K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-11-2015, 19:39   #41
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BMF Se meddelelser
Vedr min klage:
Jeg har endnu ikke modtaget nogen form for skriftlig dokumentation for at min klage vedr. stop af sygedagpenge, er sendt videre til Ankestyrelsen.
Kan man bare kontakte Ankestyrelsen og spørge om de har modtaget den eller..?
Ja du kan bare ringe til Ankestyrelsen og spørge om de har modtaget din anke.

Da jeg ankede en afgørelse fik jeg et brev fra dem om at nu havde de modtaget anken og at jeg kunne forvente at høre fra dem inden den og den dato.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2015, 16:33   #42
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Endnu et spørgsmål...

Der popper hele tiden nye spørgsmål op alt imens jeg forsøger at blive klog på lov om sygedagpenge.

Revurdering?

Det står der en masse om, men hvornår foregår denne revurdering og hvem inddrages?

Er det imens man er på sygedagpenge eller når kommunen selv konstaterer at man umiddelbart ikke er berettiget/har ret til sygedagpenge?

På forhånd mange tak for svar
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2015, 05:01   #43
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BMF Se meddelelser
Der popper hele tiden nye spørgsmål op alt imens jeg forsøger at blive klog på lov om sygedagpenge.

Revurdering?

Det står der en masse om, men hvornår foregår denne revurdering og hvem inddrages?

Er det imens man er på sygedagpenge eller når kommunen selv konstaterer at man umiddelbart ikke er berettiget/har ret til sygedagpenge?

På forhånd mange tak for svar
Revurderingen skal i princippet ske mens man stadig er på sygedagpenge idet det som skal revurderes er om man skal fortsætte på sygedagpenge eller overgå til jobafklaring.

Men så enkelt er det så bare ikke som du kan se her, for der er undtagelser:

Ankestyrelsens principafgørelse 16-15 om sygedagpenge - revurderingstidspunkt - forlængelse - oplysningsgrundlag
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=169586

Citat:
Principafgørelsen fastslår

Kommunen skal have foretaget en revurdering af sygedagpengemodtagerens situation, inden sygedagpengeudbetalingen ophører som følge af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1. Afgørelsen om forlængelse af sygedagpengeudbetalingen skal derfor træffes inden udløbet af sygedagpengeperioden.

MEN:
Hvis sagen undtagelsesvist ikke er tilstrækkeligt oplyst på revurderingstidspunktet, skal kommunen træffe afgørelse og standse udbetalingen på tidspunktet for revurderingen og herefter indhente de oplysninger, der er nødvendige for at oplyse sagen tilstrækkeligt. De indhentede oplysninger skal beskrive den sygemeldtes tilstand, som den var på revurderingstidspunktet.
I principafgørelsen kan du læse alle regler og se hvor de står i loven.

Sidst redigeret af Akvamarin; 14-11-2015 kl. 05:07.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2015, 16:44   #44
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Hej Akvamarin

Mange tak for svar

Jeg bliver som sagt sygemeldt igen 28. august 2015(altså fornyet sygdom) efter at have været raskmeldt siden 30. april 2015.

Og det er da min arbejdsgiver beder om refusion, at jeg 7.oktober 2015 får brev om at de har skrevet til min arbejdsgiver, at jeg ikke er berettiget...

Hvornår skulle kommunen så revurdere?

Da jeg bliver sygemeldt 28. august 2015 eller da jeg udfyldte et langt skema fra kommunen efter sygemeldingen eller da min arbejdsgiver bad om refusion eller.... ??

Jeg ved at kommunen ikke har indhentet noget som helst fra min læge, efter jeg blev sygemeldt.
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2015, 17:35   #45
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Sagen er den at de siger du ikke er berettiget til sygedagpenge, da du ansøger om at starte dem op i denne omgang. Så du er ikke blevet revurderet, men din ansøgning er blevet vurderet.

Har de egentligt tilbudt dig et jobafklaringsforløb?

Da du raskmeldte dig i maj, var det så fordi de dengang ville stoppe dine sygedagpenge eller fordi du vitterlig var rask?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2015, 20:17   #46
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Har de egentligt tilbudt dig et jobafklaringsforløb?

Da du raskmeldte dig i maj, var det så fordi de dengang ville stoppe dine sygedagpenge eller fordi du vitterlig var rask?
Tilbudt og tilbudt ved jeg ikke, om jeg kan kalde det, men har set på min status på Jobnet at jeg er i jobafklaring.

Mht min raskmelding havde det ikke noget med sygedagpenge at gøre, men at jeg efter lang tids sygemelding og deltidssygemelding mente, at jeg var klar til raskmelding (med mulighedserklæring, skånehensyn og paragraf 56)
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2015, 23:53   #47
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
I den sygeperiode der startede den 20/8-14, ramte du faktisk de 22 uger den 9. januar. Blev du revurderet dengang eller lod de bare dine sygedagpenge køre til du raskmeldte dig?

Måske er det held, at de har sat dig på jobafklaringsforløb, når du ikke (ifølge kommunen) er berettiget til sygedagpenge. Jeg har ikke set nogle regler om hvad kommunen skal gøre, når man ikke er berettiget til sygedagpenge. Tror faktisk de måske kunne have sagt, at du så måtte søge kontanthjælp som i "gamle dage" før reformen.

Men det er i hvertfald klart, at de i denne omgang siger du ikke er berettiget til sygedagpenge, så derfor er der ikke lavet en revurdering men en vurdering. Og den er så mundet ud i det jobafklaringsforløb du nu er i.

Når og hvis du om lang tid får ret i din klage, vil du få differencen op til sygedagpenge fra den ressourceydelse, du modtager nu. Men det har jo desværre lange udsigter med den behandlingstid, der er i ankestyrelsen.

Du skal nok indstille dig på at økonomien bliver kneben indtil der er en afklaring på din arbejdsevne og du tilkendes fleksjob eller pension. Selv om du skulle få ret i din anke mht sygedagpenge, vil de jo nok være udløbet til den tid under alle omstændigheder. Så det er ikke en økonomi du kan lægge budget med. Jeg har ikke læst din dialog med Peter så nøje, så har ikke lige styr på hvad du tænker fremtiden vil bringe på arbejdsfronten.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 00:26   #48
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Akvamarin & BMF

Når man tænker på, at vi der er nogenlunde intelligente ikke bare kan forstå udregningsmetoder etc og få et overblik over hvad lovens siger, så er der noget galt med vores retssikkerhed.

Udregningsmetoderne, der står jeg af. Min hjerne kan simpelthen ikke forstå det, men uanset hvad, så må rådet være som altid:

Når man bliver syg med mere end en forkølelse eller ukompliceret benbrud, så skal man som det første gå sin økonomi igennem.

Uanset hvad der sker, vil borgeren påbegynde en økonomisk deroute. Punktum

Samfundet accepterer ikke mere sygdom. Så enkelt kan det siges.

I forbindelse med en ung scleroseramt blev både arbejdsgiver og den unge mand fejl-rådgivet og indgik en aftale med nedsat tid på XX antal timer, som vise sig at være for meget grundet diagnosens drillerier.

Borgeren og arbejdsgiver sad tilbage med åben mund da der skulle tilbagebetales et stort beløb som var udbetalt i forkert refusion.

I det antal timer, som pt er muligt har jeg nu anbefalet en §56 på det aftalte XX antal timer så arbejdsgiver får lidt tilbage i refusion.

Systemet er direkte menneskefjendsk og burde laves om, men det sker desværre ikke. Andet kan jeg desværre ikke bidrage med.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 15-11-2015 kl. 00:44.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 14:21   #49
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
I den sygeperiode der startede den 20/8-14, ramte du faktisk de 22 uger den 9. januar. Blev du revurderet dengang eller lod de bare dine sygedagpenge køre til du raskmeldte dig?
.
Jeg blev revurderet februar 2015 og fik brev 11. februar 2015:

I forbindelse med revurdering af din situation i henhold til sygedagpengelovens paragraf 24 har Jobcentret truffet afgørelse om, at du opfylder forlængelsesreglerne i sygedagpengelovens paragraf 27.

Dine sygedagpenge er forlænget ud over revurderingstidspunktet med virkning fra 1.marts 2015 - 30. april 2015


Jeg blev delvist raskmeldt 23. marts 2015 og var på nedsat tid frem til 30. april 2015.

Hvorfor da?

Sidst redigeret af BMF; 15-11-2015 kl. 17:40.
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2015, 19:55   #50
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg er ikke inde i alle reglerne og lovene omkring forlængelse, men kan da bidrage til hvad min kommune gjorde i forbindelse med min forlængelse.

I tiden op til de 22 uger sendte de mig til en speciallæge som skulle undersøge mig, han skulle svare på måske 10 spørgsmål og resultatet der blev sendt til kommunen var på fire A-4 sider, hvori han konkluderede at det var muligt at jeg kunne komme tilbage i arbejde inden for en rimelig tid, kan ikke huske hvor længe der var tale om.
Tror at det var denne formodning der gjorde at mine sygedagpenge blev forlænget.

Da sygedagpengene endnu en gang skulle forlænges sendte de en bestilling af en udtalelse til en behandler som jeg allerede gik hos og som ikke kunne udtale sig om hvornår det var sandsynligt at jeg kom tilbage i arbejdet.
Denne udtalelse medførte et sygedagpengestop.
Jeg tror at sygedagpengene muligvis var blevet forlænget hvis behandleren havde skrevet at jeg sandsynligvis kom på arbejdet igen snart.

Så i mit tilfælde indhentede kommunen begge gange, en kommentar fra en sundhedsfaglig person og ingen af gangene var det min egen læge. Ud fra udtalelserne vurderede kommunens medarbejder om sygedagpengne kunne fornyes.

Men om det er lovpligtigt for kommunen at indhente sundhedsfaglige udtalelser inden de tager beslutningen, det ved jeg ikke.
Håber at du kan bruge info til noget.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension