisk stress? Jeg har nærmere tænkt. Ja det er episoder fra fortiden som der nok jager mig, det går sikkert væk en dag. Men det har siddet fast lige siden. Og for nyligt, er jeg så begyndt at tænke over, har jeg virkelig PTSD på grund af fortiden og hændte traumer.

Du er ikke den første der nævner det for mig, har taget fat i nogle tidligere kollegaer som der i dag er gode venner fra det tidligere liv som soldat. De har selv sagt, søg noget hjælp igennem lægen til dine problemer, og også igennem den tidligere kaserne hvor du har været ansat hvis du ønsker det. Så nu må jeg se, hvad tiden bringer.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2017, 10:08   #19
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej updown

Selvtak.

Er rigtigt glad for at læse at du har kontakt til tidl. soldaterkollegaer, som er gode venner, og du der også har nogle at tale med og støtte dig i at få en afklaring, så du fremadrettet kan få gjort noget i forhold til dette. Følg deres råd omkr. kontakt til din prak. læge og tidl. kaserne, hvor du var ansat, og rådgivning et af de nævnte steder. Lav evt. en aftale med én af dine venner, (f.eks. 1 uge el. 14 dage), at denne vil spørge dig om du har fået taget kontakt for hjælp. Nogle gange hjælper det, at man også står til ansvar overfor andre om man har handlet.

Det er ikke unormalt for PTSD, at man undgår situationer, som kan minde om el. skal tale om ting, som har været udløsende for PTSD. Der må tages tilløb, og derfor er det rigtigt godt, at have nogle til at give et venskabeligt og blidt skub hen mod en hjælp og afklaring, hvor de samtidig fastholder det fornuftige i at gøre netop det der er vanskeligt for én. Lyt til dem, og tag tilløb.

Der har været en del misforståelser el. rigid holdning til, hvornår symptomerne til PTSD indtræffer, og der er stadig en del firkantede holdninger til, hvad der kan udløse det. Min personlige holdning er: mennesket sind er meget plastisk og derfor kan det være forskelligt, hvad der udløser PTSD el. andre sygdomme i sindet. Ligesom det er forskelligt, hvor megen robusthed (korrekte term er resilience) man har. Ligesom den kan blive slidt over tid, hvis man ikke får tid til at komme sig over hændelsen el. ikke får bearbejdet den, før der kommer en ny.

Det gør det sikkert ikke nemmere, at du har en holdning (og en personlighed?), der
Citat:
at der er mennesker som har det værre end jeg, og man skal ikke brokke sig, eller lade sig gå på.
. Ja, der er sikkert nogen der har det værre el. har større problemer end én selv, men det kommer man ikke selv videre med at fortælle én selv, hvis man har problemer, der kan blive større og give en et meget ringe liv, hvis man ikke søger hjælp i tide. Efter min mening, må man kun bruge den slags tænkning til ikke at få for megen selvmedlidenhed, og ikke til at undgå at handle, når hjælp udefra er nødvendig for igen at blive mere velfungerende. Alle har brug for at en dagligdag, hvor man har det rimeligt med "peak" af glæde, lykke og ro indeni. Og mindre el. ingen mareridt el. flash back.

Når du søger rådgivning/hjælp vil du i de fleste tilfælde opleve, at blive mødt stor proff., imødekommende og medmenneskelig respekt for, at det kan være svært at tale om. Og husk at det altid er tilladt, at sige: "Lige nu er det svært at tale om, må jeg lige tage en lille pause uden at sige noget" og få hold på dig selv.

Hvis du meditere (hvis ikke kan jeg anbefale dette), så kan du også bruge teknikken herfra til at få ro på i hovedet selvom du sidder i et rum m. andre. Bed om pause, luk øjnene nogle min. og find samme tilstand/rum, som under meditationen.

Fik du forøvrigt set filmen: "Free the mind" fra 2012, da den var i biffen? Hvis ikke, så er der i denne film også 2 veteraner, der lider af PTSD og som får det bedre ud fra mindfulness principper om bevidst tilstedeværelse i nuet. Filmen viser ikke noget fra fortiden, dvs. billede omkr. hvad der er sket, men kun fokusere på interviews med disse 2 og behandlingen. Plusen dreng m. ADHD. Hvis ikke du har set den, kan du låne den via kbh. bibl., dog kan jeg se der pt. er lidt over en mdr.s ventetid pga. de kun har 2 stk. Men du kan også bestille den via www.bibliotek.dk hjem til dit eget nærmeste bibl.

Ang. din kommende spec.lægeundersøgelse hos psykiater, så husk også her er det tilladt, at bede om en kort pause. Og husk især under denne undersøgelse ikke at have attituden: andre har det værre, det går nok ect. Da undersøgelsen gerne skulle give et reelt billede af din tilstand. Mød derfor også op, hvis ud ikke har fået megen søvn pga. mareridt og påtal at du det i stat af samtalen. Med andre ord vær dig selv uden filter. Og hvis det bliver for voldsomt for dig, så sig det, så må psykiater tage hensyn. Sørg selv for at alle de traumatiske hændelser bliver nævnt (uanset om der ikke gås i dybden med selv selve hændelse, men de symptomer du efterfølgende fik). Og måske vil det være godt, at du enten har nogen, der henter dig og I kan følges hjem el. du har en aftale om at kunne kontakte én samme dag for at kunne snakke/el. bare være tilstede uanset tidsrum, hvis der skulle komme nogen reaktion pga. denne undersøgelse. Hvis du måske har det bedst med at "krybe i flyverskjul", så gør det, men hav stadig en "livlinje" du kan kontakte, om ikke andet pr. telefon. Og lav ingen aftaler den flg. dag, hvor du hiver alt ned fra "hylderne", som du ved er rart og godt for dig selv. F.eks. ro, stille meditativ musik, god mad, en gåtur i naturen ect.

Du skal nok regne med, at det er samtalen hos psykiaterne vil foregå som en slags temainterviews, hvor der ind i mellem vil blive spurgt nærmere ind, og at en del vil være fakta og barndom fra start. Hvis du bliver tryg af viden og en vis kontrol, så læs evt. her for hvad en konkret psykiater bør gennemgå i sådan en undersøgelse. Men hjælp til at der kommes rundt om de akutelle begivenheder og efterflg. problemer og symptomer, som kan have udløst PTSD.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2017, 21:03   #20
updown
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2017
Indlæg: 12
Styrke: 8
updown er ny på vejen
Kære K10.

Nu har jeg været hos en psykiater og fået diagnosticeret PTSD.
Jeg tænker umiddelbart at jeg ikke er helt klar over hvad der skal ske for mine fremtidige udsigter. Psykiateren mener at jeg ikke skal i behandling i form af psykofarmaka, men han mener at jeg skal have samtale terapi for at se om min PTSD kan forbedres. Han anbefalede at jeg anmeldte en sygemelding, så jeg kan få noget ro. Mit spørgsmål lyder så, hvis man ikke bliver fri for PTSD, hvor store er chancerne så for at kommunen kan hjælpe en? Og på sigt måske tilbyde, at jeg eventuelt skal overveje at søge førtidspension. Da min psykiater også mener at jeg ikke kan arbejde med min tilstand.

Ser frem til at høre jeres meninger.
Mange tak.

Tak for svar Gunvor:

Tak for alle dine pæne ord Gunvor. Det er vigtigt for mig at tale med tidligere soldaterkollegaer, da det er en rigtig god støtte. Jeg har fulgt de råd, som jeg mener er passende til mig og min situation. Jeg har været til psykiater, og fået diagnosen PTSD. Jeg får noget støtte fra min tidligere kaserne, og også fra en forening som støtter PTSD ramte.
Jeg følger dig meget let i at der kan være et hav af forskellige udløsninger og situationer til at man kan få en PTSD, og du nævner at der er mange firkantede holdninger til hvordan og hvorfor man eventuelt måtte få en PTSD. Det jeg selv tror af egen personlig holdning er, at man igennem sit liv får traumer, som der bygger sig op, og til sidst knækker filmen på den ene eller den anden måde, hvor der er specifikke traumer man har meget svært ved at give slip på, som der begrænser mennesket og menneskets omgivelser i form af oplevelser og egen udvikling.

Vi er meget enige i at man skal leve i harmoni og have lykke og ro inde i sig selv. Ligeså snart at man træder ud af stadiet homøostasis i hele organismen, så er det at porten til sygdomme åbner sig, når man er ramt mentalt og ikke har det så godt.

Det var en meget behagelig oplevelse at tale med en psykiater, der var mange ting som vi var enige i, og nogle ting som vi ikke var så enige i. Men sådan blev det, også for at give psykiateren det bedste billede af at psykiateren ud fra mine fortællinger kan danne sig indtryk til at stille den korrekte diagnose.

Nu hvor du har anbefalet filmen ”Free the mind” fra 2012. Så ja, jeg har faktisk hentet filmen ned, og set den dengang hvor du skrev din besked. Jeg kan se at disse mennesker har fået hjælp, som faktisk har gavnet dem på længere sigt. Et af mine problemer er at hvergang jeg taler om mine traumer, så bliver min tilstand forværret, og det står på i en længervarende periode, indtil at det hele falder lidt til ro igen.

Jeg forsøgte til mit møde med psykiateren så vidt muligt i bedste omfang at forklare hele situationen og omstændighederne førhenværende og i nutiden til personen, så vi sammen kunne få dannet en højere enhed til det korrekte resultat. Åbenlyst kunne han hurtigt se at ud fra det jeg fortalte, så pegede det ekstremt i mod en PTSD. Så jeg har fået diagnosen, og fået tilbudt samtale terapi, da han mener at medicin ikke er vejen frem for mit vedkommende.

Der var mange forskellige, og også anderledes spørgsmål som man blev stillet, men det er jo rene procedurer for at sikre sig den bedst mulige behandling til hvad man nu måtte have fejlet.
Beklager det sene svar Gunvor.
updown er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension