K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-03-2011, 16:15   #1
Dolli
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Dolli er ny på vejen
Hjælp til pensionssag søges. Tvinges til gastrisk bypass??

Hej alle her på k10.

Jeg har været medlem her på siden længe, men aldrig skrevet noget herinde før, har læst jeres andre tråde, men nu har jeg selv brug for noget hjælp, og ved der sidder mange herinde der kan hjælpe mig videre på vejen.

Jeg er en 41 årig kvinde, jeg har søgt pension på en pgf 17 i december 2009, grundet mine kroniske smerter(fibromyalgi ) i hele kroppen, modtog så først min partshøring i april 2010, da var sagen faktisk forældet, i den partshøring lå så en statusattest fra en læge i det lægehus hvor jeg kommer, men ikke en læge jeg kender, men den læge havde skrevet at jeg vejede for meget og så røg jeg og det største arbejde med denne pt var at motivere hende til rygestop og vægttab.

Der blev jeg så nødt til at trække min ansøgning om pension tilbage, for kunne jo godt se med sådan en status ville jeg jo på ingen måde blive taget seriøst.

Jeg blev noget forfærdet over denne udtalelse, for hvad f..... bildte hun sig ind den læge.

Jeg klagede over lægens udtalelse og fik medhold i min klage, og lægen sendte et dementi til jobcenteret , at hun havde udtalt sig om noget hun egentlig ikke kendte noget til og at det ikke hørte hjemme i en status .

Min egen læge har så i samarbejde med mig lavet en GHA ugen efter denne status åbenbart er blevet lavet, og hvor min egen læge skriver at jeg pt er overvægtig, men har igennem årene fået diverse slankeprodukter uden held, der ses en 25 % overvægt allerede fra 8- 9 års alderen, og at prognosen var ikke lys, men hvis pt kunne tilkendes en social pension var det måske muligt at pt kunne mobilisere et overskud til evt vægttab.

Samtidig skriver hun at hun ikke mener pt vil kunne varetage et arbejde på ordinære vilkår ej heller som fleks.

Nå men sagen bliver så forelagt lægekonsulenten , som jo mener at det er jo nærmest min egen skyld, jeg kan bare tabe mig og holde op med at ryge, for selvom lægen har sendt et dementi, ja så figurerer udtalelsen jo stadig i mine papirer. Hvis der lægeligt var noget at komme efter mente han at det var en psykiatrisk udtalelse.

Og den indvilliger jeg naturligvis i, har en samtale med en psykiater i 2 timer, som erklærer mig færdig på arbejdsmarkedet grundet min social fobi, som er så stagneret at man ikke kan ændre min adfærd, det er simpelhen for sent at gøre noget ved det.
Samtidig skriver hun at yderligere aktivering/ afklaringsforløb vil forværre min situation.

Det bliver så sendt til lægekonsulenten igen som denne gang siger at der er ikke mere at komme efter, og derfor skal den videre til pensionsudvalget.

Snakker med sagsbehandler som mener det nærmest er en formsag at køre den igennem nu , så nu ville hun lave partshøring klar også kørte den derfra.

Ja ja så går der 3 uger efter den udtalelse, ringer så derop i dag for at høre hvordan det går med min sag, hvor jeg så får at vide at nu har hun søreme da sendt den op til lægekonsulenten igen, da hun vil være sikker på at den status som der ligger et dementi på, ikke skal bruges til noget

Men i den står der jo at evt vægttab og rygestop er en behandlingsmulighed og derfor vil man sige at alle muligheder ikke er udtømte hvis jeg ikke indvilliger i en gastrisk bypass, jeg siger så til hende at det kan kommunen da ikke tvinge mig til, men hun siger det svarer til at folk der har diskuspolaps ikke vil opereres i ryggen og derfor vil man ikke acceptere dette mener hun.

Så nu skal jeg så afvente yderligere 3 uger før min partshøring kommer på bordet og med den udtalelse i dag ser det jo ikke særligt lyst ud.

Kan kommunen virkelig tvinge en til en gastrisk bypass?

Og hvad gør man når man bliver ved at banke hovedet mod muren, de tryner mig den ene gang efter den anden, når først de har fået en udtalelse så beder de åbenbart bare om en anden udtalelse , for at åbne det hul der lige var blevet lukket.

Hold fast, jeg har bare lyst til ar råbe og skrige af afmagt og frustration.......

Sidst redigeret af Dolli; 15-03-2011 kl. 20:58.
Dolli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 17:06   #2
Rawhite
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2010
Indlæg: 50
Styrke: 14
Rawhite er ny på vejen
Nu er det slet ikke så nemt mere at få en gastrisk bypass eller anden maveoperation. Der kom nye kriterier fra Januar i år. For at komme i betragtning skal man have et BMI på over 50 samt have en af de følgesygdomme der ofte følges med overvægt såsom fx diabetes 2. Hvis disse kriterier ikke er opfyldte så kommer man ikke i betragtning. Direkte kan kommunen ikke tvinge nogen til det, men det kan de så alligevel underforstået idet man så ikke kan afklares hvis man ikke indvilger i den operation da alle muligeheder således ikke er afprøvede.
Rawhite er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 17:35   #3
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Jeg mener også lægerne skal vurdere om patienten er motiveret for operation inden de må foretage en operation. Operationen er jo ikke en mirakelkur. Jeg så udsendelsen fede tider, der ophandler disse operationer, og blev noget overrasket over at operationseffekten kun holder 2 år, og at man efterfølgende er evigt patient, fordi man ikke optager alle næringsstoffer.

Så få du din læges ord for at du ikke er egnet kandidat til sådan en operation. Kan blive så sur når jeg høre om en sagsbehandler der mener det at sådan en operation er en mirakelkur, og at hun/han ved bedre en din læge.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 17:37   #4
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dolli Se meddelelser
og derfor vil man sige at alle muligheder ikke er udtømte hvis jeg ikke indvilliger i en gastrisk bypass, jeg siger så til hende at det kan kommunen da ikke tvinge mig til, men hun siger det svarer til at folk der har diskuspolaps ikke vil opereres i ryggen og derfor vil man ikke acceptere dette mener hun.

Hold fast, jeg har bare lyst til ar råbe og skrige af afmagt og frustration.......
Kan du ikke stille dig undrende over hvorfor hun så ikke foreslår, at du bare får læberne syet sammen, så der lige er plads til et sugerør? Det må da være en meget bedre løsning i disse sparetider.
Nå nej, det er så ikke en afprøvet behandlingsmulighed endnu, men måske du kunne blive den første????

Gastrisk bypass er en alvorlig operation, som kan have alvorlige konsekvenser for en lille procentdel af dem, der får den udført. Derfor kan man ikke bare 'komme ind fra gaden', og bede om at få den udført. Lægerne kræver at man er nok så afklaret med den, og konsekvenserne af den, for resten af livet, før man får lov at få den. For er operationen først foretaget, er der ingen vej tilbage
- hvilket igen taler for at dine læber syes sammen, for der er da fortrydelsesmulighed, når du har nået et, i sagsbehandlerens øjne, tilfredsstillende vægtab

Det er flot at din sagsbehandler mener at gastrisk bypass kan sidestilles med en operation for diskusprolaps. Det er ikke alene uvidende, men direkte dumt
- og dælme uhyggeligt, hvis sagsbehandlere mener, de kan begynde at stille krav om livsændrende operationer
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 17:51   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er efterhånden uhyggeligt hvor stor en magt en sagsbehandler har
tror nu ikke lige frem en sagsbehandler elsker sit job
forstået på den måde, i stedet for at hjælpe folk i nød
er de blevet til den forlængede sparekniv
hurtig at fratage folks sygedagpenge og sende dem på kontanthjælp eller ingen ydeelse

med mindre lægekonsulenten har skrevet noget om i dennes papir
alså at du har været hos en læge der skriver det er en god idé
kan du nægte hvad en sagsbehandler siger
de må absolut ikke spille læger

Gastrisk bypass er en alvorlig operation
helt enig og ingen kender til langtids effekten
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 18:22   #6
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Plus også at man skal have en vis psykisk robusthed for at kunne klare eftervirkningerne af sådan en operation. Man kan jo ikke bare ringe efter en pizza, hvis overskuddet mangler. Man skal stå i køkkenet, veje maden, nøje planlægge diæten osv
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 19:17   #7
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa.

Hvis der bliver problemer efter sagen IGEN-IGEN har været hos lægekonsulenten, så syntes jeg, at du skal søge en §17 på foreliggende grundlag igen.
For nu har din sagsbehandler jo ellers sagt at den burde ligge klar til pension.
Men allerførst tale med din sagsbehandler og se om du kan få denne til at indstille dig til pension, for det vil nu en gang være det bedste.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 20:01   #8
Hånden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2010
Alder: 64
Indlæg: 2
Styrke: 0
Hånden er ny på vejen
Hej er ny her på siden.
Vil egentlig bare sige at jeg for nylig læste om en principafgørelse fra Ankestyrrelsen ang. overvægt. det er fra 31/01 2011.meddelse nr 10-11.
Kan ikke lige finde ud af at lave link til det nu, men der stod bla.
[I]Ved afgørelsen om førtidspension, kunne der IKKE lægges vægt på, at der var mulighed for behandling af overvægt, når der ikke forelå konkrete oplysninger om forslag til realistisk vægttab, der kunne medføre forbedring af arbejdsevnen. Det var desuden ikke dokumenteret at overvægten i sig selv havde indflydelse på arbejdsevnen. og længere nede stod der[I]Der kunne ikke lægges vægt på eventuelt mulighed for operativt indgreb med henblik på vægttab, hvis borgeren ikke ville medvirke til operation. Beskæftigelsesudvalget lagde vægt på oplysning om, at der var en vis risiko for komplikationer af den ene eller anden art i forbindelse med operativ indgreb ved behandling af overvægt[.
Dog står der så også at som udgangspunkt kan der ske behandling af overvægt og at borgeren har pligt til at medvirke ved behandlingen , men det første her er det jeg selv har tænkt mig at understrege i min egen sag.
Hånden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 20:37   #9
Dolli
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Dolli er ny på vejen
Tusind tak for jeres interesse.

Og nej mit bmi er ikke over 50, det er 44,02 hvis det kan interessere nogen .

Jeg ønsker ikke en Gastrisk , da jeg simpelthen ikke tør det, jeg har hørt om flere som har fået det lavet, som har problemer bagefter.

Tassi absolut et godt forslag du kommer med at få syet læberne sammen, det gav ihvertfald et smil om læben og det kan man nok trænge til når man bliver trukket igennem det her system

Jeg har et meget lille overskud i hverdagen da jeg har kroniske smerter i hele kroppen og sover stort set ikke om natten , så er konstant træt, så det der er tilbage af mig bliver brugt på min 8 årige søn , og jeg tænker hvis jeg nu blev opereret, og jeg så var en af dem der fik problemer efterfølgende, så ville der intet være tilbage til min søn, og det har han ikke fortjent.

Samtidig mener jeg heller ikke min vægt på nogen måde har betydning for om jeg er på arbejsmarkedet eller ej, de steder min fibro (kroniske smerter ) er værst er mine fingre, hænder, arme, nakke og skuldre og det ville ikke fjerne de smerter jeg har der, vægttab eller ej.

Og vil dæleme også mene at man nu er inde og overskride en personlig grænse her, så ja er rigtig glad for den principafgørelse du lige kom med der Hånden.

Og ja jeg kan vel i realiteten ikke gøre ret meget andet nu, end vente på den næste partshøring og se hvad der står i den, og håbe på at den bare er lige til at hejse flaget og skrive under og returnere.

Jeg har så fået lovning på at en der er rigtig meget inde i alle disse sager, at han vil tage med som bisidder i min sag, og det er aftalen med ham, at vi afventer partshøring og hvis den ikke er som ønsket så bestiller jeg en tid hvor jeg meddeler at jeg tager en bisidder med til mødet.

Men altså hvad er det de vil jobcenteret, altså jeg har min egen læges udtalelse om at jeg ikke kan klare et ordinært job ej heller som fleks, grundet mine fysiske skavanker som desværre er meget invaliderende, og samtidig har jeg udtalelsen fra psykiateren som siger jeg er færdig på arbedsmarkedet, altså hvor meget mere vil de have, de kan jo ikke bare blive ved at samle til bunke som min læge udtalte det.

Så ja muligheden må jo så ligge i en pgf 17 men ja bliver jo frarådet at gøre det alle steder fra, og en pgf 18 er absolut at foretrække, så det håber jeg godt nok det er hvad partshøringen indeholder..........

Sidst redigeret af Dolli; 15-03-2011 kl. 20:56.
Dolli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 20:56   #10
tigerbia
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-12 2010
Indlæg: 225
Styrke: 14
tigerbia er ny på vejen
Hej Dolli

Det er vanvittigt, men desværre ikke ualmindeligt med en sagsbehandler som din

"Men i den står der jo at evt vægttab og rygestop er en behandlingsmulighed og derfor vil man sige at alle muligheder ikke er udtømte hvis jeg ikke indvilliger i en gastrisk bypass, jeg siger så til hende at det kan kommunen da ikke tvinge mig til, men hun siger det svarer til at folk der har diskusprolaps ikke vil opereres i ryggen og derfor vil man ikke acceptere dette mener hun"

Du kan jo bede om at få denne udtalelse på skrift - for her har hun virkelig overskredet sine kompetencer - og min erfaring er, at når man udbeder sig sådanne udtalelser på skrift - trækker de lynhurtigt tilbage. Ikke engang lægekonsulenten må komme med det forslag . Kun behandlende læge/sygehus må gøre det - og her har du jo fået dementi.

jeg har så iøvrigt læst et eller andet sted, at når først der er et dementi, må vurderingen ikke tages med i behandlingen i din sag, man skal se helt bort fra den - har forsøgt at finde det, men det lykkedes ikke.

Held og lykke og stort
tigerbia er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp søges. Hønsehuset Alt det andet 2 12-11-2009 17:12
hjælp søges............ pjuske Alt det andet 4 30-06-2009 21:49
Hjælp søges annasen Alt det andet 5 08-12-2008 23:59
Hjælp søges odenseMand35 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 23-07-2008 19:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension