K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2015, 15:50   #1
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 15
S_Phoenix er ny på vejen
Skrækken fra det kommunale melder sin ankomst... igen.. Revurdering !

Hej.

Jeg blev FTP for ca lidt over 3 år siden, men det hed sig den var "midlertidig".
Intet jeg skulle frygte for kunne jeg forstå på alle.

D.19 februar ringer kommunen og min sagsbehandler fortæller det er tid til at kigge på det, og at hun vil kontakte læge og indhente papirer osv. - Præcist som jeg har fået fortalt.

Hun spørger ind til hvordan tiden er gået, og hvordan jeg har det, som jeg fortæller ikke er noget at råbe hurra for.

Hun siger hun vil ringe til mig hurtigst muligt da jeg sagde til hende at jeg hader den ventetid, og hun siger at hun regner ikke med at det tager meget længere end en måned.

Nu idag modtager jeg så guddødme et brev i min E-boks om indkaldelse til møde fra jobcenteret.

Billedet af brevet: http://puu.sh/hRLpG/b74d08bada.png

Det brev sætter mange tanker igang hos mig, og en massiv frygt - kort og godt er jeg i rimelig meget i panik om de fratager mig det, jeg har lang vej endnu ift. at arbejde med mig selv, og har kun mig selv ift. at psykiatrien har opgivet mig.

Håber nogen kan kaste et eller andet lys over det, er det her blot en standard smøre ? Hvad er proceduren ? :/

Mvh.
S_Phoenix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2015, 17:31   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der findes ikke midlertidige førtidspensioner...

Kære S_Phoenix

... og da du er erfaren her på k10:

Så taler man ikke med sin SB, men skriver sammen.

Man lytter ikke til hvad ens omgivelser siger men forholder sig udelukkende hvad andre skriver i din kommunale journal.

Førtidspension kan kun bevilges hvis ALLE betingelser er opfyldt og er en varig ydelse. PUNKTUM!

Men UNDTAGELSESVIS kan kommunen bevilge en førtidspension med REVISION..

Hvis ikke der er sket væsentlige positive ændringer i din tilstand så fortsætter din førtidspension.

Er du over eller under 40 år?

Har du psykiske eller fysiske diagnoser?

Læs lidt her:

http://advocare.dk/afgorelser-om-fortidspension/

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...ransplantation

http://www.k10.dk/showthread.php?p=291178

Så nu tager du hånd om din sag på den rigtige måde:

Du søger aktindsigt ved alle 100% se under "Nyttige link" og taler med din praktiserende læge.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-05-2015, 17:39   #3
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 15
S_Phoenix er ny på vejen
Er fuldt klar over det, og var hamrende naiv da hun ringede rimelige overraskende. Det var ikke fordi der blev udvekslet noget der ikke skulle have været sagt, var meget varsom med hvad jeg sagde.

Jeg har ikke fået det bedre (fortalte, - som var sandt) at på det tidspunkt var det ikke mere end 1½ måned siden at jeg havde stået med en kniv foran halsen og var klar til at sige farvel.

Så bottomline er stadig at jeg på ingen måder har fået det væsentligt bedre, jeg svinger mere i op og nedture, men basicly the same.

Er under 40 (30).
Psykiske, 3 typer angst og personlighedsforstyrrelse af blandet art som det så fint hedder.

Er bare... da jeg så i det brev jeg har smidt billede af om at jeg skal deltage i det måde der blev jeg hamrende nervøs ! ... så mange folk (igen) til at bedømme mig, og potentielt fremtid deeeet... det jeg sku ikke så sikker på jeg kan.

Vil tage et kig på de links, og se om jeg kan blive klogere. Tak !
S_Phoenix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2015, 18:17   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du oplyser......

Kære S_Phoenix

"Er under 40 (30).
Psykiske, 3 typer angst og personlighedsforstyrrelse af blandet art som det så fint hedder.
"

Derfor spurgte jeg ind til om du havde psykiske eller fysiske diagnoser.

Det bliver din opgave, uden panik, at samtale med din praktiserende læge eller mulige behandlende psykiater om dine diagnoser hører ind under den Principafgørelse som præciserer hvad der er "UFORUDSIGELIG"

Fordi, at kommunerne i begyndelsen af alle de nye reformer var noget hidsige med at bevilge førtidspension med REVISION.

Men lad os lige se på hvad der menes:

Ankestyrelsens Principafgørelse 119-13, som alle skal rette sig efter:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160609

Læs det indrammede "Resume" hvor der står:

"Ved tilkendelse af førtidspension, har kommunen vurderet, at der er tale om en varig lidelse. Førtidspensionen kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes.

Når kommunen tilkender førtidspension, skal kommunen således som hovedregel ikke træffe beslutning om, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt.
"

Kommunen kan dog undtagelsesvist beslutte, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt (førtidspension med revision).

Det er så sket i din sag, bla pga din alder og diagnoser. Men så nævner Ankestyrelsen:

"Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb."

Hvis du havde haft cancer, så var det en "uforudsigelig diagnose" som med stor sandsynlighed havde bragt dig i positiv retning.

Men du har ikke cancer men "personlighedsforstyrrelse af blandet art" som jeg ikke kan tillade mig at udtale mig om, men....

Det skal du tale med din praktiserende læge eller den behandlende psykiater om, præcis hvad dine psykiske diagnoser er og om de hører ind under hvad Ankestyrelsen skriver her:

"Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter."

Hvis det er tilfældet var din oprindelige bevilling af førtidspension, med REVISION ulovlig.

Men hvad sker der nu:

Du skal i samarbejde med din SB udfærdige "den forberedende del af Rehabiliteringsplanen" og her er det vigtigt at DU sørger for at den beskriver din virkelighed med alle fakta.

Så hurtigt som muligt tager du en samtale med din praktiserende læge og din behandlende psykiater. Tag gerne et print af Principafgørelsen med til dem.

Men forsøg at tage det roligt. Lad os hører nærmere om hvad der sker i sagen. Så bliver vi alle jo dygtigere.

Har du flere spørgsmål vender du bare tilbage. Læs denne tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?p=291178

Er det korrekt, som kommunen oplyser i deres brev, at du selv ansøgte om førtidspension iht §17 stk.2, på det foreliggende grundlag, i tidernes morgen? S.U.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 18-05-2015 kl. 18:29.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-05-2015, 18:36   #5
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 15
S_Phoenix er ny på vejen
Puh... det gjorde mig så lige væsentligt mere nervøs :/

Prøver og tænke så konstruktivt som muligt, og tænke tilbage.

Jeg blev fortalt som det sker nu at min sag ville blive genoptaget ja, for at se om der var nogen forbedring.

Det er der ikke i en grad så jeg er klar til deres cirkus !

Men det bare stadig ikke mig der afgør dette... så fedt nu kan jeg gå i ubestemt tid og være åndssvagt nervøs for om det hele skal ændres markant.

Har altid læst at de her "midlertidige" pensioner så godt som var umulige at få frataget sig, nu lyder det dog anderledes hmm.

Giver lyd for videre forløb
S_Phoenix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2015, 18:49   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, du har ret....

Kære S_Phoenix

.. livet i den sociale verden er ikke for nybegyndere, men....

Du gør følgende:

Forsøger at slappe af.

Hvis ikke du har, søger du aktindsigt ved alle, læger, speciallæger, hospitaler og kommunen.

Hvis du har den mindste mulighed, så tag en bisidder med til mødet, naboen, familie eller bare en du stoler på.

Tager kontakt med din praktiserende læge og/eller den behandlende psykiater og tager Principafgørelsen 119-13 med og drøfter om dine diagnoser er som der nævnes.

Udfylder "Den forberedende del af Rehabiliteringsplanen", sammen med din koordinerende SB.

OK med at du vender tilbage.

Du kan ikke få frataget din førtidspension, hvis det er dokumenteret at du har fået det værre.

Derfor skal lægerne be- eller afkræfte de diagnoser som nævnes i Principafgørelse 119-13 "Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter."

Hvis lægerne bekræfter, må kommunen ikke fremover bevilge dig fortsat førtidspension med revision.

Men da Principafgørelse 119-13 er offentliggjort efter din første bevilling, har du ikke haft mulighed for at anke den.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 18-05-2015 kl. 19:20.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-05-2015, 19:19   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er forsvindende få der får taget deres førtidspension pga en kontrol....

De fleste har nemlig ikke fået det bedre siden de fik deres pension...

Det kræver at du har fået det væsentligt bedre....og har du ikke det ja så vil du beholde din pension...

Jeg står ganske uforstående over hvorfor du har modtaget det brev....det er jo et brev som folk der søger førtidspension på det foreliggende grundlag....

Du søger jo ikke pension.....du har en pension....

Så den som har sendt dig det brev....ja det er en tåbe som ikke har forstået det der skal ske...

Normalt skal man til et møde med en sagsbehandler....man skal give tilsagn til at de godt må indhente lægepapirer...og så lige have opdateret sin ressourceprofil.....

Nogle steder kan de sikkert kalde den for den forberedne del...rehabiliteringsskema...

De vil så indhente en status fra din læge.....og hvis man ikke har fået det væsentligt bedre ja så beholder man sin pension...

Det kan desværre tage lang tid....tror ikke at disse sager prioteres særligt højt...

Hvis man har fået det bedre og lægen skriver dette i den status....ja så vil de gå videre og se om man skal arbejdsprøves...men det er kun hvis man har fået det væsentligt bedre....

Desværre får de fleste mennesker som skal igennem disse kontroller...en masse vrøvl at vide....

Ved ikke om det bare er fordi de ikke ved bedre eller hvad...

Sådan en kontrol skal tage udgangspunkt i hvordan du havde det da du fik din pension....og efter de regler som var gældende på det tidspunkt....

Så hvis du selv ved at du ikke har fået det bedre og din læge ved det...ja så behøver du ikke bekymre dig.....ved godt at det er nemmere at sige end at gøre...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2015, 19:33   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er fuldstændigt korrekt...

...hvad Web skriver.

Og for at være helt sikker på at borgeren, her psykisk alvorlig syg, skal blive nervøs, helst få et angst tilfælde, så skriver man i brevet:

"Hvis du har spørgsmål om forsørgelse.
.... skal du kontakte ydelseskontoret"

Så er vi da helt sikker på, at borgeren ikke får det bedre.

Forbandede sociale system, som burde laves om, omgående.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-05-2015, 21:24   #9
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 15
S_Phoenix er ny på vejen
Jeg er blevet lidt grøn igen, jeg må indrømme at under min sag havde jeg ret godt styr på alt i det her efterhånden, men jeg havde brug for en pause og passe lidt på mig selv da min sag var overstået.

Nu kan jeg se og forstå hvorfor - alt kommer tilbage til mig nu i den her verden af det kommunale tortur cirkus.

Der kommer en bisidder med til det møde, ingen tvivl om det.

Min læge har ironisk nok aldrig været inde over det, jeg har altid kun haft tæt tilknytning til psykiatrisk afdeling, så de er de eneste der kender mig, min læge har kun de papirer der kommer automatisk via psykiatrien.

Og psykiatrien opgav mig i bogstaveligste forstand 9 maj sidste år.

Så jeg har "kun" dem, håber det tilstrækkeligt, da min læge af logiske årsager ikke kender til den del af mig.

Jeg har ikke fået det decideret værre, men heller ikke mærkbart bedre i den forstand at jeg er klar til deres cirkus.

Jeg har fået hvad kan man sige bare NOGENLUNDE "ro på min tilværelse" selvom jeg har langt at arbejde med mig selv da mit liv stadig er et massivt rod !

Af samme grund jeg reagerer som jeg gør nu. Kan fandme lige passe de får lavet tilstrækkelig ravage i det for mig.

Men som jeg tolker det i det du markerer, så burde der ikke være noget og frygte ??? Jeg har papir på min diagnose om "personlighedsforstyrrelse af blandet art."

Så det vil sige at hvis den var kommet dengang havde jeg kunne anke det og formentligt kunne ha undgået dette ?


# Webmaster

Det også det jeg stadig hæfter mig ved at det netop er (stadig ???? ) få der får frataget den ?
Men som jeg sagde til mine forældre som er dem jeg har nærmest om dette, en ting er hvad jeg mener og ikke mener, en anden ting er hvad de "kloge" mener, og stadig dem der har afgørende ord ???


Præcist hvad du skriver så var det også det første jeg kiggede lidt over... synes det var et MEGET underligt brev ! .. lignede næsten det var sendt forkert.

Udover ventetiden som er et problem for mig, så er det på en eller anden led lidt beroligende at læse det sidste !

Udover som sagt at pt. har jeg faktisk ehmm ja... ingen behandlingsfolk over mig da jeg basicly er opgivet sort på hvidt.
S_Phoenix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2015, 22:49   #10
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Altså jeg ville da nok liiiige skrive en mail og pointere at du ikke har søgt FP, men faktisk har en FP som nu skal revurderes...

Dvs at det jo ikke er en ansøgning som der står i brevet, så du forstår ikke hvad det handler om og vil gerne bede om en forklaring..

Jeg tænker at jeg ville sørge for at få det her helt på det rene.

Det kan godt være at det jo bare er et standardbrev af en slags - men det giver jo ingen mening. Og er ikke ok - synes jeg
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension